Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji
Moderator: Sebu$
-
- Debiutant
- Posty: 25
- Rejestracja: 05 cze 2014, 21:59
- Imię: Tomasz
- Lokalizacja: Pabianice
- Auto: Opel Zafira A 1.8
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
@Zafiraopo. To, że twoja chłodnica klimy ma mocowania do drugiego wiatraka to nic nie znaczy, te dostępne w handlu wszystkie mają mocowania a jak wspomniałeś, że autko miało dzwona to mógł być założony zamiennik. Bardzo możliwe, że twoja Zafira A z 2003r tak jak moja może mieć tylko jeden wiatrak. Standardowo ten wiatrak ma 3 biegi. Pierwszy bieg powinien załączyć się chwilę po załączeniu klimatyzacji. Ostatni załącza się jak silnik osiągnie wysoką temperaturę lub ciśnienie w układzie klimatyzacji wzrośnie powyżej jakiego krytycznego poziomu. Najprościej poszukać wtyczki w okolicy drugiego wentylatora. Jeśli nic nie znajdziesz a wiązka będzie wyglądała na nienaruszoną to wtedy warto też przyjrzeć się wentylatorowi. W wersjach z jednym wentylatorem jest on większy a wtyczka od niego ma 4 piny. Jeśli możesz podesłać jakieś zdjęcia to może coś wykminimy. Jak wyciągniesz wentylator to może zauważysz przepalony drut oporowy na oporniku regulującym obroty. To bardzo częsta usterka w tym samochodzie, która jak mi się wydaje wynika ze zwiększonego obciążenia prądowego gdy łożyska silnika już niedomagają. Można ją stosunkowo łatwo naprawić (na tym forum są opisy) ale warto przy okazji zregenerować wentylator aby chodził lekko bo w przeciwnym przypadku opornik znów może się przepalić. Bardzo dobrze, że wyłączyłeś klimę bo ja w nieświadomości jeździłem z uszkodzonym rezystorem wiatraka i awarii uległ kompresor:(
Dziękuję za odpowiedź. U mnie wiatrak nie włącza się po odpaleniu klimy. W piątek go wyszarpię i oglądne, wiązkę też. Jak coś wo fotki wrzucę i napiszę co i jak.
Bardzo dobrym i sprawdzonym patentem jest zamontowanie wentylatora klimatyzacji od starszej wersji. Podłączamy pierwszy bieg wentylatora poprzez przekaźnik do cewki sprężarki i otrzymujemy w ten sposób sterowanie tym wentylatorem. Efekt jest taki , kiedy załączamy klimatyzację włącza się dodatkowy wentylator, spada ciśnienie w układzie klimatyzacji ponieważ jest wydajniejsze schładzanie czynnika, chłodzenie klimy jest lepsze, sprężarka działa bez tych dziwnych dźwięków, bo ma niższe ciśnienie, i jest m.niej narażona na uszkodzenie. Dodatkowy wentylator na 1 biegu nie wpływa negatywnie na temperaturę silnika. Patent sprawdzony i testowany przez trzy lata jeżdżenia zośką:).Okazuje się ,że sprężarki od nowszych modeli Zafir i innych opli są bardziej awaryjne, wychodzą oszczędności producenta polegające na usunięciu dodatkowego wentylatora
Ostatnio zmieniony 17 mar 2018, 20:51 przez Skasowany użytkownik 25188, łącznie zmieniany 2 razy.
Po sprawdzeniu spalony był opornik, zaszalałem i kupiłem nowy wiatrak. Na razie wszystko działa Dziękuję jeszcze raz za pomoc i trafne wytypowanie usterkiawiator pisze: ↑13 mar 2018, 14:39 @Zafiraopo. To, że twoja chłodnica klimy ma mocowania do drugiego wiatraka to nic nie znaczy, te dostępne w handlu wszystkie mają mocowania a jak wspomniałeś, że autko miało dzwona to mógł być założony zamiennik. Bardzo możliwe, że twoja Zafira A z 2003r tak jak moja może mieć tylko jeden wiatrak. Standardowo ten wiatrak ma 3 biegi. Pierwszy bieg powinien załączyć się chwilę po załączeniu klimatyzacji. Ostatni załącza się jak silnik osiągnie wysoką temperaturę lub ciśnienie w układzie klimatyzacji wzrośnie powyżej jakiego krytycznego poziomu. Najprościej poszukać wtyczki w okolicy drugiego wentylatora. Jeśli nic nie znajdziesz a wiązka będzie wyglądała na nienaruszoną to wtedy warto też przyjrzeć się wentylatorowi. W wersjach z jednym wentylatorem jest on większy a wtyczka od niego ma 4 piny. Jeśli możesz podesłać jakieś zdjęcia to może coś wykminimy. Jak wyciągniesz wentylator to może zauważysz przepalony drut oporowy na oporniku regulującym obroty. To bardzo częsta usterka w tym samochodzie, która jak mi się wydaje wynika ze zwiększonego obciążenia prądowego gdy łożyska silnika już niedomagają. Można ją stosunkowo łatwo naprawić (na tym forum są opisy) ale warto przy okazji zregenerować wentylator aby chodził lekko bo w przeciwnym przypadku opornik znów może się przepalić. Bardzo dobrze, że wyłączyłeś klimę bo ja w nieświadomości jeździłem z uszkodzonym rezystorem wiatraka i awarii uległ kompresor:(
-
- Debiutant
- Posty: 25
- Rejestracja: 05 cze 2014, 21:59
- Imię: Tomasz
- Lokalizacja: Pabianice
- Auto: Opel Zafira A 1.8
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
@ZAFIRAOPO, nie ma sprawy. Sam dokładnie tak samo postąpiłem. Kupiłem jakiś zamiennik i założyłem. Jak na razie działa bezawaryjnie. W planie mam zregenerowanie oryginalnego wentylatora i opornika ale na razie nie mam motywacji.
Witam !
Panowie mam taki problem , kończąc trasę i podjeżdżając do domu temperatura silnika ma ok. 100 stopni , gasząc go nie włączają mi się wiatraki od chłodzenia , lecz gdy przekręce kluczyk na zapłon ( bez odpalania ) wiatraki zaczynają pracować , co może być przyczyną tego że nie włączają się automatycznie po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki ?
Panowie mam taki problem , kończąc trasę i podjeżdżając do domu temperatura silnika ma ok. 100 stopni , gasząc go nie włączają mi się wiatraki od chłodzenia , lecz gdy przekręce kluczyk na zapłon ( bez odpalania ) wiatraki zaczynają pracować , co może być przyczyną tego że nie włączają się automatycznie po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki ?
Witam,
zrobiło się cieplej. U mnie po wymiane termostatu i chłodnicy wskaźnik od temperatury zachowuje się tak, że od startu temperatura idzie aż do ok 95-96 stopni i później spada (jakby termostat się otworzył) i utrzymuje się na ok 92-93 stopnie. Przy czym ostatnio jak zrobiło się cieplej to wskaźnik chętniej waha się w górę i w dół (+/- 4 - 5 stopni) wraz z postojami czy też przy większym wysiłku. Czy tak ma być?
Wczoraj też zauważyłem, że po wolnej jeździe na 1 biegu (ok 500m) załączył się wentylator a temperatura minimalnie podskoczyła - ale nie osiągnęła 100 stopni.
Pytam, czy wszystko jest ok, ponieważ w poprzednim samochodzie miałem sporo problemów z głowicą i temperatura zachowywała się podobnie. I nie wiem czy to normalne czy dalej mam pecha... Mam już po prostu świra na tym punkcie przez poprzednie przygody i mocno zwracam uwagę na te wszystkie wahania
Dodam, że ubywa mi też delikanie płynu chłodniczego. Ale samochód nie dymi, nie ma "mleczka" pod korkiem, nie wywala płynu górą, nie przybywa oleju (raczej go ubywa ) ani nie ma innych objawów, które miałem w poprzednim samochodzie jak poszła mi uszczelka. Więc liczę na to, że gdzieś jest jeszcze jakiś przeciek... którego nie widać.
zrobiło się cieplej. U mnie po wymiane termostatu i chłodnicy wskaźnik od temperatury zachowuje się tak, że od startu temperatura idzie aż do ok 95-96 stopni i później spada (jakby termostat się otworzył) i utrzymuje się na ok 92-93 stopnie. Przy czym ostatnio jak zrobiło się cieplej to wskaźnik chętniej waha się w górę i w dół (+/- 4 - 5 stopni) wraz z postojami czy też przy większym wysiłku. Czy tak ma być?
Wczoraj też zauważyłem, że po wolnej jeździe na 1 biegu (ok 500m) załączył się wentylator a temperatura minimalnie podskoczyła - ale nie osiągnęła 100 stopni.
Pytam, czy wszystko jest ok, ponieważ w poprzednim samochodzie miałem sporo problemów z głowicą i temperatura zachowywała się podobnie. I nie wiem czy to normalne czy dalej mam pecha... Mam już po prostu świra na tym punkcie przez poprzednie przygody i mocno zwracam uwagę na te wszystkie wahania
Dodam, że ubywa mi też delikanie płynu chłodniczego. Ale samochód nie dymi, nie ma "mleczka" pod korkiem, nie wywala płynu górą, nie przybywa oleju (raczej go ubywa ) ani nie ma innych objawów, które miałem w poprzednim samochodzie jak poszła mi uszczelka. Więc liczę na to, że gdzieś jest jeszcze jakiś przeciek... którego nie widać.
Kolego, u mnie po wymianie termostatu , przez pewien czas obserwowałem ubytki płynuu. Bardzo mnie to zaniepokoiło ale okazało sie ,że prawdopodobnie nie odpowietrzyłem układu i po paru miesiącach sytuacja sie ustabilizowała. Jesli wymieniłes termostat, udało Ci sie dobrze odpowietrzyć układ to te wahania temperatury to rzecz normalna. Silnik bardziej obciązony , szybciej sie grzeje i odwrotnie. Zakres zmian temperatury u Ciebie , nie powienien Ci spędzać sen z powiek. Kontroluj tylko stan płynu i patrz na wskaźnik temp cieczy.
Ja mam problem z wentylatorami nie chodzą a gdy temperatura wzrosła do prawie 100 stopni zgasiłem auto i wentylatory zaczeły chodzić bardzo dziwna sprawa zmieniałem już sterowniki i to samo
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 09 cze 2018, 21:51
- Imię: Zbyszek
- Auto: Zafira A 1.8 125KM
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: EcoTec
- Gender:
Mistrzowie, potrzebuję Waszej pomocy
Od czasu zakupu Zafiry A mam problem z wentylatorem. Zauważyłem, że wentylator zamontowany między chłodnicą, a silnikiem załącza się dosłownie na kilka sekund po czym wyłącza się - i tak cały czas. Po chwili znowu startuje i znów gaśnie. Nie zwracałem na to większej uwagi po podczas jazdy zawsze pilnuje temperatury i innych parametrów wyświetlanych na desce. Ostatnio jednak chciałem sprawdzić poprawną pracę tego wentylatora podczas pracy z włączoną klimą. Znajomy mechanik powiedział, że to normalne, że temperatura wzrośnie do ok 100 st. C bo później załączy się już drugi wentylator. Sprawdziłem - pracował jak powyżej, a wskazówka od temperatury weszła na czerwone pole.
Podczas jazdy jest OK ale w korku auto się ugotuje z włączoną klimą.
Od czasu zakupu Zafiry A mam problem z wentylatorem. Zauważyłem, że wentylator zamontowany między chłodnicą, a silnikiem załącza się dosłownie na kilka sekund po czym wyłącza się - i tak cały czas. Po chwili znowu startuje i znów gaśnie. Nie zwracałem na to większej uwagi po podczas jazdy zawsze pilnuje temperatury i innych parametrów wyświetlanych na desce. Ostatnio jednak chciałem sprawdzić poprawną pracę tego wentylatora podczas pracy z włączoną klimą. Znajomy mechanik powiedział, że to normalne, że temperatura wzrośnie do ok 100 st. C bo później załączy się już drugi wentylator. Sprawdziłem - pracował jak powyżej, a wskazówka od temperatury weszła na czerwone pole.
Podczas jazdy jest OK ale w korku auto się ugotuje z włączoną klimą.
-
- Debiutant
- Posty: 41
- Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Brzozów
- Auto: Zafira A
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: z18xe
- Gender:
można prosić schemat, kiedyś miałem ale jpg zgubił nagłówEk i klapaSkasowany użytkownik 25188 pisze: ↑17 mar 2018, 20:49 Bardzo dobrym i sprawdzonym patentem jest zamontowanie wentylatora klimatyzacji od starszej wersji. Podłączamy pierwszy bieg wentylatora poprzez przekaźnik do cewki sprężarki i otrzymujemy w ten sposób sterowanie tym wentylatorem. Efekt jest taki , kiedy załączamy klimatyzację włącza się dodatkowy wentylator, spada ciśnienie w układzie klimatyzacji ponieważ jest wydajniejsze schładzanie czynnika, chłodzenie klimy jest lepsze, sprężarka działa bez tych dziwnych dźwięków, bo ma niższe ciśnienie, i jest m.niej narażona na uszkodzenie. Dodatkowy wentylator na 1 biegu nie wpływa negatywnie na temperaturę silnika. Patent sprawdzony i testowany przez trzy lata jeżdżenia zośką:).Okazuje się ,że sprężarki od nowszych modeli Zafir i innych opli są bardziej awaryjne, wychodzą oszczędności producenta polegające na usunięciu dodatkowego wentylatora
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
To jest proste na cewke sprzęgła sprężarki przychodzi plus i minus,teraz do tego plusa dołączasz przewód który lutujesz do cewki przekaźnika z jednej strony a z drugiej minus np z karoserii,Teraz doprowadzasz plus np z aku na styk rozwarty przekaźnika po zadziałaniu cewki sprzęgła sprężarki i pojawieniu się napięcia plus na cewce przekaźnika (załączona klimatyzacja) zwierają się styki i ze styku zwartego leci plus na dobudowany wentylator a minus na wentylator podajesz np z aku lub karoserii.Przekaźnik przynajmniej a raczej styki na obciążenie 40A i z diodą która zapobiega powstawaniu szpilki napięcia aby napięcie wyindukowane w chwili wyłączenia przekaźnika nie uszkodziło elementów sterowania a napięcie może się pojawić w wielkości do około 280V,tu się pojawia odpowiedni kierunek podłączenia plusa i minusa do cewki przekaźnika więc plus podłączamy do cewki przekaźnika z podłączoną diodą od strony katody diody.
Tu można poczytać o tym zjawisku. http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... cenia.html
Tu można poczytać o tym zjawisku. http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... cenia.html
-
- Debiutant
- Posty: 41
- Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Brzozów
- Auto: Zafira A
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: z18xe
- Gender:
No i szok, zastanawiałem nad szczegółami podłączenia, tzn czy drugi koniec cewki dać bezpośrednio na masę, bo teoretycznie wiem że wszystko jest proste, ale o tych napięciach pierwszy raz słyszę, ale na zdjęciu "Twojego" przekaźnika widac, że ma on chyba wbudowana diodę, więc poszukam gotowego, plus na wentylator bezpiecznik, oryginalnie chyba jest 40A
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
No oczywista że należy jakość zabezpieczyć obwód zapomniałem napisać.Jeden konieć cewki z anodą dajemy na mase a drugi koniec z katodą do przewodu plusowego zasilania sprzęgiełka kompresora jak załączysz klime to z plusa sprzęgiełka wysteruje cewke (przekaźnik) który przez styki poda napięcie plus na wentylator 1 bieg, a drugi przewód z wentylatora dajemy do masy.
Tak poza Ostatnio bywam w Izdebkach koło Brzozowa.
Tak poza Ostatnio bywam w Izdebkach koło Brzozowa.
Ostatnio zmieniony 20 maja 2019, 21:24 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.