Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
marekzegarek
Debiutant
Posty: 41
Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
Imię: Marek
Lokalizacja: Brzozów
Auto: Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: z18xe
Gender:

#241 Post autor: marekzegarek »

Dzisiaj wymieniłem "pająka" wentylatora chlodnicy, czyli to całe zawieszenie, bo miałem połamane od "nowości"😉, kupiłem cały wentylator ale okazało się że mój ma cztery styki na opornicy (wtyku) a zakupiony ma trzy, więc musiałem przełożyć bebechy, dodatkowe różnice to: moja opornica ma dwa te duże zwoje-oporniki a kupiona jeden, podejrzewam, że różnica jest w ilości wentylatorów, ja mam chłodzenie po lifcie na jednym głównym i ten dodatkowy opór to dodatkowy bieg lub oddzielny do chłodzenia samej klimy a ten prostszy na 3 piny to z czasu gdy były dwa wentylatory. Teraz pytanie: czy gdyby opornica była uszkodzona to gołym okiem widać przerwę na zwojach? Nie działa mi chyba pierwszy bieg, bo jak włączę klimę to nie startuje wentylator, a powinien i dlatego zająłem się cała sprawa, drga rzecz chwilę było ciepło i w mieście temp dochodziła mi do środka skali więc tak jakby dopiero drugi bieg z opóźnieniem zaczynał chłodzić, albo padło sterowanie wentylatorem przez włączenie klimy. Co by się nie działo montuje drugi wentylator bo myślę że na upały tak, czy tak jest konieczny. W sklepie z elektroniką kupiłem gotowa podstawkę z dioda, więc przynajmniej oni coś wiedzą😊, a w kwestii Izdebek - fajne serpentyny?

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#242 Post autor: Dziadek13 »

Fajne okropne szczególnie z góry ja podjeżdżam prawie pod cmentarz.
W opornicach zawsze był bezpiecznik taki topik jak w czajnikach elektrycznych czy żelazkach w elektronicznym powiedzmy 2zł,on zawsze się pali jak jest za duże obciążenie podczas blokującego się wentylatora np zacierającego się łożyska.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

marekzegarek
Debiutant
Posty: 41
Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
Imię: Marek
Lokalizacja: Brzozów
Auto: Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: z18xe
Gender:

#243 Post autor: marekzegarek »

Gniazdo mam takie jak na samym dole, i w środku dwa zwinięte oporniki jak na pierwszym zdjęciu, bez tej ceramiki, jest też ten bezpiecznik, choc byłem przekonany że to opornik małej mocy. Tylko teraz pytanie: spalony bezpiecznik powodowałby brak pierwszego biegu? Bo ostatnio wentylator dzialał na środku skali pewnie tak około 100-102 stopni, tylko nie załącza się przy włączanej klimie tak jak na początku, myślę że i tak warto zainstalować dodatkowy wentylator, tym bardziej że już go kupiłem i to za grosze, jadąc kiedyś pod obciążeniem (3 bieg i wznosząca się cały czas droga) zauważyłem, że przy włączonej klimie temp jest trochę niższa niż przy wyłączonej, więc ten dodatkowy wentyl w upały powinien wyjść na zdrowie. W kwestii łożyska oba wentylatory kręcą się lekko, ale czuć przeskakiwanie tak jakby na kulkach mocno skręconego łożyska, tak ma byc czy to już objaw zacierającego się łozyska?

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#244 Post autor: Dziadek13 »

A sprawdziłeś ten bezpiecznik termiczny 150 st.
Tylko teraz pytanie: spalony bezpiecznik powodowałby brak pierwszego biegu?
poczytaj.
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2850588.html
Ostatnio zmieniony 23 maja 2019, 15:30 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

marekzegarek
Debiutant
Posty: 41
Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
Imię: Marek
Lokalizacja: Brzozów
Auto: Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: z18xe
Gender:

#245 Post autor: marekzegarek »

No nie sprawdzilem, bo nie bardzo wiedziałem jak, a zresztą chyba było już po montażu jak czytałem posta. Drugi wentylator już zamontowany zastanawiam się tylko nad wielkością bezpiecznika bo 40 jest na glownym wentylatorze , a on jest większy. Może ktoś wie jaki ma na nim bezpiecznik, albo jaka jest jego moc

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#246 Post autor: Dziadek13 »

Daj 40A powinno być dobrze jak się przepali wtedy będziesz musiał przeliczyć ale powinno wystarczyć .

marekzegarek
Debiutant
Posty: 41
Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
Imię: Marek
Lokalizacja: Brzozów
Auto: Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: z18xe
Gender:

#247 Post autor: marekzegarek »

Jak na razie chodzi dobrze, nawet kiedyś musiałem pojechać trochę na małych biegach i obrotach to po włączeniu klimy dość szybko temp spadła do nominalnej, czyli pewnie jednak ten pierwszy bieg głównego went. nie chodzi. Pomyślałem tez o wykorzystaniu samego opornika z innej opornicy na zaciskach z kostki elektrycznej bo raczej lutować się nie da a zgrzać nie będę miał czym, ew jeszcze zakup oporników nowych w aluminiowej obudowie, w jednym z Twoich linków gość dolutował grube przewody a oporniki przykręcił chyba do karoserii więc miały naturalny radiator, ale to odkładam na kiedyś. A dodatkowy wentylator sprawdzony, zdjęć nie zamieszczam bo nie ma chyba po co, na przekażniku schemat połączeń jest, u mnie na cewce sprężarki prawy brązowy przewód był plusem (drugi z szary z paskiem) minusy sterowania i wentylatora dałem do klemy, plus przez bezpiecznik do klemy plusowej a na wentylatorze (nie na 100%) patrząc od przodu na dole minus a plus 1go biegu na środek

janusz1401
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 21 wrz 2016, 20:09
Lokalizacja: polska
Model:

#248 Post autor: janusz1401 »

witam
wymieniłem chłodnice klimatyzacji klima działa jest ok. ale mechanior który mi wymieniał chłodnice powiedział że wentylator nie chodzi na pierwszym biegu tylko na drugim sprawdzał wentylator jak był wymontowany i okazało się że wentylator chodzi na obydwu biegach a po włożeniu do samochodu tylko na drugim gdzie może być przyczyna
janusz

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#249 Post autor: Dziadek13 »

Sprawdź czujnik ciśnienia w układzie klimy. Można się też posiłkować opcomem wtedy widać jak na dłoni co się dzieje, a tak to tylko gdybanie.
Ostatnio zmieniony 08 cze 2019, 14:20 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
romek22794
Mieszkaniec
Posty: 243
Rejestracja: 01 lut 2017, 21:19
Imię: roman
Lokalizacja: BS
Auto: NJOY przycisk SPORT
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER,LpG

#250 Post autor: romek22794 »

A nie jest właśnie tak, że przy klimie chodzi tylko na II biegu??
Bo u mnie właśnie tak jest.

poprostumario
Posty: 4
Rejestracja: 10 cze 2019, 06:35
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira A 2.0 DTI
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20DTI
Gender:

#251 Post autor: poprostumario »

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów. Jako nowy użytkownik tego sympatycznego autka mam jedną uciążliwą awarię. Przeszukałem forum ale nie znalazłem odpowiedzi, może zatem ktoś coś... A więc nie wyłącza się nawiew klimy po zgaszeniu silnika. Żeby to zrobić muszę wyciągnąć bezpiecznik i powiązany może problem to nie reagujący potencjometr pokrętło klimy. Jego regulacja wpływa tylko na wskaźnik na wyświetlaczu ale nie zmienia to siły nawiewu. Dzięki za wszelkie sugestie. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8170
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#252 Post autor: Sebu$ »

poprostumario pisze: 10 cze 2019, 07:02 Witam serdecznie wszystkich forumowiczów. Jako nowy użytkownik tego sympatycznego autka mam jedną uciążliwą awarię. Przeszukałem forum ale nie znalazłem odpowiedzi, może zatem ktoś coś... A więc nie wyłącza się nawiew klimy po zgaszeniu silnika. Żeby to zrobić muszę wyciągnąć bezpiecznik i powiązany może problem to nie reagujący potencjometr pokrętło klimy. Jego regulacja wpływa tylko na wskaźnik na wyświetlaczu ale nie zmienia to siły nawiewu. Dzięki za wszelkie sugestie. Pozdrawiam
Mariusz,
przeczytaj ten temat.

Post przeniesiony
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

zeberko
Posty: 1
Rejestracja: 19 lip 2015, 08:47
Lokalizacja: Częstochowa
Model:

#253 Post autor: zeberko »

Pacjent zafira a silnik 1.6 16v xel
Problem dotyczy wentylatora klimatyzacji który nie pracuje podczas pracy klimy.
Załącza się wentylator silnika i pracuje na 2 biegu.
Oba wentylatory sprawdzone pracują na 1i 2 biegu.
Moduł sterowania wentylatorami sprawny.
Na liczniku pali sie pomaranczowa ikonka chlodnicy

zafiralodz
Posty: 2
Rejestracja: 28 cze 2019, 08:49
Imię: Lukasz
Lokalizacja: Lodz
Auto: Opel Zafira A 1.6 16V
Model: za
Oznaczenie silnika: Z16XE

#254 Post autor: zafiralodz »

Witam, nie znalazlem rzadnego postu na temat tych bledow wiec otwieram nowy team.
Przedmiotem jest Zafira a 1.6 klimatyzacja z jednym wentylatorem bez sterownika klimatyzacji. Mam aktywne bledy P1482, P1483, P0530, po wlaczeniu klimatyzacji raz sie zalaczy raz nie (czesciej nie), ale jak wysteruje ja z komputera to zadziala bez problemu a blad p0530 gasnie. Bledy to bledy wentylatora drugiego i trzeciego biegu - przekaznik obwod przerwany na stale. Jak badalem to miernikiem to wychodzi ze nie ma pradu na przekazniku. jak zewre przekaznik paluchem to wentylator hula, wyglada na brak sterowania. Moze ktos mnie poratowac schematem albo podac informacje skad ida kable do przekaznika wentylatora?

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#255 Post autor: Dziadek13 »

A jak czujnik ciśnienia klimatyzacji sprawny ?.
Pokrewne tematy.
viewtopic.php?t=11878
viewtopic.php?f=37&t=3082&start=240

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”