Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji
Moderator: Sebu$
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 07 gru 2016, 18:26
- Imię: Jakub
- Lokalizacja: Kętrzyn
- Auto: Opel Zafira A 1.8
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Cześć.
W mojej Zośce 1.8 16v 125km również nie włącza się wentylator . Błędów nie pokazuje , natomiast jest dziwna sytuacja bo na wskaźniku w kabinie strzałka ledwo przekracza środkową kreskę a na interfejsie pokazywało temperaturę 105 stopni i teraz nie wiem czym się sugerować . Przy jakiej temp. powinien się włączyć wiatrak ?
W mojej Zośce 1.8 16v 125km również nie włącza się wentylator . Błędów nie pokazuje , natomiast jest dziwna sytuacja bo na wskaźniku w kabinie strzałka ledwo przekracza środkową kreskę a na interfejsie pokazywało temperaturę 105 stopni i teraz nie wiem czym się sugerować . Przy jakiej temp. powinien się włączyć wiatrak ?
Ostatnio zmieniony 27 mar 2017, 22:11 przez Kuba89, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Bywalec
- Posty: 158
- Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
- Imię: Artur
- Lokalizacja: Gdańsk
- Auto: Zafira
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
Z tego co poczytałem moduł steruje wentylatorami. zbiera kupę informacji i na ich podstawie steruje praca wentylatorów. To dla mnie na dziś oczywiste.
Chciałbym wyjaśnić/rozwiać pewne wątpliwości/brak wiedzy:
1) wentylator "sprzed" chłodnicy ten od klimy w jakich warunkach powinien się załączać kiedy jest włączona klima? Czy dopiero po osiągnięciu przez układ jakiejś temperatury?
2) W czasie jazdy/postoju kiedy temperatura na "wskazówce" dobija do okolic 95 stopni załącza się duży wentylatora za chłodnicą i zapala się kontrolka wentylatora/-ów na desce. Znaczy, że coś jest nie tak. Wentylator chodzi i chłodzi po osiągnięciu jakiejś optymalnej temperatury wyłącza się wentylator a kontrolka świeci się do wyłączenia zapłonu.
3) przez czas trwania punktu 2) wentylator klimy ani przez moment się nie załączył.
Wcześniej wyjąłem wentylator klimy, i był zapieczony/zablokowany nie dało rady go ręką obrócić. Podłączane na krótko powodował zwarcie i kupę iskier ale ani drgnął. Rozłożyłem, wyczyściłem, przesmarowałem i po złożeniu podłączony na krótko zaczął piknie kręcić.
Niestety "system" go nie załącza. i tu pytanie wraca do punktu 1) kiedy powinien się włączyć? No i gdzie dalej szukać przyczyny nie włączania go? Czy np brak czynnika w układzie klimy może powodować "blokadę" wiatraka?? Może zamiast dalej szukać należałoby podjechać do serwisu klimy i sprawdzić poziom czynnika i ewentualnie go uzupełnić?
Jakby co nie wiem jaki mam silnik wiem, że 2.o diesel na łańcuchu. o ile to istotne
Chciałbym wyjaśnić/rozwiać pewne wątpliwości/brak wiedzy:
1) wentylator "sprzed" chłodnicy ten od klimy w jakich warunkach powinien się załączać kiedy jest włączona klima? Czy dopiero po osiągnięciu przez układ jakiejś temperatury?
2) W czasie jazdy/postoju kiedy temperatura na "wskazówce" dobija do okolic 95 stopni załącza się duży wentylatora za chłodnicą i zapala się kontrolka wentylatora/-ów na desce. Znaczy, że coś jest nie tak. Wentylator chodzi i chłodzi po osiągnięciu jakiejś optymalnej temperatury wyłącza się wentylator a kontrolka świeci się do wyłączenia zapłonu.
3) przez czas trwania punktu 2) wentylator klimy ani przez moment się nie załączył.
Wcześniej wyjąłem wentylator klimy, i był zapieczony/zablokowany nie dało rady go ręką obrócić. Podłączane na krótko powodował zwarcie i kupę iskier ale ani drgnął. Rozłożyłem, wyczyściłem, przesmarowałem i po złożeniu podłączony na krótko zaczął piknie kręcić.
Niestety "system" go nie załącza. i tu pytanie wraca do punktu 1) kiedy powinien się włączyć? No i gdzie dalej szukać przyczyny nie włączania go? Czy np brak czynnika w układzie klimy może powodować "blokadę" wiatraka?? Może zamiast dalej szukać należałoby podjechać do serwisu klimy i sprawdzić poziom czynnika i ewentualnie go uzupełnić?
Jakby co nie wiem jaki mam silnik wiem, że 2.o diesel na łańcuchu. o ile to istotne
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
1.Załancza się jak podniesie temperatura w układzie klimatyzacji,lub uzyskanie odpowiedniego ciśnienia w układzie.
"Elektronicznie sterowane chłodzenie silnika" Świeci się przez kilka sekund po włączeniu zapłonu. Jeżeli lampka zaświeci sie podczas jazdy:w układzie chłodzenia silnika lub w obiegu chłodzenia klimatyzacji wystąpiła usterka. Układ elektroniczny przełącza się na tryb awaryjny. Można kontynuować jazdę.
Podepnij komputer i sprawdź co jest nie tak bo ten wiatrak na desce to:thor_ pisze:2) W czasie jazdy/postoju kiedy temperatura na "wskazówce" dobija do okolic 95 stopni załącza się duży wentylatora za chłodnicą i zapala się kontrolka wentylatora/-ów na desce. Znaczy, że coś jest nie tak.
"Elektronicznie sterowane chłodzenie silnika" Świeci się przez kilka sekund po włączeniu zapłonu. Jeżeli lampka zaświeci sie podczas jazdy:w układzie chłodzenia silnika lub w obiegu chłodzenia klimatyzacji wystąpiła usterka. Układ elektroniczny przełącza się na tryb awaryjny. Można kontynuować jazdę.
thor_ pisze:3) przez czas trwania punktu 2) wentylator klimy ani przez moment się nie załączył.
Może być uszkodzony układ klimy np dziurawa chłodnica klimy,może też być uszkodzony czujnik ciśnienia w układzie klimy ale i może być uszkodzona sprężarka klimy więc jedź do klimiarza niech sprawdzi szczelność układu klimy.thor_ pisze: Czy np brak czynnika w układzie klimy może powodować "blokadę" wiatraka?? Może zamiast dalej szukać należałoby podjechać do serwisu klimy i sprawdzić poziom czynnika i ewentualnie go uzupełnić?
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2017, 20:18 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.
- wojtowca
- Zafiromaniak
- Posty: 1212
- Rejestracja: 03 wrz 2014, 20:37
- Imię: Wojtek
- Lokalizacja: Bestwina koło B-B
- Auto: Opel Zafira A
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y22DTR
- Gender:
No i mnie dopadł problem z klimą . Po naciśnięciu przycisku klimy, obroty silnika lekko się zwiększają (tak jak to było zawsze) ale niestety nie chłodzi . Muszę podjechać do klimiarza i obadać co jest. Nigdy nie miałem problemów z klimatyzacją nawet jak nabijałem ją co drugi sezon .
- tomzam
- Mieszkaniec
- Posty: 304
- Rejestracja: 24 mar 2016, 18:43
- Imię: Tomek
- Lokalizacja: Zamość
- Auto: Opel
- Model: ZafiraA
- Oznaczenie silnika: DTH
- Gender:
Sprawdź wszystkie kostki na wentylatorach i czy jest przejście pomiędzy kostka na wentylatorze a sterownikiem pod zderzakiem - jeżeli wcześniej miałeś zapieczony silnik to mógł się przepalić kabel (bezpieczniki oczywiście wszystkie posprawdzałeś)
wentylator przed chłodnica włącza się chwile po właczeniu klimatyzacji, jeżeli coś z nim nie tak to system wychwyci niewłaściwy pobór prądu i go odłączy jednocześnie zaświeca się kontrolka na liczniku i wchodzi w tryb awaryjny - włączając główny wentylator
tryb awaryjny uruchamia się wtedy gdy potrzebne akurat urządzenie jest nie sprawne tzn
jeżeli jest niesprawny wentylator to system to wykryje dopiero gdy przyjdzie pora na włączenie go, wcześniej nie sprawdza poszczególnych elementów
jeżeli układ klimy jest pusty bądź jest za niskie ciśnienie, wtedy nie wchodzi w tryb awaryjny - nie załącza tylko sprężarki, natomiast włączy się od razu gdy jest uszkodzony lub nie ma go wcale czujnik na osuszaczu
ja miałem podobny problem i okazały się zaśniedziałe styki w kostce na wentylatorze
jeździłem sporo z pustą klimą i wtedy nic się nie zaświecało
wentylator przed chłodnica włącza się chwile po właczeniu klimatyzacji, jeżeli coś z nim nie tak to system wychwyci niewłaściwy pobór prądu i go odłączy jednocześnie zaświeca się kontrolka na liczniku i wchodzi w tryb awaryjny - włączając główny wentylator
tryb awaryjny uruchamia się wtedy gdy potrzebne akurat urządzenie jest nie sprawne tzn
jeżeli jest niesprawny wentylator to system to wykryje dopiero gdy przyjdzie pora na włączenie go, wcześniej nie sprawdza poszczególnych elementów
jeżeli układ klimy jest pusty bądź jest za niskie ciśnienie, wtedy nie wchodzi w tryb awaryjny - nie załącza tylko sprężarki, natomiast włączy się od razu gdy jest uszkodzony lub nie ma go wcale czujnik na osuszaczu
ja miałem podobny problem i okazały się zaśniedziałe styki w kostce na wentylatorze
jeździłem sporo z pustą klimą i wtedy nic się nie zaświecało
thor_ pisze:No więc zacznę od sprawdzenia szczelności układu. Dam znac co i jak dalej.
- wojtowca
- Zafiromaniak
- Posty: 1212
- Rejestracja: 03 wrz 2014, 20:37
- Imię: Wojtek
- Lokalizacja: Bestwina koło B-B
- Auto: Opel Zafira A
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y22DTR
- Gender:
Problem z klimatyzacją rozwiązany, w dwóch miejscach rozszczelniła się chłodnica na "lamelach". Założona nówka z HART-a wraz z osuszaczem. Teraz to jest mróz w kabinie Zobaczymy jak długo pochodzi.
-
- Bywalec
- Posty: 158
- Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
- Imię: Artur
- Lokalizacja: Gdańsk
- Auto: Zafira
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
U mnie sprawa na razie wyjaśniona ale nie zamknięta Dziś zapiszczał pasek wieloklin i chwile później się skończył. oczywiście wszystko od ładowania przez pompę wody i wspomaganie padło... niestety jakoś musiałem dojechać do chaty żeby coś pogrzebać wiec przy okazji zabiłem główną chłodnicę...
Efekty:
pasek wymieniony, chłodnica jutro nowa zakładana,
Przyczyna problemu z paskiem i wcześniej z wentylatorami:
Zatarty kompresor klimy i zero czynnika w układzie.
Jak sprawę zamknę pochwale się
Efekty:
pasek wymieniony, chłodnica jutro nowa zakładana,
Przyczyna problemu z paskiem i wcześniej z wentylatorami:
Zatarty kompresor klimy i zero czynnika w układzie.
Jak sprawę zamknę pochwale się
-
- Bywalec
- Posty: 158
- Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
- Imię: Artur
- Lokalizacja: Gdańsk
- Auto: Zafira
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
Pytanie:
Czy po wymontowaniu kompresora klimy, chłodnicy klimy i wentylatora klimy jest jakiś sposób żeby wyłączyć kontrolkę/oszukać system od wentylatorów? Jakiś czas będę jeździł bez tych elementów klimy i upierdliwa jest raz kontrolka, ale bardziej to że cały czas pracuje wentylator chłodnicy z racji bycia w trybie "awaryjnym"...
Czy po wymontowaniu kompresora klimy, chłodnicy klimy i wentylatora klimy jest jakiś sposób żeby wyłączyć kontrolkę/oszukać system od wentylatorów? Jakiś czas będę jeździł bez tych elementów klimy i upierdliwa jest raz kontrolka, ale bardziej to że cały czas pracuje wentylator chłodnicy z racji bycia w trybie "awaryjnym"...
-
- Bywalec
- Posty: 158
- Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
- Imię: Artur
- Lokalizacja: Gdańsk
- Auto: Zafira
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
Sam wentylator załatwi sprawę? Obawiam się, że brak kompresora i chłodnicy klimy też jest problemem...
Z tego co dziś wywalałem to mamy:
- na wentylatorze chłodnicy dwa wtyki. Jeden to zasilanie-włącznik drugi to chyba jakiś czujnik temp.
- na wentylatorze klimy jeden wtyk zasilający-włączający.
- jakiś wtyk - czujnik na samej chłodnicy od klimy.
- wtyk na kompresorze ?czujnik?
Czyli trzeba się nastawić, że do momentu zamontowania całości będzie mi świecić i chodzić wentylator na chłodnicy...
Może i dobrze bo szybciej to wszystko skompletuje i po montuję
Z tego co dziś wywalałem to mamy:
- na wentylatorze chłodnicy dwa wtyki. Jeden to zasilanie-włącznik drugi to chyba jakiś czujnik temp.
- na wentylatorze klimy jeden wtyk zasilający-włączający.
- jakiś wtyk - czujnik na samej chłodnicy od klimy.
- wtyk na kompresorze ?czujnik?
Czyli trzeba się nastawić, że do momentu zamontowania całości będzie mi świecić i chodzić wentylator na chłodnicy...
Może i dobrze bo szybciej to wszystko skompletuje i po montuję
-
- Zafiromaniak
- Posty: 1162
- Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Pruszków
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Tryb awaryjny się świeci bo:
1. Odłączony jest wentylator - chociaż tutaj 100% pewności nie mam że zapali się kontrolka na zimnym silniku...
2. Odłączony czujnik ciśnienia klimatyzacji. Gdybyś miał go podpiętego, układ widziałby ciśnienie atmosferyczne (brak czynnika w układzie), to układ nie wchodziłby w tryb awaryjny
3. Sam kompresor chyba nie jest monitorowany... chyba.
1. Odłączony jest wentylator - chociaż tutaj 100% pewności nie mam że zapali się kontrolka na zimnym silniku...
2. Odłączony czujnik ciśnienia klimatyzacji. Gdybyś miał go podpiętego, układ widziałby ciśnienie atmosferyczne (brak czynnika w układzie), to układ nie wchodziłby w tryb awaryjny
3. Sam kompresor chyba nie jest monitorowany... chyba.
Janusz