brak nawiewu ciepłego powietrza

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#46 Post autor: Dziadek13 »

Posłuchaj uchem będzie dokładniej.

Obrazek

Można poczytać viewtopic.php?t=252
w tym temacie jest też o chrobotaniu silniczka w rolnetce on otwiera ciepłe powietrze lub zamyka.
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2020, 13:50 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#47 Post autor: Mag »

Dziadek13, dzięki za foto, przeczytałam podlinkowany temat. Czy dobrze rozumiem:
1. silniczek przy lornetce odpowiada za temperaturę, woda płynie przez nagrzewnicę albo ją omija (znalazłam sprzeczne informacje, na filmie z wymiany nagrzewnicy jest mowa o tym, że silniczek steruje przepływem wody - przez lub z pominięciem nagrzewnicy, a w temacie stronę wcześniej silniczek ma sterować klapkami nawiewu. Jak jest?
2. jeśli silniczek przy lornetce odpowiada za temperaturę, to co odpowiada za siłę nawiewu podczas zmiany temperatury? U mnie po przekręceniu gałki z 21 stopni na 22 nawiew stopniowo zanika. Robi się ciepły i jakby gaśnie, a dmuchawa słychać, że dmucha, powietrze z braku ujścia (tak się domyślam) wychodzi kanałem na nogi, jest nieokreślonej ciepłoty, takie ciepławe powiedzmy i dość słabo dmucha, ale bardziej niż tam, gdzie powinno wiać ;)

Link do tematu o nagrzewnicy na którym znalazłam w/w film: viewtopic.php?f=37&t=21054
I link do samego filmu: https://www.youtube.com/watch?v=DEP2VoGNP4w&t=2354s
mowa o silniczku w minucie 38:36

I czy ktoś ma może stronę 323 i 324 ze "Zrób to sam - Zafira i Astra G" ? To akurat fragment o cięgnach, a tych stron brakuje w wielu kopiach manuala w necie :/
Jest tam rysunek poglądowy cyrkulacji powietrza, występuje np. przesłona powietrza zmieszanego, ale co nią steruje?
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2020, 21:43 przez Mag, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#48 Post autor: Dziadek13 »

Mag pisze: 08 kwie 2020, 14:22 Witajcie, mój pacjent to 1.6 16V z 2003 z klimatronikiem
Mag pisze: 08 kwie 2020, 14:22 I czy ktoś ma może stronę 323 i 324 ze "Zrób to sam - Zafira i Astra G" ? To akurat fragment o cięgnach, a tych stron brakuje w wielu kopiach manuala w necie :/
Jest tam rysunek poglądowy cyrkulacji powietrza, występuje np. przesłona powietrza zmieszanego, ale co nią steruje?
W climatroniku steruje komputer silniczkami które regulują klapy, nie ma tam linek.
Panel climatronika.

Obrazek
Obrazek

Panel manuala.

Obrazek
Obrazek

Więc w manualu masz linki i nimi regulujesz klapy.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2020, 12:44 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#49 Post autor: Mag »

Dziadek13 pisze: 09 kwie 2020, 13:48 Posłuchaj uchem będzie dokładniej.

Obrazek

Można poczytać viewtopic.php?t=252
w tym temacie jest też o chrobotaniu silniczka w rolnetce on otwiera ciepłe powietrze lub zamyka.

Dzięki za wskazówki!

Przyjrzałam się, jak działa silniczek od strony pasażera. Słychać go, kiedy włączam nawiew, przesuwa się podczas zmiany temp. pokrętłem do 22 stopni, potem już nie przemieszcza się. Ktoś na forum pisał, że go zdemontował, rozruszał i odtąd działa, więc spróbuję.
Zaobserwowałam też, że silniczek otwiera/zamyka klapę taką prostokątną, którą widać wewnątrz plastikowego przewodu nawiewu po zdjęciu części nad nogami pasażera. Klapa jest albo otwarta, albo zamknięta. Nie ma żadnych pośrednich pozycji. Na początku myślałam, że to jest tylko od nawiewu na nogi, bo się przemieszczała podczas przełączania z nawiewu ogólnego na nawiew na nogi. Ale teraz nie jestem pewna. Z Twojego zdjęcia wygląda, jakby to była klapa od ciepło/zimno.
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2020, 22:11 przez Mag, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#50 Post autor: Dziadek13 »

Nad nogami pasażera jest dmuchawa i tam jest klapa ale służy ona do otwierania obiegu powietrza wewnątrz samochodu lub z zewnątrz.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#51 Post autor: Mag »

Dziadek13 pisze: 12 kwie 2020, 10:46 Nad nogami pasażera jest dmuchawa i tam jest klapa ale służy ona do otwierania obiegu powietrza wewnątrz samochodu lub z zewnątrz.
Źle się wyraziłam. Nie chodzi mi o dmuchawę z kopułą od regulacji obiegu wewn/zewn. Na Twoim zdjeciu jest po prawej zaznaczony małym czerwonym kółkiem silniczek. On pracuje nieregularnie. Pałąk, którym steruje, zaczyna się przemieszczać przy 18 stopniach, zmienia ustawienie przy 19 i 20, i na tym koniec. Przy 20 wygląda, jakby już dojechał do końca zakresu. Wyjęłam i rozmontowałam ten silniczek. Jest tam zwój a w zwoju walec, który obraca się nie płynnie, tylko skokowo. Czy tak ma być? Zębatki delikatnie nasmarowałam, chodzą ładnie. Jednak po zamontowaniu całości z powrotem nic się nie zmieniło.
Czy to znaczy, że cały silniczek jest do bani, czy mogę coś jeszcze sprawdzić?
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2020, 15:14 przez Mag, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#52 Post autor: Dziadek13 »

Zapodaj jakieś foto tego rozebranego silniczka.
W tych silniczkach jak i w rolnetce lubią się wyrabiać zębatki w miejscach oporu i jak i jak potrzeba troszkę mocy to one podnoszą się np do góry i nie zasprzęglają i następuje przeskakiwanie po ząbkach, zawsze stosowało się plastykowe podkładki niwelując luzy lub zakładano nowy silniczek.
Ja używam tej strony do foto a link wklejam na foto.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2020, 14:32 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#53 Post autor: Mag »

Kurcze, przeczytałam, jak juz zamontowałam na nowo. :/
Tak teraz myślę, że może warto podłączyć sam silniczek odmontowany i zobaczyć jak się porusza. Pałąk chodzi płynnie. Akurat zaczęło padać, to nie pójdę od razu.
Poniżej fotka uzwojenia, w którym walec obraca się skokowo.

https://imgur.com/a/Mp1gAoR
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2020, 15:47 przez Mag, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#54 Post autor: Dziadek13 »

A jak ten silniczek chodzi bez obciążenia?, tak samo jak zabudowany i czy to ten wydawał dźwięki?
Przestaw ręcznie ten pałąk i sprawdź czy jest ciepły nadmuch.Być może ten zabierak tego pałąka przeskakuje lub stawia opory nie widzę drugiej części.
Ostatnio zmieniony 13 kwie 2020, 16:03 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#55 Post autor: Mag »

Silniczek bez obciążenia porusza się w zakresie od 19 do 24 stopni. Największy skok ma przy 21. Wydaje ciche brzęczenie. W głębi samochodu coś jeszcze chwilami brzęczy.
Pałąk chodzi bez oporów. Klapka trochę waży i nie zostaje w otwartym położeniu przy słabej sile nawiewu. Jak nastawię silne dmuchanie, to utrzymuje pozycję otwartą i wieje ciepłym.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#56 Post autor: Dziadek13 »

A napięcie masz tam odpowiednie może gdzieś jest śniedź słaby kontakt i napięcie jest za niskie brak mocy.Piszesz że klapka troche waży czyli sama opada tak to wynika, ona powinna być w takiej pozycji jak ją ustawi ten silniczek czy wieje mocno czy słabo. Co do drugiego brzęczenia należało by to wyczaić gdzie skąd, pierwsze miejsce to lornetka tylko czy tam masz ten zawór elektryczny bo ten silniczek jak się nadwyręży czasem to wydaje takie chrobotanie bo przeskakuje po zębatce.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#57 Post autor: Mag »

Dziadek, klapka opada w sytuacji kiedy silniczek jest wymontowany.
Nie wiem, jak zmierzyc napiecie. Mam miernik, ale nie wiem ktore piny sprawdzać.
Dzisiejsze obserwacje:
Klapka otwarta manualnie, silniczek prawy od klapki zdjety. Przy 21 stopniach dmucha, 22 przestaje. Potem przy 22 dmucha, przy 24 przestaje i slychac chrobotanie.
Potem przy 25 chrobot i zanika podmuch. Raz tak, raz siak.

Lewy silniczek wibruje slyszalnie pow. 25 stopni a także kiedy zmieniam sile nawiewu z 2 kresek na 3, ale tylko powyżej.... Wróć. Juz nie wibruje przy zmianie siły nawiewu.
Aktualnie nadmuch idzie gdzies indziej - nogi kierowcy - przy 23 stopniach, ale to się zmienia.
Mam wrazenie, że nastepuje pomieszanie z poplataniem i zastanawiam sie czy nie jest tak, ze silniczki są ok, a szwankuje cale sterowanie. Czyli moze panel do wymiany?
Silniczek prawy zdemontowalam, rozbiorę w domu i obfotografuję. Lewy silniczek na razie mnie przerasta, bo zdaje sie znow trzeba bedzie wytarmosić konsolę środkową :zły:
P. S. Temperatura przy otwartej klapce jest wysoka, czyli powietrze sie nagrzewa jak trzeba.
P. S. Przez zanikajacy podmuch rozumiem, że dmuchawa pracuje bez zmian, tylko powietrze zaczyna błądzić.
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2020, 13:33 przez Mag, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#58 Post autor: Dziadek13 »

Jak powietrze błądzi to szukać problemu z sterowaniem klap.Teraz mi się przypomniało gdzieś masz czujnik lub czujniki temperatury np w lewej i prawej kratce może któryś z nich jest zanieczyszczony lub padł.Sprawdź jeszcze czujnik temp. zewnętrznej - climatronik go używa więc przy niesprawnym głupieje.Climatroniki miały reset żeby ustawić dobrze klapy.
Tu masz test i widać ja cięgła pracują.

https://www.youtube.com/watch?v=b7PDC_gensY
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2020, 18:44 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 3 razy.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#59 Post autor: Mag »

Dziadek, dzięki! Niestety oglądałam ten filmik już wcześniej ze sto razy i nic moim zdaniem z tego nie wynika. Koleś przestawia z Lo na Hi i pałąk się przesuwa. Nie widać przy jakich konkretnie zakresach temperatury. U mnie też się pałąk przesuwa jak przełączę z low na hi. A ten silniczek po lewej w ogóle nie jest zaprezentowany ;)
Sprawdzę ten czujnik. Podpowiesz, gdzie go szukać? Jeśli to ten, z którego komputer czyta temperaturę pokazywaną na wyświetlaczu, to raczej pokazuje trafnie.
Jak wykonać ten reset? Szukać małej magicznej dziurki? Wcisnąć jakieś dwa przyciski na raz?

Dodano po 1 godzinie 2 minutach 32 sekundach:
Tutaj fotki rozebranego silniczka od klapy ciepło/zimno (tego od strony pasażera)

https://imgur.com/a/2Uh7FyF

https://imgur.com/IFS7DGd
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2020, 22:48 przez Mag, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3066
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#60 Post autor: Tazz »

Reset climatronika to trzymanie naraz auto i off przez kilka sekund
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”