[A] termostat - problemy z nagrzewaniem silnika i wnętrza
Moderator: Sebu$
-
- Zafiromaniak
- Posty: 750
- Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
- Imię: Mar
- Lokalizacja: Lublin
- Auto: Opel Zafira A
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
W dieslach to chyba w większości temperatura po nagrzaniu powinna być ok 90 stopni.. I trzymać się w trakcie jazdy w trasie.. Ale to w dieslach. W każdym jakim jeździłem tak było. Natomiast w benzyniakach to może być tak, że ma pomiędzy 80 a 90... W kilku jak jeździłem to zawsze było, że jak zimno + trasa to wskazówka nieco opadała, a w miejscu jak stałem to temperatura rosła...
nie zgodzę z tym, z tego co widzę to te silniki 2.0 i 2.2 dti tak mają, miałem jeszcze niedawno focusa 2.0 tdci i bardzo szybko się nagrzewał do 90 stopni, sprawdzałem to na trasie do pracy gdzie zafira nawet wskazówką nie ruszykostian pisze:To są uroki diesla niestety - dużo płynu chłodzącego, wolno nagrzewający się silnik.
W mojej starej Bravie 1,6 w najcięższe mrozy po 5min jazdy czuć było ciepłe powietrze w środku.
szybkość nagrzewania w dużym stopniu zależy od włączonego nawiewu, niektórzy wsiadają do samochodu od razu temp na maksa i wentylator na maksa i się dziwią że zimno i że się silnik nie nagrzewa
poza tym im większa sprawność silnika tym wolniej się nagrzewa, dlatego nowe diesle mają np elektryczne nagrzewnice, zresztą teraz priorytetem jest nagrzanie katalizatora a nie kierowcę i pasażerów
w VW temp też skacze ale wskaźnik bardzo oszukuje kierowcę, ledwo przekroczy 70*C i już pokazuje 90*C żeby kierowca był spokojny
poza tym im większa sprawność silnika tym wolniej się nagrzewa, dlatego nowe diesle mają np elektryczne nagrzewnice, zresztą teraz priorytetem jest nagrzanie katalizatora a nie kierowcę i pasażerów
w VW temp też skacze ale wskaźnik bardzo oszukuje kierowcę, ledwo przekroczy 70*C i już pokazuje 90*C żeby kierowca był spokojny
- bykmark
- Mieszkaniec
- Posty: 354
- Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Małopolska
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Witam.MARCEL! pisze:Natomiast w benzyniakach to może być tak, że ma pomiędzy 80 a 90... W kilku jak jeździłem to zawsze było, że jak zimno + trasa to wskazówka nieco opadała, a w miejscu jak stałem to temperatura rosła...
I chyba Zośkę też dopadła bolączka termostatu.
Mam tak jak mówisz.
W mieście ( prędkość 50-80 km/h, światła ) temperatura rośnie na wskażniku do 90 C nawet włączy się wentylator. Ale wczoraj na trasie ( 70- 110 km/h, temperatura na zewnątrz ok 0C) zauważyłem że temperatura na wskaźniku ok. 80C ( nawet niekiedy spadła poniżej a jak właczyłem nawiew na ful) i nie powiem że w kabinie upalnie.
Czyżby temostat się nie zamykał ( blokował) w czasie jazdy? Przecież jak będzie zimniej na zewnątrz to analogcznie na trasie zamarznę
- bykmark
- Mieszkaniec
- Posty: 354
- Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Małopolska
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Uzupełnienie danych wejściowych do leczenia choroby ZA
Livedata
uwaga: temperatura z odczytu opcomik w przybliżeniu pokrywa się.
Temperatura zewnętrzna ok.1C
Uruchamiam silnik , praca na wolnych obrotach.
Temperatura wzrasta z upływem czasu,
- po ok. 10 minutach - 70C
- po ok. 14 minutach - 83C ( wcześniej wąż za temostatem zaczął być coraz cieplejszy) - TERMOSTAT ZACZĄŁ SIĘ OTWIERAĆ OK 80C
- temperatura spada po ok. 17 minutach - 75C
- temperatura zpowrotem zaczyna rosnąć po ok. 19 minutach - 80C
Proszę o wnioski
1. Czujnik temperatury walnięty ? Temperatura z opcom pokrywa się z temperatura na wskazówce - odpada
2. Termostat ??
Livedata
uwaga: temperatura z odczytu opcomik w przybliżeniu pokrywa się.
Temperatura zewnętrzna ok.1C
Uruchamiam silnik , praca na wolnych obrotach.
Temperatura wzrasta z upływem czasu,
- po ok. 10 minutach - 70C
- po ok. 14 minutach - 83C ( wcześniej wąż za temostatem zaczął być coraz cieplejszy) - TERMOSTAT ZACZĄŁ SIĘ OTWIERAĆ OK 80C
- temperatura spada po ok. 17 minutach - 75C
- temperatura zpowrotem zaczyna rosnąć po ok. 19 minutach - 80C
Proszę o wnioski
1. Czujnik temperatury walnięty ? Temperatura z opcom pokrywa się z temperatura na wskazówce - odpada
2. Termostat ??
No ja tu widzę typowe zasady działania termostatu, gdy Ci się otworzył to gorący płyn powędrował do chłodnicy i tam się nagle schłodził - masz wtedy 75st , następnie znów temperatura zaczęłą rosnąć w dużym obiegu i osiągnęła poziom wymagany czyli 80st C. A to ,że wąż zaczął się robić cieplejszy zanim termostat puścił no to przecież normalne , wąż nagrzewał się od gorącego termostatu. Pytanie czy podczas jazdy spada Ci temperatura jak włączysz sobie ogrzewanie, czy cały układ trzyma Ci żądane parametry? Jeśli wskazówka nie ucieka w pobliże lewej kreski to masz ok
- bykmark
- Mieszkaniec
- Posty: 354
- Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Małopolska
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
zasadę działania temostatu znam ( jestem przekonany że większość użytkowników przynajmniej Opla Zafiry)
Nie rozumiem pojęcia "typowe" - czy dla termostatu który ma się zacząć otwerać przy 92C+-2C jest prawidłowe otweranie się przy 80 C ? Wg mnie nie a na trasie gdy przedmuch powietrza przez chłodnicę jest duży w środku Zośki nie będzie ciepło.
Polecam lekturę:
Nie rozumiem pojęcia "typowe" - czy dla termostatu który ma się zacząć otwerać przy 92C+-2C jest prawidłowe otweranie się przy 80 C ? Wg mnie nie a na trasie gdy przedmuch powietrza przez chłodnicę jest duży w środku Zośki nie będzie ciepło.
Polecam lekturę:
- bykmark
- Mieszkaniec
- Posty: 354
- Rejestracja: 04 lip 2011, 21:51
- Imię: Marek
- Lokalizacja: Małopolska
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Panowie jedyna słuszna rada.
Silnik Z18XE - sprawny termostat otwiera duży obieg cieczy przy temperaturze ok. 90C.
Jeżeli jest inaczej wymiana termostatu. Polecam wkład termostatu STAHLTER wyprodukowany przez polską firmę Termot nr T014.92.
Korpusu nie trzeba wymieniać( sprawdź czy po zamontowaniu nowego wkładu podcieka temostat) , uszczelka - wskazówka z silikonu wysokotemperaturowego lub zakup alledrogo..
Ps. Po wymianie w Zosi upalnie wewnątrz . Przy temperaturze -12C na zewnątrz skazóweczka stoi bez wachań przed 90C.
Silnik Z18XE - sprawny termostat otwiera duży obieg cieczy przy temperaturze ok. 90C.
Jeżeli jest inaczej wymiana termostatu. Polecam wkład termostatu STAHLTER wyprodukowany przez polską firmę Termot nr T014.92.
Korpusu nie trzeba wymieniać( sprawdź czy po zamontowaniu nowego wkładu podcieka temostat) , uszczelka - wskazówka z silikonu wysokotemperaturowego lub zakup alledrogo..
Ps. Po wymianie w Zosi upalnie wewnątrz . Przy temperaturze -12C na zewnątrz skazóweczka stoi bez wachań przed 90C.
- kamil12luty
- Mieszkaniec
- Posty: 235
- Rejestracja: 31 mar 2012, 20:24
- Lokalizacja: Częstochowa
- Model:
Witam.
Czy wadliwy termostat może być przyczyną nie działania wskaźnika temperatury na zegarach?
Podczas jazdy wskaźnik nawet nie drgnie, dojeżdżam codziennie 25km i przez ten czas wskaźnik pokazuje cały czas minimum. Ogrzewanie kabiny działa jak chce. Jak jest poniżej 0°C na dworze to po jakimś czasie (ok. 5km) zaczyna grzać, tak około 20-tego kilometra trasy grzanie zanika i zaczyna wiać coraz chłodniejsze powietrze. Zauważyłem też, że podczas jazdy grzeje bardziej, a po zatrzymaniu się np. na światłach wieje chłodem. Rok temu podczas dojazdów do pracy juz w połowie drogi musiałem wyłączać ogrzewanie bo było za gorąco. Termostat zamierzam wymienić. Tylko czy to rozwiąże problem ze wskaźnikiem? Gdzie szukać czujnika temperatury? (nie pytam o to gdzie go kupić tylko gdzie on jest montowany :P - w termostacie go nie widzę). Płynu chłodzącego jest z 0.5cm ponad wskaźnik (dolałem żeby sprawdzić czy coś się zmieni, ale nie ma różnicy).
Zafira 2.0 DI 16V rocznik 2000.
Czy wadliwy termostat może być przyczyną nie działania wskaźnika temperatury na zegarach?
Podczas jazdy wskaźnik nawet nie drgnie, dojeżdżam codziennie 25km i przez ten czas wskaźnik pokazuje cały czas minimum. Ogrzewanie kabiny działa jak chce. Jak jest poniżej 0°C na dworze to po jakimś czasie (ok. 5km) zaczyna grzać, tak około 20-tego kilometra trasy grzanie zanika i zaczyna wiać coraz chłodniejsze powietrze. Zauważyłem też, że podczas jazdy grzeje bardziej, a po zatrzymaniu się np. na światłach wieje chłodem. Rok temu podczas dojazdów do pracy juz w połowie drogi musiałem wyłączać ogrzewanie bo było za gorąco. Termostat zamierzam wymienić. Tylko czy to rozwiąże problem ze wskaźnikiem? Gdzie szukać czujnika temperatury? (nie pytam o to gdzie go kupić tylko gdzie on jest montowany :P - w termostacie go nie widzę). Płynu chłodzącego jest z 0.5cm ponad wskaźnik (dolałem żeby sprawdzić czy coś się zmieni, ale nie ma różnicy).
Zafira 2.0 DI 16V rocznik 2000.