[A] termostat - problemy z nagrzewaniem silnika i wnętrza

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
black_fort
Przeglądacz
Posty: 99
Rejestracja: 17 maja 2013, 08:14
Imię: Przemek
Lokalizacja: Białystok
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#721 Post autor: black_fort »

ja także jestem po wymianie termostatu.
moje objawy: dosyc wolne dochodzenie wskazówki do ok 85-90* i brak gorącego powietrza, powiedzmy, że leciało ciepławe.
Upewniłem się na 100% że to zacięty termostat w pozycji półotwartej w następujący sposób: odpalamy samochód i czekamy aż wskazówka temperatury zaczyna iść do góry np w okolicach 70* zaglądamy pod maskę i chwytamy 2 grube węże od chłodnicy lewy i prawy. OBA muszą być ZIMNE(oznacza to że jest ok i termostat jest zamknięty i pracuje tylko mały obieg) u mnie już były ciepłe, co oznaczało, otwarty termostat za wcześnie.
rozwiązanie: wymiana całego kompletu obudowa z wkładem i czujnikiem na taki: https://opelczesci.com.pl/pl/p/TERMOSTA ... -16V-/1125
po wymianie wszystko gra!!!

Awatar użytkownika
Chrees
Mieszkaniec
Posty: 340
Rejestracja: 31 paź 2015, 10:09
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XE
Gender:

#722 Post autor: Chrees »

Dzięki za info, sprawdzę :)
Obrazek

Skrzypek85

#723 Post autor: Skrzypek85 »

Witam mam taki problem że nie mam obiegu małego i silnik się nie dogrzewa,
przez cały czas jak jeździłem miałem 90stopni i wszytko było oki
ostatniej zimy silnik bardzo długo się nagrzewał ale już nigdy do 90stopni, na duży obieg w ogóle się nie przełączał, przez to oczywiście większe trochę spalanie. Postanowiłem się zając problemem oczywiście termostat do wymiany. gdy go zmieniłem poprawy nie było. Oddałem samochód do mechanika który wymieniał mi rozrząd 3lata temu ponieważ niema małego obiegu na duży w ogóle się nie przełącza to może pompa wody siadła którą w teorii mi wymienił.
A mechanik że wszystko jest oki tak mam być na postoju złapał w końcu 90 i otworzył duży obieg płyn przelatywał w zbiorniku tylko przy gazie wciśniętym A mechanik zwala wszystko na termostat że ch***wy kupiłem. to wymieniłem jeszcze raz termostat ale poprawy jak nie było tak niema.
Wcześniej jak zapalałem silnik to obieg był od razu czy silnik był ciepły czy zimny a teraz na postoju jak się nagrzeje cudem do 90 to łaskawie się przełączy i trochę przeleje tego płynu.
Wcześniej tak było że płyn był gorący w zbiorniczku i było większe ciśnienie a teraz jak się nie przełączy to płyn jest zimny ciśnienia niema a jak się przełączy na chwilkę to płyn jest lekko ciepły i malutkie ciśnienie
Ostatnio zmieniony 06 maja 2018, 00:22 przez Sebu$, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#724 Post autor: Tazz »

No to wychodzi ze jednak pompa wody siadła, zmień mechanika ;)
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Awatar użytkownika
waltherp99
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 lut 2018, 14:53
Imię: Arkadiusz
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira 2.0 dti
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#725 Post autor: waltherp99 »

Witam a ja mam taki problem . Im szybciej tym wyższa temperatura ,bo z tego co czytam to wszystkim nie dogrzewa a mi się przegrzewa ! możliwe to że termostat się nie otwiera do końca?
Załączniki
20180510_060451.jpg

Awatar użytkownika
waltherp99
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 lut 2018, 14:53
Imię: Arkadiusz
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira 2.0 dti
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#726 Post autor: waltherp99 »

problem rozwiazany

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8147
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#727 Post autor: Sebu$ »

waltherp99 pisze: 29 maja 2018, 07:41 problem rozwiazany
a coś więcej napiszesz ?
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

Awatar użytkownika
dany1107
Mieszkaniec
Posty: 333
Rejestracja: 13 lis 2016, 22:02
Imię: Daniel
Lokalizacja: UK.Bydgoszcz.
Auto: Zafira B VXR 2.0 241KM
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:

#728 Post autor: dany1107 »

Witam, mam termostat do wymiany, silnik LEH, czy wie ktoś może na co zwrócić uwagę lub co zdemontować żeby było w miarę łatwo? Może jakieś foto. Pozdrawiam
:driver:

robertgl17
Przeglądacz
Posty: 73
Rejestracja: 02 maja 2010, 22:26
Imię: Rob
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira A 1.9 Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#729 Post autor: robertgl17 »

Panowie pytanie może poboczne ale nie wiem czy nie pomoże w ustaleniu sprawności lub niesprawności termostatu i jego położenia.

W zbiorniku wyrównawczym mojego samochodu (silnik Y20DTH czyli 2.0 diesel) znajdują się 3 króćce. Dwa o mniejszej średnicy, którymi wlatuje płyn chłodniczy do zbiorniczka i jeden większej którym płyn z powrotem wraca do układu chłodzenia.

I tu się zastanawiam czy nie jest prze przypadek tak, że jeżeli płyn przepływa przez mały obieg to płyn przelewa się przez jeden króciec (ten z lewej strony patrząc od góry zbiornika wyrównawczego) zaś gdy otwiera się duży płyn zaczyna płynąć prze ten dolny?

Bo z macaniem tej rury, która idzie do chłodnicy to różnie bywa. Niby chłodna, niby ciepła (cześć ciepła zapewne przekazuje sama obudowa termostatu).

Jeśli piszę herezję to mnie naprostujcie.

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#730 Post autor: Mag »

Witajcie,
mam następujący problem:
świeżo wymieniłam termostat, czujnik temperatury i płyn chłodzący. Zafira A Z16XE.
Niestety nadal jest problem z temperaturą, bo silnik długo się nagrzewa, osiąga temp. 85-87 stopni, po czym spada poniżej 80 i znów rośnie do 85. Nie wiem, czy ma to związek, ale dmuchawa ogrzewania wnętrza samochodu po włączeniu na pierwszy bieg powoduje, że silnik niemal gaśnie. Mam klimatronika z wyświetlaczem i pokrętłem płynnej regulacji, opronik/rezystor typu "jeż" (jeśli to ma jakieś znaczenie). Jest też Webasto, niedziałające, bo z przerdzewiałymi przewodami i plątaniną kabli, teraz odłączone poprzez wyjęcie trzech bezpieczników.
Proszę o pomoc, bo zęby dzwonią w czasie jazdy ;)

Mag
Debiutant
Posty: 36
Rejestracja: 08 lut 2020, 15:56
Imię: Mag
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
Auto: Zafira A 1.6 16v r.2003
Model: Z16XE
Oznaczenie silnika: Z16XE

#731 Post autor: Mag »

Problem częściowo został rozwiązany. Silnik nie nagrzewał się z powodu przytkanego kolanka w chłodzeniu inst. gazowej. Teraz silnik osiąga właściwą temperaturę, ale z ogrzewaniem wnętrza kłopot pozostał. Sprawę opiszę pod jakimś bardziej odpowiednim tematem. Tutaj chciałam tylko dać mały update. Trzymajcie się!

rafaellowarszaw
Mieszkaniec
Posty: 233
Rejestracja: 04 kwie 2015, 01:34
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira A 1.8 NJOY
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#732 Post autor: rafaellowarszaw »

Witam wszystkich.
W mojej Zafirce wystąpił problem niedogrzewania silnika(1,8 prod 125km 10/2003 benzyna).
Mianowicie po odpaleniu samochodu temperatura bardzo mozolnie rośnie, po przejechaniu kilku kilometrów dochodzi do 80-82 a jak załączam ogrzewanie to spada do 75 po czym znowu powoli rośnie. Wcześniej musiałem mieć jakiś wyciek (przy łączeniu termostatu z silnikiem widać było różowy nalot po płynie). Dziwne jest też to , iż zaczął mi brać płyn chłodniczy- ale ostatnio specjalnie zrobiłem nim z 50km, włożyłem przed chłodnicę dyktę (żeby sprawdzić czy jak osiągnie 90-92st to się uruchomi wentylator i nie będzie tryskać płyn). Sprawdziłem i wszędzie sucho.
O dziwo przy 75-80st jak włączę nagrzewnicę to od razu leci ciepłe powietrze.

Nie wiem czy to ma znaczenie. W zeszłym roku był wymieniany kompletny rozrząd z pompą wody (Continental).Dodam, że w grudniu podczas ruszania uszkodziłem sobie chłodnicę klimatyzacji- najechałem podczas ruszania zderzakiem na wystający korzeń i jak cofałem to "odpiąłem zderzak , i z nim oderwał się razem dolny jeden rządek "radiatorów" od chłodnicy- fakt że z klimy ogólnie od x czasu nie korzystałem. mimo wszystko później pojawił się naciek na chłodnicy silnika na górze (różowy nalot).. A dzisiaj jak odkręciłem pokrywę od silnika to zauważyłem wokół termostatu różowy naciek (ale wysuszony)i kawałem jakby utlenionego- taki zielonkawy kolor.


Pytanie do wszystkich- czy ten termostat może być przyczyną tych problemów? Czy przy zakupie termostatu od razu wymienić wąż od wody (gruby i ten od przepustnicy (chudy- zauważyłem tka jak by miał powierzchowną rysę))
I czy kupić oryginalny termostat czy jakieś rzemiosło (oczywiście w jednym i drugim przypadku nowy kompletny).

Z góry dziękuję za odpowiedzi
Rafał

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#733 Post autor: Pszczyna »

-Pompa do oglądu czy szczelna
-Węże o ile uszkodzone -sparciałe to wymiana
-Zakup tester i zrób próbę spalin ,wówczas dowiesz się czy czasami uszczelka pod głowicą nie jest do wymiany.

rafaellowarszaw
Mieszkaniec
Posty: 233
Rejestracja: 04 kwie 2015, 01:34
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira A 1.8 NJOY
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#734 Post autor: rafaellowarszaw »

Witaj.
1) pompę sprawdzę- ale wymieniana rok temu-
2)węże nie wyglądają na sparciałe- jedynie ten "chudzy od przepustnicy ma poziomą rysę" . Ale tak naprawdę widać pozostałości płynu przy termostacie- ale na spokojnie jeszcze raz sprawdzę
3) piszesz np. o takim testerze?
https://allegro.pl/oferta/tester-uszcze ... 7818338725


A jeśli okaże się że uszczelka to chyba szykować większą ilość kasy?



I tak z ciekawości- jak okaże się jednak termostat to kupić oryginalny (120zł) czy jakieś rzemniosło (40-50zł)?


z góry dzięki za odpowiedzi
Rafał

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#735 Post autor: Pszczyna »

Tak to ten tester co do termostatu tu twa rzecz jaki zakupisz lecz zamienniki też są niezłej jakości

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”