[A] Wymiana oringów nagrzewnicy - Zafira A z klimatyzacją

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

[A] Wymiana oringów nagrzewnicy - Zafira A z klimatyzacją

#1 Post autor: Maciek »

Opis autorstwa jpalbow. Słuch o nim zaginął, ale może nie obrazi się, że umieszczę tu jego opis ze zdjęciami ;) A pewnie się niektórym przyda.




Uwagi:

Zalecam zakupienie zestawu naprawczego w serwisie Opla. Koszt: 31,00 – PLN
Nr zestawu na zdjęciu (rys 1)

Obrazek

1. Zaczynamy od spuszczenia płynu z układu chłodniczego, następnie odkręcamy osłony wygłuszeniowe nad nogami kierowcy i pasażera.

2. Odkręcamy plastyki zapalniczki (1x T20 – centralnie pod plastykiem zapalniczki), a następnie zdecydowanym szarpnięciem zrywamy plastyk do dołu.

Obrazek

Obrazek

3. Kolejny etap to zdjęcie tunelu środkowego. Zdejmujemy osłonę drążka zmiany biegów, hamulca ręcznego i wyciągamy ją do tyłu i do góry. Dobrze jest cofnąć siedzenia maksymalnie do tyłu.

4. Odkręcamy metalowe wsporniki kokpitu (rys 3)

Obrazek

5. Rozwarstwiamy dół modułu, zdejmując wszystkie stalowe zabezpieczenia zszywające (rys 4).

Obrazek

6. Od strony komory silnika znajdujemy gumową końcówkę odprowadzającą wodę z klimatyzacji (rys 5) tam odkręcamy 2 śruby – trzymają dolną cześć modułu nawiewu (proszę uzbroić się w cierpliwość i duży wysiłek),


Obrazek


po zdemontowaniu (rys 6):

Obrazek

7. Teraz spokojnie możemy wyciągną dolną pokrywę modułu (proszę uważać na blaszki nagrzewnicy, żeby nie pozaginać), chyba najlepiej wychodzi od strony kierowcy (rys 7).

Obrazek

8. Teraz należy podłożyć jakiś niski pojemniczek na płyn i szmaty, żeby nie narozlewać za wiele, no i oczywiście wyciągnąć zawleczki z lornetki (rys 8)

Obrazek

9. Następnie delikatnie wycofać nagrzewnice do tyłu i wyciągnąć na zewnątrz (rys 9).

Obrazek

10. Wymienić o-ringi i założyć z powrotem nagrzewniczkę wraz z lornetką na swoje miejsce. Polecam nasmarowanie o-ringów płynem do naczyń żeby łatwiej i pewnie weszły na swoje miejsce. Unikniemy w ten sposób powtórnego rozbierania w celu poprawienia o-ringów bo ciekną. Ważne żeby aluminiowe miejsca po starych o-ringach dobrze wyczyści nie rysować, szorować. Czyścimy gniazda w nagrzewnicy jak i rurki od strony komory silnika.

11. Dobrze docisnąć nagrzewnicę i włożyć zabezpieczani, można delikatnie stuknąć bo wchodzą ciężko.

Obrazek

12. Następne czynności jak wyżej tylko od końca ( patrz pkt.7 do 1).

Życzę powodzenia i cierpliwości szczególnie pod autem przy odkręcaniu i zakręcaniu odprowadzenia wody z klimy (rys 5 i 6)

W razie pytań proszę na priv.
Pozdrawiam
jpalbow
Ostatnio zmieniony 12 gru 2014, 20:36 przez Maciek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
scaniairizar
Mieszkaniec
Posty: 397
Rejestracja: 30 gru 2008, 15:09
Lokalizacja: małopolska
Model:

#2 Post autor: scaniairizar »

jak już wykręcimy te śruby z pkt. 6, to składając to można je zastąpic długimi wkrętami typu spax do drewna czy tam regipsu, byleby były długie, i w miare podobne na grubośc, troche ułatiwenia do nastepnej wymiany :)

ja chciałem dołączyc sie do komentarza Jpalbow'a na temat życzeń na koniec instrukcji, że również życze powodzenia przy zakładaniu dolnej obudowy nagrzewnicy z punktu 5 ;)


aha. no i musimy w tym wszystkim wiedziec jaką mamy nagrzewnice przy zakupie o-ringów, ja dzięki temu mam jeden komplet naprawczy więcej :)

bo kupiłem taki za 31 zł, okazało sie ze zły, a potem zauwazyłem ze ja mam behra nagrzewnice i do niej kosztuje 7 zł :-o

zafirowany

#3 Post autor: zafirowany »

Witam
Ja mam pytanie w przypadku wymiany calego zaworu:
Czy potrzebuje czegos wiecej jak tylko zestaw spinek i oringow? Czy do zaworu tez cos potrzeba zakupic?
Dzieki
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
scaniairizar
Mieszkaniec
Posty: 397
Rejestracja: 30 gru 2008, 15:09
Lokalizacja: małopolska
Model:

#4 Post autor: scaniairizar »

Czesc,
nie, nic innego nie trzeba, o-ringi (dobrane do rozaju nagrzewnicy) oraz spinki, w zasadzie mozna wykorzystac stare, po przyciśnięciu ich delikatnie kleszczami, zeby znów wchodziły ciężko, one są aluminiowe.

jedyne co potrzebujesz więcej to duuuzo cierpliwosci i samozaparcia :) ja podczas wymiany chyba z 10 razy odchodziłem od auta bo miałem ochote tam wejśc z łomem :lol:


Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
scaniairizar
Mieszkaniec
Posty: 397
Rejestracja: 30 gru 2008, 15:09
Lokalizacja: małopolska
Model:

#5 Post autor: scaniairizar »

aha, dodatkowo ja delikatnie obsmarowałem czerwonym siliconem te oringi, zeby sie ładnie przykleiły, przetestowane przez pare ostatnich lat, na poprzednim komplecie ;)


Pozdro :)
2.0 dti '01 i 1.9cdti '10. opcline
it's forfit śwagier!

zafirowany

#6 Post autor: zafirowany »

Witam.
Ale sie wku.......... :evil:
Zdemontowalem wszystko i stanelo na odkreceniu tego odprowadzenia wody-2 srubki i tu du**.... nameczylem sie zeby do tego dosiegnac od gory, od dolu i niestety lipa....Rozumiem ze "od strony komory silnika" to znaczy mod maska bo tylko tam znalazlem takie cos ale nie ma szans dostepu bez podnosnika albo bardzo wysokiej windy....Wogole to u mnie troche inaczej to wszystko wyglada. Nie wiem czy te zdjecia sa z opcji auta z silnikiem benzynowym czy jak, bynajmniej ja mam diesla i po zdemontowaniu jest troche inaczej jak na zdjeciach z instrukcji.
Moze mi ktos pomoc jak mam sobie z tym poradzic bo nie wiem czy dobrze szukalem , a moze sa jakies dwa takie ustrojstwa podobne do siebie... :/
Pozdrawiam

d.marco

#7 Post autor: d.marco »

zafirowany mam pytanie czy w końcu poradziłeś sobie z tymi dwoma śrubkami i reszta czy faktycznie jest inaczej niż w w/w opisie pytam bo właśnie ja przygotowuje sie do tej operacji i szukam wszelkich informacji na ten temat apropo to ten zestaw wraz z (rolnetkami) kosztuje juz 115,-

Teocc

#8 Post autor: Teocc »

ubywa płynu chłodniczego, dyqwaniki suche , pod wykladzina gdzie jest oknienko z numerem VIN , gabka mokra. w oklicy nagrzewnicy sucho.... sam juz niewiem czy to faktycznie oringi w nagrzewnicy???? czy płyn jakims dziwnym sposobem wpływa pod wykladzine?? aha sporo tego musi byc gdyz korkiem ktory jest pod prawym progiem ( w okolicy drugiego rzedu siedzeń) wykapuje na zewnatrz.

Awatar użytkownika
QRZOL
Mieszkaniec
Posty: 287
Rejestracja: 24 lip 2009, 18:53
Imię: Maciej
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: ZB 1.7 CDTI Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A17DTR
Gender:

#9 Post autor: QRZOL »

Witam
jak na złość przed samą zimą zaczęło ubywać mi płynu,dziś doszedłem skąd.A więc mam mokry dywanik od strony kierowcy i pod obudową nagrzewnicy..Doszedłem do tego ze cieknie mi z tego nieszczęsnego zaworu. Mam pytanko : poco jest ten zawór?
Obrazek

darekimi

#10 Post autor: darekimi »

no ja wlasnie tez w wekend stwierdzilem ze jestubytek plynu chlodniczego wszedzie sucho tylko tam gdzie vin pod klapka gabka mokra.No i teraz sie zastanawiam czy tto nagrzewnica czy cos innego bo az mi sie nie chce rozbierac i naprawiac.Acha i jakiego plynu uzywacie do chhlodnic w dieslach

Awatar użytkownika
QRZOL
Mieszkaniec
Posty: 287
Rejestracja: 24 lip 2009, 18:53
Imię: Maciej
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: ZB 1.7 CDTI Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A17DTR
Gender:

#11 Post autor: QRZOL »

Trzeba poczekać z tym rozbieraniem do wiosny,teraz za zimno i się nie chce...Ja do benzyniaka leje Petrygo
Obrazek

darekimi

#12 Post autor: darekimi »

No wlasnie zimno jutro jade do Wawy to sobie pokupuje te czesci na wszelki wypadek i trza przeczekac pogody chociaz ostatnio zeszlo sporo i tak co chwila dolewac no no zobacze

seba

#13 Post autor: seba »

cześć panowie!!! mam ten sam problem co wy wszyscy z tą nagrzewnicą!!! mam 2,2 silnik benzyna !!! tak samo mam mokrą gąbke przy numerze vin i to sporo!! w przeciągu 3 miesięcy dolałem 1l płynu!! wiem ze jak za to się nie wezme to będzie gożej!!! a idzie zima, szyby parują , auto stoii na parkingu!!! a napewno jak tego nie zrobi to rano przy mrozie będe skrobał szyby też w środku!! a i też szkoda podłogi bo to wkońcu ciecz i rdza będzie po cichu szamać!!! :evil: :lol: :shock:

Teocc

#14 Post autor: Teocc »

widac ze to bardzo słaby punk zafiry , pocieszajace tylko ze latwo sie dostac do nagrzewnicy. Przy wymianie trzeba naprawde dobrze wcisnąc rurki w oringi inaczej niby siedzi a dalej cieknie. Ułatwia sprawe posmarowanie oringów czyms poslizgowym tak jak w hydraulice, teflon, mydło , ludwik. a najgorsze to chyba wysuszenie gabek , bez rozbierania wykladziny sie nieobejdzie .

darekimi

#15 Post autor: darekimi »

No ja dzisiaj wziolem sie za wymianke tych oringow i co sie okazalo to to ze nieposiadam tej lornetki tylko rurki wchodza besposrednio do nagrzewnicy no i tu sie nameczylem aby wyjac te zaciski bo wchodza od gory i ni wzab niechcialy wyjsc ale po kilkunasu jobach i kopaniu w wszystko co pod noga jakos jakos wyjolem te zawleczki i zaraz nastepny bol uszczelki kupilem te jak na zdjeciu a u mnie wystepuje niby ten sam rozmiar ale plaskie a te sa okragle.Jak kupowalem w oplu to powiedzial mi ze sa tylko takie zestawy naprawcze innych nie ma.Narazie robota stanela szukam uszczelek.

- kto posiada takie plaskie uszczelki lub nr kat
- czy brak tej lornetki to plus czy minus
- no i jak teraz wlozyc te zawleczki spowrotem od gory bo jakos tego niewidze i chyba zaloze od dolu

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”