Strona 1 z 1

gdzie znajduje się opornik 1 biegu wentylatora chłodnicy.

: 02 lip 2010, 03:36
autor: 1wiatr
Może któryś z kolegów majstrował przy wentylatorze chłodnicy? chodzi mi o to gdzie znajduje się opornik redukujący obroty wiatraka na 1 bieg przy chłodnicy. Do samego silniczka dochodzą 2 przewody więc musi być gdzieś indziej. U mnie z prawej strony pod plastikowym koszem do którego jest przymocowany wiatrak jest taka dość gruba wtyczka z przewodami myślę czy czasami tam nie jest w środku zamontowany bo z niej odchodzą przewody do wiatraka. Niestety z góry nie wiele widać by trzeba odkręcić tą pokrywę pod silnikiem wtedy może coś można by ustalić.

: 02 lip 2010, 08:25
autor: gwizdenson
Wyciągnij cały wentylator.dwie śrubki na górze chłodnicy,odkręć wlot powietrza i cofnij go lekko żeby był poprostu luźny,następnie wycinij trochę kombinując lewa -prawa chłodnicę do góry.Wtedy uda się tobie wypiąć tą wtyczkę a tam w metalowj perforowanej obudowie jest właśnie opornik.

: 10 lip 2010, 16:33
autor: 1wiatr
Chciałem za wczasu zakupić ten opornik zeby po wymontowaniu wiatraka wymienić go, ale niestety nie występuje samodzielnie w sprzedaży. Można by oczywiście dokupić podobny o tej samej mocy i rezystancji ale trzeba by znać jego wartość. Gdyby ktoś miał wymontowaną tą część i mógł zmierzyć wartość rezystancji i podał ją byłbym wdzięczny. Nie trzeba by wydać kilku stówek na cały komplet z wiatrakiem.

: 10 lip 2010, 16:41
autor: MieHor
Opornik występuje jako część zamienna pod taką nazwą:

Opornik dmuchawy, rezystor BEHR HELLA do samochodów marki OPEL ( 7pinów - 4biegi ) - nr katalogowy: OPEL 18 45 789; 18 45 790; 18 45 791

możesz zamówić go np. na tej aukcji: http://www.allegro.pl/item1106508091_no ... _opel.html

myślę, że o to Ci chodziło

: 11 lip 2010, 09:30
autor: 1wiatr
Nie zrozumieliśmy się. Nie chodzi o dmuchawę ale o wiatrak przy chłodnicy. Posiada on 2 biegi. Normalnie włącza się od razu drugi i słychać go z kabiny jak warczy. Ale jak włączona jest klima i się nagrzeje to najpierw włącza się 1 bieg właśnie przez ten opornik i później ja nadal się nie schłodzi dopiero drugi bieg. U mnie padł ten opornik nie wiadomo kiedy i wentylator na 1 biegu nie pracował temperatura rosła w międzyczasie zanim się załączył 2 bieg i spowodowała że wywaliło uszczelkę przy osuszaczu klimy a to już nie potrzebne koszty wymiany i napełnienia. Podobno to dość częsty przypadek gdy uszkodzi się ten opornik bo praktycznie nie słychać go jak włącza się wiatrak na 1 biegu. można to zobaczyć po podniesieniu maski albo jak u mnie - gdy klima przestaje raptem pracować.

: 11 lip 2010, 09:52
autor: MieHor
1wiatr, jak wejdziesz do pełnej oferty tej aukcji to zobaczysz, że są tez oporniki do klimy, ale to już ceny zupełnie inne, poszukaj może na innych aukcjach albo popytaj w zakładach naprawiających i napełniających klimy.
Poza tym, jeśli mnie pamięć nie myli ktoś już na forum pisał, jak to uszkodzenie (opornik) naprawić.

: 12 lip 2010, 02:56
autor: 1wiatr
Niestety nie trafione MieHur.
Ten opornik w ofercie dotyczy aut z klimą elektroniczną - u mnie jest manual. A jeśli chodzi o opis to rzeczywiście był, czytałem już go ale tu znów mowa o silniku wysokoprężnym, tam jest inne rozwiązanie.

: 12 lip 2010, 08:52
autor: MieHor
Cóż - próbowałem pomóc, może znajdzie się ktoś lepszy

: 01 sie 2010, 14:52
autor: 1wiatr
Dzięki kolegom z innego forum udało się odszukać ten opornik.Jak by ktoś szukał to znajduje się on w prawym dolnym rogu we wgłębieniu kosza obudowy wentylatora - patrząc od przodu.
W ogóle go nie widać przed odkręceniem go. Jest uszkodzony (przegrzany). Jeżeli któryś z Kolegów ma Zafirę 1,6 z 1 wentylatorem przy chłodnicy i manualną klimą to mam prośbę żeby sprawdził czy wiatrak przy chłodnicy włącza się natychmiast automatycznie po włączeniu przyciskiem klimy na 1 bieg czy też dopiero gdy osiągnie układ wyższą temperaturę.
U mnie w ogóle 1 bieg nie działał i muszę to ustalić przed naprawą. Być może że uszkodzone jest coś jeszcze.

obroty wiatraka przy chlodnicy

: 16 sie 2010, 23:46
autor: 1wiatr
Panowie - czyżby nikt nie miał przy swoich autach 1 wiatraka przy chłodnicy i manualnej klimy? Jak dotąd nie doczekałem się odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie : kiedy włącza się i 2 bieg wiatraka przy chłodnicy - natychmiast po włączeniu klimy czy jak osiągnie układ odpowiednio wysoką temperature lub ciśnienie.

: 17 sie 2010, 15:17
autor: gwizdenson
1Wiatr coś chyba niedokładnie czytasz. Napisałem tobie wyżej gdzie znajduje się ten opornik ,a ty później zrobiłeś odkrycie przy pomocy innego forum gdzie on jest.Klima czy w dieslu czy benzynie niczym nie różni się w budowie i zasadzie działania.Załączenie wentylatora jest w dużej mierze zależne od temp.otoczenia.Po włączeniu klimy wentylator powinien załączyć się odrazu lub gdy jest chłodniej z małym opóźnieniem.Gdy na zewnątrz będzie powyżej 25 stopni po uruchomieniu klimy zacznie pracować na drugim biegu lub wyższym. Możesz to zaobserwować nawet po obrotach silnika.Na pierwszym biegu wiatraka wzrastają minimalnie a na wyższych o ok. 150-200 obr.

: 18 sie 2010, 00:21
autor: 1wiatr
Dzięki Koledzy za info, trochę mi ten opis rozjaśnił całą sytuację, chociaż widzę że w porównaniu z tym co pisał wcześniej Gwizdenson nasze auta różnią się nieco z racji tej że u mnie opornik nie znajdował się w żadnej metalowej perforowanej obudowie. Był całkowicie na wierzchu, tyle że pod spodem obudowy wiatraka. No i żeby go wydostać samej chłodnicy nie trzeba było ruszać w ogóle. Wystarczyło rozłączyć to okrągłe gniazdo wielostykowe z prawej strony i wyciągnąć obudowę do góry tak jak pisał Gwizdenson. Mam to sprawdzone w 100%. Ale problem tkwi w czym innym. Ten opornik uległ całkowitemu uszkodzeniu prawdopodobnie na skutek wysokiej temperatury. Końcówki się wykruszyły a sam opornik w ogóle nie ma przejścia. A jest to o tyle rozwiązanie nie typowe że ponieważ wiatrak ma 3 prędkości wirowania to nie ma innej opcji jak tylko ta że 1 i 2 prędkość jest realizowana poprzez odpowiednie szeregowe połączenie wiatraka z tymże opornikiem, natomiast 3 – najszybsza otrzymuje napięcie z pominięciem go. Ponieważ wentylator jest sporej mocy przez co opornik ten dość mocno grzeje się, a że jest umieszczony w takim zakamarku nic dziwnego że się uszkodził. Jak się poczyta to sporo użytkowników uskarża się na ten feler. Pół biedy gdyby szło dokupić sam opornik ale występuje tylko w komplecie z wentylatorem za nie małe pieniądze. Ja postanowiłem przedłużyć przewody do tego opornika i umieścić go wyżej tak żeby był schładzany jednocześnie przez obracający się wentylator. Podobne oporniki dokupiłem od Opla Omegi z tym że potrzebował bym schemat fragmentu instalacji z tym układem żeby go właściwie podłączyć. Posiadam schemat, ale wersj z dwoma wentylatorami a to już całkowicie inny układ. Na oryginalnym połączeniu też nie mogę się opierać bo od zakupu auta 1 i 2 bieg w ogóle nie chodził a przewody przy oporniku po odkręceniu były odkruszałe. Gdyby ktos miał taki schemat z zaznaczonymi kolorami przewodów i udostępnił go byłbym wdzięczny

: 07 wrz 2010, 18:41
autor: oki
Masz ten schemat?
Bo ja u siebie walczę z wentylatorami to mogę podesłać.

: 07 wrz 2010, 22:35
autor: 1wiatr
Aktualny schemat nadal pilnie poszukiwany. W międzyczasie znalazłem kilka, ale niestety wszystkie nie pasują do mojej wersji - mam tylko 1 wspólny wentylator dla układu chłodzenia i klimy. Jeżeli taki masz byłbym wdzięczny za przesłanie. A z czym Ty walczysz?