Zawór rozprezny zafira b

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
jas20
Świeżak
Posty: 21
Rejestracja: 19 gru 2019, 15:57
Imię: Jan
Lokalizacja: Inowrocław
Auto: Zafira B 19cdti
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT

#16 Post autor: jas20 »

Dzięki kolego miłego dnia

Dodano po 1 minucie 36 sekundach:
Dzięki kolego miłego dnia

Dodano po 1 minucie 28 sekundach:
Dziękuję

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3066
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#17 Post autor: Tazz »

Spoko :piwo:
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

wafellek
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 23 gru 2020, 22:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#18 Post autor: wafellek »

Witam, podłączę się pod temat, żeby nie zakładać nowego wątku. Nie chodzi mi klimatyzacja, sprężarka pracuje, ciśnienie w układzie ok.9 bar przy wyłączonej, przy załączonej dochodzi w okolice 12, po czym załącza się wentylator, więc tutaj chyba wszystko w porządku.
Problem jest chyba w zaworze rozprężnym, bo przewód odchodzący od niego, który powinien być zimny czasem jest tylko chłodny a czasem w ogóle ma temperaturę zbliżoną do reszty układu.
Czy to wskazuje na usterkę zaworu czy są inne możliwe usterki dające taki objaw? Czy jest sposób diagnostyki ewentualnie naprawy/regulacji zaworu bez jego demontażu z układu?

PETERSS
Mieszkaniec
Posty: 216
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#19 Post autor: PETERSS »

Bez maszyny sam mało zrobisz.
W klinice masz dwa układy ciśnienia wysokiego i niskiego.
Ty widzisz tylko jedno ciśnienie 12 bar A ile jest w drugim układzie? To sprawdzisz popijając pod maszynę tam są manometry i wtedy można wstępnie zdiagnozować co się dzieje.

Awatar użytkownika
maju
Świeżak
Posty: 20
Rejestracja: 03 lut 2017, 19:31
Imię: maju
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Zafira 1.7CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A17DTR
Gender:

#20 Post autor: maju »

Aby coś zdiagnozować należy mierzyć niskie ciśnienie, nie wysokie.
Wysokie nie jest parametrem serwisowym i mało wnosi do sprawy.
Za to bez pomiaru niskiego ciśnienia nic się nie zdiagnozuje.

Bazyl1989
Świeżak
Posty: 15
Rejestracja: 06 mar 2021, 23:29
Imię: Zbigniew
Lokalizacja: Zgierz
Auto: Opel Zafira b 1,8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18xer
Gender:

#21 Post autor: Bazyl1989 »

Zobacz ile kabli idzie do wiatraka u mnie dochodzą 3 ale wychodzą tylko 2 na wiatrak więc niema możliwości mieć dwóch biegów na 2 kablach

Dodano po 24 sekundach:
Jest tylko jeden bieg Zafira b 1,8 140 km.

wafellek
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 23 gru 2020, 22:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#22 Post autor: wafellek »

Dzięki Panowie za rady. Nie pisałem nic, bo stwierdziłem, że podjadę do warsztatu, może coś się okaże. Niestety trafiłem na fachowców, którzy tylko posiadają maszynkę, potrafią ją podłączyć pod złącza serwisowe i do tego sprowadza się ich serwis klimatyzacji. Dopełnili układ i nic to nie zmieniło ale z manometrów im wyszło, że ciśnienie po niskiej stronie jest podobne do tego po wysokiej stronie. Nie wiem, jakie dokładnie były wartości, bo nie patrzyłem im przez ramię. Planuję zakupić tester do klimatyzacji, ma złączki i manometry na obydwie strony, to będę mógł dokładnie sam sprawdzić jak to się zachowuje.
W każdym razie mam do Was pytanie, bo widzę, że są tu koledzy, którzy się znają :) W dalszym ciągu wydaje mi się najbardziej podejrzany zawór rozprężny, a jakie można podjąć dalsze kroki przy diagnozie układu? Można jakoś sprawdzić ten zawór?

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2279
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#23 Post autor: Pszczyna »

,,Cytat"-O tym, że został uszkodzony zawór rozprężny objawy sugerują w postaci chociażby niesprawnie działającej klimatyzacji. Może tez pojawić się szron na parowniku, co będzie sugerowało, że czujnik nie zadziałał i czynnik chłodzący o nieodpowiedniej temperaturze przedostał się dalej. A to z kolei sprawi, że zablokowane zostaną drogi przepływu mas powietrza i uniemożliwione będzie pobieranie z nich ciepła. Jak widać więc, niewielki termostatyczny zawór rozprężny klimatyzacji ma ogromne znaczenie dla całego układu chłodzącego wnętrze auta.

wafellek
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 23 gru 2020, 22:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#24 Post autor: wafellek »

Zawór jest chyba najtańszym i najbardziej prawdopodobnym elementem układu klimatyzacji, zakupię i dam znać jak się zachowa układ.
Jeśli ktoś ma jakieś jeszcze uwagi/rady, to warto się podzielić, myślę, że temat zmierza w dobrym kierunku i wiele osób może z niego skorzystać.

PETERSS
Mieszkaniec
Posty: 216
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#25 Post autor: PETERSS »

Zmień fachowca samemu bez doświadczenia będzie Ci trudno nawet jak zdiagnozukjesz co soedzi to i tak finalnie będziesz musiał jechać do kogoś z maszyną żeby gaz odciągnąć.
Spróbuj podlewać zimną wodą chłodnice klimy jak to nie pomoże to obstawiam sprężarkę.
Ostatnio zmieniony 02 cze 2021, 23:46 przez PETERSS, łącznie zmieniany 1 raz.

Gorzowianin
Posty: 3
Rejestracja: 01 cze 2021, 21:51
Imię: Patryk
Lokalizacja: Myślibórz
Auto: Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH

#26 Post autor: Gorzowianin »

Witam wszystkich.

Dołączę do tematu.
U mnie e mojej zośce mam następujący problem z klimatyzacją. Sprężarka ciągle pracuje a jest nowa, zmieniałem ją w tamtym roku na Delphi do tego jest nowy presostat nowy skraplacz i wczoraj dodatkowo wymieniłem zawór rozprężny oryginalny delphi.
Myślałem, że to może on szwankuje ale niestety nic to nie dało. Czynnik jest .
Nie wiem gdzie szukać przyczyny.

Mam op-coma może mi ktoś odpowiedzieć jakie powinno być prawidłowe ciśnienie bo tam jest w mega paskalach tak żebym mógł porównać z tym co mi pokazuje mój op-com.

Będę wdzięczny za każdą podpowiedź.
Pozdrawiam.

Poprawiłem słowotok - Sebu$
Ostatnio zmieniony 03 cze 2021, 07:41 przez Sebu$, łącznie zmieniany 1 raz.

PETERSS
Mieszkaniec
Posty: 216
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#27 Post autor: PETERSS »

Co znaczy ciągle pracuje? Odpalasz auto i klima zaczyna działać non stop ? Może masz uszkodzony panel sterujący. Jaką masz klime w aucie (klimatronik czy "ręczną").

Gorzowianin
Posty: 3
Rejestracja: 01 cze 2021, 21:51
Imię: Patryk
Lokalizacja: Myślibórz
Auto: Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH

#28 Post autor: Gorzowianin »

Klimatyzacja manualna. Przyciskam przycisk na panelu sprężarka się załącza i ciągle pracuje. Bez względu na temperaturę zewnętrzną. Skoro ma sprzęgło to powinna pracować cyklicznie. Nie jest to moje pierwsze auto z klimatyzacją i wiem że w sprawnie działającym układzie sprężarka wytwarza ciśnienie i po przekroczeniu pewnej wartości rozłącza się i kiedy ciśnienie w układzie spadnie załącza się na nowo. Zamówiłem zegar chcę bo podłączyć pod zawór niskiego ciśnienia i sprawdzić jakie jest ciśnienie w układzie. Wierzyć mi się nie chce że kupiłem nową ale uszkodzoną sprężarkę chociaż w tych czasach to wszystko możliwe

Dodano po 19 minutach 32 sekundach:
Nawet wróciłem ze starym presostatem bo myślałem że może nowy jest uszkodzony ale to też nic nie zmieniło. Zastanawiam się jeszcze czy może jest jakiś problem z instalacją elektryczną bo ostatnio jadąc autem z włączoną klimatyzacją nagle straciłem zasilanie na wentylacji. Nie działał nadmuch, przycisk klimatyzacji i podswietlenie. Myślałem że to bezpiecznik ale był sprawny. Za to w skrzynce pod maską jeden z przekaźników był bardzo ciepły jak auto chwilę postało napięcie wróciło. Kosmos jakiś. Miesiąc wcześniej miałem problem z tą skrzynką auto wróciło z Danii na lawecie odstawiłem do mojego autoelektryka. Po diagnozie jaką były słabe połączenia pod tą skrzynką zostało to naprawione. Wszystkie konektory zostały wyczyszczone elektryk wymienił też kilka przekaźników i po przetestowaniu auta oddał mi mówiąc że instalacja przedzwoniona i wszystkie podzespoły mają prawidłowe zasilanie. Ja mam op-coma po podłączeniu błedów brak. Szkoda że klimę mam manualną bo jej się nie da zdiagnozować przez komputer. Jedynie można podejrzeć ciśnienie. I teraz pytanie jakie ono powinno być na bloku pomiarowym? Jakie wartości?

wafellek
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 23 gru 2020, 22:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#29 Post autor: wafellek »

PETERSS pisze: 02 cze 2021, 23:44 Zmień fachowca samemu bez doświadczenia będzie Ci trudno nawet jak zdiagnozukjesz co soedzi to i tak finalnie będziesz musiał jechać do kogoś z maszyną żeby gaz odciągnąć.
Spróbuj podlewać zimną wodą chłodnice klimy jak to nie pomoże to obstawiam sprężarkę.
Gdybym wiedział, że następny fachowiec okaże się fachowcem a nie kolesiem z maszynką, który wie mniej niż ja, to może i tak bym zrobił ale znając życie, straciłbym mnóstwo czasu i pieniędzy i nie wiadomo do czego by to zaprowadziło. A tak dużo kasy zaoszczędziłem i czegoś się nauczyłem.
Gaz mi odciągnęli w poprzednim warsztacie, bo wiedziałem, że i tak trzeba będzie rozbierać układ, przy okazji nie skasowali mi za czynnik, tylko za samą "usługę".
Polewanie chłodnicy nic by mi nie dało, skoro temperatura przed i za zaworem była taka sama, póki co pomogła wymiana zaworu za 15zł + wysyłka, bo klima ruszyła.
Ale możliwe, że sprężarka też umiera, bo sprzęgło jest cały czas włączone, ale na obrotach jałowych często klima nie pracuje, dopiero gdy zwiększę nieco obroty, słychać cyknięcie i zaczyna lecieć zimne powietrze. Ciśnienia (jeśli wierzyć manometrom) ok.15bar na wysokim, ok.3 na niskim przy zewnętrznej temperaturze powyżej 25 st.

Czy to wskazuje na sprężarkę czy takie objawy może dawać coś innego, np. nieprawidłowa ilość oleju bądź czynnika?

Gorzowianin pisze: 03 cze 2021, 18:14 Przyciskam przycisk na panelu sprężarka się załącza i ciągle pracuje. Bez względu na temperaturę zewnętrzną. Skoro ma sprzęgło to powinna pracować cyklicznie. Nie jest to moje pierwsze auto z klimatyzacją i wiem że w sprawnie działającym układzie sprężarka wytwarza ciśnienie i po przekroczeniu pewnej wartości rozłącza się i kiedy ciśnienie w układzie spadnie załącza się na nowo.

Szkoda że klimę mam manualną bo jej się nie da zdiagnozować przez komputer. Jedynie można podejrzeć ciśnienie. I teraz pytanie jakie ono powinno być na bloku pomiarowym? Jakie wartości?
W astrze g z klimą manualną sprężarka pracuje mi cały czas (chyba że temperatura jest niska, poniżej ok.5st). Gdy ciśnienie wzrasta, to załącza się wentylator, który ma zbić temperaturę i ciśnienie, niech się wypowiedzą fachowcy ale moim zdaniem tutaj problemu nie ma. Ale z elektryką na pewno coś jest nie tak, skoro nagle zgasła Ci wentylacja itp. A Opcom na klimatyzacji automatycznej więcej Ci nie pokaże, manometry na wysokim i niskim ciśnieniu pokażą więcej.

Gorzowianin
Posty: 3
Rejestracja: 01 cze 2021, 21:51
Imię: Patryk
Lokalizacja: Myślibórz
Auto: Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH

#30 Post autor: Gorzowianin »

W takim razie nie pozostaje mi nic innego jak cierpliwie poczekać na zamówiony zegar do klimatyzacji i sprawdzić ciśnienie. Zobaczymy.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”