Wentylator

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
hrodberaht
Posty: 2
Rejestracja: 04 cze 2019, 19:59
Imię: Robert
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Opel Zafira B 1.6
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XEP

#76 Post autor: hrodberaht »

Opiszę problem w punktach

1 - Nie włącza się wentylator chłodnicy
2 - Przy jeździe w korku potrafi zagotować płyn (co wynika z punktu 1)
3 - Przy jeździe płynnej temp. jest w okolicy 95 stopni
4 - Termostat działa, bo temp w czasie jazdy rośnie i spada, (co wynika z chłodzenia płynu powiewem wiatru)
5 - Kiedy włączę klimatyzację, wentylator ożywa i działa bezbłędnie (dla tego jeżdżę cały czas na klimie)
6 - Wentylator sprawny
- sprawdzany na bezpośrednim połączeniu z akumulatorem (zrobiłem to zanim odkryłem, że na klimie działa)
7 - Przekaźniki sprawne; sprawdzane miernikiem
8 - Bezpiecznik sprawdzony (zrobiłem to zanim odkryłem, że na klimie działa)
9 - Czujniki temp. (1- przy chłodnicy, 2-przy termostacie) są nowe i sprawne
10 - Po wyjęciu czujników i zwarciu przewodów na ostro wentylator działa.
11 - Błędy, które "wypedałowałem" dotyczyły tylko wyjmowanych przeze mnie przekaźników i bezpiecznika (w czasie testów).

Nic więcej dodać nie mogę. Może to coś poważnego a może pierdoła. zanim pojadę na tzw. komputer zapytam tutaj.

Dzięki za wszelkie odpowiedzi
Ostatnio zmieniony 06 cze 2023, 15:53 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiłem literówki

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#77 Post autor: Tazz »

Ale to:
10 - Po wyjęciu czujników i zwarciu przewodów na ostro wentylator działa.
Przeczy temu:
9 - Czujniki temp. (1- przy chłodnicy, 2-przy termostacie) są nowe i sprawne
Po za tym sprawdzałeś temperaturę w test mode?
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

hrodberaht
Posty: 2
Rejestracja: 04 cze 2019, 19:59
Imię: Robert
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Opel Zafira B 1.6
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XEP

#78 Post autor: hrodberaht »

Dlaczego przeczy?
Nic niczemu nie przeczy.

Gdyby czujniki były złe wentylator nie działałby poprawienie wcale, a przecież działa na - włączonej klimie. Ponad to ciekawy zbieg okoliczności, stare złe i nowiutkie tez złe.

A temp. sprawdzałem przez OBDII . Miałem jej odczyt na bieżąco na smartfonie.

Powiem tak

Czujniki temp. to takie termorezystory. Kiedy temp. jest niska dają DUŻY opór i komputer "wie" że temp jest niska. Kiedy temp. jest WYSOKA oporność spada i komputer "wie" że temp. jest WYSOKA. Kiedy podłączyłem na ostro przewody dochodzące do czujek, to jaki opór "zobaczył" komputer? ŻADEN- czyli temp. BAAARDZO WYSOKA. Tu nic się nie wyklucza, a wręcz przeciwnie - świetnie uzupełnia.
Ja pytam dlaczego przy klimie komputer "widzi" zmiany oporności a bez klimy "nie widzi"
Ostatnio zmieniony 06 cze 2023, 15:54 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Poprawiłem literówki

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#79 Post autor: Pszczyna »

Na spokojnie :
-sprawdź temperaturę ,,Test Mode"
-przejrzyj bezpieczniki ,,te kwadratowe" , najlepiej multimetrem ,sprawdź stan styków w gniazdach.
-podczas jazdy gdy stwierdzisz iż temperatura osiągnęła stan otwarcia termostatu ,zatrzymaj pojazd i sprawl czy obydwa węże chłodnicy(górny i dolny) są gorące

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#80 Post autor: Tazz »

Prosze kontynuować w tym temacie oraz poczytac go od początku
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Grześ77
Świeżak
Posty: 17
Rejestracja: 22 kwie 2017, 20:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Tczew
Auto: Opel Zafira B - 1.8 PB
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:

#81 Post autor: Grześ77 »

Witam.
Od niedawna posiadam I poznaje ZB. I tu moja prośba do Was. Czy może mi ktoś w kilku punktach napisać jak prawidłowo powinien zachowywać się wentylator. Kiedy i w jakich temperaturach powinny się włączać poszczególne biegi / prędkości wentylatora. Auto to ZB 1.8 z 2011 roku z jednym wentylatorem na chłodnicy. Przeczytałem posty wstecz i dużo pomogły ale nie do końca.
U mnie wygląda to tak:
- na krótko mostkując przekaźniki jestem w stanie włączyć 1 wolny bieg, 2 i 3 bieg czyli ok według mnie,
- po włączeniu klimy (manualna) włącza się 1 wolny bieg czyli też ok,
- natomiast chłodzenie silnika na postoju następuje po osiągnięciu temperatury 108st.C (test mode), włącza się wentylator i schładza silnik do 102st.C
i tak w kółko powtarzalnie. Czy to normalne i prawidłowe zachowanie?
Proszę o pomoc na razie w tej kwestii ;)

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#82 Post autor: Pszczyna »

Grześ77 pisze: 25 sty 2024, 10:24
osiągnięciu temperatury 108st.C (test mode), włącza się wentylator i schładza silnik do 102st.C
Temperatury dla tego silnika są ok.
Te 108st.C to kwestia wykonania czujnika przez producenta lepiej by startował od 105.

Kwestia kiedy był wymieniany płyn bo to użytkownicy bagatelizują (wymiana co 4 lata (lub 100 tyś km) ponieważ robi się bardziej toksyczny a użytkownicy narzekają że przeżarło chłodnice .

Grześ77
Świeżak
Posty: 17
Rejestracja: 22 kwie 2017, 20:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Tczew
Auto: Opel Zafira B - 1.8 PB
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:

#83 Post autor: Grześ77 »

Dzięki za odpowiedź. Jest jeszcze jedno ale... o które dopytam.
Teraz tak rozrząd, termostat i płyn świeżo wymienione.
Wracając do mojego ale...
Ten 1 bieg najwolniejszy to ma się włączyć przy klimie.
2 bieg to jest ten co włącza mi się przy tych 108st.C (według test mode)
A 3 bieg to kiedy powinien się włączyć?

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#84 Post autor: Pszczyna »

Tu można zobaczyć
https://youtu.be/5rMCfKx4zI8

Z tego co kiedyś wyczytałem to w OP-COMie jest możliwość uruchomienia 3 biegu wentylatora ale uwaga :
w Opcomie sobie może być ale w rzeczywistości---- nie ma----- wysterowania na 3 bieg w xerze

Reasumując--xer ma tylko 2 biegi po prostu tak jest sterownik silnik zrobiony

Grześ77
Świeżak
Posty: 17
Rejestracja: 22 kwie 2017, 20:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Tczew
Auto: Opel Zafira B - 1.8 PB
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:

#85 Post autor: Grześ77 »

Czyli wyjaśnione. Dzięki bardzo.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”