Wentylator

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Czesław
Zafiromaniak
Posty: 1085
Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
Imię: Czesław
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Meriva B 1,4 120 KM
Model: B
Oznaczenie silnika: Nel
Gender:
Kontakt:

#46 Post autor: Czesław »

Po pierwsze chłodnica jak cała to działa . Nie napisałeś jaka jest klima jeśli manual i działa tylko na najwyższym biegu to prawdopodobnie tyrystor piszesz wymieniony wył. dmuchawy ale który ten w kabinie czy czujnik temp. na silniku . A mechanicy mogą rozkładać ręce bo to sprawa dla elektryków
czesiek_ze

deska142
Posty: 4
Rejestracja: 03 sie 2020, 07:44
Imię: Michał
Lokalizacja: Hrubieszów
Auto: 1,8b
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z19XER

#47 Post autor: deska142 »

Manual klima ale co ona ma do rzeczy jak od klimy jeat inny rezystor a od dmuchawy chlodnicy jest inny mi chodzi o chlodnice błędu nie pokazuje na kompie wogole i nie wiem juz gdzie szukać przyczyny to nie jest czujnik tylko wlacznik dmuchawy chlodnicy

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#48 Post autor: Tazz »

Potrzebny op com i dostać się do modułu wentylatorów, odczytać z nich błędy
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

deska142
Posty: 4
Rejestracja: 03 sie 2020, 07:44
Imię: Michał
Lokalizacja: Hrubieszów
Auto: 1,8b
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z19XER

#49 Post autor: deska142 »

Z op com bylo odczytywane brak błędów z op com wlacza sie dmuchawa chlodnicy na 123 biegu po odlaczeniu opcom nie chodzi dmuchawa chlodnicy przy 105 stopni zalacza sie 3 bieg odrazu i wyskakuje blad samochod z kluczykiem

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#50 Post autor: barek16 »

Czy wiatraki działają tak jak opisuje Kaliope na youtubie czyli:
1 bieg- obydwa wiatraki kręcą się powoli
2 bieg- obydwa wiatraki kręcą się szybciej
3 bieg- przedni wiatrak stoi a tylny daje na 100%
Spoiler
Ostatnio zmieniony 24 mar 2021, 07:11 przez Sebu$, łącznie zmieniany 1 raz.

deska142
Posty: 4
Rejestracja: 03 sie 2020, 07:44
Imię: Michał
Lokalizacja: Hrubieszów
Auto: 1,8b
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z19XER

#51 Post autor: deska142 »

Ja mam jeden wiatrak od chlodnicy i klimatyzacji jest jest jeden po wymianie wlacznika duchawy chlodnicy ruszył 1 bieg po wylaczeniu i pozniej przejechaniu 4 km dmuchawa chlodnicy znowu nie ruszyla

ANDROX
Przeglądacz
Posty: 64
Rejestracja: 26 kwie 2019, 13:37
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Toruń
Auto: Zafira B 1.8 2009r
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#52 Post autor: ANDROX »

Cześć. Dopadł mnie problem z wentylatorem chłodniczy.
Na kompie mam błąd P0482 Obwód wentylatora 3 stopień regulacji Napięcie za niskie.
Wymieniłem 2 bezpieczniki (30A i 40A) w komorze silnika (chociaż oba raczej były sprawne bo miernikiem sprawdzałem i między stykami miały przejścia) .
Skasowałem błąd i Wykonałem OP-COM testy przekaźnika dmuchamy (silnik był włączony i nagrzany, temperatura cieczy 99 st).
Przy "biegu 1" słyszę przełączenie się przekaźnika ale dmuchawa nie startowała. Błędów nie generowało.
Przy "biegu 2" za pierwszym razem wentylator zaskoczył i chodził ok 3-5s. Po czym wywalił znowu ten sam błąd. Po skasowaniu błędu ponowne uruchomienie testu powodowało tylko przełączenie się przekaźnika (słuchowo) a wentylator już nie wystartował (błędu tez nie wywalił).
Dodam jeszcze, że odkąd kupiłem samochód to zauważyłem, że jak załączał mi się wentylator na najwyższym biegu to czułem straszne wibracje. Jakby nie był wyważony.

I stąd moje prośba do was o poradę.
Zagłębiając się w lekturę na forach ten błąd może być spowodowany:
- przepaleniem bezpiecznika (wymieniłem)
- przerwaną wiązką (od strony ECU przewód jest w polocie i nie był ruszany, od dołu jesze nie sprawdzałem bo nie mam kanału)
- uszkodzeniem wentylatora (lub rezystora).

Bazując na tym co udało mi się ustalić zakładam, że najbardziej prawdopodobne będzie raczej problem z wentylatorem (jakby była wiązka była uszkodzona, to podczas pierwszego testu raczej by nie wystartował).
Czy ktoś bardziej doświadczony mógłby na podstawie tego opisu podzielić się zwoją opinią?

I jeżeli to się potwierdzi to czy opłaca się go reanimować? Czy biorąc pod uwagę to, że miał bicie od razu zainwestować w nowy?

ANDROX
Przeglądacz
Posty: 64
Rejestracja: 26 kwie 2019, 13:37
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Toruń
Auto: Zafira B 1.8 2009r
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#53 Post autor: ANDROX »

Z racji zerowego odzewu z odpowiedzią, przekazuję info dla innych: tak jak podejrzewałem uszkodzony był wentylator chłodnicy.

Awatar użytkownika
Czesław
Zafiromaniak
Posty: 1085
Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
Imię: Czesław
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Meriva B 1,4 120 KM
Model: B
Oznaczenie silnika: Nel
Gender:
Kontakt:

#54 Post autor: Czesław »

ANDROX pisze: 23 mar 2021, 22:44 Z racji zerowego odzewu z odpowiedzią, przekazuję info dla innych: tak jak podejrzewałem uszkodzony był wentylator chłodnicy.
Dzięki za info fajnie że uporałeś się z tym a twoje info na pewno się przyda innym kolegom z forum :ok:
czesiek_ze

ANDROX
Przeglądacz
Posty: 64
Rejestracja: 26 kwie 2019, 13:37
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Toruń
Auto: Zafira B 1.8 2009r
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#55 Post autor: ANDROX »

Niestety nie uporałem się z tym jeszcze do końca.
Wentylator wymieniłem bo był uwalony.
Od tego czasu mam już trzeci.
I problem nadal występuję. Jazda na klimie, jak już się nagrzeje to załącza 3 bieg, pochodzi 2-5 s i wywala błąd niskiego napięcia. Wentylator pracuje na niższych biegach, ale tego ostatniego nie załączy (chyba, że zgaszę silnik i uruchomie go ponownie - ale to tez zadziała na 2-5 s i błąd)...

Jutro piąte podejście mechanika - elektryka....
Zajmie się kwestią zasilania (komp mi pokazuje, że mam ładowanie na poziomie 12,8V, pomimo iż miernik na klemach wskazuje 13,8V)
Do tego klema dodatnia jest cieplejsza (może od zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodniczego...)
Plus po rozruchu silnika napięcie ładowania na mierniku dziwnie rośnie od 12,5V do 13,8 V przez kilka sekund, stopniowo co 0,15V....

Mam nadzieję, ze przyjrzy mi się alternatorowi, regulatorowi napięcia. Może dodatkową masę pociągnie i poprawi klemę.
Wiązkę do wentylatora mówił, że sprawdzał...

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#56 Post autor: Pszczyna »

Masa masą niechaj dołoży kabel plusowy ,zmierz napięcia na alternatorze i akumulatorze jakie są różnice - spadki

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#57 Post autor: Tazz »

Ja dolozylem dodatkowa masę i mniej niż 13.8V nie mam przy prawie pełnym obciążeniu (światła, halogeny, podgrzewanie siedzeń, podgrzewanie tylnej szyby i lusterek, ogrzewanie na 4-5 biegu i radio) dopiero na postoju krecac kierownicą spada do około 12.8-13.2V więc poprawa jest i to duża u mnie
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

ANDROX
Przeglądacz
Posty: 64
Rejestracja: 26 kwie 2019, 13:37
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Toruń
Auto: Zafira B 1.8 2009r
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#58 Post autor: ANDROX »

ale to napięcie wskazywane na mierniku?
czy na BC w menu serwisowym?

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3059
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#59 Post autor: Tazz »

Na mierniku, ale w BC podobnie. Mam też moduł lwpm I tez wychodzi podobnie
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

ANDROX
Przeglądacz
Posty: 64
Rejestracja: 26 kwie 2019, 13:37
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Toruń
Auto: Zafira B 1.8 2009r
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#60 Post autor: ANDROX »

no u mnie jest o tyle dziwnie że BC pokazuje zdecydowanie niższe wartości niż miernik na klemach (12,9V na BC do 13,8V na mierniku).
Cóż - auto już stoi w warsztacie. Mam nadzieję, że tym razem znajdą przyczynę tego błędu i ją wyeliminują

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”