MieHor pisze:shell'a, a może dla potomnych zrób jakiś tutorial dotyczący doposażenia w info o temp. silnika, po kolei co - gdzie - jak. Brak bezpośredniej informacji o temp. silnika jest zmorą wszystkich użytkowników ZB
Doposażenie było typowo warsztatowe - termometry w chłodnicy, zbiorniczku wyrównawczym i na obudowie termostatu
Marki pisze:Shell'a jesteś pewny,że Twój termostat jest ok?Jeśli dobrze pamiętam to powinien otwierać się ok 88*C a piszesz,że robi się twardy i ciepły...przewód
już ok 80*C...więc to mogłoby wskazywać na uszkodzony termostat.
W silnikach benz. "podobno" lekko powyżej 80 - u mnie przy 83 się otwiera , przy "dizlach " temp. jest wyższa .
tico0 pisze:Małe sprostowanie faktycznie w TIS 2000 silniki Z16XEP i Z18XER mają dwa czujniki temperatury B39A i B39B pozostałe silniki B39....
jest jeszcze jeden czujnik - w chłodnicy na dole przy króćcu węża od pompy
[ Dodano: Czw Paź 21, 2010 12:43 ]
Witam kolegów
Drążąc temat tegoż błędu – doszedłem do – termostatu - hihihihihihi
Zbieram informację o systemie chłodzenia w Zosi B z silnikiem 1,6 i 1,8 (XER)
Problem to nieszczęsny termostat za który trzeba wywalić prawie równowartość rozrządu .
Od mechaników opla nie jestem w stanie dowiedzieć się jaka powinna być temperatura
pracy silnika ( termostat pełne otwarcie – przy 105 stopni C ) , stąd moja prośba – o sprawdzenie w „test mode” jaka temperatura jest podczas jazdy na trasie i w cyklu miejskim i przy jakiej załącza się wentylator?
Jako że silnik jest spokrewniony z silnikiem Alfy Romeo 1,8 MPI – wiem że termostat powinno wymieniać się co 60 tys km – (lubią nawalać- wiedza z serwisu Alfy z Turynu )
Wiedza ta pozwoli mi na kompleksowy opis problemu- czyli - błędami pochodzącymi z układu chłodzenia .
[ Dodano: Wto Paź 26, 2010 19:50 ]
Witam koleżanki i kolegów
Wiedza, jaką się z Wami chcę podzielić nie jest w 100% fachową ( nie jestem mechanikiem),
lecz zbiorem informacji jaki udało mi się zebrać z pomocą kolegów z forum i kilku zaprzyjaźnionych
serwisantów (z przykrością stwierdzam że nie Opla) o systemie chłodzenia w benzynowych silnikach (1.6 / 1.8 XEP, XER) montowanych w ZB.
Problemy z dogrzaniem auta, czasowy brak pracy wentylatora chłodnicy, wysoka temperatura w korkach, wyskakujące błędy systemu chłodzenia – to wina termostatu – niby proste ale tylko pozornie.
Jak wiadomo termostat po wymontowaniu można łatwo sprawdzić nagrzewając go w wodzie lub gorącym powietrzem i stwierdzić, czy się otwiera i zamyka, „obserwując „ cały układ chłodzenia można również sprawdzić, czy jego praca jest właściwa (poziom w zbiorniczku wyrównawczym – czy ulega zmianie, węże do chłodnicy – czy są ciepłe i twarde).
Te wszystkie metody jednak nie sprawdzają się przy tym wynalazku.
By
shelladm at 2010-10-26
Problem wynika z innej specyfiki pracy. Jest to urządzenie „sterowane „ zarówno czynnikiem chłodzącym jak i grzałką, którą zarządza „komp” silnika.
– „silnik DOHC, 16-zaworowy o poj. 1796cm3. Najważniejszą innowacją jest wprowadzenie zmiennych faz rozrządu ……. Silnik posiada elektrycznie sterowany termostat znany z jednostki Z16XEP. Przy pracy silnika na biegu jałowym, lub z częściowym obciążeniem termostat otwiera się przy 105oC.
Przy większym obciążeniu sterownik włącza małą grzałkę zintegrowaną z termostatem. To powoduje wcześniejsze jego otwarcie – przy temp. 90oC.”
Stąd również dość wysoki koszt tego – „bajeru” – od 340 PLN wzwyż (Niemiecki serwis chciał 276 Euro !).
Od mechaników Alfy Romeo (silnik bliźniaczy w AF 159 1.8 MPI) i kolegów z forum informacja – wymiana termostatu już od 60 tkm – to norma, a temperatura pracy silnika to przedział od 90 do 105 stopni C, wentylator załącza się od 98 do 105 , rozbieżność bierze się z – „…
..Poczytałem jeszcze fora Vectry i chłopaki piszą, że mają spore różnice pomiędzy wskaźnikiem temperatury (czyli mają u siebie) a TM (w TM o kilka stopni więcej niż wynika ze wskaźnika); ponoć specjalnie jest tak zrobione, zeby ludzie nie panikowali (dużo kierowców wyrosło na silnikach, z wodą w chłodnicy i gdzie 90 stopni to już był max); … „
Reasumując – co by się nie działo – trzeba wymienić „termostat” za parę stówek, dolać płynu, skasować błędy i w drogę, a wysoka temperatura? – te typy tak mają .
Wielkie dzięki dla kolegi Roberta – vel.-
polin - (cytaty) za wiedzę i pomoc w realizacji tematu
Pozdrawiam