Płyn chłodniczy wylewa się ze zbiornika

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Kasztan
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 02 gru 2016, 22:33
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Chorzów
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

Płyn chłodniczy wylewa się ze zbiornika

#1 Post autor: Kasztan »

Witam
-
Mam dziwny problem z płynem chłodniczym.
Zośka B silnik 1,8 140 KM, płyn w zbiorniku poziom na wysokości kreski przy zimnym silniku ale jak się rozgrzeje do temp. pracy czyli ok. 107 st. C poziom płynu tak mocno sie podnosi, że wylewa ze zbiornika na zewnątrz przez taką rurkę która znajduje się z tyły zbiornika w najwyższym punkcie patrząc od strony silnika.
Sprawdzałem zachowanie się całego układu chłodzenia na wolnych obrotach od momentu zapalenia zimnego silnika i wszystko wydaje się być OK tzn. dopóki temp. płynu nie przekroczy 106 st. C włączony jest tylko mały obieg czyli bez chłodnicy, w miarę wzrostu temperatury jak jest ok. 107 st. C otwiera się termostat i chłodnica robi się gorąca a po czasie gdy temp. jeszcze trochę wzrasta włącza się wentylator chłodnicy -wg mojej wiedzy tak to właśnie ma funkcjonować, natomiast mniej więcej w momencie otwarcia się termostatu poziom płynu jest już tak wysoki, że wylewa się ze zbiornika.
Jak potem sprawdzam poziom płynu na zimnym silniku to jest poniżej kreski czyli za mało, jak uzupełnię płyn do kreski to sytuacja się powtarza. :shock:
Macie jakieś pomysły, czy to może być wina płynu ? (jest koloru różowego)

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#2 Post autor: Pszczyna »

Z opisu wynika że termostat sprawny ,upewnij się czy górny i dolny wąż chłodnicy są gorące , wpierw zmień korek zbiornika OPEL: 1304677/ 9202799
Numery OE:
13 04 677
1304677
9202799

Awatar użytkownika
romek22794
Mieszkaniec
Posty: 243
Rejestracja: 01 lut 2017, 21:19
Imię: roman
Lokalizacja: BS
Auto: NJOY przycisk SPORT
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER,LpG

#3 Post autor: romek22794 »

Czy działo się coś podejrzanego z płynem, czy tak po skontrolowaniu zaraz wystąpiło?
Zaglądałeś, odkręcałeś korek przy ciepłym? Na zimnym- rozumiem że tak. A na ciepłym?

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#4 Post autor: Pszczyna »

Przypadkiem nie wymieniałeś płynu ?

Awatar użytkownika
Czesław
Zafiromaniak
Posty: 1085
Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
Imię: Czesław
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Meriva B 1,4 120 KM
Model: B
Oznaczenie silnika: Nel
Gender:
Kontakt:

#5 Post autor: Czesław »

Ja myślę że wszystko jest OK po prostu jak wyrzuci nadmiar to nie dolewaj może ma za dużo o te 100 czy 200 mil, jeździć i obserwować temp :taktak: :P
czesiek_ze

Kasztan
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 02 gru 2016, 22:33
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Chorzów
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#6 Post autor: Kasztan »

Pszczyna pisze: 01 maja 2021, 19:40 Z opisu wynika że termostat sprawny ,upewnij się czy górny i dolny wąż chłodnicy są gorące , wpierw zmień korek zbiornika OPEL: 1304677/ 9202799
Numery OE:
13 04 677
1304677
9202799
Dzięki za odpowiedź
Zmieniałem uszczelkę korka zbiornika a nie sam korek oraz cały zbiornik ale bez efektu, co do węży chłodnicy to sprawdzałem tylko górny i samą chłodnicę czy są gorące, więc sprawdzę jeszcze wąż dolny.

Dodano po 5 minutach 18 sekundach:
Pszczyna pisze: 01 maja 2021, 21:32 Przypadkiem nie wymieniałeś płynu ?
Płyn był zmieniany przez warsztat i dlatego zastanawiam się czy to on nie jest winny. Jak sprawdzić czy kupując płyn chłodniczy będzie on na pewno odpowiedni do tego silnika ?

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#7 Post autor: Pszczyna »

Nie w tym rzecz ,kwestia odpowietrzenia , zakręć korek odpal silnik i czekaj aż 4 razy po kolei włączy się wentylator .
I żebyś przypadkiem nie dolewał zimnego płynu do ciepłego :czerwona:

Kasztan
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 02 gru 2016, 22:33
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Chorzów
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#8 Post autor: Kasztan »

Pszczyna pisze: 02 maja 2021, 17:47 Nie w tym rzecz ,kwestia odpowietrzenia , zakręć korek odpal silnik i czekaj aż 4 razy po kolei włączy się wentylator .
I żebyś przypadkiem nie dolewał zimnego płynu do ciepłego :czerwona:
Próbowałem właśnie to zrobić ale za zimno jest, rozgrzewa się tylko do 102 st. C i wentylator się nie włącza, muszę poczekać jak zrobi się cieplej i wtedy spróbować.

Emil111
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 09 mar 2019, 14:35
Imię: Emil
Lokalizacja: Polska
Auto: Zafira B 1.8 140km
Model: ZB
Oznaczenie silnika: XER

#9 Post autor: Emil111 »

To normalne, płyn pójdzie do góry i wyleje nadmiar, przejedź kilkaset km i sprawdź czy znów ubyło czy nie.

Kasztan
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 02 gru 2016, 22:33
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Chorzów
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#10 Post autor: Kasztan »

Wczoraj odpaliłem silnik na wolnych obrotach i czekałem na 4 krotne załączenie wentylatora i przy okazji nagrałem filmik jak to wygląda realu po 4 włączeniu wentylatora. Filmik zaczyna się przy temp. płynu +/- 104 st. C a w 20 sekundzie zaczyna się akcja - przyjrzyjcie się temu i napiszcie co o tym myślicie. Poniżej link

https://drive.google.com/file/d/1rC6zId ... sp=sharing

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2212
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#11 Post autor: Pszczyna »

Nie funguje

PETERSS
Mieszkaniec
Posty: 216
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#12 Post autor: PETERSS »

Ja bym zrobił test co2 płynem reakcyjnym.
Trochę to nie naturalne że aż tak się podnosi i opada jak by był zapowietrzony. Rozumiem że raz lub dwa i powinno być po sprawie Ale ty już walczysz dłuższą chwilę z tym.

Kasztan
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 02 gru 2016, 22:33
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Chorzów
Auto: Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#13 Post autor: Kasztan »

Oczywiście zrobię test CO2 i napiszę co wyszło, ale zastanawiam się jeszcze czy to może być wina termostatu, który nie otwiera się całkowicie i poziom płynu szybko się podnosi, natomiast dopiero po chwili jak temperatura jeszcze trochę się podniesie termostat otwiera się całkiem i poziom płynu gwałtownie spada ?
Zastanawia mnie najbardziej co się dzieje, że tak gwałtownie obniża się poziom płynu ?

PETERSS
Mieszkaniec
Posty: 216
Rejestracja: 22 cze 2015, 21:32
Imię: Piotr
Lokalizacja: Jelenia Góra
Auto: Opel Zafira B Cosmo 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#14 Post autor: PETERSS »

Raz miałem bardzo podobny przypadek .
Płyn wywołało jak u Ciebie - oczywiście termostat został wymieniony potem czujnik temperatury wentylatory sprawdzane wiele razy i sprawne.... okazało się że nie miał luzów na zaworach i się przegrzewał.
Na szczęście po regulacji luzów jak nowy.
Oczywiście luzy regulowane szklakami więc nie było tanio.
Ostatnio zmieniony 02 maja 2024, 22:20 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiłem literówki

Spider40
Świeżak
Posty: 6
Rejestracja: 08 cze 2018, 07:35
Imię: Piotr
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.8 ENJOY
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:

#15 Post autor: Spider40 »

Też miałem podobny przypadek w poprzednim aucie. Okazało się, że wina płynu. Za bardzo był rozrobiony z wodą - miał za niska temperaturę wrzenia. Płyn do Opla musi być o podwyższonej temp wrzenia - około 120 ºC czy nawet więcej.
Zafira B 2013 A18XER, wcześniej ZB 2007 X16XE1, Corsa B 1,4 1999 Kombi (prod.Argentyna)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”