[TUT/B]Demontaż - wymiana chłodnicy wody 1.9 CDTi
: 11 kwie 2011, 10:04
Z wymianą chłodnicy jest sporo zabawy ale do zrobienia .
Opisując sposób demontażu używałem nazw lewa,prawa strona stojąc przodem do auta.
Zaczynamy od demontażu zderzaka.Piękny opis zamieścił wcześniej kolega http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=3843
Następnie spuszczamy płyn z układu chłodzenia zaworkiem w lewym dolnym rogu chłodnicy.Wykręcamy śruby 6szt z pasa przedniego zaznaczone kolorem żółtym na foto poniżej.Kolorem czerwonym zaznaczyłem miejsca 2szt gdzie mocowany jest dolot powietrza do filtra.Dolot przykręcony jest jednym wkrętem,który wkręcony jest w pas przedni przy mocowaniu wspornika maski silnika(na foto nie widać tego miejsca).Trzeba pokombinować i dolot wyciągnąć,bo będzie przeszkadzał przy późniejszym demontażu chłodnicy.
Na następnym foto kolorem czerwonym zaznaczyłem opaski i śruby,które należy wykręcić aby zdemontować kolejne elementy gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniany dolot powietrza do filtra
nr 2 (nie wiem po co zaznaczyłem na foto ...nie demontujemy tego elementu)
nr 3 łącznik plastikowy między IC a przewodem gumowym do przepustnicy.Łącznik ten przykręcony jest dwiema śrubami do IC.Nie widoczne na foto ponieważ miejsce mocowania zasłania zbiornik płynu spryskiwaczy.Uwaga przy demontażu na uszczelkę gumową między łącznikiem a IC.Uszkodzić jej nie można ale zgubić owszem.
nr 4 to a'la żeliwny łącznik na dolocie powietrza do IC ,który też należy zdemontować po rozkręceniu dwóch opasek(wejście-wyjście) i śruby mocującej (widocznych na foto poniżej).
Należy oczywiście rozłączyć połączenia gumowe chłodnicy z silnikiem.Po prawej stronie u góry plus przewód przelewowy oraz u dołu chłodnicy po lewej stronie.
Odkręcamy zbiornik płynu spryskiwacza.Jedna nakrętka przy pasie przednim,druga pod belką zderzaka.Nie odpinając przewodów odsuwamy na bok.
Następnie odkręcamy dwa wkręty po lewej stronie od przodu auta łączące chłodnicę wody z IC i chłodnicą klimy.Jeden u góry drugi na dole.
Po prawej stronie u góry też wykręcamy wkręt.U dołu chłodnice połączone są za pomocą spinki(wsuń-wysuń).W ten sposób możemy odsunąć do przodu auta IC i chłodnicę klimy aby mieć miejsce na wyciągnięcie chłodnicy wody.Przewody elastyczne od chłodnicy klimy na to pozwalają.
Do chłodnicy wody wkręcony jest jeszcze jeden wkręt od strony silnika,który łączy z wentylatorem chłodnicę.Zobaczymy go po demontażu wcześniej wspomnianego plastikowego łącznika między IC a przewodem gumowym(nr 3 na wcześniejszym zdjęciu).
Odsuwamy wentylator od chłodnicy unosząc go delikatnie do góry.Do chłodnicy wody po lewej stronie od strony silnika zamocowane są przewody podciśnienia od elektrozaworu doładowania.Należy wysunąć spinkę mocującą z uchwytu chłodnicy.
Na foto poniżej(prawej strony mocowania) zaznaczyłem śruby i nakrętkę,które należy wykręcić gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniana jedna z dwóch śrub mocujących łącznik od IC do przewodu gumowego
nr 2 to nakrętka jedna z dwóch mocujących zbiornik płynu spryskiwacza
nr 3 to śruba,która trzyma klamrę mocowania chłodnicy.Po drugie stronie również należy wykręcić tą śrubę.Klamry demontujemy wysuwając je do środka między silnik a chłodnicę.UWAGA...najpierw polecam zdemontować prawą klamrę a następnie lewą.Nie zrobiłem fotek tych klamr.Jeśli znajdę w necie to wkleję w celu rozjaśnienia tematu.
W ten sposób wszystkie elementy,które przeszkadzają przy demontażu chłodnicy mamy usunięte.Chłodnica w podstawie wciśnięta jest w gumowe poduszki,które nie przeszkadzają przy demontażu.Kombinując jak koń pod górę wyciągamy chłodnicę do góry przekręcając ją na boki...na ile miejsce pozwoli.
Składamy oczywiście w odwrotnej kolejności nie zapominając na końcu o zalaniu układu płynem i sprawdzeniu dokładnie wszystkich połączeń.
Opisując sposób demontażu używałem nazw lewa,prawa strona stojąc przodem do auta.
Zaczynamy od demontażu zderzaka.Piękny opis zamieścił wcześniej kolega http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=3843
Następnie spuszczamy płyn z układu chłodzenia zaworkiem w lewym dolnym rogu chłodnicy.Wykręcamy śruby 6szt z pasa przedniego zaznaczone kolorem żółtym na foto poniżej.Kolorem czerwonym zaznaczyłem miejsca 2szt gdzie mocowany jest dolot powietrza do filtra.Dolot przykręcony jest jednym wkrętem,który wkręcony jest w pas przedni przy mocowaniu wspornika maski silnika(na foto nie widać tego miejsca).Trzeba pokombinować i dolot wyciągnąć,bo będzie przeszkadzał przy późniejszym demontażu chłodnicy.
Na następnym foto kolorem czerwonym zaznaczyłem opaski i śruby,które należy wykręcić aby zdemontować kolejne elementy gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniany dolot powietrza do filtra
nr 2 (nie wiem po co zaznaczyłem na foto ...nie demontujemy tego elementu)
nr 3 łącznik plastikowy między IC a przewodem gumowym do przepustnicy.Łącznik ten przykręcony jest dwiema śrubami do IC.Nie widoczne na foto ponieważ miejsce mocowania zasłania zbiornik płynu spryskiwaczy.Uwaga przy demontażu na uszczelkę gumową między łącznikiem a IC.Uszkodzić jej nie można ale zgubić owszem.
nr 4 to a'la żeliwny łącznik na dolocie powietrza do IC ,który też należy zdemontować po rozkręceniu dwóch opasek(wejście-wyjście) i śruby mocującej (widocznych na foto poniżej).
Należy oczywiście rozłączyć połączenia gumowe chłodnicy z silnikiem.Po prawej stronie u góry plus przewód przelewowy oraz u dołu chłodnicy po lewej stronie.
Odkręcamy zbiornik płynu spryskiwacza.Jedna nakrętka przy pasie przednim,druga pod belką zderzaka.Nie odpinając przewodów odsuwamy na bok.
Następnie odkręcamy dwa wkręty po lewej stronie od przodu auta łączące chłodnicę wody z IC i chłodnicą klimy.Jeden u góry drugi na dole.
Po prawej stronie u góry też wykręcamy wkręt.U dołu chłodnice połączone są za pomocą spinki(wsuń-wysuń).W ten sposób możemy odsunąć do przodu auta IC i chłodnicę klimy aby mieć miejsce na wyciągnięcie chłodnicy wody.Przewody elastyczne od chłodnicy klimy na to pozwalają.
Do chłodnicy wody wkręcony jest jeszcze jeden wkręt od strony silnika,który łączy z wentylatorem chłodnicę.Zobaczymy go po demontażu wcześniej wspomnianego plastikowego łącznika między IC a przewodem gumowym(nr 3 na wcześniejszym zdjęciu).
Odsuwamy wentylator od chłodnicy unosząc go delikatnie do góry.Do chłodnicy wody po lewej stronie od strony silnika zamocowane są przewody podciśnienia od elektrozaworu doładowania.Należy wysunąć spinkę mocującą z uchwytu chłodnicy.
Na foto poniżej(prawej strony mocowania) zaznaczyłem śruby i nakrętkę,które należy wykręcić gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniana jedna z dwóch śrub mocujących łącznik od IC do przewodu gumowego
nr 2 to nakrętka jedna z dwóch mocujących zbiornik płynu spryskiwacza
nr 3 to śruba,która trzyma klamrę mocowania chłodnicy.Po drugie stronie również należy wykręcić tą śrubę.Klamry demontujemy wysuwając je do środka między silnik a chłodnicę.UWAGA...najpierw polecam zdemontować prawą klamrę a następnie lewą.Nie zrobiłem fotek tych klamr.Jeśli znajdę w necie to wkleję w celu rozjaśnienia tematu.
W ten sposób wszystkie elementy,które przeszkadzają przy demontażu chłodnicy mamy usunięte.Chłodnica w podstawie wciśnięta jest w gumowe poduszki,które nie przeszkadzają przy demontażu.Kombinując jak koń pod górę wyciągamy chłodnicę do góry przekręcając ją na boki...na ile miejsce pozwoli.
Składamy oczywiście w odwrotnej kolejności nie zapominając na końcu o zalaniu układu płynem i sprawdzeniu dokładnie wszystkich połączeń.