Może najpierw opiszę po krótce jak się dobrać do informacji diagnostycznych ECU silnika wyświetlanych w programie OP-COM:
Magistarla HighSpeed działa z szybkością 500kbps,
informacje diagnostyczne wysyłane są z ECU po zainicjowaniu jej wysyłania, tutaj podajemy które pidy nas interesują (różne pidy podają różne informacje), polecenie wysłane na can wygląda następująco XXX # YY YY YY YY YY YY YY YY, XXX to ID oraz YY to osiem bajtów danych zapisanych szesnastkowo:
7E0 # 10 16 AA 04
03 04 10 11 - 10 początek ramki, 16-ilebajtów zawiera ramka(-znaczniki ramek 21 22 23),
03 04 10 11 itd pidy które nas interesują
7E0 # 21
12 13 14 15 16 19 1A
7E0 # 22
1B 1C 21 22 1F 1D 17
7E0 # 23
18 1E 00 00 00 00 00
po wysłaniu tych kilku ramek ECU zaczyna nam wysyłać ramki o ID 5E8:
5E8 03 00 20 00 00 00 4A 01
5E8 04 01 95 04 00 03 01 00
5E8 10 79 00 00 00 20 80 00
5E8 11 CD 36 B4 37 37 28 21
5E8 12 00 FF D7 40 00 00
5E8 13 31 18 00 00 00 0C 00
5E8 14 52 00 4E 0F
5E8 15 FF 00 0A 4E CA 00 7F
5E8 16 05 E9 00 00 00 00
5E8 17 02 18 07 31 1D 2A 0D
5E8 18 00 0A 35 14 6B 00
5E8 19 35 B8 79 00 00 33 00
5E8 1A 00 0C 00 00 BF 00 00
5E8 1B 00 1D AA AA 04 39 1A
5E8 1C 19 00 15 10 8F
5E8 1D 1C 0C 00 25 19
5E8 1E 00 00 C7 80 2D 80 00
5E8 1F 00 00
5E8 21 0C 00 00 00
5E8 22 0C 00 18 00
aby ECU wysyłało na cały czas ramki 5E8 należy co nie więcej niż 1 sekundę wysłać na cana ramkę podtrzymującą transmisję disgnostyczną:
7E0 # 01 3E 00 00 00 00 00 00
ECU nam powinno odpowiedzieć:
7E8 # 01 7E 00 00 00 00 00 00
jeżeli nie wyślemy ramki podtrzymującej ECU przestanie nam wysyłać ramki diagnostyczne 5E8.
jeśli zachowamy stan diagnostyki ECU powinniśmy otrzymywać cały czas ramki 5E8.
pierwszy bajt w ramce jest to numer pidu, pozostałe 7 to informacje diagnostyczne:
i tak teraz dla przykładu ramka
5E8 1B 00 1D AA AA 04 39 1A
na bajtach 3,4,5 (1D AA AA) podaje nam ilość przejechanych kilometrów pomnożonych przez 10 zarejestrowanych przez ECU ( NIE zegary)
Na pidzie 18: 5E8 18 00 0A 35 14 6B 00
na ostatnim 7 bajcie przesyłana jest informacja o stanie regeneracji DPF w % ( czyli tutaj 00%)
na bajcie 5 i 6 ( 14 6B ) podawane jest info o przebytym dystansie od ostatniej regeneracji podzielony przez 5, czyli 5227 * 5 = 26135km. (ja już nie mam DPF
))
Mógłbym się dalej rozpisywać co gdzie jest..., dla zainteresowanych pogę udostępnić maski jakie należy założyć na odczytane pidy aby uzyskać pozostałe informacje, nie wszystkie maski ustalałem (nie wszystkie parametry mnie interesują), rozpracowałem może z 80% i zapewniam że jest to bardzo czasochłonne
(
Poniżej zamieszczam listę parametrów diagnostycznych jakie jest możliwość wydobycia z ECU komendami can:
Status oleju silnikowego [ lista 4 ]
Kontrolka wymiany oleju silnikowego
Pozostały stan oleju %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (czas)
Pozostały stan oleju %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (cykle jazdy)
Pozostałe cykle jazdy %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (cykle zimnego startu)
Pozostałe cykle zimnego startu %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (przebieg)
Pozostały przebieg %
Aktywna kontrolka wym. oleju silnikow. (obroty wału korbow. obciążone sadzą)
Pozostałe obroty wału korbowego obciążone sadzą %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego (regeneracja DPF)
Pozostała regeneracja DPF %
Odczyt wartości przebiegu [ lista 5 ]
Wartość przebiegu z ECM (moduł sterujący silnika) km
Wyświetlić status blokowania rozruchu [ lista 3 ]
Zaprogramowano funkcję immobilisera
Czas oczekiwania zabezpieczenia
Tryb startu przed zaprogramowaniem immobilisera
Tryb transportowy
Diagnostyczna lista danych 1 [ lista 1 ]
Napięcie akumulatora V
Przekaźnik pompy paliwa 0-1
Pedal przyspieszania w pozycji biegu jalowego 0-1
Czujnik 1 APP (Pozycji pedalu gazu) V
Czujnik 2 APP (Pozycji pedalu gazu) V
Wartosc kalkulowana pozycji pedalu gazu %
Pożądane jałowe obr/min
Prędkość silnika obr/min
Prędkość obrotowa wałka rozrządu obr/min
Zmodyfikowana prędkość obrotowa biegu jałowego 0-1
Obliczany przepływ powietrza kg/h
Przepływomierz powietrza kg/h
Temperatura powietrza zasilanego st C
Temperatura powietrza zasilanego V
Temperatura cieczy chłodzącej st C
Temperatura cieczy chłodzącej V
Temperatura paliwa st C
Temperatura paliwa V
Poziom oleju
Ciśnienie oleju
Status poziomu oleju silnika
Ciśnienie atmosferyczne kPa
Ciśnienie atmosferyczne V
żądanie ciśnienia ładowania kPa
Ciśniemnie ładowania kPa
Ciśniemnie ładowania V
Zawór elektromagnetyczny stosunku pul- sów ciśnienia ładowania %
Zlecona pozycja EGR (Recyrkulacja Spalin) %
Stosunek impulsów EGR (Recyrkulacja Gazu Wydechowego) %
Sygnał serwo PWM położenia przepustnicy %
Wymagane ciśnienie szyny paliw. Common Rail MPa
Common Rail, ciśnienie paliwa MPa
Common Rail, ciśnienie paliwa V
Sygnał PWM elektrozaworu sterowania ciśnienia w szynie paliwowej %
Prąd elektrozaworu sterowania ciśnienia w szynie paliwowej A
Elektrozawór odmierzania paliwa PWM %
Prąd elektrozaworu odmierzania paliwa A
B1S1 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 1) st C
B1S1 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 1) V
B1S2 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 2) st C
B1S2 Temperatura spalin (rząd 1 czujnik 2) V
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel kPa
Różnica ciśnień - filtr cząsteczek paliwa Diesel V
Nasycenie filtra cząstek paliwa Diesel %
Przełącznik informacyjny A/C 0-1
Ciśnienie A/C (Systemu Klimatyzacji) kPa
Ciśnienie A/C (Systemu Klimatyzacji) V
Tryb wylaczenia ukladu klimatyzacji
Przekaźnik A/C (System Klimatyzacji) 0-1
Przełącznik 1 hamulców 0-1
Przełącznik 2 hamulców 0-1
Przełącznik sprzęgła 0-1
Prędkość pojazdu km/h
Prędkość pojazdu w zakresie ustawień tempomatu
Przelacznik ukladu regulacji predkosci jazdy
Tempomat (Cruise Control)
Przekaźnik czasu wstępnego ogrzewania 0-1
Przekaźnik diagnozy czasu nagrzewania wstępnego 1-0 NEG
Lampka kontrolna czasu żarzenia 0-1
Dodatkowa lista danych 1 [ lista 2 ]
Status zapłonu 0-1
Przekaźnik Rozrusznika 0-1
Przekaźnik pompy paliwa 0-1
Temperatura Otoczenia st C
Temperatura paliwa st C
Temperatura paliwa V
Przyspieszenie pojazdu m/s2
Moment obrotowy silnika Nm
Kontrola momentu obrotowego 0-1
Wymagany moment obrotowy (ukl. przeciwposlizg. TC) Nm
Pozostały stan oleju %
Kontrolka wymiany oleju silnikowego 0-1
Lampka kontrolna wadliwego dzialania (MI)
Serwisowa lampka kontrolna (SVS)
Glówne taktowanie wtrysku CA
Ostateczna dawka paliwa mm3/stk
Przebieg od ostatniej regeneracji DPF (Przebieg) km
Regeneracja DPF %
Wartość przebiegu km
Sensor zbiornika paliwa V
Wentylator 1 stopień regulacji 0-1
Wentylator 2 stopień regulacji 0-1
Wentylator 3 stopień regulacji 0-1
Lista numer...., jest to numer kolejny buttonu od góry w programie OP-COM
z listy drugiej wyciąłem te parametry które się pokrywają z listą pierwszą.
Jak widać lista parametrów jest pokaźna, dodatkowo można uzyskać informację o każdym z wtrysków, są one na pidach 31,32,33,34.
Jeżeli będzie jakieś dalsze zainteresowanie tematem to chętnie udzielę dalszych informacji...
A teraz jak do tego wszystkiego doszedłem:
Zlogowałem transmisję can w czasie diagnostyki, następnie wybierałem sobie konkretny pid i symulując ECU odsyłałem do programu konkretny pid patrzyłem które parametry i w jakim zakresie się zmienia (wiadomo że w aucie wszystkich parametrów nie zasymiluję), wiadomo że człowiek jest omylny i mogłem coś przeoczyć, ale myślę że na forum są podobni zapaleńcy jak ja i kochają swoje Zośki
, może znajdzie się ktoś kto będzie w stanie mi pomóc lub chociażby coś podpowiedzieć. To by było na tyle jeżeli chodzi o sprawy techniczne odnośnie HighSpeed CAN'a, w dalszym odcinku mojej przygody opiszę sposób komunikowania się z wyświetlaczem CID (taki mam) w desce rozdzielczej.
Pozdrawiam i czekam na info...