Skrzynia biegów - lewarek zamarzł :-)

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Wi1974@interia.pl
Przeglądacz
Posty: 72
Rejestracja: 17 sie 2019, 14:46
Imię: Witek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira taurer
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A14net

#61 Post autor: Wi1974@interia.pl »

2,4 l

Zalesio
Posty: 1
Rejestracja: 12 gru 2019, 19:16
Imię: Michał
Lokalizacja: Aleksandrów Kujawski
Auto: Opel zafira C 2.0 Cdti cosmo
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A20DT

#62 Post autor: Zalesio »

Dopadł mnie ten sam problem. Cudem dostałem się do linek i próbuje psikać białym smarem. Zobaczymy co będzie rano. Swoją drogą moze ktoś podpowiedzieć co to za dynksik który mogę podnieść do góry i przekręcić? Czy coś jeszcze widocznego na zdjęciu mogę bezpiecznie zdemontować żeby mieć lepsze dojście do linek?
ObrazekObrazek

rbober64
Posty: 3
Rejestracja: 02 sty 2020, 08:21
Imię: Rafał
Lokalizacja: Blizne
Auto: Opel Zafira 2.0 Cdti Cosmo
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A20DT

#63 Post autor: rbober64 »

Mnie to rownież spotkało. Nie moge sie pozbyc tego problemu. Przy -3 juz nie moge ruszyc lewarkiem na boki. a niestety pomiedzy pancerz a linke nie ma sie jakk dostac.smar w spreyu nie pomaga

bedlam004
Posty: 3
Rejestracja: 13 lip 2020, 17:32
Imię: Tomek
Lokalizacja: Niepołomice
Auto: Zafira C Tourer 2.0
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A20DTJ
Gender:

#64 Post autor: bedlam004 »

No niestety powszechny problem. Nie tylko zamarzający. Linki korodują, kupiłem auto niedawno i obecnie ta część jest nie do dostania poza aso, cena z wymianą w aso to 1500 zł bez gwarancji ile to pojezdzi, do tego część sprowadzana z Niemiec nie wiadomo kiedy będzie. Linki skorodowane i skrzywione (wg mojego mechanika, a w aso w sumie potwierdzili, że to pospolity problem także w niektórych astrach, nawet nie musieli zaglądać). Po fuzji Opel Polska nie przewiduje akcji serwisowych poza gwarancją (warto wiedzieć kupując nowy samochód), nie przewiduje zniżki ani w sumie zadnej pomocy (wszystkiego dowiedziałem się sam). Także Opel leci trochę w ciula, biegi chodzą ciężko, 5 i 6 nie wraca więc na autostradzie pomaga doswiqdczenie w grze na automatach z lat 90.po prostu trzeba wymienić mimo kosztu, ale podejście Opelka do rozwiązania problemu słabe.

Awatar użytkownika
radek12
Przeglądacz
Posty: 80
Rejestracja: 19 gru 2016, 19:23
Imię: Radek
Lokalizacja: Londyn
Auto: Zafira Tourer Exclusive 2.0CDTI manual
Model: ZafiraC130KM96kW
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#65 Post autor: radek12 »

-12 stopni, auto parkowane "pod chmurką", dźwignia zmiany biegów chodzi na wszystkie strony lekko ale nie da się włączyć żadnego biegu. Dopiero po około 45min. uruchomionego silnika da się na siłę wrzucić bieg. Auto 2015, przebieg 60tyś. km
Ile jest tych linek i na czym polega ich regulacja, jak rozebrać wszystko przy dźwigni zmiany biegów (mieszek)? Może po ich demontażu wystarczy wlać jakiś olej a najlepiej wtłoczyć smar stały np. silikonowy? I najlepiej zrobić to jak najszybciej, przed zimą żeby nie dać im zardzewieć. Czy w nowych linkach przed ich założeniem da się wpuścić olej?
Według mnie, wymiana linek nic nie da bo dalej będzię się w środku kompensować wilgoć dopóki się w nich nie pojawi olej lub smar który będzie ją wypierał. Pytanie ASO albo mechaników chyba nie wiele da bo oni mają na nas zarabiać i nie należy liczyć za bardzo na ich pomoc tylko opracować swój tutorial krok po kroku jak się z tym rozprawić. Proszę o jak najwięcej informacji od Was i kiedy będzie cieplej to zrobię poradnik.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2021, 19:59 przez radek12, łącznie zmieniany 4 razy.

Muody
Świeżak
Posty: 23
Rejestracja: 06 sty 2017, 23:19
Imię: Damian
Lokalizacja: DGL
Auto: Zafira Tourer Cosmo
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A20DTH

#66 Post autor: Muody »

Temat niżej jest dosc mocno polaczony z tym. Poczytaj tam i troszke więcej bedziesz wiedzial. Ja zaczalem od wymiany oleju w skrzyni. Nie rozwiazalo to problemu ale poprawilo sytuacje. Lewarek nadal stawia opor ale nie trzeba grzac 30 czy 45min. Gora dol zaczela chodzic jak w smole. Gorzej jest na boki. Od wczoraj zalewam silikonem w sprayu i jest jeszcze lepiej. Gora dol plynnie a na boki kwestia mocniejszego szarpniecia i zaczyna chodzic. Z wyczuciem trzeba szukac z 2 na 3 i z 4 na 5 i na odwrot. Dopiero po rozgrzaniu zaczynaja calkiem plynnie chodzic. Jezeli chodzi o linki to sa dwie polaczone ze soba. Sa bodajze dwa filmiki na YT jak zalewaja olejem linki i wachluja az olej splynie. W komentarzach ludzie pisza ze nowe linki w wersji 2 albo 3ciej, poprawione i po 2ch latach znow to samo. Koszt linek okolo 800-900zl. Wiec zadne to rozwiaznie. Wg. Mnie jedyna opcja to wytargac linki i od gory zalac olejem i czekac az wszystko wyplynie dołem. Nastepnie pomyslec nad jakas oslona gumowa na odkryta częścia linek przy skrzyni. Na moje przez magiczne podszybie, które cieknie jak druszlak leje sie woda na linki i stad cale problemy. Obecnie mam pozszywana lewa reke ale jak tylko bede mogl nia w pelni ruszac to biore sie za wyjecie linek i uszczelnienie podszybia.

Awatar użytkownika
radek12
Przeglądacz
Posty: 80
Rejestracja: 19 gru 2016, 19:23
Imię: Radek
Lokalizacja: Londyn
Auto: Zafira Tourer Exclusive 2.0CDTI manual
Model: ZafiraC130KM96kW
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#67 Post autor: radek12 »

Muody pisze: 11 lut 2021, 20:38 Temat niżej jest dosc mocno polaczony z tym. Poczytaj tam i troszke więcej bedziesz wiedzial. Ja zaczalem od wymiany oleju w skrzyni. Nie rozwiazalo to problemu ale poprawilo sytuacje. Lewarek nadal stawia opor ale nie trzeba grzac 30 czy 45min. Gora dol zaczela chodzic jak w smole. Gorzej jest na boki. Od wczoraj zalewam silikonem w sprayu i jest jeszcze lepiej. Gora dol plynnie a na boki kwestia mocniejszego szarpniecia i zaczyna chodzic. Z wyczuciem trzeba szukac z 2 na 3 i z 4 na 5 i na odwrot. Dopiero po rozgrzaniu zaczynaja calkiem plynnie chodzic. Jezeli chodzi o linki to sa dwie polaczone ze soba. Sa bodajze dwa filmiki na YT jak zalewaja olejem linki i wachluja az olej splynie. W komentarzach ludzie pisza ze nowe linki w wersji 2 albo 3ciej, poprawione i po 2ch latach znow to samo. Koszt linek okolo 800-900zl. Wiec zadne to rozwiaznie. Wg. Mnie jedyna opcja to wytargac linki i od gory zalac olejem i czekac az wszystko wyplynie dołem. Nastepnie pomyslec nad jakas oslona gumowa na odkryta częścia linek przy skrzyni. Na moje przez magiczne podszybie, które cieknie jak druszlak leje sie woda na linki i stad cale problemy. Obecnie mam pozszywana lewa reke ale jak tylko bede mogl nia w pelni ruszac to biore sie za wyjecie linek i uszczelnienie podszybia.
Dzięki za cenne info. Podzielam Twoje zdanie, że przesmarowanie linek i uszczelnienie ich końców powinno pomóc. Ja latem spryskałem smarem litowym w sprayu WD40 miejsce u góry, gdzie linki wchodzą do skrzyni biegów ale nic to nie dało. Jak zrobi się cieplej to rozbiorę wszystko i zrobię opis.

Muody
Świeżak
Posty: 23
Rejestracja: 06 sty 2017, 23:19
Imię: Damian
Lokalizacja: DGL
Auto: Zafira Tourer Cosmo
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A20DTH

#68 Post autor: Muody »

Kolejny dzien psikania silikonem w sprayu wd40 i jest zdecydowanie lepiej. Na ta chwile jedyne rozwiazanie.

mirasmaniak82
Debiutant
Posty: 39
Rejestracja: 01 lis 2019, 21:40
Imię: Mirek
Lokalizacja: Wolsztyn
Auto: Zafira C 2.0
Model: ZC
Oznaczenie silnika: Z20DT

#69 Post autor: mirasmaniak82 »

Czy w Zafirze C zabieg wyjecia linek jest jak w Mokka?
Ma ktoś jakiś pomocnik?

Awatar użytkownika
radek12
Przeglądacz
Posty: 80
Rejestracja: 19 gru 2016, 19:23
Imię: Radek
Lokalizacja: Londyn
Auto: Zafira Tourer Exclusive 2.0CDTI manual
Model: ZafiraC130KM96kW
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#70 Post autor: radek12 »

Znalazłem na YouTube 2 filmy odnośnie regulacji linek w Vectrze. Wg autorów filmów ta sama procedura w Zafirze C
Jakoś czym kręcić i co regulować w nich nie znalazłem🤔
https://youtu.be/U1DSTT1WtGY
https://youtu.be/XmyQCt3u7os
P. S. Ta plastikowa część w dźwigni zmiany biegów zwana "jabłkiem" powinna być posmarowana smarem silikonowym (np. CX80) inaczej z czasem się wytrze co spowoduje luz.

Dodano po 7 minutach 24 sekundach:
Czy ktoś wie jak wyjąć tą skórzano/plastikową ramkę przy dźwigni zmiany biegów?

Dodano po 5 godzinach 10 minutach 36 sekundach:
Regulacja linek na przykładzie Astry - ten sam mechanizm co w Zafira C, jedyny znaleziony film po angielsku:
https://www.youtube.com/watch?v=24Cjalb9jFc

Zdejmowanie ramki (mieszka) z dźwigni zmiany biegów, jedyny znaleziony film po niemiecku:
https://www.youtube.com/watch?v=xIVy_eL8fyY

Dodano po 9 minutach 12 sekundach:
mirasmaniak82 pisze: 13 lut 2021, 13:40 Czy w Zafirze C zabieg wyjecia linek jest jak w Mokka?
Ma ktoś jakiś pomocnik?
Nie wiem jak jest w Merivie przy dźwigni zmiany biegów czy tak samo jak w Zafirze C ale wiem, że przy skrzyni biegów jest inny mechanizm niż w Zafirze C co wywnioskowałem z poniższych filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=UrLfcOTDR6Q
https://www.youtube.com/watch?v=Z24ZhbY3LHA
Jest w tym mechaniźmie badziewne plastikowe połączenie które pęka i zastępowane jest przez metalowe.
Ostatnio zmieniony 13 lut 2021, 17:18 przez radek12, łącznie zmieniany 2 razy.

tomek8308
Bywalec
Posty: 173
Rejestracja: 22 cze 2017, 16:36
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira C 1.6CDTI
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B16DTH

#71 Post autor: tomek8308 »

Na jakimś niemieckim forum wyczytałem sposób który może was zainteresować. Część osób opisuje, że strzykawką z bardzo cienką igłą wstrzykiwali MULTI Würth w pancerz przez gumową osłonę linki. Według nich działa rewelacyjnie preparat wypiera wilgoć i smaruje. Z tego co widzę to ten MULTI Würth to cos w stylu WD40 czy CX80. Ma to z pewnością sens i pewnie jak linki nie są już skorodowane to może działać.

Awatar użytkownika
radek12
Przeglądacz
Posty: 80
Rejestracja: 19 gru 2016, 19:23
Imię: Radek
Lokalizacja: Londyn
Auto: Zafira Tourer Exclusive 2.0CDTI manual
Model: ZafiraC130KM96kW
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#72 Post autor: radek12 »

tomek8308 pisze: 14 lut 2021, 13:55 Na jakimś niemieckim forum wyczytałem sposób który może was zainteresować. Część osób opisuje, że strzykawką z bardzo cienką igłą wstrzykiwali MULTI Würth w pancerz przez gumową osłonę linki. Według nich działa rewelacyjnie preparat wypiera wilgoć i smaruje. Z tego co widzę to ten MULTI Würth to cos w stylu WD40 czy CX80. Ma to z pewnością sens i pewnie jak linki nie są już skorodowane to może działać.
Multi Würth daje radę ale ze względu na jego niską lepkość, tylko 30cst (po kilku upalnych dniach nie zostanie po nim śladu-spłynie) i to, że jego baza to olej mineralny (wchodzi w reakcję chemiczną z plastikiem i gumą) skłaniałbym się w stronę oleju silikonowego którego gęstość jest bardziej stabilna i mniej zależna od temperatury otoczenia. Dużą zaletą oleju silikonowego jest jego neutralność chemiczna w stosunku do plastiku i gumy. Tu z pomocą przyjdzie olej silikonowy o gęstości co najmniej 350cst. Ja znalazłem olej silikonowy o wyższej gęstości 1000cst: Tornado Silicon Oil 50ml (26,90zł aledrogo.pl) stosowany w amortyzatorach.

Zastosowania/opis:
Olej silikonowy to bardzo dobrej jakości smar silikonowy o wysokiej lepkości do ogólnego przeznaczenia. Można go stosować na styku powierzchni wykonanych z tworzywa sztucznego, metalu, ceramiki, gumy i wielu innych materiałach. Po aplikacji tworzy powłokę o wyjątkowej odporności i zapewnia maksymalną redukcję tarcia oraz długie działanie na ochranianych miejscach. Może być stosowany również jako separator w formach. Nie plami i nie klei się z kurzem. Bezpieczny, bo nie zawiera żadnych szkodliwych rozpuszczalników. Jest dopuszczony do przemysłu spożywczego w przestrzeni procesowej (technologicznej). Spełnia rygorystyczne normy NSF / posiada atest PZH.

Jest środkiem do smarowania, ochrony i konserwacji. Stosuje się go jako środek do czystego smarowania zamków, noży krajarek i płytek maszyn w przemyśle papierniczym, spożywczym, tekstylnym. Dzięki właściwościom zabezpieczającym przed wilgocią nadaje się do użycia w przemyśle motoryzacyjnym. Można nim smarować i zabezpieczać linki w pancerzach, zamki i zawiasy, tuleje i śruby, uszczelki, złącza, przeguby. W przemyśle drukarskim świetnie zabezpiecza przed korozją maszyny drukarskie i tam gdzie smar ma kontakt z papierem. Nadaje się do zastosowania w przemyśle energetycznym w urządzeniach elektrycznych i energetycznych do zabezpieczenie toru prądu i obudowach energetycznych pracujących w skrajnych temperaturach. Można go stosować w szerokim zakresie temperatur od -60°C do 230°C.
Olej silikonowy 1000cst Tornado.jpg
Dodano po 20 minutach 53 sekundach:
Dobry patent na naprawę wyrobionych cięgien:
https://www.youtube.com/watch?v=AAvfeTQ6dEM
Vauxhall Insignia Manual Transmission Shift Cable Repair Kit 45$ https://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Ins ... SwcSlgJrQg

Patent na likwidację luzów cięgien:
https://www.youtube.com/watch?v=lBjP13VCEgA
Shifter Cable Reinforcement Kit
Ostatnio zmieniony 18 lut 2021, 14:25 przez radek12, łącznie zmieniany 11 razy.

tomek8308
Bywalec
Posty: 173
Rejestracja: 22 cze 2017, 16:36
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira C 1.6CDTI
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B16DTH

#73 Post autor: tomek8308 »

To może dać radę. Przecież głównie chodzi o to by wilgoć z linek była wypierana. Jeżeli da się do nich wstrzyknąć np. olej to powinno to zadziałać.

mirasmaniak82
Debiutant
Posty: 39
Rejestracja: 01 lis 2019, 21:40
Imię: Mirek
Lokalizacja: Wolsztyn
Auto: Zafira C 2.0
Model: ZC
Oznaczenie silnika: Z20DT

#74 Post autor: mirasmaniak82 »

Ten olej Tornado 26 plus 25 wysyłka z Uk :(

Muody
Świeżak
Posty: 23
Rejestracja: 06 sty 2017, 23:19
Imię: Damian
Lokalizacja: DGL
Auto: Zafira Tourer Cosmo
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A20DTH

#75 Post autor: Muody »

Przyszła odwilż i problem znikł :lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”