Witam,
w nawiązaniu do tego, co pisałem wyżej przekazuję mini tutorial...taki tutek
dot. instalacji diody LED sygnalizującej wypalanie DPF w ZC. Nie ukrywam, że do wykonania zadania skłonił mnie brak przystępnych informacji na ten temat w necie a przede wszystkim ten filmik (a dokładnie wypowiedź Pana Grzegorza Dudy z pierwszej minuty i trzeciej sekundy filmu
). :
https://www.youtube.com/watch?v=T4evLtzMtFY.
Na razie nie wiem czy podczas wypalania DPFa LED podłączony do instalacji ogrzewania lewego lusterka w ZC się zapali (tak jak w insigni, którą posiadam), ale nakład pracy jest mały, więc zaryzykowałem wykonanie sygnalizacji. Wydaje mi się, że w ZC 2.0 dioda zadziała na pewno. W moim dieslu 1.6...powtarzam...nie wiem.
Do dzieła!
Potrzebne są:
- dioda LED przylutowana na przewodzie dwużyłowym. Daruję sobie opis szczegółów...wszystko tak jak w insigni (w sieci jest dużo informacji na ten temat),
- klucz/śrubokręt/grzechotka z torx 20,
- plastikowy ściągacz/łyżka do tapicerki lub duży płaski śrubokręt (w tym wariancie istnieje ryzyko, że coś się uszkodzi),
- mały płaski śrubokręt,
- multimetr/miernik,
- może dodatkowa spinka do tapicerki (niebieska lub zielona) gdyby nam się jakaś połamała podczas demontażu.
I.Przystępujemy do ściągnięcia boczku lewych drzwi.
1. Delikatnie przy pomocy ściągacza podważamy i powoli odciągamy srebrną, plastikową maskownicę. Proponuję zacząć od prawej strony w lewo, bo na końcu maskownicy ( koniuszek
po lewej stronie - na tym zdjęciu po prawej bo maskownica leży odwrotnie
) jest taki haczykowaty zaczep, który trzeba umiejętnie wysunąć. Trzeba to robić powoli, bo plastik jest naprawdę cienki i można go łatwo uszkodzić lub złamać. Jak widać zaczepów jest dosyć dużo. Udało mi się prawie b. dobrze, ale zaznaczony na zdjęciu element (oznaczenie z wykrzyknikiem) jednak się złamał...naprawdę nie wiem dlaczego...i musiałem go przykleić.
2. Odkręcamy kluczem T20 pięć zaznaczonych śrub. Dodam, że śruba nad klamką schowana jest za małą czterokątną, czarną maskownicą, którą odciągamy małym płaskim śrubokrętem.
3. Opuszczamy szybę (uważam, że tak łatwiej ściągać boczek)
4. Przy pomocy plastikowej łyżki lub dużego śrubokręta podważamy boczek (spinki trzymają dosyć mocno szczególnie podczas dziewiczego demontażu
) i ściągamy go lekko unosząc go do góry. Trochę skubany trzyma więc proszę się nie poddawać i postępować tak jak z kobietą...delikatnie aczkowiek zdecydowanie
. Widok umiejscowienia spinek na zdjęciu poniżej.
5. Po uwolnieniu boczka z drzwi odpinamy trzy wtyczki (zaznaczone na czerwono - jedna od sterowania szyb, jedna od głośnika i jedna od podgrzewania i sterowania ustawieniem lusterka...co oczywiste, ta nas interesuje. Dodam przy tej okazji, że ta wtyczka jest przymocowana zaczepem do blachy drzwi. Zaczep można uwolnić poprzez odgięcie małym płaskim śrubokrętem plastikowego wąsa umiejscowionego między wtyczką a blachą drzwi) oraz cięgno zamka (zaznaczone na pomarańczowo). Na zdjęciu niepotrzebnie zaznaczyłem żółtą strzałką przewód pod montowany LED. Ale skoro to zrobiłem (bo kolejność pracy była u mnie trochę inna) to dodam, że do zwisającego końca dwużyłowego przewodu przylutowałem pomarańczowy LED (dłuższa nóżka diody do +, krótsza do - , no i ewentualnie opornik jeśli dioda nie jest na 12V) a drugi koniec jest wpięty (właściwie wciśnięty małym płaskim śrubokrętem) do interesującej nas wtyczki...o czym poniżej.
II. Montujemy diodę.
1. Jak widać na poniższym zdjęciu w mojej ZC potrzebne przewody wchodzą do naszej wtyczki od dołu: prądowy (+) jest w kolorze brązowo-żółtym (zaznaczony na czerwono) a masa (-) w kolorze czarnym (zaznaczony na niebiesko). Nie wiem czy we wszystkich ZC tak jest. Najlepiej sprawdzić to, tak jak ja to zrobiłem, multimetrem (miernikiem). Po dokładnym obejrzeniu wtyczki postanowiłem obrobione końcówki (tzn. miedziane linki zostały przeciągnięta cyną przy pomocy lutownicy) mojego przewodu z LED na drugim końcu (zaznaczony na żółto) wcisnąć od góry wtyczki, ponieważ przy wychodzących od tej strony przewodach jest więcej miejsca na dołożenie naszego przewodu. Oczywiście każdy powinien zrobić to wedle swojego uznania. Końcówki przewodów (+ i -) można próbować wciskać od dołu. To bez znaczenia. Należy to po prostu zrobić delikatnie...jak to w Oplach. No i co najważniejsze nie pomylić miejsca lub plusa z minusem. Sam sposób podpięcia (wciśnięcia/dopięcia) jest identyczny jak w insigni.
2. Wystarczy już tylko umiejscowić sygnalizacyjnego LEDa tam gdzie się chce. Ja zrobiłem dziurkę w plastikowej osłonie drzwi i tam go umieściłem.
3. Sprawdzamy czy LED działa tj. odpalamy samochód i włączamy na konsoli przycisk ogrzewania tylnej szyby. Przy prawidłowym montażu dioda powinna się zapalić.
III. Przystępujemy do montażu boczku.
1. Podpinamy wtyczki.
2. Zakładamy boczek (uszczelka od góry, przy szybie i spinki muszą trafić na swoje miejsce).
3. Przykręcamy boczek do drzwi pięcioma śrubkami (klucz T20).
4. Wciskamy bardzo delikatnie maskownicę.
To tyle. Efekt końcowy poniżej.
Jeśli coś w opisie jest nie teges i macie uwagi to jestem do dyspozycji. Nie bądzcie zbyt surowi
, bo to mój debiut jeśli chodzi o pisanie samouczków. Nie ukrywam, że taką instalację wykonałem wcześniej w swojej IA 2.0 i sprawdza się znakomicie. Całą wiedzę w tym temacie posiadam głównie z forum Insignia Club Polska. Szacun Panowie za Wasz wkład pracy w funkcjonowanie tego Klubu. To co dotyczy ZC w tym wątku dołożyłem od siebie. Pzdr