Nierownomierne scieranie sie tarcz.

Zawieszenie, koła, podwozie, układ kierowniczy, hamulce, opony itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Lucifejro
Debiutant
Posty: 47
Rejestracja: 14 sie 2020, 15:13
Imię: Jarosław
Lokalizacja: Wlkp
Auto: Opel Zafira C 1.4T 140km 2012
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A14NET

Nierownomierne scieranie sie tarcz.

#1 Post autor: Lucifejro »

Z 9 miesięcy temu mialem problem z tylnym zaciskiem. Mechanik prawie 2 lata temu miał zregenerować hamulce przy okazji wymiany tarcz i klocków na nowe. Oczywiście tego nie zrobil, bo "sprawdzał palcami i wszystko chodziło"... Doszło do zapieczenia 1 prowadnicy w jarzmie i klocek zużył sie z 1 strony w ciągu roku - około 12000 km, reszta jak nowe, bo nie hamuje na pałę. Około roku było wszystko ok, równomiernie starte tarcze.
Problem dotyczy tylnych hamulców.
Więc wymieniłem prowadnice na nowe, nowe klocki (na cały tył), przy okazji wymiana smarowania w tłoczku i nowe gumy, do tego smarowanie tam gdzie powinno być i takie jakie powinno być (postawiłem na sprawdzone - ATE).
Tarcz nie wymienialem, bo prawie nie zużyte, nie robiłem przełączania, bo klocek i tak powinien się w większej części dociść/dotrzeć, a cena przetłoczenia 2 tarcz, to u mnie cena ponad 1 tarczy, więc za bardzo nieopłacalne.
Po tych 9 miesiącach od wymiany i smarowania, tarcze nadal ścierają się tak samo jak przed "awarią"
Dodam, ze klocki i tarcze ATE (ceramiczne, przód i tył wymieniane w tym samym czasie), tak samo jak reszta osprzętu tylnych hamulców.

Na zdjęciu tarcze z tyłu: z lewej lewa tarcza (ta co miała zapieczoną prowadnicę), z prawej prawa tarcza, niby bylo z nią ok (klocki równo starte w niewielkim stopniu), a i tak nie wpełni dociskało.

Co teraz?
Wymiana jarzma na nowe? Jeśli tak, to może byc zamiennik NTK? (2 szt. ATE to ponad 400 zł, 2x NTK to 130 zł).

Zafira C 1.4T 2011.
Załączniki
Screenshot_20220513-204751_11zon.jpg
(171.79 KiB) Nie pobierany

tomek8308
Bywalec
Posty: 173
Rejestracja: 22 cze 2017, 16:36
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira C 1.6CDTI
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B16DTH

#2 Post autor: tomek8308 »

Jeżeli dociski były robione i na pewno są sprawne a nadal jest to samo to wina leży w ciśnieniu płynu hamulcowego Więc albo stary nie zmieniany płyn albo uszkodzone przewody giętkie przy dociskach - potrafią puchnąć i zmniejszać średnicę wewnętrzną przez co ciśnienie nie idzie na docisk.

Lucifejro
Debiutant
Posty: 47
Rejestracja: 14 sie 2020, 15:13
Imię: Jarosław
Lokalizacja: Wlkp
Auto: Opel Zafira C 1.4T 140km 2012
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A14NET

#3 Post autor: Lucifejro »

Płyn świeży. Przed wymiana 9 msc temu miał niecałe 2%, więc na styk. Teraz nowy i dalej to samo.
Jak sprawdzić przewody? Od razu je wymienić? To samemu juz pewnie bedzie ciężej ogarnąć...
Obstawiam za mocno ściśnięte klocki w jarzmie. To zobacze za kilka dni.

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2277
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#4 Post autor: Pszczyna »

Rozruszaj tłoczki -wypychanie i wpychanie(z równoczesnym obrotem )
Odpowietrzanie : Wpierw pompa hamulcowa ,pompa ABS
i dalej:
1-lewy przód
2-prawy przód
3-tylny lewy
4-tylny prawy
i tu uwaga kluczyk w pozycji zapłon (otwierają się kanały ABS) a najlepiej silnik na chodzie

Tarcze mogą się źle ścierać z innej przyczyny -krótkie wręcz kruchutkie odcinki lecz to zazwyczaj dotyczy przodu

Lucifejro
Debiutant
Posty: 47
Rejestracja: 14 sie 2020, 15:13
Imię: Jarosław
Lokalizacja: Wlkp
Auto: Opel Zafira C 1.4T 140km 2012
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A14NET

#5 Post autor: Lucifejro »

Pszczyna pisze: 13 maja 2022, 23:29 Rozruszaj tłoczki -wypychanie i wpychanie(z równoczesnym obrotem )
Odpowietrzanie : (...)
Mówisz, że za słabe, złe odpowietrzanie może mieć az taki wpływ?
W tłoczki przeczysciłem i nasmarowałem na nowo, chodzą o wiele lżej.
A tłoczki ciężko chodzą po zamontowaniu i uzupełnieniu płynu, to jak je rozruszać?

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2277
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#6 Post autor: Pszczyna »

Ja walczyłem z hamulcami parę lat (nowe tarcze ,tłoczki ,klocki ,zmiany płynów, wielokrotne odpowietrzanie )aż przyszedł czas wymiany CIM i od tej pory heble brzytwa i co ty na to !

tłoczki rozruszamy wypychając je i ruchem obrotowym wpychając do końca ,lecz jak były regenerowane to raczej by płynne chodziły .
Jedynie czyścić prowadnice lub (nowe bolce ) , z przodu jest taki efekt odwrotnie założonej sprężyny lecz pytasz o tył więc pozostają giętkie przewody lub jak pisałem (Tarcze mogą się źle ścierać z innej przyczyny -krótkie wręcz króciutkie odcinki lecz to zazwyczaj dotyczy przodu)

Próbuj podanej wyżej odpowietrzania
POWODZENIA W WALCE ,OBY BYŁ EFEKT

Lucifejro
Debiutant
Posty: 47
Rejestracja: 14 sie 2020, 15:13
Imię: Jarosław
Lokalizacja: Wlkp
Auto: Opel Zafira C 1.4T 140km 2012
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A14NET

#7 Post autor: Lucifejro »

Prowadnice sa nowe, nowe gumki, tłoczki maja nowe uszczelniacze i gumy, wszystko nasmarowane jak powinno.
Obstawiam 3 rzeczy, które wg rad tu i na fb mi wskazano. Muszę sprawdzić:
1. Klocki za mocno siedzą w jarzmie i delikatnie je podpiłować trzeba.
2. Zapowietrzony mocno układ - ale występowało to juz przed regenerowaniem i wymianą tego wszystkiego. No 8 czy mocno zapowietrzony dawałby az takie tragiczne efekty?
3. Przewody miękkie - czy są ok, tylko jak je sprawdzić, czy moze od razu profilaktyczna wymiana?

BQB
Mieszkaniec
Posty: 214
Rejestracja: 22 sty 2018, 11:57
Imię: Piotr
Auto: Opel Zafira C 1.6 CNG Cosmo teraz LPG
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A16XNT
Gender:

#8 Post autor: BQB »

Jak był wymieniany płyn? Cyk strzykawką ze zbiorniczka i nowy do zbiorniczka? To stary płyn pozostał przy zaciskach.
Przewody nie są drogie, warto wymienić, bo już mają swoje lata.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Podwozie”