Tu postaram się zebrać wszystko w całość :-)
Jak tylko kupiłem samochód, to pierwszą rzeczą, jaką poprawiłem, było podświetlenie popielniczki . Jestem palaczem (niestety) i po zmroku nie widziałem, gdzie mam strącać popiół... Jest to, oczywiście, kwestia nauczenia się (można przecież po omacku), ale w tym temacie fabryka "dała ciała". Zamontowałem dodatkowe diody i teraz widać popielniczkę
Następną sprawą był montaż CB (o tym już pisałem, ale wstawię i tu fotki). Zamontowałem system rozłączalny z gniazdem/wtykiem - może nie jest to eleganckie rozwiązanie, ale jakże wygodne! Po prostu wsuwam radyjko i już mam wszystko podłączone. Mam również głośnik zewnętrzny - na zdjęciach niewidoczny, bo zamontowany pod siedzeniem pasażera.
Dalej...
Moja żona lubi, gdy jest ciepło w ... pupcię, więc założyłem maty grzewcze i na nie naciągnąłem pokrowce. Z matami miałem trochę zabawy - kupiłem najtańsze na alledrogo (coś ok. 24 zł) i musiałem je rozciąć, żeby zostawić pełną funkcjonalność foteli (pełne składanie i rozkładanie). Mata jest podzielona na część oparciową i siedziskową. Miałem założyć oryginalne wyłączniki podgrzewanych siedzeń, ale nie moglem nigdzie trafić za niższe kwoty niż 80 zł/1 szt i założyłem takie, jak widać na zdjęciu:
zamontowałem też kontrolki załączenia ogrzewania (to te żółte):
kontrolka pokazana na powyższym zdjęciu (ta z prawej strony i poniżej żółtych) to znowu następne udoskonalenie: jest to kontrola stanu wyłącznika czasowego wycieraczek. Założyłem taki automacik, który uczy się czasu - co ile ma "przemiatać" wycieraczkami. Już miałem kupić cały wyłącznik od Omegi z potencjometrem, ale zdecydowanie taniej wyszło mi zrobienie takiego układu Na początku trzeba się przyzwyczaić do trochę innej obsługi wycieraczek, ale po pewnym czasie staje się to bardzo wygodne.
W międzyczasie założyłem sobie z lewej strony nad drzwiami - etui na okulary ( wożę w samochodzie drugą parę okularów przyciemnianych) oraz zamontowałem w drzwiach pasażera popielniczkę (taką samą, jaka jest w tylnych drzwiach), bo czasem przeszkadzało mi, gdy pasażer strząsał popiół w trakcie, gdy ja zmieniałem biegi.
Najpoważniejsza robota, to był montaż ogrzewania mokrego - w moim przypadku to Eberspacher. Najpierw chciałem zamontować pod akumulatorem (jest tam sporo miejsca i przewody byłyby krótkie), ale był problem z włożeniem tam pieca! Zdecydowałem się na typowe, dla Zafiry, miejsce - prawe nadkole. Poniższe zdjęcie pokazuje jakiś etap z montażu:
na górze miałem problemy jak "obejść" obudowę filtra, tak, żeby można było ten filtr wymieniać i musiałem dorobić z miedzianych rurek takie coś:
widoczne zawory spustowe były potrzebne do właściwego odpowietrzenia małego układu chłodzenia (miałem z tym problem - bez tych zaworów). Dalej instalacja idzie tak, jak w fabrycznym montażu:
Zabawę miałem z podłączeniem pieca do klimatronika.
Po pierwsze - przejście przewodami z przedziału silnika do kabiny - tu udało mnie się rewelacyjnie. Znalazłem gumową zaślepkę (za pompą hamulcową) i w zaślepce tej zrobiłem dziurę, przez którą przeciągnąłem kabelki (dzięki gumie - przejście jest szczelne).
Więcej roboty miałem z podłączeniem do klimatronika. Okazało się, że na wtyku klimatronika nie jest wyprowadzony przewód do ogrzewania, ale na gnieździe był!! Trochę zabawy z przerobieniem wtyczki i teraz jak załączę ogrzewanie, to włącza się nawiew na przednią szybę z wentylatorem na 2 biegu.
Sterowanie ogrzewaniem mam zrealizowane na dwa sposoby. Pierwszy, to typowy sterownik:
a drugi sposób - to sterowanie radiowe. Zależało mi, żebym mógł z dużej odległości (np. z mieszkania) włączyć odpowiednio wcześniej ogrzewanie (np. 15 minut przed wyjazdem). Kupiłem system alarmowy z pilotem radiowym, z możliwością uruchamiania różnych innych rzeczy - tu wykorzystałem (po pewnych przeróbkach) możliwość załączenia silnika na odległość. Odbiornik zamontowany jest z lewej strony lusterka:
Wygoda jest taka, że na wyświetlaczu pilota mam pokazywane - co dzieje się z samochodem (łączność jest dwukierunkowa) - czyli załączenie alarmu, włączenie ogrzewania itp.
Jakie są zalety takiego ogrzewania, szczególnie dla silnika diesel - chyba nie muszę pisać
Jak już widać lusterko - to jest to lustro od Omegi - fotochromatyczne.
Bawiąc się z podłączaniem - zainstalowałem od razu możliwość ustawiania lustra przez dzojstik - widoczny pod uchwytem na telefon:
dodatkowo, tym przełącznikiem mogę włączyć rozjaśnienie lusterka (niezależnie od zewnętrznego oświetlenia)
oraz jeszcze jedna funkcja (bardzo przydatna!) mogę tym przełącznikiem włączyć pompę obiegu wody ogrzewania webasto (oraz wentylator) kiedy silnik jest wyłączony - jest to bardzo przydatne w chłodne dni i w deszczową pogodę: podjeżdżam gdzieś, mam rozgrzany silnik i muszę poczekać w samochodzie - załączam pompę i odbieram ciepełko z silnika, nadmuchując ciepłe powietrze na szyby i ew. na siebie
na powyższych zdjęciach widać też wymienioną przeze mnie lampkę oświetlenia - miałem taką "zwykłą", na jedną żarówkę. W lampce tej mam pomarańczową diodę, sygnalizującą mi działanie pompy obiegu wody od ogrzewania, oraz (jeszcze nie podłączony) mikrofon do zestawu głośnomówiącego.
Założony mam również układ domykania szyb z pilota. - Czy to przydatna funkcja? Kto ma dzieci - ten wie!
Mam jeszcze wymontowany szósty fotel - brakowało mi schowków i teraz w miejscu tego fotela mogę wozić kupę niepotrzebnych gratów (a podłogę w bagażniku mam pustą i płaską), a fotel - gdy będzie potrzebny - można szybko zamontować.
Na chwilę obecną - to chyba wszystko (?) Może o czymś zapomniałem...
Pomysłów mam jeszcze sporo i w ramach wolnego czasu postaram się je zrealizować
pozdrawiam
Griszka