Akcesoria - podgrzewane fotele

Modyfikacje dla Zafiry A

Moderator: Tunio999

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Mattai
Zafiromaniak
Posty: 786
Rejestracja: 15 lis 2009, 15:23
Imię: Maciej
Lokalizacja: Poznań
Auto: Zafira
Model: C
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

Akcesoria - podgrzewane fotele

#1 Post autor: Mattai »

Rozpoczynam nowy wątek - cały projekt.
Mam przygotowaną większość elementów i rozpoczynam finalne przygotowania do montażu.
Założeniem było:
-jak najmniejsza ingerencja w elementy auta - poza panelem.
-minimalny koszt budowy i instalacji.
-minimalizacja prac

Etap pierwszy przygotowania elementów składowych.

Rozpocznę od rzeczy najbardziej pracochłonnej - przygotowania panelu. Problem nie jest trywialny, bo nie ma gdzie zamontować sterowana - wszędzie ciasno.
U mnie z racji tego że panel stracił zaczepy przy którymś demontażu - postanowiłem go wymienić - a przy okazji wzbogacić o jeden praktyczny drobiazg. Koszt panelu żaden - 20 złotych polskich na aukcji.
Obrazek

Pasjonaci na pewno zauważą, że panel sterujący pochodzi ze skody - miał najlepiej rozwiązany układ elektryczny i bez modyfikacji nadawał się do montażu całości. Wewnątrz mam zrealizowany włącznik całego układu (steruje przekaźnikiem) i nastawy regulatora. Ja oczywiście zmieniłem led-a bo był zielony - ja mam podświetlenie pomarańczowe. Wybór również podyktowany był również ceną. Oryginalny najlepiej pasuje do tego co jest, ale cena jest delikatnie mówiąc kosmiczna w porównaniu z kosztem całości. Mnie wyszło 20 złotych polskich z przesyłką.

Drugim ważnym elementem który wymagał troszkę pracy i przemyśleń to kontroler mat, które są parami zamontowane pod obiciami.
Układ jest zaczerpnięty ze schematów - ale żeby sobie ułatwić zakupiłem kit gotowy. Zrobiłem dwie ważne zmiany:
-wymieniłem układ regulacyjny i przygotowałem do wyprowadzenia na kokpit
-wymieniłem element sterujący (MOSFET)- miał max 1,2A, zrobiłem max 5A aby go nie uszkodzić w czasie eksploatacji.
Reszta to typowy układ regulacji temp z regulacją histerezy - niestety realizacja układu PWM odpadła, za dużo problemów układowych. Może w następnej odsłonie.
Obudowa to zaślepka plastikowa w formie pudeleczka, którą wykorzystałem jako dość solidną konstrukcję i doskonałe zabezpieczenie do zabudowy w fotelu

Obrazek
Obrazek

Dobór mat był oczywisty - oryginalne kosztują bardzo dużo - tańsze, bardzo solidnie wykonane i dużo nowocześniej niż GM, zakupiłem w sieci.


Etap drugi instalacja
w przygotowaniu
Etap trzeci uruchomienie
w przygotowaniu
Scorpio I Lift-back 2.0(OHC)>VW Golf III Variant 1.9TDI(ALE)> ZA 2.0(Y20DTH)>ZC 2.0 (A20DT)

Awatar użytkownika
mariusz_technik
Mieszkaniec
Posty: 231
Rejestracja: 14 lis 2012, 14:18
Lokalizacja: Jawor koło Legnicy
Model:

#2 Post autor: mariusz_technik »

No to trochę roboty z tym jest. Przypominają mi się czasy, jak na podwórku wypruwałem całe wnętrze z Forda Granady, łącznie z wykładzinami i wygłuszeniami, potem to prałem, a na koniec jeszcze tylną szybę se zmieniłem :) Powiem tylko tyle, że miałem auta z grzanymi fotelami, i nawet zimą z tego raczej nie korzystałem....taki bajer jak dla mnie, ale jedną rzecz bym chciał mieć w aucie - podgrzewaną kierownicę :P bo zimą to ręce marzną, przez pierwsze kilometry jeżdżę w rękawiczkach. Powodzenia w zabawie :piwo:

Awatar użytkownika
Mattai
Zafiromaniak
Posty: 786
Rejestracja: 15 lis 2009, 15:23
Imię: Maciej
Lokalizacja: Poznań
Auto: Zafira
Model: C
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#3 Post autor: Mattai »

Jeden fotel zrobiłem w 2h.
Co do kierownicy wystarczy dobrą skóra obszyć, doskonale się sprawdza.
Mam oryginalnie taką sztuczną, obszyłem skórą, latem jest znacznie zimniejsza a zimą znośniejsza, zawsze można sobie założyć bezpalcowe rękawiczki skórzane :-)
Scorpio I Lift-back 2.0(OHC)>VW Golf III Variant 1.9TDI(ALE)> ZA 2.0(Y20DTH)>ZC 2.0 (A20DT)

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#4 Post autor: cns80 »

Czekam na efekty.
I opisz te sterowniki (jakiś link) żeby każdy matoł (taki jak ja) miał gotowca :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Mattai
Zafiromaniak
Posty: 786
Rejestracja: 15 lis 2009, 15:23
Imię: Maciej
Lokalizacja: Poznań
Auto: Zafira
Model: C
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#5 Post autor: Mattai »

Zrobi się, będzie cała dokumentacja i linki producentów wszystkich elementów składowych
Scorpio I Lift-back 2.0(OHC)>VW Golf III Variant 1.9TDI(ALE)> ZA 2.0(Y20DTH)>ZC 2.0 (A20DT)

Sylwas72

#6 Post autor: Sylwas72 »

Mattai pisze:Reszta to typowy układ regulacji temp z regulacją histerezy - niestety realizacja układu PWM odpadła, za dużo problemów układowych.
Z tym chyba nie było by tyle problemów, wystarczy tylko zbudować prosty układ na LM555 i do tego jakiś np. IRFZ44 i wszystko bez problemów będzie działać na 12V.

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#7 Post autor: firek »

To sobie jeszcze popiszcie tymi symbolami chłopaki aby cos z tego wyszło :D

Awatar użytkownika
Mattai
Zafiromaniak
Posty: 786
Rejestracja: 15 lis 2009, 15:23
Imię: Maciej
Lokalizacja: Poznań
Auto: Zafira
Model: C
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#8 Post autor: Mattai »

Ja też brałem pod uwagę scalak 555. Podjąłem jednak temat z innym rozwiązaniem bez PWM.
Jak masz działającego gotowca wdrożonego to rzuć fotkami i schematami. Jest kolega który chce się pobawić. Moje się szykuje do montażu - jeszcze szukam wtyczek pod fotel.
Scorpio I Lift-back 2.0(OHC)>VW Golf III Variant 1.9TDI(ALE)> ZA 2.0(Y20DTH)>ZC 2.0 (A20DT)

Sylwas72

#9 Post autor: Sylwas72 »

Ja nie robiłem sobie podgrzewanych foteli ale wiem, że taki układ będzie działał na 100%, wystarczy w google wpisać PWM na 555 link

Awatar użytkownika
Mattai
Zafiromaniak
Posty: 786
Rejestracja: 15 lis 2009, 15:23
Imię: Maciej
Lokalizacja: Poznań
Auto: Zafira
Model: C
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#10 Post autor: Mattai »

No oczywiście że będzie działał. Tylko trzeba go zbudować. Moje rozwiązanie działa i jest fizycznie przetestowane.
Wątek zresztą nie jest o wyższości scalaka x nad y. Zrobiłem to tak jak zrobiłem bo były ku temu powody. Jak inni będą chcieli szukać na google to znajdą, tylko niektórym oznaczenia kodowe niewiele mówią. Wszyscy na forum szukają rozwiązania jakiegoś celu. Jak komuś, zależy na bardzo zaawansowanych projektach i analizie konstrukcji, polecam elektrode.
Masz pomysł daj, jak nie to wnieś coś praktycznego do wątku - biorąc pod uwagę fakt że tu są użytkownicy nie specjaliści elektronicy.
Scorpio I Lift-back 2.0(OHC)>VW Golf III Variant 1.9TDI(ALE)> ZA 2.0(Y20DTH)>ZC 2.0 (A20DT)

Awatar użytkownika
GOTI
Zafiromaniak
Posty: 3401
Rejestracja: 30 paź 2012, 18:50
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Mysłowice / Stamford
Auto: Insignia
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:
Kontakt:

#11 Post autor: GOTI »

I jak sprawy sie mają, bo temat troche przygasł - maty zamontowane i grzeją :?:

Podziel sie informacjami ;)

Może jakieś schematy i instrukcja co oraz w jaki sposób (nawet mniej więcej) zrobić :>

Jak na razie - temat jest - bez sensu i składu - Bodek
Ostatnio zmieniony 21 lut 2014, 20:44 przez GOTI, łącznie zmieniany 2 razy.
Obrazek

Awatar użytkownika
Przemass
Zafiromaniak
Posty: 886
Rejestracja: 03 lut 2013, 11:49
Imię: Przemek
Lokalizacja: Pyrlandia
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#12 Post autor: Przemass »

Od 2014 to chyba grzeją ?
Opiszesz co i jak ? Jakie maty najlepiej zakupić ?
Zafira OPC Arden Blue by Przemass:

https://youtu.be/ZTRk3ILxeOk

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zafira A”