[A]Dodatkowe wskaźniki
[A]Dodatkowe wskaźniki
Cześć,
Po przygodzie z czujnikiem ciśnienia oleju chciałbym bardziej mieć pod kontrolą to co dzieje się pod maską.
Wydumałem sobie dodatkowe zegary o fi 52mm monitorujące: a)ciśnienie oleju, b)temp.oleju c)no właśnie co? (napięcie, ładowanie)
Wszystko cacy, ale nie mogę znaleźć odpowiedniego miejsca na desce, żeby je ew. wpasować. Z góry odpadają zegary na słupku A, a także "budka suflera" na desce rozdzielczej.
Macie jakieś pomysły? Zdjęcia mile widziane
Zegary nie muszą być superwidoczne i myślałem o 2 miejscach:
- po lewej i prawej stronie kierownicy na plastiku osłaniającym zegary i radio.
- na dole, pod popiołką i zapalniczką, ew. zamiast nich.
Po przygodzie z czujnikiem ciśnienia oleju chciałbym bardziej mieć pod kontrolą to co dzieje się pod maską.
Wydumałem sobie dodatkowe zegary o fi 52mm monitorujące: a)ciśnienie oleju, b)temp.oleju c)no właśnie co? (napięcie, ładowanie)
Wszystko cacy, ale nie mogę znaleźć odpowiedniego miejsca na desce, żeby je ew. wpasować. Z góry odpadają zegary na słupku A, a także "budka suflera" na desce rozdzielczej.
Macie jakieś pomysły? Zdjęcia mile widziane
Zegary nie muszą być superwidoczne i myślałem o 2 miejscach:
- po lewej i prawej stronie kierownicy na plastiku osłaniającym zegary i radio.
- na dole, pod popiołką i zapalniczką, ew. zamiast nich.
Ostatnio zmieniony 15 gru 2011, 00:27 przez el_guapo, łącznie zmieniany 1 raz.
czemu nie na lewym słupku? - w moim przekonaniu jedyne słuszne miejsce
masz kurtyny?
można sobie kupić uniwersalne uchwyty - takie jak te: http://allegro.pl/item1097930687_adapte ... _52mm.html
lub dać firmie, która zrobi Ci to profesjonalnie na Twoim słupku - widziałem kiedyś ogłoszenie na Allegro ale jakoś nie mogę znaleźć
Znajomy w swoim SEACIE cupra zrobił sam - ściągając jakąś instrukcję z sieci... i powiem Ci że wygląda rewelacyjnie
edit:
może po rodzaju obudowy do wskaźników coś znajdziesz
http://allegro.pl/listing.php/search?st ... nge_view=1
masz kurtyny?
można sobie kupić uniwersalne uchwyty - takie jak te: http://allegro.pl/item1097930687_adapte ... _52mm.html
lub dać firmie, która zrobi Ci to profesjonalnie na Twoim słupku - widziałem kiedyś ogłoszenie na Allegro ale jakoś nie mogę znaleźć
Znajomy w swoim SEACIE cupra zrobił sam - ściągając jakąś instrukcję z sieci... i powiem Ci że wygląda rewelacyjnie
edit:
może po rodzaju obudowy do wskaźników coś znajdziesz
http://allegro.pl/listing.php/search?st ... nge_view=1
Ostatnio zmieniony 30 cze 2010, 11:18 przez kwazaar, łącznie zmieniany 1 raz.
w poszukiwaniu godnego następcy ZB OPC
edit: następca znaleziony... zobaczymy czy okaże się godny
edit: następca znaleziony... zobaczymy czy okaże się godny
U siebie (jeszcze Vectra B - choc ideologia modyfikacji taka sama) zagonilem do roboty TIDa, ktory nudzil sie z braku fabrycznego radia. Mysle, ze MIDa tez daloby sie zapedzic do pracy.el_guapo pisze:Cześć,
Wydumałem sobie dodatkowe zegary o fi 52mm monitorujące: a)ciśnienie oleju, b)temp.oleju c)no właśnie co? (napięcie, ładowanie)
Moja Viki daje na TIDzie pomiary:
- napiecia w instalacji elektrycznej,
- temperatury powietrza na wylocie nawiewow
- podcisnienie ssania (w %) brane z pomiaru napiecia na MAP sensorze - silnik X16XEL
- podcisnienie ssania (jako "pasek" z zapalonych segmentow TIDa aktualizowany 4 razy na sekunde)
Uklad monitoruje tez sprawnosc zarowek lamp przednich (metoda uproszczona - sprawdzana jest obecnosc masy na "plusowej" stronie zaroewk zaraz po wlaczeniu zasilania) oraz informuje, jedli w 20 sekund po wlaczeniu instalacji nie pojawi sie na zarowkach "+" - w domysle "dlaczego jedziesz bez wlaczonych swiatel, sieroto!"
Dodatkowa funkcja to zapalenie ikon [TP] jesli uklad wykryje niski poziom plynu do spryskiwaczy (zalozony zbiornik plynu od auta z ksenonami + czujnik rezerwy plynu). To [TP] wpadlo mi do glowy jako "Troche Plynu jeszcze ci zostalo" W sumie mozna zapalic dowolne inne ikony lub podac inny komunikat.
Uklad zrobiony jest na procku AT89C4051. Gdy tylko dorobie sie Zafiry zamierzam projekt przeniesc do nowego auta i przy okazji przesadzic go na wiekszy procesor (np. ATmega8) oraz dodac do ukladu funkcje zamykania zamkow powyzej zadanej predkosci (teraz z Viki steruje tym u mnie malytki procesor ATtiny25), zapalania swiatel (ale nie jak w ukladzie skandynawskim tylko po wykryciu warunku "auto w ruchu" (impulsy z ABS). Chcialbym tez dorobic doswietlanie zakretow na swiatlach przeciwmgielnych z plynnym zapalaniem i wygaszaniem swiatel. Na ten projekt zabraklo mi czasu w Viki - nie bylo kiedy wrzucic halogenow w zderzak a przez to nie mialem napedu do dalszej czesci projektu.
Z pomiarem cisnien mam problem - czujniki dajace na wyjsciu napiecie w funkcji cisnienia ciezko opomiarowac cyfrowo bo zwykle sa nieliniowe i brak w dokumentacji ich dokladnej charakterystyki wiec ciezko je zamodelowac w programie. Czujniki zdolne rozmawiac bezposrednio z mikroprocesorem przez magistrale I2C lub 1wire sa z kolei dosc drogie a do tego zdolne do pomiaru cisnien blizszych atmosferycznemu niz temu, ktore panuje w komorze spalania, dolocie, wydechu czy na wyjsciu turbo
Jak widac propozycji na opomiarowanie auta jest sporo. W sumie pomiar temperatury na ukladach DS18B21 mozna zrobic z wielu punktow. Jedyne ograniczenie to maksymalna temperatura pracy tych ukladow - wg. noty katalogowej 125C.
Juz nie moge sie doczekac zakupu Zoski zeby powalczyc z nia tak jak z moja Viki
Mam nadzieje, ze zamiast sie przechwalac - podsunalem Ci kilka pomyslow.
Ostatnio zmieniony 02 lip 2010, 06:22 przez Oggway, łącznie zmieniany 1 raz.
Dzieki Ci Wojtek za mile slowo. Prawda jest taka, ze na codzien pracuje glowa wiec zeby jakos odreagowac - czasem musze cos zmajstrowac rekami. Uklady nigdy nie wyszly poza faze prototypu. Zawsze sa zmontowane na laminacie uniwersalnym. Nie mam po prostu czasu by zrobic laminat "po bozemu".wojtek_z pisze:OggwayOggway pisze:podsunalem Ci kilka pomyslow.
wow,chłopie,marnujesz się...to co napisałeś jest po prostu cool!!
kup Zosię i ustawiamy się w kolejce
Postaram sie pokazac Wam kilka zdjec z dzialajacego w Viki ukladu. Musze tylko wykombinowac jak wrzucic fotki na Wasze forum bez uzycia Fotosika czy innego tego typu serwisu (jestem w pracy i mam zablokowany dostep do takich stron).
Pozdrawiam
Jacku... Ja ma z firmy w ogole poblokowane mozliwosci wyjscia przez jakiekolwiek tunele. Nawet proba wejscia na podany przez Ciebie link konczy sie wizyta na stronie naszego firmowego Departamentu Bezpieczenstwa KOntrola jako najwyzsza forma zaufania!
Wrzucilem na chwile zdjecia na domowy serwer.
http://oporow.no-ip.org/
Zdjec jest 6. Przy okazji zauwazylem blad w programie Widac go na zdjeciach 5 i 6 - wyswietlam napis, ale nie gasze ikonki przecinka dziesietnego
Uklad startuje z pomiaru napiecia. Po drodze (bodajze 4 sekundy po starcie) robi test lamp. Jesli wykryje dwa minusy - uznaje zarowki za sprawne, jesli jedna lub obie zarowki daja plusa to program wywala blad (dlatego jesli lampy zapale przy zaplonie auta - dostaje komunikat o bledzie). Po jakims czasie (nie pamietam jakim ) pomiar jest powtarzany i tu dla odmiany oczekiwane sa dwa plusy. Jesli ich nie ma - program wywala informacje "Wlacz lampy".
Test poziomu plynu robiony jest przy starcie ukladu i potem raz na minute.
Przelaczanie miedzy funkcjami mam z przewodu podciagnietego pod "kropke" TIDa. Normalna funkcja kropki oczywiscie tez dziala.
Program ma sporo uproszczen, bo i procek, ktory to napedza to malutki AT89C4051. W 4 kB pamieci nie dalo sie zrobic ciekawszych bajek. Do komunikacji z wyswietlaczem uzywana jest lekko zmodyfikowana biblioteka IceG.lib (pobrana stad: http://tid.bloog.pl/.?ticaid=6a732 ). To wlasnie ta biblioteka zalatwia mi najtrudniejsza sprawe - rozmawia z wyswietlaczem. Reszta to juz bylo ciacho z kremem Program napisany jest w jezyku Bascom. Stary jestem. C++ to juz nie dla mnie
Pozdrawiam
Wrzucilem na chwile zdjecia na domowy serwer.
http://oporow.no-ip.org/
Zdjec jest 6. Przy okazji zauwazylem blad w programie Widac go na zdjeciach 5 i 6 - wyswietlam napis, ale nie gasze ikonki przecinka dziesietnego
Uklad startuje z pomiaru napiecia. Po drodze (bodajze 4 sekundy po starcie) robi test lamp. Jesli wykryje dwa minusy - uznaje zarowki za sprawne, jesli jedna lub obie zarowki daja plusa to program wywala blad (dlatego jesli lampy zapale przy zaplonie auta - dostaje komunikat o bledzie). Po jakims czasie (nie pamietam jakim ) pomiar jest powtarzany i tu dla odmiany oczekiwane sa dwa plusy. Jesli ich nie ma - program wywala informacje "Wlacz lampy".
Test poziomu plynu robiony jest przy starcie ukladu i potem raz na minute.
Przelaczanie miedzy funkcjami mam z przewodu podciagnietego pod "kropke" TIDa. Normalna funkcja kropki oczywiscie tez dziala.
Program ma sporo uproszczen, bo i procek, ktory to napedza to malutki AT89C4051. W 4 kB pamieci nie dalo sie zrobic ciekawszych bajek. Do komunikacji z wyswietlaczem uzywana jest lekko zmodyfikowana biblioteka IceG.lib (pobrana stad: http://tid.bloog.pl/.?ticaid=6a732 ). To wlasnie ta biblioteka zalatwia mi najtrudniejsza sprawe - rozmawia z wyswietlaczem. Reszta to juz bylo ciacho z kremem Program napisany jest w jezyku Bascom. Stary jestem. C++ to juz nie dla mnie
Pozdrawiam
Pomysł jest na prawdę w dechę, ale ja nie mam zielonego pojęcia o programowaniu układów. Jedną z opcji, które rozważałem to zakup uniwersalnego kompa pokładowego z allegro (nie mam go w Zafirze), ale okazało się że w dizlu może być problem.Oggway pisze: Mam nadzieje, ze zamiast sie przechwalac - podsunalem Ci kilka pomyslow.