Skrócony opis możliwości
Dla tych co nie lubią dużo czytać, krótki spis najważniejszych możliwości i funkcji jakie oferuje moduł.
- pokazuje aktualną temperaturę silnika, napięcie ładowania
- podgląd stanu DPFa, informowanie o rozpoczęciu i postępie wypalania DPFa
- podgląg wielu parametrów pracy silnika
- odczyt i kasowanie błędów z silnika
- dokładne odległości z poszczególnych czujników parkowania
- needle sweep (jak w OPC)
- emulator diody alarmu
- doświetlanie skrętów (np halogenami)
- sterowanie elektroniką samochodu, np animacje świateł, automatycznie zamykanie szyb, drzwi, itp.
- comming/leaving home
- automatyczne światła do jazdy dziennej/cofania
- symulowany DDS
- wszystko ładnie wyświetlane na fabrycznym wyświetlaczu GID/CID
- i wiele innych...
Konfigurację wszystkich funkcji modułu oraz aktualizację oprogramowania można wykonać na stronie https://lwpm.eu/comfort/.
Wszelkie błędy, sugestie, wymagania proszę wpisywać na stronie https://bugs.lwpm.eu/.
Do korzystania ze strony wymagana jest nowoczesna przeglądarka (np Firefox 55+, Chrome 60+). Ze starszymi wersjami może nie wszystko działać poprawnie.
Funkcje modułu:
- pokazuje aktualną temperaturę silnika - czyli coś czego brakuje w Astrze-H/Zafirze-B
- napięcie akumulatora / napięcie ładowania
- pokazuje stan DPF, tj:
- aktualny poziom zapełnienia
- przebieg od ostatniej regeneracji
- temperaturę spalin przed/za DPF-em
- postęp regeneracji DPF w %
- informowanie o rozpoczęciu/zakończeniu procesu regeneracji DPF.
Dzięki temu nie przegapisz tego momentu i będziesz wiedział jak długo/daleko musisz jeszcze jechać by doprowadzić proces do końca. Jak ważne jest przeprowadzanie procesu wypalania DPF do końca i dlaczego nie powinno się go przerywać - można poczytać w wielu miejscach w internecie - także na tym forum. - podstawowe informacje mogą być wyświetlane na zakładce UHP, na zakładce BC, zakładce NAVI lub na polach używanych przez klimatyzację.
- odczyt błędów ze sterownika silnika z możliwością ich skasowania.
Nie musisz jechać do mechanika i płacić np 50zł za skasowanie błędów ze sterownika. Możesz to zrobić w kilka sekund korzystając z wygodnego menu wyświetlacza auta - nawet podczas jazdy.
Będziesz mógł wyłączyć tryb awaryjny silnika bez zatrzymywania się i bez odrywania rąk od kierownicy. - podgląg wielu parametrów pracy silnika
Parametry sa odczytywane wg standardu OBD. Każdy silnik podaje różny zestaw parametrów, nie wszystkie parametry mogą być odczytane z każdego silnika. Dostępnych jest maksymalnie 6 ekranów z informacjami, każdy konfigurowany z poziomu modułu. - pokazuje odległości odczytane z czujników parkowania
Możesz odczytać odległość z każdego czujnika osobno, by wiedzieć gdzie dokładnie znajduje się przeszkoda a także by dokładnie określić jak daleko od niej jesteś - jeśli same dźwięki Ci nie wystarczają. - możliwość zmiany języka BC/wyświetlacza na język polski.
UWAGA: nie zadziała z każdym wyświetlaczem, ale umożliwia włączenie języka polskiego w przypadku posiadania nawigacji. Normalnie po przestawieniu języka na polski (np poprzez OP-COM), język wraca na angielski po wyłączeniu auta. Tutaj jest on za każdym razem przywracany. Na niektórych wyświetlaczach można włączyć w ten sposób język polski, mimo, że nie ma go do wyboru w menu. Po polsku będzie komputer pokładowy (zakładka BC) oraz wszystkie komunikaty - np o przepalonej żarówce). Język polski NIE pojawi się na zakładce radia/UHP/nawigacji. - emulator alarmu
do modułu można podłączyć diodę LED, która będzie migać gdy auto jest wyłączone. W ten sposób można zasymulować działanie alarmu. Diodę LED należy wyprowadzić i zamontować w dowolnym miejscu w aucie - needle sweep
wskazówki na liczniku na chwilę przyjmują swoją maksymalną wartość, by potem wrócić na swoje miejsce. funkcja znana z OPC. Funkcja opcjonalnie z zapalaniem kontrolek lub bez.
Możliwe jest skonfigurowanie np takiego needle-sweep - światła do jazdy dziennej
możliwość ustawienia dowolnych świateł, np halogenów, ale równie dobrze może to być prawy boczny kierunkowskaz i lewe światło postojowe - *Tryb SPORT
możliwość włączenia trybu SPORT bez posiadania odpowiedniego przycisku na panelu. Licznik musi ten tryb obsługiwać jak i obsługa tego przycisku musi być w liczniku włączona. Można połączyć przycisk np z dowolną akcją na liczniku, np kontrolką ESP, która będzie nas informowała o stanie trybu SPORT. Czuć różnicę pod pedałem gazu - *ECU Info
dodatkowe informacje z innych sterowników obecnych w aucie, takich jak klimatyzacja, ABS, ... . Umożliwia także dostęp do parametrów silnika niedostępnych z poziomu OBD. Funckja może nie działać z każdym silnikiem, lub jest ograniczona w poszczególnych silnikach tylko do niektórych parametrów. Funkcjonalność jest rozwijana na życzenie - dodatkowe światła do jazdy wstecz
możliwość ustawienia dowolnych świateł, np halogenów, przy cofaniu. Można ustawić też klakson - wtedy będziemy cofać jak TIR - dodatkowe światła do świateł drogowych
możliwość ustawienia dowolnych świateł, np halogenów, przy włączonych swiatłach drogowych - sterowanie urządzeniami elektronicznymi w aucie
funkcja ta daje możliwość sterowania każdym urządzeniem elektronicznym w aucie. To do czego ona posłuży, zależy tylko i wyłącznie od wyobraźni. Przykładowe zastosowania:- włączanie świateł z pilota, np: follow-me-home
- animacje świateł, np taka jak tutaj lub tutaj
- możliwość sterowania klaksonem... można jakąś melodie zagrać
- podnoszenie i opuszczanie szyb (jako komfortowe zamykanie, otwieranie)
- automatyczne zamykanie okien po zamknięciu drzwi z pilota
- kasowanie błędów z modułów
- otwieranie bagażnika z pilota
- wiele możliwości konfiguracji pozwala na dowolne dostosowanie wyglądu jak i funkcjonalności modułu
- (niekompletny) opis konfiguracji dostępny tutaj i tutaj.
W przyszłości konfiguracja będzie w pełni graficzna - każdą opcję będzie można sobie wyklikać. - inne funkcje
do uzgodnienia, pisać na PW, lub tutaj - ustalimy szczegóły, możliwości, czas, ew. koszt, itp.
Uwaga: * oznacza, że jest to funkcja opcjonalna
- samochodu: Zafira B, Astra-H, Vectra-C, Signum-A, Antara, Corsa-D, ...
- wyświetlacza GID lub CID (graficzny - nie koniecznie musi być kolorowy).
pewne funkcje mogą działać także na BID/TID - jednak nie jest to jeszcze ukończone/nikt tego nie sprawdzał dokładnie
W przypadku gdy w samochodzie jest moduł UHP/UWA/UWB - czyli telefon - wymagana jest wersja oprogramowania wyświetlacza różna od 8.0.x i 9.0.x. - obsługiwany silnik:
- Z12XEP
- Y13DTH, Z13DTH
- Z14XEL, Z14XEP
- A16LET, A16XER, Z16LET, Z16XE, Z16XE1, Z16XEP, Z16XER, Z16XNT, Z16YNG
- A17DTJ, A17DTR, Z17DTH, Z17DTJ, Z17DTL, Z17DTR
- A18XER, Z18XE, Z18XER
- Z19DT, Z19DTH, Z19DTJ, Z19DTL
- Y20DTH, Z20LEH, Z20LEL, Z20LER, Z20NET
- Y22DTR, Z22SE, Z22YH
- Z28NEH, Z28NEL, Z28NET
- Y30DT, Z30DT
- Z32SE
- inne silniki w miarę potrzeb
Moduł jest urządzeniem DIY, a więc do zrobienia samemu. Oczywiście nie każdy potrafi to zrobić, wiec auto może zrobić moduł za Ciebie, w zamian za pokrycie kosztów części (koszt może być różny i zależny np od kursu dolara ). Generalnie jest to około 70-80zł. Jeśli zdecydujesz się zrobić moduł samemu, części na pewno możesz zdobyć dużo taniej. O szczegóły pytaj - chętnie pomogę, podpowiem jak zrobić to taniej. Moja jakość wykonania może być różna - w zależności od tego jak bardzo danego dnia trzęsły mi się ręce . Dlatego, jeśli bardzo zależy Ci na stronie wizualnej, zalecam zrobienie samemu modułu. Osobiście zajmuję się tylko oprogramowaniem!
Zakupić od autora musisz jedynie oprogramowanie.
Wszystkie ceny, opcje, dodatki, itp dostępne są na stronie http://sklep.lwpm.eu/
Chętnych proszę o kontakt poprzez PW lub comfort@lwpm.eu.
UWAGA: silniki, wersje wyświetlacza zaznaczone na niebiesko są to wersje, które zostały przetestowane i działają prawidłowo na prawdziwych egzemplarzach. Pozostałe były testowane tylko na symulatorach. Co oczywiście nie oznacza, że z innymi wersjami działać nie będzie.
Oczekuję na informację zwrotną w celu aktualizacji listy
FUNKCJE DODATKOWE* (wybrane)
- przyciski akcji
możliwość uruchomienia dowolnej akcji, animacji z przycisków radia lub kierownicy. Standardowo akcje te można wykonywać tylko z pilota zdalnego sterowania (przyciskami od centralnego zamku) - ECU Info
czyli dodatkowe informacje z silnika, które nie są dostępne przez OBD. W tym min możliwość wykonania testu wtrysków w 1.9CDTi. Informacje z innych modułów jak klimatyzacja, ABS, AT, TPMS i inne do zrobienia/ustalenia - tryb SPORT
możliwość włączenia trybu SPORT bez przycisku SPORT. Licznik musi obsługiwać ten tryb - inaczej nie zadziała - inne funkcje
jeśli potrzebujesz jakichś wyjątkowych funkcji - skontaktuj się z autorem
Obudowa w wersji dla Zafiry-B:
obudowę tą można także wcisnąć do Vectry-C, po delikatnym podcięciu popielniczki:
Dla Astry-H/Vectry-C/Signum, ze względu na niewielką przestrzeń, moduł jest bez obudowy i mieści się pod przykrywkę portu OBD, lub pod popielniczkę:
Niezależnie od kształtu obudowy, moduł ma dokładnie takie same możliwości.
LWPM Comfort Module działa w określonych warunkach, tj:
- jeśli posiadasz moduł UHP, wymagane jest abyś posiadał wyświetlacz z odpowiednią wersją oprogramowania.
Na chwilę obecną obsługiwane wersje to:- CD33, CD59, CD83
- CE55, CE59
- GD59, GD83
- jeśli nie masz modułu UHP, wersja wyświetlacza nie ma znaczenia. Powinno działać z:
- 8.0.0, 8.0.1, 8.1.2
9.0.5 - CD33, CD59, CD83
- CE55, CE59
- GD59, GD83
Można to zrobić np poprzez OP-COM lub Tech2. Trzeba włączyć moduł UHP w konfiguracji MSCAN. - 8.0.0, 8.0.1, 8.1.2
- w zależności od rodzaju wyświetlacza/radia może być konieczne przestawienie wyświetlacza w tryb z zakładkami (w przypadku radia CD30) (na dwie [radio + BC] lub trzy [radio + UHP + BC] zakładki). W niektórych wyświetlaczach nie ma takiej konieczności i moduł wyświetla informacje obok wartości zasięgu na zakładce BC.
- sterowanie modułem odbywa się poprzez rolkę na nawigacji, strzałki kierunkowe na panelu radia, lub przyciski na kierownicy. Czyli dokładnie tak samo jak sterowanie w BC
- jeśli nie posiadasz UHP, moduł może udawać telefon i wyświetlać swój stan na zakładce telefonu. W przeciwnym wypadku stan będzie wyświetlany na zakładce BC (obok wartości zasięgu).
Wtedy wejście do modułu możliwe jest tylko poprzez dłuższe przytrzymanie przycisku BC - zmiana języka BC na język polski powoduje zmianę średniego spalania używanego przez wyświetlacz do wyświetlania zasięgu (średnie spalanie wg wyświetlacza to 9.0l/100km). Wskazywany zasięg będzie dużo mniejszy niż jest w rzeczywistości. Oczywiście moduł nie wpływa na rzeczywiste spalanie - jedynie na wskazanie zasięgu. Średnie spalanie zarówno na zakładce BC jak i w BC1 i BC2 powinno być prawidłowe.
- w niektórych (starszych?) autach podczas działania modułu na liczniku zamiast przebiegu będzie się pojawiał napis ECN wraz ze zmieniającymi się cyferkami (dokładnie takie coś jak w przypadku ręcznego/nożnego odczytu błędów z silnika). Jest to problem niektórych starszych liczników. Oczywiście, wszystko działa jak należy, ale jeśli komuś bardzo to przeszkadza, to wymiana licznika na nowszy model, ew. aktualizacja oprogramowania powinna temu zaradzić. W tych nowszych licznikach, kody ECN pojawiają się tylko przy aktywacji modułu (odczycie błędów) i po ~10 sekundach znikają i wyświetla się normalnie przebieg. W silnikach benzynowych (lub tam gdzie nie ma DPFu) problem został rozwiązany - ECNy się nie pojawiają
Wersję wyświetlacza można sprawdzić korzystając z TESTMODE:
aby tam wejść, należy przytrzymać przycisk SETTINGS przez 5s (aż do usłyszenia charakterystycznego BEEP, czasami na wyświetlaczu pojawi się także stosowny komunikat), potem naciskać BC aż do pojawienia się ekranu HEATER.
Tam jest pole SW, np: SW: 23.09.2004/O//CD59-/00050 - istotna jest tutaj wartość CD59 - to jest wersja oprogramowania wyświetlacza.
DODATKOWA FUNKCJONALNOŚĆ
Istnieje możliwość dodania dodatkowej funkcjonalności do każdego modułu, przykładowo:
- wyświetlanie innych informacji o silniku (lub jakimkolwiek innym module obecnym w aucie, np. ABS)
- informacje mogą być wyświetlane w inny sposób / w innym miejscu / można wykorzystać kontrolki na liczniku / wyświetlacz przebiegu na liczniku
- kasowanie błędów z innych sterowników
- w zasadzie wszystko co tylko można zrobić OP-COMem/Tech, można też zrobić tym modułem
- jeśli masz jakieś inne urządzenie wpinane do OBD, a nie chcesz mieć dwóch różnych - daj znać, być może część funkcjonalności będę mógł przenieść do mojego
- teoretycznie można by przerobić moduł tak by działał z innymi Oplami w których było montowane radio CD70 (nie jest ono jednak w nim potrzebne), czyli np: Corsa, Meriva, ...
jednak są to plany na przyszłość, ale jak ktoś jest bardzo chętny, może się ze mną skontaktować w tej sprawie.
URUCHOMIENIE / INSTALACJA MODUŁU
Moduł wkładamy przy wyłączonym samochodzie! Tzn: wchodzimy do auta, zamykamy drzwi, wyłączamy wszystkie odbiorniki prądu (radio, itp) i czekamy jakieś 60 sekund aż wszystkie sterowniki się wyłączą.
Potem możemy normalnie włożyć moduł do gniazda OBD. To samo tyczy się wyjmowania modułu z gniazda OBD. NIGDY nie podłączaj kabelków UART/USB do modułu, gdy moduł jest podłączony do samochodu! Wkładając moduł bez obudowy, koniecznie odepnij od niego przejściówkę USB->UART. W zależności od tego jak jest skonfigurowany moduł - sposób jego aktywacji może się różnić. Zwykle przytrzymanie przycisku BC na radio przez kilka sekund pozwala na włączenie menu modułu. Jeśli nie masz fabrycznego radia i nie ma dostępu do przycisku BC, moduł może być tak skonfigurowany, że będzie się uruchamiał przyciskami na kierownicy.
KONFIGURACJA MODUŁU
Moduł, który dostaniesz jest wstępnie przygotowany do pracy z Twoim samochodem i powinien zadziałać, bez żadnej konfiguracji.
Konfiguracja najważniejszych parametrów jest możliwa z poziomu menu Ustawień w module (naciśnij przycisk SETTINGS na radio).
Szczegółowa konfiguracja jest możliwa po podłączeniu modułu do USB/UART i skorzystaniu z konfiguratora dostępnego na stronie https://lwpm.eu/comfort/.
AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA
Aktualizacja odbywa się przy wykorzystaniu interfejsu USB lub UART (w pierwszych wersjach, lub w wersji bez obudowy). Przejściówkę USB<->UART można kupić gdziekolwiek w internecie za kilka złotych.
Na zdjęciach poniżej przykładowe moduły UART jakie można kupić, oraz sposób podłączenia modułu do UART na potrzeby aktualizacji.
Moduł (bez USB) posiada wyprowadzonych 8 wyjść (ułóż moduł tak jak na obrazku), kolejność pinów od lewej:
- C2D - programator - dane
- C2CK - programator - zegar
- +5V - napięcie zasilania
- LCM_RX - dane do modułu, UART 1MBps, 8N1
- LCM_TX - dane z modułu, UART 1MBps, 8N1
- GND - masa
- LED+ - zasilanie diody alarmu: +5V
- LED- - masa diody alarmu
Moduł z wbudowanym USB posiada następujace wejścia (patrząc od lewej strony):
- LED+ - zasilanie diody alarmu: +5V
- LED- - masa diody alarmu
- C2D - programator - dane
- C2CK - programator - zegar
Dioda LED od alarmu podłączamy odpowiednio do LED+ i LED-, przy czym wyjścia nie są zabezpieczone przed nadmiernym obciążeniem. Wymagany jest odpowiedni rezystor do diody. Skutki podłączenia bez rezystora są nieprzewidywalne.
Skutki niewłaściwego podłączenia są nieprzewidywalne i nie ponoszę za nie odpowiedzialności. Jeśli masz jakieś wątpliwości - poproś znajomego elektronika
Jeśli boisz się samodzielnej zabawy w aktualizację - możesz wysłać moduł do mnie, odeślę zaktualizowany.
Aktualizacji dokonujemy poprzez graficzny konfigurator dostępny na stronie https://lwpm.eu/comfort/.
INNE WAŻNE INFORMACJE
Generalnie zachęcam do złożenia sprzętu samemu, wg załączonych schematów. Możesz zrobić to lepiej, szybciej albo zastosować inny kształt obudowy, płytki PCB. Pełna dokumentacja sprzętu, schemat, projekt PCB jest dostępny dla każdego. Zapłacisz tylko za oprogramowanie do modułu.
Każdy chętny może sobie zbudować własne urządzenie w oparciu o te informacje - ja mu to tylko zaprogramuję odpowiednio
Polecam samodzielne skonstruowanie modułu - o wiele większa satysfakcja z jego działania
WAŻNE: nie wolno używać modułu podczas korzystania z jakiegoś oprogramowania/sprzętu diagnostycznego (np OP-COM, Tech2). Choć mało prawdopodobne jest uszkodzenie czegokolwiek, to z dużym prawdopodobieństwem, ani moduł, ani oprogramowania diagnostyczne nie będzie działało prawidłowo. Pojawi się za to dużo błędów komunikacji po CAN w wielu modułach (silnik, wyświetlacz, radio, PAS, ...). Na czas diagnostyki moduł trzeba odłączyć. To samo dotyczy się, gdy oddajesz auto do warsztatu lub choćby na przegląd (nie powinno mieć to znaczenia, ale jak diagnosta zobaczy dziwne urządzenie włączone do OBD, może się dopytywać co to jest - oczywiście możesz zachwalać jakie to jest fajne urządzonko, ale pewnie i tak każe Ci to wyjąć bo stwierdzi, że mu oszukuje na testach spalin ) Problematyczna jest także współpraca z innymi urządzeniami, które próbują sterować silnikiem (w tym np instalacje LPG podłączane do OBD)
PS: moduł nie jest kolejną kopią Happy Light Show ani CAN Smart Module. W momencie gdy zaczynałem nad nim pracę, w ogóle nie wiedziałem o ich istnieniu. Dopiero opinie innych ludzi na temat modułu nakierowały mnie na te moduły i na ich prośbę pewne ich funkcjonalności zostały przeniesione do mojego modułu.
Moduł powstał z powodu frustracji jaka mnie dopadła gdy DPF zaczął się wypalać codziennie, a że jazda z laptopem nie jest zbyt wygodna... postanowiłem jakoś temu zaradzić
Główną funkcją miało być monitorowanie DPFa (pierwotna nazwa modułu: DPF Monitor)
W tej chwili moduł dostał funkcje, których nawet nigdy nie planowałem by w nim były, a pomysłów i sugestii jeszcze jest mnóstwo.
GWARANCJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Moduł jest urządzeniem DIY i to Ty za niego odpowiadasz! Autor nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki jego działania/niedziałania/nieprawidłowego działania. W szczególności nie odpowiada za nieprawidłową konfigurację modułu oraz skutki z tym związane, takie jak mandaty za nieprawidłowe wyposażenie samochodu (np halogeny jako światła do jazdy dziennej). Moduł ma nieograniczone możliwości komunikacji ze wszystkimi sterownikami obecnymi w module, dlatego należy go konfigurować ostrożnie, w szczególności korzystać ze sprawdzonych źródeł dla akcji (akcje dostępne w konfiguratorze są weryfikowane pod kątem obecności dziwnych poleceń). Gwarancja dotyczy jedynie oprogramowania i autor zapewnia aktualizacje oprogramowania przez bliżej nieokreślony czas
Moduł (jak każde urządzenie DIY) nie posiada żadnego certyfikatu, w szczególności homologacji Opla/GM na wykorzystanie w aucie. Wszystko robisz to na własne ryzyko.
Autor chętnie odpowie na każdy e-mail pod adresem comfort@lwpm,eu i pomoże rozwiązać każdy, nawet najtrudniejszy problem (na odpowiedź czasem trzeba cierpliwie poczekać). Pomocy można także poszukać tutaj na forum oraz Facebooku (dla wyjątkowo niecierpliwych).
Jeśli nie zgadzasz się na te warunki - nie kupuj tego modułu!