Usuwanie wałków balansujących z sliników LET, LEL, LER.
: 03 lut 2018, 00:16
Witam wszystkich zainteresowanych.
Na wstępie zaznaczam, że manual "zawiera lokowanie produktu"
Korzystając z okazji że w polskim necie ciężko odszukać coś konkretnego na temat wywalania wałków balansujących i że akurat robię LERa kuzyna, postanowiłem cyknąć kilka fotek co i jak ogarnąć żeby usunąć wałki z silnika. Koszt nie jest jakiś mega duży ale trzeba sobie przeliczyć czy tak naprawdę chce się wydać te pieniądze.
Temat jaki znalazłem w sieci pochodzi z tej stronki. Starałem się go rozwinąć i dodać kilka szczegółów
Jeżeli chodzi o wywalenie wałków, plusy i minusy z tym związane:
+ zmniejsza się masa silnika
+ zmniejsza się obciążenie wału i jego bezwładność bo wałki napędzane są bezpośrednio z wału
+ teoretycznie poprzez zmniejszenie masy zwiększa się prędkość obrotowa i silnik lepiej wkręca się na obroty
+ z tego co słyszałem to poprzez taki zabieg można ugrać kilka KM i Nm
+ dodatkowym argumentem przemawiającym za demontażem wałków jest możliwość późniejszego zamontowania, takiego lekkiego koła pasowego Późniejszego, ponieważ z zamontowanymi wałkami nie ma to żadnego sensu. Po ich zdemontowaniu montaż lekkiego koła powoli nabiera sensu, a gdyby do tego jeszcze dorzucić odelżone koło zamachowe ... Hmmm To by było coś, odcinka ja w CBR 600
- podobno silnik na jałowym bez wałków pracuje "mniej kulturalnie", (miałem okazję robić/obserwować kilka LEHów i kilka LERów, LETów i nie widziałem różnicy, tak więc nie wiem...)
- trzeba wydać kilka złotówek żeby skompletować całość
- może coś jeszcze jest ale jak na razie nic nie przychodzi mi do głowy
Co jest potrzebne:
- Kratownica/stelaż - 93382758 taki numer widnieje w katalogu, a 90501900 taki na elemencie - (cena w ASO ok. 340 zł)
- Blacha (która separuje olej w misce od układu korbowego) - 90571319 (cena w ASO - nie da się tego już kupić)
- Smok pompy oleju - 90570866 (cena w ASO ok. 370 zł)
- 4 nowe śruby M8x45 do przykręcenia stelaża - 11096481 (cena w ASO ok. 8 zł/szt)
- 2 nowe śruby M8x50 do przykręcenia smoka - 11096921 (cena w ASO ok. 9 zł/szt)
- Uszczelka smoka - 90500908 (cena w ASO ok 11 zł)
- Bagnet z LEHa z 4 podziałkami na miarce (z wałkami miarka ma 5 podziałek)
- Wiertło 6,8mm i gwintowniki M8x1,25 - kupiłem tu
- 4 śruby M8x12 do zaślepienia kanałów olejowych - kupiłem tu
- Do tego jakiś klej/silikon do uszczelnienia śrub w kanałach olejowych ( ja użyłem kleju adhezyjnego/zrywalnego)
- No i może z jakieś 2 żeby praca przebiegała ze smakiem
Jak doczytaliście na forum w jednym z garażów, pierwsze 2 pozycje (blachę i kratownicę) można kupić w cenie złomu.
Występowały one w starych XEVach, XERach i w 22SE. Czyli Frotki, Viki, Omy, Cali jak i Asrty G. Widziałem również stelaż z 1,7 D Isuzu gdzie kratownica jest wizualnie identyczna jak ta której nam potrzeba, ale jej nie przymierzałem i nie wiem czy na 1000% pasuje.
Te z w/w silników na pewno są ok.
Cena zakupu takiego zestawu waha się od 50 zł wzwyż. Zależy od tego, czy ten co sprzedaje, wie co sprzedaje
Smoka można kupić w ASO, lub kombinować z przerobieniem tego który nam zostanie z demontażu.
Ja za graty dla kuzyna zapłaciłem 70 zł plus smok z ASO.
W sieci znalazłem takie ogłoszenia:
http://allegro.pl/opel-astra-f-1-7-dtl- ... 04740.html
http://allegro.pl/opel-frontera-a-2-2-x ... _c=Product
http://www.ebay.ie/itm/Opel-Vectra-B-1- ... SwAuZX67yH
Przechodzimy do demontażu:
Zaczynamy od spuszczenia oliwy i demontażu misek. Należy pamiętać żeby nie urwać czujnika poziomu oleju bo czujnik jest w dolnej misce a wtyczka w górnej. Odkręcamy smoka od wałków i od pompy. Odkręcamy wałki od bloku. Demontujemy podpory wału korbowego (2 i 3 od rozrządu).
Wszystko jest gotowe do modzenia
Bierzemy podpory wału i nawiercamy w kanałach olejowych dziury zakupionym/posiadanym wiertłem 6,8mm.
Kanał olejowy w podporze wału ma głębokość 27mm. Ja zaznaczyłem na wiertle 12mm i na taką głębokość wierciłem.
Potem gwintujemy nawiercone otwory ( tutaj nie na chama bo możemy pojechać głębiej niż wierciliśmy a tego nie chcemy)
Tak to wygląda po wykonaniu obróbki skrawaniem
Następnie wkręcamy na kleju śrubki M8x12 do końca aż poczujemy opór. Śrubki oprą się o nieposzerzony/nieobrobiony kanał olejowy.
Tak to wygląda po wszystkim:
Tak samo postępujemy z kolejną podporą wału (nr3):
Przed:
Po:
Podpory wału przykręcamy do bloku w następujący sposób (każda śruba):
- 35Nm
- 45 stopni
- 15 stopni
Następnie montujemy kratownicę i blachę.
Do montażu posłużą nam śruby odzyskane z demontażu wałków. Zostawiamy tylko te krótkie.
Do tego dorzucamy te nowe które dokupiliśmy (te krótsze 4 szt zaznaczone na żółto):
Mnie było łatwiej bo miałem wyjęty silnik na stojaku (kolejne zakuwanie Z20LER ) i mogłem założyć obie rzeczy na raz. Jeżeli jest on normalnie w aucie to najpierw montujemy kratownicę i przykręcamy wstępnie środkowymi śrubami
Kratownicę można wstępnie zamontować w zaznaczonych (na żółto) miejscach:
Ja do tego użyłem 4 nowych śrub prosto z ASO
Następnie montujemy blachę (tutaj używamy pozostałych śrub, ale nie używamy tych nowych, dłuższych zaznaczonych na czerwono powyżej):
Tutaj wszystkie śruby zaznaczone na żółto dokręcamy:
- 35Nm
- 15 stopni
Następnie przechodzimy do montażu smoka, wygląda on tak:
Montujemy uszczelkę, proponuję nową gdyż unikniemy zasysania powietrza przez pompę.
A następnie przykręcamy smoka. W miejscach zaznaczonych na czerwono używamy 2 szt nowo zakupionych śrub M8x50. Do pompy używamy śrub które pozostały nam z demontażu.
Te śruby dokręcamy jak poprzednie:
- 35Nm
- 15 stopni
Małe śrubki dokręcamy z siłą 10Nm.
I tak oto pozbyliśmy się wałków balansujących.
Po demontażu i użyciu tego co dało się użyć ponownie powinno nam zostać to co na zdjęciu:
Jeżeli zostało Wam mniej lub więcej elementów to trzeba się zastanowić czy wszystko jest ok...
Poza tym cyknąłem fotki starego smoka i nowych gratów jak to ma się w stosunku do siebie gdyby ktoś chciał przerabiać mocowania smoka:
Mam nadzieję ze manual komuś kiedyś się przyda i że w jakimś stopniu ułatwiłem.
Pytania, sugestie lub ewentualne poprawki - pisać. Może coś przeoczyłem, może coś trzeba poprawić
Na wstępie zaznaczam, że manual "zawiera lokowanie produktu"
Korzystając z okazji że w polskim necie ciężko odszukać coś konkretnego na temat wywalania wałków balansujących i że akurat robię LERa kuzyna, postanowiłem cyknąć kilka fotek co i jak ogarnąć żeby usunąć wałki z silnika. Koszt nie jest jakiś mega duży ale trzeba sobie przeliczyć czy tak naprawdę chce się wydać te pieniądze.
Temat jaki znalazłem w sieci pochodzi z tej stronki. Starałem się go rozwinąć i dodać kilka szczegółów
Jeżeli chodzi o wywalenie wałków, plusy i minusy z tym związane:
+ zmniejsza się masa silnika
+ zmniejsza się obciążenie wału i jego bezwładność bo wałki napędzane są bezpośrednio z wału
+ teoretycznie poprzez zmniejszenie masy zwiększa się prędkość obrotowa i silnik lepiej wkręca się na obroty
+ z tego co słyszałem to poprzez taki zabieg można ugrać kilka KM i Nm
+ dodatkowym argumentem przemawiającym za demontażem wałków jest możliwość późniejszego zamontowania, takiego lekkiego koła pasowego Późniejszego, ponieważ z zamontowanymi wałkami nie ma to żadnego sensu. Po ich zdemontowaniu montaż lekkiego koła powoli nabiera sensu, a gdyby do tego jeszcze dorzucić odelżone koło zamachowe ... Hmmm To by było coś, odcinka ja w CBR 600
- podobno silnik na jałowym bez wałków pracuje "mniej kulturalnie", (miałem okazję robić/obserwować kilka LEHów i kilka LERów, LETów i nie widziałem różnicy, tak więc nie wiem...)
- trzeba wydać kilka złotówek żeby skompletować całość
- może coś jeszcze jest ale jak na razie nic nie przychodzi mi do głowy
Co jest potrzebne:
- Kratownica/stelaż - 93382758 taki numer widnieje w katalogu, a 90501900 taki na elemencie - (cena w ASO ok. 340 zł)
- Blacha (która separuje olej w misce od układu korbowego) - 90571319 (cena w ASO - nie da się tego już kupić)
- Smok pompy oleju - 90570866 (cena w ASO ok. 370 zł)
- 4 nowe śruby M8x45 do przykręcenia stelaża - 11096481 (cena w ASO ok. 8 zł/szt)
- 2 nowe śruby M8x50 do przykręcenia smoka - 11096921 (cena w ASO ok. 9 zł/szt)
- Uszczelka smoka - 90500908 (cena w ASO ok 11 zł)
- Bagnet z LEHa z 4 podziałkami na miarce (z wałkami miarka ma 5 podziałek)
- Wiertło 6,8mm i gwintowniki M8x1,25 - kupiłem tu
- 4 śruby M8x12 do zaślepienia kanałów olejowych - kupiłem tu
- Do tego jakiś klej/silikon do uszczelnienia śrub w kanałach olejowych ( ja użyłem kleju adhezyjnego/zrywalnego)
- No i może z jakieś 2 żeby praca przebiegała ze smakiem
Jak doczytaliście na forum w jednym z garażów, pierwsze 2 pozycje (blachę i kratownicę) można kupić w cenie złomu.
Występowały one w starych XEVach, XERach i w 22SE. Czyli Frotki, Viki, Omy, Cali jak i Asrty G. Widziałem również stelaż z 1,7 D Isuzu gdzie kratownica jest wizualnie identyczna jak ta której nam potrzeba, ale jej nie przymierzałem i nie wiem czy na 1000% pasuje.
Te z w/w silników na pewno są ok.
Cena zakupu takiego zestawu waha się od 50 zł wzwyż. Zależy od tego, czy ten co sprzedaje, wie co sprzedaje
Smoka można kupić w ASO, lub kombinować z przerobieniem tego który nam zostanie z demontażu.
Ja za graty dla kuzyna zapłaciłem 70 zł plus smok z ASO.
W sieci znalazłem takie ogłoszenia:
http://allegro.pl/opel-astra-f-1-7-dtl- ... 04740.html
http://allegro.pl/opel-frontera-a-2-2-x ... _c=Product
http://www.ebay.ie/itm/Opel-Vectra-B-1- ... SwAuZX67yH
Przechodzimy do demontażu:
Zaczynamy od spuszczenia oliwy i demontażu misek. Należy pamiętać żeby nie urwać czujnika poziomu oleju bo czujnik jest w dolnej misce a wtyczka w górnej. Odkręcamy smoka od wałków i od pompy. Odkręcamy wałki od bloku. Demontujemy podpory wału korbowego (2 i 3 od rozrządu).
Wszystko jest gotowe do modzenia
Bierzemy podpory wału i nawiercamy w kanałach olejowych dziury zakupionym/posiadanym wiertłem 6,8mm.
Kanał olejowy w podporze wału ma głębokość 27mm. Ja zaznaczyłem na wiertle 12mm i na taką głębokość wierciłem.
Potem gwintujemy nawiercone otwory ( tutaj nie na chama bo możemy pojechać głębiej niż wierciliśmy a tego nie chcemy)
Tak to wygląda po wykonaniu obróbki skrawaniem
Następnie wkręcamy na kleju śrubki M8x12 do końca aż poczujemy opór. Śrubki oprą się o nieposzerzony/nieobrobiony kanał olejowy.
Tak to wygląda po wszystkim:
Tak samo postępujemy z kolejną podporą wału (nr3):
Przed:
Po:
Podpory wału przykręcamy do bloku w następujący sposób (każda śruba):
- 35Nm
- 45 stopni
- 15 stopni
Następnie montujemy kratownicę i blachę.
Do montażu posłużą nam śruby odzyskane z demontażu wałków. Zostawiamy tylko te krótkie.
Do tego dorzucamy te nowe które dokupiliśmy (te krótsze 4 szt zaznaczone na żółto):
Mnie było łatwiej bo miałem wyjęty silnik na stojaku (kolejne zakuwanie Z20LER ) i mogłem założyć obie rzeczy na raz. Jeżeli jest on normalnie w aucie to najpierw montujemy kratownicę i przykręcamy wstępnie środkowymi śrubami
Kratownicę można wstępnie zamontować w zaznaczonych (na żółto) miejscach:
Ja do tego użyłem 4 nowych śrub prosto z ASO
Następnie montujemy blachę (tutaj używamy pozostałych śrub, ale nie używamy tych nowych, dłuższych zaznaczonych na czerwono powyżej):
Tutaj wszystkie śruby zaznaczone na żółto dokręcamy:
- 35Nm
- 15 stopni
Następnie przechodzimy do montażu smoka, wygląda on tak:
Montujemy uszczelkę, proponuję nową gdyż unikniemy zasysania powietrza przez pompę.
A następnie przykręcamy smoka. W miejscach zaznaczonych na czerwono używamy 2 szt nowo zakupionych śrub M8x50. Do pompy używamy śrub które pozostały nam z demontażu.
Te śruby dokręcamy jak poprzednie:
- 35Nm
- 15 stopni
Małe śrubki dokręcamy z siłą 10Nm.
I tak oto pozbyliśmy się wałków balansujących.
Po demontażu i użyciu tego co dało się użyć ponownie powinno nam zostać to co na zdjęciu:
Jeżeli zostało Wam mniej lub więcej elementów to trzeba się zastanowić czy wszystko jest ok...
Poza tym cyknąłem fotki starego smoka i nowych gratów jak to ma się w stosunku do siebie gdyby ktoś chciał przerabiać mocowania smoka:
Mam nadzieję ze manual komuś kiedyś się przyda i że w jakimś stopniu ułatwiłem.
Pytania, sugestie lub ewentualne poprawki - pisać. Może coś przeoczyłem, może coś trzeba poprawić