[TUT/B] DVD90 Uwolnienie zablokowanej płyty z nawigacji
: 23 wrz 2015, 15:37
W związku z tym, że utknęła mi w napędzie DVD90 płyta od nawigacji, chciałbym napisać krótki tutorial na temat tego, jak udało mi się ją wyciągnąć.
Od czego zacząć
Przede wszystkim należy spróbować wyciągnąć płytę przez wielokrotne wciśnięcie guziczka Eject. Jeżeli to nie pomaga, można odłączyć zasilanie od radia (bezpiecznik nr 35 20A - skrzynka w przedziale silnika).
W moim przypadku żaden ze sposobów nie zadziałał, pozostało zatem rozkręcenie radia i "ręczne" uwolnienie płyty. Przed wyjęciem radia też najlepiej odłączyć wyżej wspomniany bezpiecznik.
Jakie narzędzia przygotować
Będą potrzebne śrubokręty Torx nr 6 i nr 8, płaski śrubokręt i wyjmaki do radia, takie jak na zdjęciu:
pewnie można sobie poradzić bez wyjmaków, ale tak jest o wiele wygodniej. Koszt ok. 10 zł na popularnym portalu aukcyjnym.
Radio należy wyjmować z wyczuciem, żeby nie połamać plastykowych zaczepów. Umieszczam zdjęcie, jak to wygląda "od środka", żeby łatwiej sobie wyobrazić, jak je należy prowadzić i jak głęboko wsadzać:
Po wyjęciu radia demontujemy wtyczki. Najgrubszą trzeba ścisnąć po bokach, żeby zwolnić blokadę:
w mniejsze wtyczki należy wsunąć płaski śrubokręt i odchylając zwolnić blokadę:
Radio jest już wolne, można ułożyć je w wygodnym miejscu.
Kolejny etap to zdjęcie górnej blachy osłaniającej napęd DVD. Zaczynamy od odkręcienia śruby trzymającej napęd:
potem płaskim śrubokrętem podważamy wszystkie zatrzaski po bokach i na tylnej części radia:
Kiedy już blacha jest uwolniona, podnosimy ją poczynając od strony, gdzie są gniazda na tylnej ściance. Po uniesieniu wysuwamy ją z zaczepów znajdujących się w pobliżu panelu frontowego:
Teraz mamy już dostęp do napędu DVD. Żeby wygodniej nim manipulować, postanowiłem odkręcić ten napęd. Być może nie jest to konieczne. Tutaj również potrzebny jest Torx 8. Po odkręceniu trzeba ostrożnie obchodzić się z napędem, żeby nie uszkodzić i nie odłączyć taśm, którymi jest podłączony do płytki radia.
Teraz najprościej jest odkręcić mocowanie silniczka krokowego, wystarczy odkręcić jedną śrubkę (Torx 6):
Po odkręceniu silniczka wystarczy go lekko odsunąć od trybika i poruszyć tym trybikiem za pomocą płaskiego śrubokręta:
Kręcimy trybikiem cały czas w jednym kierunku, aż płyta wysunie się z napędu i elementy mechanizmu wrócą na swoje miejsce. Płyta jest już na zewnątrz:
Pozostaje tylko wszystko złożyć w kolejności odwrotnej do powyższej i cieszyć się działającą nawigacją:
Od czego zacząć
Przede wszystkim należy spróbować wyciągnąć płytę przez wielokrotne wciśnięcie guziczka Eject. Jeżeli to nie pomaga, można odłączyć zasilanie od radia (bezpiecznik nr 35 20A - skrzynka w przedziale silnika).
W moim przypadku żaden ze sposobów nie zadziałał, pozostało zatem rozkręcenie radia i "ręczne" uwolnienie płyty. Przed wyjęciem radia też najlepiej odłączyć wyżej wspomniany bezpiecznik.
Jakie narzędzia przygotować
Będą potrzebne śrubokręty Torx nr 6 i nr 8, płaski śrubokręt i wyjmaki do radia, takie jak na zdjęciu:
pewnie można sobie poradzić bez wyjmaków, ale tak jest o wiele wygodniej. Koszt ok. 10 zł na popularnym portalu aukcyjnym.
Radio należy wyjmować z wyczuciem, żeby nie połamać plastykowych zaczepów. Umieszczam zdjęcie, jak to wygląda "od środka", żeby łatwiej sobie wyobrazić, jak je należy prowadzić i jak głęboko wsadzać:
Po wyjęciu radia demontujemy wtyczki. Najgrubszą trzeba ścisnąć po bokach, żeby zwolnić blokadę:
w mniejsze wtyczki należy wsunąć płaski śrubokręt i odchylając zwolnić blokadę:
Radio jest już wolne, można ułożyć je w wygodnym miejscu.
Kolejny etap to zdjęcie górnej blachy osłaniającej napęd DVD. Zaczynamy od odkręcienia śruby trzymającej napęd:
potem płaskim śrubokrętem podważamy wszystkie zatrzaski po bokach i na tylnej części radia:
Kiedy już blacha jest uwolniona, podnosimy ją poczynając od strony, gdzie są gniazda na tylnej ściance. Po uniesieniu wysuwamy ją z zaczepów znajdujących się w pobliżu panelu frontowego:
Teraz mamy już dostęp do napędu DVD. Żeby wygodniej nim manipulować, postanowiłem odkręcić ten napęd. Być może nie jest to konieczne. Tutaj również potrzebny jest Torx 8. Po odkręceniu trzeba ostrożnie obchodzić się z napędem, żeby nie uszkodzić i nie odłączyć taśm, którymi jest podłączony do płytki radia.
Teraz najprościej jest odkręcić mocowanie silniczka krokowego, wystarczy odkręcić jedną śrubkę (Torx 6):
Po odkręceniu silniczka wystarczy go lekko odsunąć od trybika i poruszyć tym trybikiem za pomocą płaskiego śrubokręta:
Kręcimy trybikiem cały czas w jednym kierunku, aż płyta wysunie się z napędu i elementy mechanizmu wrócą na swoje miejsce. Płyta jest już na zewnątrz:
Pozostaje tylko wszystko złożyć w kolejności odwrotnej do powyższej i cieszyć się działającą nawigacją: