Problemy związane z użytkowaniem klimatyzacji
Moderator: Sebu$
- Jaymzarf
- Mieszkaniec
- Posty: 418
- Rejestracja: 24 lis 2010, 09:10
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Model:
- Kontakt:
kermit, dzięki za podpowiedź. Trafioną...
Jeszcze nie zlokalizowałem dokładnej usterki, ale jest to wariat od chłodnicy klimy.
Dla potomnych reasumacja objawów:
- w trakcie gdy auto stoi, przy włączonej klimie włącza się kontrolka układu chłodzenia i klimy
- w trakcie jazdy jest wszystko ok do momentu zatrzymania się
Powód takiego zachowania: w czasie jazdy pęd powietrza kręci wiatrakiem klimy i ten ma łatwiej wystartować na sygnał ze sterownika nie powodując błędów, jak się zatrzymamy (światła itp.) sterownik chce załączyć wiatrak a ten mu mówi "niestety, za ciężko mi się obracać" i wywala się błąd. Nie widać tego błędu w OPCOM'ie!!!
Co do pracy wiatraka od klimy - do momentu wywalenia błędu pracuje normalnie, czyli włącza się i wyłącza. Po pojawieniu się kontrolki już się nie włącza ale za to wiatrak od chłodzenia (ten od komory silnika, większy) pracuje na najwyższym biegu. Sprawdzenie z mojej strony polegało na włączeniu dmuchawy (taka dmuchawa do ogrzewania przemysłowego) ustawionej przed autem by symulować pęd powietrza, wiatrak klimy się obracał samoistnie, po włączeniu klima działa dobrze a wiatrak co chwilę się włącza i wyłącza. Wyłączam dmuchawę (symuluję zatrzymanie), wiatrak klimy staje, po chwili słychać cyknięcie przekaźnika, zacznie się odrobinę obracać i w tym momencie druga osoba siedząca w aucie sygnalizuje mi, że pojawiła się kontrolka.
W weekend zabieram się do demontażu wiatraka i poszukiwaniu przyczyny. Samo skrzydełko wiatraka kręci się lekko, bez nagłych oporów więc stawiam na razie na silnik.
Ktoś się może orientuje, czy to silnik szczotkowy, a może wie co w nim pada najczęściej?
Z prądem i kabelkami jestem obeznany więc podłubać chętnie mogę w układzie.
[ Dodano: Nie Maj 22, 2011 22:19 ]
Wczoraj rozebrałem wszystko do czego mogłem się dostać na parkingu.
Silnik wygląda ok, podłączony na krótko pod zasilacz z amperomierzem za każdym włączeniem pokazuje około taką samą wartość (przy włączeniu około 1.5A a w trakcie pracy około 700mA - wartości przybliżone bo miernik jest bez podziałki a zasilacz max prąd ma około 2,5A włączenie zabezpieczenia) - więc silnik obstawiam, ze jest dobry, nie przytarty, śmigło lekko się obraca nigdzie nie przyciera. NIe zdejmowałem całkowicie obudowy więc nie mam pojęcia czy daje się ten silnik rozebrać.
Kolejne co zrobiłem to przeczyściłem wszystkie widoczne wtyczki prowadzące do wentylatora zarówno klimy jak i chłodnicy - nie tylko KontaktSpray ale również w miarę możliwości mechanicznie. Siedziały ciasno, uszczelnienia również ok, na stykach nie było wyraźnych śladów śniedzi.
Poskładałem wszystko i odpaliłem klimę. Działała ok - kontrolka się nie włączyła i tak przez kilkanaście minut postoju, potem w czasie jazdy też wszystko ok. Już byłem happy, ale za wcześnie...
Dzisiaj powtórka z rozrywki. Włączam klimę i pierwsze 2 włączenia wiatraka klimy wszystko ok. 3 włączenie się wiatraka i nagle przestaje się kręcić za to włącza się na maxa wiatrak z chłodnicy i oczywiście kontrolka układu chłodzenia.
Jednakże zauważyłem dziwną zależność - jak temperatura otoczenia jest wysoka to wszystko wariuje, przed godziną (już wieczór) byłem jeszcze raz sprawdzić i o dziwo układ zwariował dopiero jak chłodnica z klimy zrobiła się bardzo gorąca.
Może mnie ktoś oświecić co jest grane??? Na odczytach w OP-COM ciśnienie czynnika klimy pokazywało 630kPa, na wlepce z nabicia klimy jest wartość 650g. Jaka powinna być waga czynnika? Jakie jest prawidłowe ciśnienie w układzie klimy?
_________________
Jeszcze nie zlokalizowałem dokładnej usterki, ale jest to wariat od chłodnicy klimy.
Dla potomnych reasumacja objawów:
- w trakcie gdy auto stoi, przy włączonej klimie włącza się kontrolka układu chłodzenia i klimy
- w trakcie jazdy jest wszystko ok do momentu zatrzymania się
Powód takiego zachowania: w czasie jazdy pęd powietrza kręci wiatrakiem klimy i ten ma łatwiej wystartować na sygnał ze sterownika nie powodując błędów, jak się zatrzymamy (światła itp.) sterownik chce załączyć wiatrak a ten mu mówi "niestety, za ciężko mi się obracać" i wywala się błąd. Nie widać tego błędu w OPCOM'ie!!!
Co do pracy wiatraka od klimy - do momentu wywalenia błędu pracuje normalnie, czyli włącza się i wyłącza. Po pojawieniu się kontrolki już się nie włącza ale za to wiatrak od chłodzenia (ten od komory silnika, większy) pracuje na najwyższym biegu. Sprawdzenie z mojej strony polegało na włączeniu dmuchawy (taka dmuchawa do ogrzewania przemysłowego) ustawionej przed autem by symulować pęd powietrza, wiatrak klimy się obracał samoistnie, po włączeniu klima działa dobrze a wiatrak co chwilę się włącza i wyłącza. Wyłączam dmuchawę (symuluję zatrzymanie), wiatrak klimy staje, po chwili słychać cyknięcie przekaźnika, zacznie się odrobinę obracać i w tym momencie druga osoba siedząca w aucie sygnalizuje mi, że pojawiła się kontrolka.
W weekend zabieram się do demontażu wiatraka i poszukiwaniu przyczyny. Samo skrzydełko wiatraka kręci się lekko, bez nagłych oporów więc stawiam na razie na silnik.
Ktoś się może orientuje, czy to silnik szczotkowy, a może wie co w nim pada najczęściej?
Z prądem i kabelkami jestem obeznany więc podłubać chętnie mogę w układzie.
[ Dodano: Nie Maj 22, 2011 22:19 ]
Wczoraj rozebrałem wszystko do czego mogłem się dostać na parkingu.
Silnik wygląda ok, podłączony na krótko pod zasilacz z amperomierzem za każdym włączeniem pokazuje około taką samą wartość (przy włączeniu około 1.5A a w trakcie pracy około 700mA - wartości przybliżone bo miernik jest bez podziałki a zasilacz max prąd ma około 2,5A włączenie zabezpieczenia) - więc silnik obstawiam, ze jest dobry, nie przytarty, śmigło lekko się obraca nigdzie nie przyciera. NIe zdejmowałem całkowicie obudowy więc nie mam pojęcia czy daje się ten silnik rozebrać.
Kolejne co zrobiłem to przeczyściłem wszystkie widoczne wtyczki prowadzące do wentylatora zarówno klimy jak i chłodnicy - nie tylko KontaktSpray ale również w miarę możliwości mechanicznie. Siedziały ciasno, uszczelnienia również ok, na stykach nie było wyraźnych śladów śniedzi.
Poskładałem wszystko i odpaliłem klimę. Działała ok - kontrolka się nie włączyła i tak przez kilkanaście minut postoju, potem w czasie jazdy też wszystko ok. Już byłem happy, ale za wcześnie...
Dzisiaj powtórka z rozrywki. Włączam klimę i pierwsze 2 włączenia wiatraka klimy wszystko ok. 3 włączenie się wiatraka i nagle przestaje się kręcić za to włącza się na maxa wiatrak z chłodnicy i oczywiście kontrolka układu chłodzenia.
Jednakże zauważyłem dziwną zależność - jak temperatura otoczenia jest wysoka to wszystko wariuje, przed godziną (już wieczór) byłem jeszcze raz sprawdzić i o dziwo układ zwariował dopiero jak chłodnica z klimy zrobiła się bardzo gorąca.
Może mnie ktoś oświecić co jest grane??? Na odczytach w OP-COM ciśnienie czynnika klimy pokazywało 630kPa, na wlepce z nabicia klimy jest wartość 650g. Jaka powinna być waga czynnika? Jakie jest prawidłowe ciśnienie w układzie klimy?
_________________
Nie ma rzeczy niemożliwych, czasami tylko brakuje czasu, chęci... i funduszy...
- Pawel
- Debiutant
- Posty: 29
- Rejestracja: 28 paź 2010, 11:52
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Wągrowiec
- Auto: Opel Zafira B 1.8
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Identyczna sytuacja z klimą jak u Jaymzarf - a występuje u mnie,wszystko sprawdzone jest ok.ale mimo to kontrolka na postoju się zapala i dokładnie tak jak piszesz gdy wyjde wieczorem i włączę klime jest ok,w dzień gdy "gorączka" kontrolka się zapala.
Każdemu zdarza się być głupcem przynajmniej przez 5 minut dziennie.
Mądrość polega na tym, by nie przekroczyć limitu.
Mądrość polega na tym, by nie przekroczyć limitu.
- Jaymzarf
- Mieszkaniec
- Posty: 418
- Rejestracja: 24 lis 2010, 09:10
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Model:
- Kontakt:
Jestem po rozmowie z mechanikiem - klimiarzem. 2 prawdopodobne przyczyny.
1. Uszkodzony moduł wiatraków
2. Przytkana chłodnica klimy (ufff... jeszcze na gwarancji) i się przegrzewa ukłkad - odnośnie tego pytanie - czy w układzie klimy jest jakiś czujnik temperatury czynnika? Faktycznie, jak załączę klimę w czasie dnia, to już po kilkudziesięciu sekundach chłodnica klimy jest gorąca, nie ciepła lecz gorąca, nawet bardzo. Wieczorem mniej się grzeje i przy 17-tu stopniach temp zewn klima pracowała w trakcie wolniutkiej jazdy po osiedlu oraz postoju na parkingu jakieś 20 minut i kontrolka się nie włączyła.
Dzisiaj też akurat byłem w warsztacie z włączoną kontrolką chłodzenia i podpieli mnie pod kompa. Zero błedów układu chłodzenia (OP-COM). Jedynie błąd przed uruchomieniem silnika jakiegoś zaworu czegoś tam
P1590 - Obwód zaworu elektromagnetycznego podciśnienia, obwód otwarty
(04) - Obecny - ale tylko do momentu odpalenia silnika. Potem nie występuje.
1. Uszkodzony moduł wiatraków
2. Przytkana chłodnica klimy (ufff... jeszcze na gwarancji) i się przegrzewa ukłkad - odnośnie tego pytanie - czy w układzie klimy jest jakiś czujnik temperatury czynnika? Faktycznie, jak załączę klimę w czasie dnia, to już po kilkudziesięciu sekundach chłodnica klimy jest gorąca, nie ciepła lecz gorąca, nawet bardzo. Wieczorem mniej się grzeje i przy 17-tu stopniach temp zewn klima pracowała w trakcie wolniutkiej jazdy po osiedlu oraz postoju na parkingu jakieś 20 minut i kontrolka się nie włączyła.
Dzisiaj też akurat byłem w warsztacie z włączoną kontrolką chłodzenia i podpieli mnie pod kompa. Zero błedów układu chłodzenia (OP-COM). Jedynie błąd przed uruchomieniem silnika jakiegoś zaworu czegoś tam
P1590 - Obwód zaworu elektromagnetycznego podciśnienia, obwód otwarty
(04) - Obecny - ale tylko do momentu odpalenia silnika. Potem nie występuje.
Nie ma rzeczy niemożliwych, czasami tylko brakuje czasu, chęci... i funduszy...
- Jaymzarf
- Mieszkaniec
- Posty: 418
- Rejestracja: 24 lis 2010, 09:10
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Model:
- Kontakt:
H,Łajszczak, to wiem, że jest takowy czujnik i jest u mnie raczej dobry, bo porównując ciśnienie pokazywane przez OP-COM i ciśnienie które pokazuje aparatura do diagnozy klimy wartości są prawie identyczne.
Wentylator u mnie pracuje prawidłowo tylko gdy jest zimniej na zewnątrz i tylko do momentu jak się chłodnica klimy bardzo mocno nagrzeje, później włącza się wentylator chłodnicy silnika a ten od klimy stoi, zaświeca się kontrolka układu chłodzenia i klapa... mimo to klima nadal chłodzi, sprężarka nie rzęzi...
Wentylator u mnie pracuje prawidłowo tylko gdy jest zimniej na zewnątrz i tylko do momentu jak się chłodnica klimy bardzo mocno nagrzeje, później włącza się wentylator chłodnicy silnika a ten od klimy stoi, zaświeca się kontrolka układu chłodzenia i klapa... mimo to klima nadal chłodzi, sprężarka nie rzęzi...
Nie ma rzeczy niemożliwych, czasami tylko brakuje czasu, chęci... i funduszy...
witam wymieniłem ostatnio chłodnice klimatyzacji dodam ze uzywana była nabiłem była szczelna ale jak jezdze to załwazyłem ze slabo chłodzi co moze być nie tak? moje auto to zafira a 99r 1.816v a klima manualna
-
- Mieszkaniec
- Posty: 479
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
- Lokalizacja: Kraków
- Model:
Na panelu od klimy mam parę guziczków, a wśród nich 2 takie których funkcji nie rozpracowałem jeszcze: ECO i AUTO. Do czego one służą?
-
- Mieszkaniec
- Posty: 479
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
- Lokalizacja: Kraków
- Model: