[B]Czyszczenie zaworu EGR 1.9 CDTi - komentarze

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Anony Mous

#451 Post autor: Anony Mous »

kubik_CDTi pisze:
tEREk pisze:Nie śledzę na tematu :) wiecie że EGR miał "face lifting" ? :)
Zamieniam się w czytanie :lol:
Więc tak :)

Dotarłem do informacji (nie pamiętam źródła), że miał miejsce lifting EGR, coś około 2008 roku. Miał na celu zmniejszenie awaryjności cewki. Wymianie, bądź zmianie technologi wytwarzania uległa część w której jest magnes.

Miałem już kilka naście zaworów w rękach i powiem, że niektóre cewki w środku wyglądały prawie tak jak część mechaniczna :).

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#452 Post autor: MieHor »

Problem EGR zniknął zaraz po operacji czyszczenia razem z przepustnicą i boost sensora, ale pojawił się nowy P242F75 - Sygnał czujnika ciśnienia filtra cząstek stałych poza zakresem, i auto z kluczykiem - prawdopodobnie do wymiany czujnik różnicy ciśnień (ten mocowany do obudowy filtra paliwa), muszę przedtem sprawdzić szczelność przewodu od DPF'a do tego czujnika i dopiero ewentualna wymiana.

aszifo

#453 Post autor: aszifo »

MieHor, u mnie też był kiedyś ten błąd czujnika różnicy ciśnień. Nie bardzo wiadomo skąd się wziął, ale generalnie wypalenie stacjonarne i skasowanie rozwiązało problem. Fakt, że pęknięcie przewodu DPF też mnie spotkało, ale to załatwiłem tradycyjnie poprzez naprawę za pomocą wężyka i skasowanie błędu. Powodzenia. ;)

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#454 Post autor: MieHor »

No i jestem po przywróceniu życia Zośce. Błąd P242F75 - Sygnał czujnika ciśnienia filtra cząstek stałych poza zakresem wcale nie musi oznaczać, że sam czujnik jest do wymiany (niepotrzebnie przynajmniej na tym etapie wydałem kasę).
Podstawą jak przy niemal każdej diagnozie przy pomocy Tech2 lub innego fejsa jest właściwa interpretacja odczytywanych błędów i następnie podawanych parametrów z bloków pomiarowych - niestety prawie nikt z nas nie potrafi właściwie zinterpretować odczytywane parametry.
Dotychczas najczęściej podawanym punktem odniesienia było odczytanie przebiegu w km i stopnia nasycenia DPF w % - ja sam cieszyłem się jak dziecko, że te parametry wypadają tak korzystnie (np. 100 km od ostatniego wypalania i 14 % nasycenia). Innymi parametrami chyba nawet ważniejszymi są ciśnienia w DPF (są różne na włączonym zapłonie, na pracującym silniku w zależności od obrotów), temperatury spalin (przed i za DPF) oraz chyba najważniejszy parametr - % regeneracji DPF - to właśnie on określa kondycję tego dziadostwa.
Jak auto opuszcza fabrykę (czyli ma nowy DPF) ten parametr wynosi 100% i w miarę użytkowania ma tendencję spadkową. U mnie w dniu dzisiejszym wynosił ok. 50% i pomimo dotychczasowych systematycznych prawie niezauważalnych wypaleń pojawił się wspomniany wyżej błąd, który pierwotnie został przeze mnie i przez mechanika z warsztatu Elektromechanika Pojazdowa odczytany jako uszkodzony czujnik ciśnienia spalin (zwany też czujnikiem różnicy ciśnień DPF) - do wymiany, dlatego kupiłem taki czujnik. Dopiero mechanik który wcześniej pracował w ASO posiadający zgłębioną wiedzę z GM, gdzie był szkolony ten błąd zdiagnozował jako zapchany DPF (oprócz błędu na blacie auto z kluczykiem i do 3000 obr. auto nawet jechało całkiem ładnie, niestety nie można było go zmusić do przyspieszenia). Najpierw oględziny zewnętrzne połączeń elastycznych i samej rurki od DPF do czujnika - nic niepokojącego nie ma i właśnie na podstawie odczytu wspomnianych wyżej parametrów stwierdzenie konieczności stacjonarnego wypalenia, w przeciwnym wypadku w krótkim czasie auto stanie.
W tej procedurze ważne jest przygotowanie silnika do wypalania czyli nagrzanie do temp. co najmniej 80*C - dopiero można uruchomić wypalanie, u mnie proces trwał ok. 7-8 min. przy obrotach 3400 bez chmury dymu ale z wyczuwalnym zapachem gorących spalin i słyszalnym cykaniem (trzeszczeniem) z okolic DPF, na Techu mogłem obserwować co się dzieje w czasie tego procesu: ciśnienie z początkowego 34 hPa :!: spadło do 3-4 hPa, a % regeneracji zakończył się na 90 - błąd samoczynne zniknął, lampka sama zgasła. Próbna jazda - auto odzyskało pełne życie w całym zakresie obrotów.
Dodam, że wg opinii tego mechanika w naszych warunkach użytkowania samochodów podstawą długiego życia DPF jest w 100% sprawny EGR

Trochę się rozpisałem, ale mam nadzieję, że moje ostanie doświadczenia komuś się przydadzą na przyszłość

Przemcio

#455 Post autor: Przemcio »

MieHor pisze:% regeneracji zakończył się na 90
Dodam że w silniach 1.7 oczyszczanie do wartości zapełnienia 30% jest jak najbardziej normalne ( dane z ASO) , taki to dziwny silnik. Liczę że na większą aktywność kolegów z tym silnikiem w tym dziale . Choć nie słyszałem o problemach z EGR w Isuzu z Gliwic ;) przy normalnej eksploatacji .

marrybus

#456 Post autor: marrybus »

Ostatnio w trakcie wypalania udało mi się nagrać cały proces. Wspomniany % regeneracji DPF zaczął się zmieniać z 0 w górę dokładnie w momencie początku wyplania filtra. MieHor, jeżeli u ciebie wynosił 50% to oprócz sugestii że z wiekiem auta parametr ma tendencje spadkową to jest jeszcze coś. Wartości pośrednie pomiędzy 0 a 100% mogą też sugerować że przerwano wypalanie DPFa.


U mnie niestety przy 97% regeneracji laptop poszedl na drzemkę, więc nie jestem pewien czy regeneracja doczłapała do 100%. Po pobudce było 0% regeneracji i filtr w 12%.

Dodatkowo w czasie wypalania i chwile przed - zlecona pozycja EGR była ustawiona na stałe na 100%. Wczesniej (na postoju) zauważyłem że gdy wciskam gaz to pozycja EGR spada.

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#457 Post autor: MieHor »

To co opisałem wcześniej, to jest to co zapamiętałem, a właściwie jak zrozumiałem dzisiejszy przekaz wiedzy, możliwe że coś przekręciłem i proszę by znawcy tematu mnie wyprostowałi by ten przekaz doświadczeń nie utrwalił się niewłaściwie

Anony Mous

#458 Post autor: Anony Mous »

MieHor, czyli fejs pokazywał małe nasycenie a filtr był zapchany?

marlow

#459 Post autor: marlow »

Witam ponownie,
Skasowałem błąd P04005A tak jak tERek sugerował ale po przejechaniu kilkunastu kilometrów znowu się pojawił. Zafira śmiga aż miło ale chyba zaślepka jej nie pasuje, zaznaczę że umieszczona jest przed EGR. Może pozbyć się jej albo wsadzić za EGR. Co sugerujecie?
Pozdrawiam
marlow

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#460 Post autor: MieHor »

Niestety TAK - bo tak naprawdę trzeba kontrolować więcej parametrów a nie tylko przebieg i nasycenie od ostatniego wypalania.
Dla mnie najdziwniejsze jest to, przez ponad 10 m-cy nie miałem żadnych problemów z DPF i wogóle z niczym w aucie, a błąd najpierw od EGR a później od DPF pojawił się no mem omen po wyjeździe z ASO gdzie mi zaktualizowali moduł UWA i pierwsze co przyszło mi na myśl, to to że coś mi zrobili żebym musiał do nich wrócić, ale mój mechanik zapewmił mnie, że to czysty przypadek i niech tak zostanie.

marlow - samo skasowanie błędu nic nie da, EGR musi chodzić tak jak konstruktor przewidział. Odnośnie zaślepki ja dałem za EGR i po dzisiejszej akcji nie odczułem żeby w czymkolwiek przeszkadzała.
Ostatnio zmieniony 22 cze 2011, 18:11 przez MieHor, łącznie zmieniany 1 raz.

Anony Mous

#461 Post autor: Anony Mous »

MieHor pisze:Niestety TAK - bo tak naprawdę trzeba kontrolować więcej parametrów a nie tylko przebieg i nasycenie od ostatniego wypalania.
ok, ale te inne parametry widoczne tylko w Tech2? Bo nie przypominam sobie żeby cokolowiek innego można było sprawdzić za pomocą innych fejsów?

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#462 Post autor: MieHor »

Ja to wszystko oglądałem na Tech2 (serwisowym), ale OC w blokach pomiarowych jest odzwierciedleniem tego pierwszego i wydaje mi się, że to wszystko też tam jest

szymek

#463 Post autor: szymek »

Witam
Na tej stronie http://www.arwit.pl/TDImage.aspx?a=PG_S ... 0005&c=PDF znajdziemy dość ciekawy artykuł na temat egr.

lapm

#464 Post autor: lapm »

MieHor pisze: podstawą długiego życia DPF jest w 100% sprawny EGR
sprawne wtryskiwacze. Problemem jest kazda awaria, gdzie lecie duzo czarnych spalin osiadajacych w DPFie (DPF utrudnia szybka diagnoze).

scct324

#465 Post autor: scct324 »

witam.

czy jak rozwiercę otwór w obudowie to konieczne jest zaklejenie go??

pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”