[FAQ]wypalanie DPF-u
W niedzielę jechałem autostradą - 140 km na 6 biegu.
Jestem ze starej szkoły - rzadko 2000 obrotów przekraczam - sprawdzało się w Astrze F i H, Zafirze A, Voyagerze CRD.
DPF mnie rozwalił - nie odkryłem Ameryki ale usuwam go - nie wyobrażam sobie wypalania na wąskich górskich zakrętach lub w naszych miejskich korkach.
Bo co z tego , że robię parę tysięcy - czasami do 2 tyś. w ciągu doby, na autostradzie jak on mi się pod domem uruchamia.
Pozdrawiam
Jestem ze starej szkoły - rzadko 2000 obrotów przekraczam - sprawdzało się w Astrze F i H, Zafirze A, Voyagerze CRD.
DPF mnie rozwalił - nie odkryłem Ameryki ale usuwam go - nie wyobrażam sobie wypalania na wąskich górskich zakrętach lub w naszych miejskich korkach.
Bo co z tego , że robię parę tysięcy - czasami do 2 tyś. w ciągu doby, na autostradzie jak on mi się pod domem uruchamia.
Pozdrawiam
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
Mi się wypala w mieście w korkach i na wąskich uliczkach i nie mam z tym problemu, trzeba kontrolować nasycenie i przyzwyczaić się do troszkę innej pracy silnika przed i w trakcie wypalania. Patrz na chwilowe spalanie i jest to do ogarnięcia.taurus pisze: DPF mnie rozwalił - nie odkryłem Ameryki ale usuwam go - nie wyobrażam sobie wypalania na wąskich górskich zakrętach lub w naszych miejskich korkach.
Dziwi mnie tylko nasycenie, przebieg od ostatniego wypalenia i regeneracja - nigdy nie miałem 100% nasycenia zawsze wcześniej się wypalał, rozgrzej dobrze i daj mu po garach - ma się wypalić, łaski nie robi.
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
- MieHor
- Zafiromaniak
- Posty: 2915
- Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
- Imię: Mieczysław
- Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
taurus, właśnie silniki w ZB bardzo nie lubią niskich obrotów i wbrew pozorom wcale nie żłopią więcej paliwa, sprawdziłem to od ostatniej swojej przygody, wcześniej jak to niektórzy nazywają PSJ albo styl kapelusznika i mimo, że wszystko przebiegało jak w książce zonk - DPF musiał być wypalony stacjonarnie, teraz jazda po mieście to głównie bieg 2 i 3, bardzo rzadko 4, natomiast między miastami przeważnie bieg 5 a 6 tylko na drogach ekspresowych i autostradzie, a wszystko po to by utrzymywać obroty powyżej 2 tys. i jeszcze wyżej, spalanie z ostatnich 12 kkm w stopce.
MieHor dzięki za info. Przy okazji na Naviprojekt rozkodowałeś mój VIN i coś mi się nie zgadza - K60 ALTERNATOR, 10A - cóś małoMieHor pisze:... teraz jazda po mieście to głównie bieg 2 i 3, bardzo rzadko 4, natomiast między miastami przeważnie bieg 5 a 6 tylko na drogach ekspresowych i autostradzie, a wszystko po to by utrzymywać obroty powyżej 2 tys. i jeszcze wyżej, spalanie z ostatnich 12 kkm w stopce.
Pozdrawiam
Dziękuję, teraz spokojnie 72Ah mogę wstawić, zamiast starej 60 Ah.MieHor pisze: powinno być:
K60 ALTERNATOR, 100A
jedno zero gdzieś poszło
Jutro napisze jak mi z tym wypalaniem poszło.
Pozdrawiam
[ Dodano: Wto Paź 25, 2011 18:32 ]
Wysłany: Wczoraj 21:07
MieHor napisał/a:
powinno być:
K60 ALTERNATOR, 100A
jedno zero gdzieś poszło
Dziękuję, teraz spokojnie 72Ah mogę wstawić, zamiast starej 60 Ah.
Jutro napisze jak mi z tym wypalaniem poszło.
Pozdrawiam
[ Dodano: Wto Paź 25, 2011 18:32 ]
Witam
Udało się!!
Mam 20%
Po prawie 200km na autostradzie i pustych drogach lokalnych - rano 1.5 godziny i po południu 1.5 godziny, po 1 wypaleniu interfejsem (nie całe 10 minut - obroty 3500)- czeka mnie teraz wymiana oleju - (po wypaleniu fejsem miałem nasycenie 138% i dalej komputer auta inicjował) jak postawiłem zapalone auto pod warsztatem elektryka (aby ktoś je ukradł naturalnie) i wróciłem po rozmowie z elektrykiem i pompiarzem, i z telefonami do różnych szpeniów od Techa i DPF - kontrolka zgasła.
Koszmar - 2 razy tankowałem za 100pln, jak to tak ma wyglądać to usunięcie i chipowanie jest tańsze.
I jak w sobotę wpłynie mi kasa zapisuje się na Poznań - tutaj mam najbliżej.
Przy okazji na autostradzie auto powyżej 3000 blokowało się i zczytałem takie błędy:
P0234 - Obwód regulacji ciśnienia ładowania, odchylenie ujemne
(5A) - Obecny
P1614 - Niewłaściwy kluczyk z transponderem
(50) - Nie występuje
P1616 - CIM (Moduł kolumny kierowniczej) - błędny identyfikator środowiska
(00) - Nie występuje
Rozumiem, ze czeka mnie kontrola/wymiana zaworu przy turbinie??
A czy na forum jest ktoś kto pomógł by sprawdzić czy parametry na wolnych obrotach sa prawidłowe??
Bo np. paliwo pokazuje temp. -40 stopni.
Podesłałbym pliczek z odczytu bloków testowych.
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
[ Dodano: Sro Paź 26, 2011 11:23 ]
tets
Dziś kolejne wypalenie za mną. Zrobiłem małą próbę: byłem ciekaw czy jak mocniej przycisnę to szybciej się wypali - w moim odczuciu nic takiego nie ma miejsca (tzn nieco szybciej jakby się wypalił ale zależności liniowej, wykładniczej czy innej matematycznie łatwej do zauważenia - nie zaobserwowałem). Pomimo b. dużej prędkości (195 na cyferblacie) filtr wypalał się ok. 10 min.
Wniosek: chyba nie warto cisnąć auta ponad miarę - jechać swoje i jedynie utrzymywać obroty ponad 2000 / min.
Wniosek: chyba nie warto cisnąć auta ponad miarę - jechać swoje i jedynie utrzymywać obroty ponad 2000 / min.
Gdzieś czytał iz optymalne wypalanie PDF występuje przy 2000 - 2500 obr/min ... najlepiej Autostrada , przy wyższych wartościach podawane sa duże ilości Paliwa które nie spala się w całości i spływa mieszając sie z olejem ... co prawda wypalanie serwisowe występuje przy 3500 obr/min ... no ale ...cruyf pisze: Pomimo b. dużej prędkości (195 na cyferblacie) filtr wypalał się ok. 10 min.
Wniosek: chyba nie warto cisnąć auta ponad miarę - jechać swoje i jedynie utrzymywać obroty ponad 2000 / min.
Jak zaczyna się wypalać to wrzucam tempomat w okolicach 2000rpm właśnie i się toczę tak o,jak ostatnio w trakcie ostrego fragmentu trasy zaczął mi się wypalać,to dźwięki szły takie to myślałem,że turbina odfrunęła.Orbit pisze:Gdzieś czytał iz optymalne wypalanie PDF występuje przy 2000 - 2500 obr/min ... najlepiej Autostrada , przy wyższych wartościach podawane sa duże ilości Paliwa które nie spala się w całości i spływa mieszając sie z olejem ... co prawda wypalanie serwisowe występuje przy 3500 obr/min ... no ale ...cruyf pisze: Pomimo b. dużej prędkości (195 na cyferblacie) filtr wypalał się ok. 10 min.
Wniosek: chyba nie warto cisnąć auta ponad miarę - jechać swoje i jedynie utrzymywać obroty ponad 2000 / min.
juz kiedys probowalem to wytlumaczyc, IMHO,
do wypalania komputer podaje dodatkowa dawke paliwa, tak by podtrzymac proces wypalania w filtrze. mozna tu zauwazyc ze ilosc spalaniego paliwa praktycznie nie zalezy od obrotow w niskim ich zakresie, podczas jazdy. Zatem nie ma sensu zbyt wolno jechac, bo i tak nie ogranicza to spalania. dopiero chyba powyzej 3000 obrotow poziom spalania jest podobny (z tego co pamietam to chyba raportowalem wlasnie predkosc 200km/h)
Dlaczego tak uwazam? Ano dlatego:
- wyzsze obroty oznaczaja wyzszy przelot spalin, a to oznacza ze jest wieksze przeplyw gazow w filtrze (sprzyja oczyszczaniu) oraz temperatura jest wyzsza (nie potrzeba az tyle paliwa wstrzykiwac zeby utrzymac temperature)
- wyzsze obroty to wyzszy przeplyw gazow co przyspiesza sam proces wypalania (to tak jak duzy ogien i maly ogien w kominku - w drugim przypadku wegiel bedzie sie palil dluzej), wiec powinno to skrocic czas wypalania
- wyzsze obroty to wyzsza predkosc - stad lepsze chlodzenie otoczenia filtra, ktory bardzo sie nagrzewa...
cos jeszcze?
do wypalania komputer podaje dodatkowa dawke paliwa, tak by podtrzymac proces wypalania w filtrze. mozna tu zauwazyc ze ilosc spalaniego paliwa praktycznie nie zalezy od obrotow w niskim ich zakresie, podczas jazdy. Zatem nie ma sensu zbyt wolno jechac, bo i tak nie ogranicza to spalania. dopiero chyba powyzej 3000 obrotow poziom spalania jest podobny (z tego co pamietam to chyba raportowalem wlasnie predkosc 200km/h)
Dlaczego tak uwazam? Ano dlatego:
- wyzsze obroty oznaczaja wyzszy przelot spalin, a to oznacza ze jest wieksze przeplyw gazow w filtrze (sprzyja oczyszczaniu) oraz temperatura jest wyzsza (nie potrzeba az tyle paliwa wstrzykiwac zeby utrzymac temperature)
- wyzsze obroty to wyzszy przeplyw gazow co przyspiesza sam proces wypalania (to tak jak duzy ogien i maly ogien w kominku - w drugim przypadku wegiel bedzie sie palil dluzej), wiec powinno to skrocic czas wypalania
- wyzsze obroty to wyzsza predkosc - stad lepsze chlodzenie otoczenia filtra, ktory bardzo sie nagrzewa...
cos jeszcze?
kicaj, nie masz do końca racji...
optymalne obroty do wypalania dpfa to ok 3000 a prędkość nie większa niż ok 70km/h, i najlepiej żeby obciążenie było jak największe...
jak będziesz gnał 200km/h to przepływ powietrza będzie za duży i temperatura zamiast sie podnieść w normalnym tępie będzie podnosiła sie dłużej, przez co czas wpylania - dotrysku dodatkowej dawki paliwa będzie dłuższy...
optymalne obroty do wypalania dpfa to ok 3000 a prędkość nie większa niż ok 70km/h, i najlepiej żeby obciążenie było jak największe...
jak będziesz gnał 200km/h to przepływ powietrza będzie za duży i temperatura zamiast sie podnieść w normalnym tępie będzie podnosiła sie dłużej, przez co czas wpylania - dotrysku dodatkowej dawki paliwa będzie dłuższy...
ja tam sie nie kloce - to tylko moje przemyslenia odnosnie wartosci spalania chwilowego podczas wypalania przy roznych predkosciach auta...TuneFORCE pisze:kicaj, nie masz do końca racji...
ale obciazenie bedzie wieksze przy wyzszych predkosciach obrotowych (mniejsza dostepna moc maksymalna) oraz przy wyzszych predkosciach (wiekszy opor powietrza)TuneFORCE pisze:optymalne obroty do wypalania dpfa to ok 3000 a prędkość nie większa niż ok 70km/h, i najlepiej żeby obciążenie było jak największe...
przeplyw powietrza gdzie? masz na mysli wokol dpf'a?TuneFORCE pisze:jak będziesz gnał 200km/h to przepływ powietrza będzie za duży i temperatura zamiast sie podnieść w normalnym tępie będzie podnosiła sie dłużej, przez co czas wpylania - dotrysku dodatkowej dawki paliwa będzie dłuższy...
w sumie to ja szedlem ta strona ze wiekszy przeplyw powietrza powoduje nie nagrzanie sie tak bardzo elementow naokolo, a i tak dominujaca rola w utrzymaniu procesu wypalania sa same spaliny (ich temperatura)
myslisz ze powietrze oplywajace puszke dpfa chlodzi na tyle skutecznie wnetrze dpf'a?
a co z wiekszym przeplywem spalin przy wyzszych predkosciach obrotowych?
a co z dawka paliwa? przy 200km/h nie ma potrzeby dodawania dodatkowej dawki paliwa na wydechu (IMHO, wydedukowane po spalaniu) bo same spaliny sa wystarczajace do wypalenia...
od razu zaznaczam (zeby znow ktos mi nie zarzucil) ze nie mam zamiaru sie wymadrzac, a jedynie konstruktywnie przeprowadzic debate na ten temat...
...w normalnych warunkach sadza zaczyna dopalać się w temp pow. 600st ...przy pełnym obciążeniu (osiągalnym tylko przy prędkościach max. temp spalin na turbinie osiąga czasami 800st, co nie znaczy że w tym samym czasie DPF także się rozgrzeje do takiej temperatury...nie, różnica jest spora, właściwie DPF nigdy sam się nie rozgrzeje wystarczająco
...do tego potrzebne są wcześniej wymienione warunki i jeśli zapełnienie obliczone jest dostatecznie wysokie, nastąpi dotrysk paliwa w fazie wydechu, dopiero wtedy zachodzą odpowiednie reakcje chemiczne w katalizatorze i przygotowanie mieszanki do dopalania w DPF, najlepiej jeśli nie jest to ani maksymalne obciążenie (bo jeśli temp. na DPF wzrośnie ponad zakładaną, dopalanie/dotrysk zostaną przerwane) dlatego najłatwiej i najpewniej uruchomi i dokończy się przy śr. wysokich obrotach i niewielkiej prędkości, przepływ gazów będzie wystarczający, a temperatura regeneracji stabilna
...do tego potrzebne są wcześniej wymienione warunki i jeśli zapełnienie obliczone jest dostatecznie wysokie, nastąpi dotrysk paliwa w fazie wydechu, dopiero wtedy zachodzą odpowiednie reakcje chemiczne w katalizatorze i przygotowanie mieszanki do dopalania w DPF, najlepiej jeśli nie jest to ani maksymalne obciążenie (bo jeśli temp. na DPF wzrośnie ponad zakładaną, dopalanie/dotrysk zostaną przerwane) dlatego najłatwiej i najpewniej uruchomi i dokończy się przy śr. wysokich obrotach i niewielkiej prędkości, przepływ gazów będzie wystarczający, a temperatura regeneracji stabilna