Nie ma ciepłego powietrza na postoju zafira 1,8 w czym prob

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
JARO
Mieszkaniec
Posty: 208
Rejestracja: 17 lip 2011, 14:05
Imię: Jarek
Lokalizacja: SKUMROS (EOP)
Auto: Opel Zafira A 1.8/Insignia A 2.0CDTI
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#16 Post autor: JARO »

Dzięki za pomoc i tak szybkie odpowiedzi.

Harry200
Zafiromaniak
Posty: 2531
Rejestracja: 15 sty 2009, 19:27
Imię: Henryk
Lokalizacja: Raszyn
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Gender:

#17 Post autor: Harry200 »

Grzesiek pisze:Jechalem na starym na trasie zauwazylem ze temperatura mi spadla do 0, na nowym chwilke pojezdzilem i nie spadla juz ponizej 80C. To normalne?
To znaczy że termostat dobrze działa..

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 399
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#18 Post autor: oki »

Nie chciałbym się tutaj wymądrzać, ale może wyjaśnię po co jest termostat da to jakieś wyobrażenie o działaniu tego elementu i ew diagnozie.

W samochodzie układ chłodzenia jest podzielony na dwa obiegi mały i duży, elementem dzielącym te dwa układy jest właśnie termostat.
W małym układzie ciecz ogrzana przez silnik krąży przez pompę wody do nagrzewnicy i z powrotem do silnika.
Tak krótki obieg umożliwia szybkie nagrzanie się silnika i ogrzanie płynu.
W chwili osiągnięcia temperatury ok 75C otwiera się termostat przepuszczając płyn na drugą część obiegu który idzie poprzez chłodnicę z przodu która wymusza schłodzenie cieczy aby nie osiągneła krytycznej temperatury i przegrzania silnika.
Do tego służą też wentylatory które mają wymusić to chłodzenia np gdy auto stoi i nie ma obiegu powietrza.
Co się stanie gdy termostat się zatnie lub stoi nie otwierając się, silnik osiągnie bardzo szybko wysoką temperaturę a chłodnica z przodu jak i doprowadzające węże będą zimne.

W przypadku uszkodzenia odwrotnego gdy termostat się nie zamyka lub ma nieszczelność, płyn krąży w obydwu obiegach z powodu jego dużej ilości będzie się długo nagrzewać tym samym będzie słabe ogrzewanie.
W tym przypadku odrazu po uruchomieniu zimnego silnika wyczuwalne będzie nagrzewanie się chłodnicy.

Grzesiek

#19 Post autor: Grzesiek »

Na starym trmostacie temperatura mi sie podnosila tylko jak jechalem w korkach lub stalem dluszy czas, a na trasie mi spadala do zera! teraz nie schodzi ponizej 80C, co wydaje mi sie logiczne, gdyz na trasie silnik nie osiaga temperatury ponizej 70C

Milus

#20 Post autor: Milus »

80 st. to moim zdaniem zbyt nisko, nie mówie tu już o samym silniku, trzebaby dokładnie zajrzeć w mapy do sterownika czy przy takiej temperaturze płynu nie daje jeszcze ciut większych czasów dla wtrysku. Ale gorsze jest to, że jak jest -15 na zewnątrz i lecisz w trasie te 100km/h buda wychładza się tak szybko, że z nawiewu będziesz miał letnie powietrze. Ja też miałem termo który w trasie stał równo na 80, wymieniłem na nowy i teraz mam 86-87. Inna kwestia czy na op-comie będzie podobnie to co idzie do sterownika ale u mnie raczej pokrywa się z zegarem bo przy 91-92 wlacza sie wiatrak.

Grzesiek

#21 Post autor: Grzesiek »

Milus pisze:80 st. to moim zdaniem zbyt nisko, nie mówie tu już o samym silniku, trzebaby dokładnie zajrzeć w mapy do sterownika czy przy takiej temperaturze płynu nie daje jeszcze ciut większych czasów dla wtrysku. Ale gorsze jest to, że jak jest -15 na zewnątrz i lecisz w trasie te 100km/h buda wychładza się tak szybko, że z nawiewu będziesz miał letnie powietrze. Ja też miałem termo który w trasie stał równo na 80, wymieniłem na nowy i teraz mam 86-87. Inna kwestia czy na op-comie będzie podobnie to co idzie do sterownika ale u mnie raczej pokrywa się z zegarem bo przy 91-92 wlacza sie wiatrak.
No wlasnie ja swoj wymienialem niedawno. Calosc, wsad, kopulka i czujnik ...

Wczoraj zczytalem takie bledy:
1.P0100 Za wysokie napiecie przeplywomierza powietrza (01( - Obecny
2. P0443 - Solenoid odpowietrzania zbiornika paliwa, przerwany obieg pradowy (04) - Obecny
3. P0110 - Za wysokie napiecie temperatura powietrza wlotowego (04) - Obecny

Tylko nie wiem czy to jest jakos powizane ...

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#22 Post autor: MieHor »

Grzesiek, a możesz powiedzieć dlaczego dublujesz posty :?:

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#23 Post autor: firek »

Grzesiek, co do termostatu to niestety zdarzaja się sytuacje że i nowy jest nie dokońca sprawny..... :(
A co do kodów błędów to pierwszy i trzeci jest skutkiem uszkodzonego-najprawdopodobniej-przepływonierza, a więc usterka dosyć poważna.
Oczywiśćie aby nie pchać się w koszty pasowałoby sprawdzic metoda podmiany bo zdarza się że podobne błędy powoduje uszkodzony sterownik(pęknięta płytka). juz o tym pisałem ;)

Awatar użytkownika
Jaymzarf
Mieszkaniec
Posty: 418
Rejestracja: 24 lis 2010, 09:10
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Model:
Kontakt:

#24 Post autor: Jaymzarf »

Czy problem letniego powietrza z nawiewu przy jałowym biegu silnika został rozwiązany - i mnie dotknęła ta przypadłość. Pojawiła się na krótko przed padnięciem chłodnicy oleju, jednakże nie została wyeliminowana po jej wymianie i mechanik nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić przyczyny. Pompa wody sucha, brak nieszczelności w układzie, na 100% nie jest to wina odpowietrzenia, przepływ przez nagrzewnicę nie jest hamowany jej przytkaniem (układ przepłukany i przy okazji wymienione oringi nagrzewnicy).
Pozostaje tylko pompa wody i jakieś tajemnicze powody których nie mało się zdarza w naszych Zosiach - i właśnie te tajemnicze przypadłości chcę wyeliminować zanim wymienię pompę wody.
Przelot silnika 187kkm wiarygodny.
Nie ma rzeczy niemożliwych, czasami tylko brakuje czasu, chęci... i funduszy...
Obrazek

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#25 Post autor: Dziadek13 »

Co do sprawdzenia pompy to proponuje dla sprawdzenia rozpiąć dopływ do nagrzewnicy puścić go np przez bańke plastykową co by było widać czy pompa ciśnie i z drugiej strony podpiąć do nagrzewnicy I zrobić też od wylotu z nagrzewnicy dla sprawdzenia z której strony jest problem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”