Poczytaj ten post w całości, jak ci padł altek a dałeś porządnie po garach aku, powinieneś wymienić (naprawić) alternator i wymienić akumulator.marco74 pisze:Witam,
wczoraj podczas jazdy zapaliła się kontrolka ładowania
Marek
[B]Uszkodzony alternator
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
Zgadzam sie akumulor musowo do wymiany.
Jak mi padl altek to do domu dojechalem na samym akumulatorze. Potem okazalo sie jedna z cell miala zwarcie i mimo ze pokazywalo pelne naladowanie to aku wysiadal mi dosyc szybko i na dodatek altek byl caly czas na pelnym ladowaniu.
Ciagle ladowanie oznacza ze altek jest pod pelnym obciazeniem i pracuje bez przerwy na pelnych obrotach a to oznacza smierc altka :-)
Jak mi padl altek to do domu dojechalem na samym akumulatorze. Potem okazalo sie jedna z cell miala zwarcie i mimo ze pokazywalo pelne naladowanie to aku wysiadal mi dosyc szybko i na dodatek altek byl caly czas na pelnym ladowaniu.
Ciagle ladowanie oznacza ze altek jest pod pelnym obciazeniem i pracuje bez przerwy na pelnych obrotach a to oznacza smierc altka :-)
- franki
- Mieszkaniec
- Posty: 441
- Rejestracja: 17 sty 2010, 07:55
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira C 1.4 T Cosmo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: NEL14
Ja także byłem zmuszony do wymiany altka. Przypuszczam, że sprawę przyspieszyła wcześniejsza wymiana akku na nowy i mocniejszy ( 75 AH Autocraft ) ale dzieki temu byłem w stanie na samym akku dojechać do warsztatu bez widocznego uszczerbku dla akku
Teraz napięcie ładowania na poziomioe 13,9-14,1.
Wcześniejsze objawy - napiecie praktycznie cały czas na poziomie 13,5-13,7 ( bardzo rzadko 13,9) i co mnie zastanawiało - jak wlączałem kierunkowskaż to w takt mrugania kierunku zmniejszało się napięcie do 13,3 ..
Teraz napięcie ładowania na poziomioe 13,9-14,1.
Wcześniejsze objawy - napiecie praktycznie cały czas na poziomie 13,5-13,7 ( bardzo rzadko 13,9) i co mnie zastanawiało - jak wlączałem kierunkowskaż to w takt mrugania kierunku zmniejszało się napięcie do 13,3 ..
Pozdrawiam
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
Moim zdaniem jeśli po naprawie alternatora, akumulator jest porządnie naładowany,sprawdzony i jest sprawny to nie ma konieczności wymiany na nowy.Ale każdy robi jak uważa i tu nie ma co polemizować.
Przemek akumulator powinieneś sprawdzić jeszcze pod obciążeniem.W dobrych sklepach moto sprawdzą go za free od ręki.Nie sugeruj się tym co pokazuje oczko.Najpewniejszym sposobem sprawdzenia aku jest właśnie zmierzenie gęstości i koloru elektrolitu w każdej celi.
Edit:/ Na forum wiele osób ma EPC i wystarczy poprosić aby sprawdzić z jakim akumulatorem auto wyjechało z fabryki....i kupić taki sam przy wymianie a nie mocniejszy.Znając bolączki alternatorów w ZB kupując mocniejszy aku zmuszamy tylko alternator to większej pracy co skutkuje nadmiernym obciążeniem i uszkodzeniem altka.
Przemek akumulator powinieneś sprawdzić jeszcze pod obciążeniem.W dobrych sklepach moto sprawdzą go za free od ręki.Nie sugeruj się tym co pokazuje oczko.Najpewniejszym sposobem sprawdzenia aku jest właśnie zmierzenie gęstości i koloru elektrolitu w każdej celi.
Edit:/ Na forum wiele osób ma EPC i wystarczy poprosić aby sprawdzić z jakim akumulatorem auto wyjechało z fabryki....i kupić taki sam przy wymianie a nie mocniejszy.Znając bolączki alternatorów w ZB kupując mocniejszy aku zmuszamy tylko alternator to większej pracy co skutkuje nadmiernym obciążeniem i uszkodzeniem altka.
- franki
- Mieszkaniec
- Posty: 441
- Rejestracja: 17 sty 2010, 07:55
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira C 1.4 T Cosmo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: NEL14
Zgadzam się z przedmówcą.. Jaśli akku nie został głęboko rozładowany ( ok 11 V na nieobciążonym akku) to można go naładować...
Zielone oczko to nic innego jak areometr w jednej z cel - jeśli jest zielony to pokazuje że ta cela jest oki - a co z pozostałymi 5 ?
Podjedź do zakłądu to Ci sprawdzą akku pod obciązeniem i wtedy wyjdzie czy tylko jest niedoładowany czy też ma np zwarcie na jednej z cel...
Wiekszy zapas energii jest szczególnie potrzebny zimą gdy w niskich temperaturach w akku z natury rzeczy spada pojemność. Mając duży akku autko spokojnie zapalisz nawet jak jest trochę rozładowany akku, przy mniejszym mogą być problemy
Zielone oczko to nic innego jak areometr w jednej z cel - jeśli jest zielony to pokazuje że ta cela jest oki - a co z pozostałymi 5 ?
Podjedź do zakłądu to Ci sprawdzą akku pod obciązeniem i wtedy wyjdzie czy tylko jest niedoładowany czy też ma np zwarcie na jednej z cel...
No nie do końca - wiekszy akku to więcej zgromadzonej energii natomiast czy będzie to mały czy duży akku to ubytek energii do uzupełenienia jest ten sam i altek musi oddac tyle samo energii.Marki pisze:Na forum wiele osób ma EPC i wystarczy poprosić aby sprawdzić z jakim akumulatorem auto wyjechało z fabryki....i kupić taki sam przy wymianie a nie mocniejszy.Znając bolączki alternatorów w ZB kupując mocniejszy aku zmuszamy tylko alternator to większej pracy co skutkuje nadmiernym obciążeniem i uszkodzeniem altka.
Wiekszy zapas energii jest szczególnie potrzebny zimą gdy w niskich temperaturach w akku z natury rzeczy spada pojemność. Mając duży akku autko spokojnie zapalisz nawet jak jest trochę rozładowany akku, przy mniejszym mogą być problemy
Ostatnio zmieniony 22 gru 2011, 08:38 przez franki, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
- franki
- Mieszkaniec
- Posty: 441
- Rejestracja: 17 sty 2010, 07:55
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira C 1.4 T Cosmo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: NEL14
Moim zdaniem mniejszy akku będzie bardziej niedoładowany niż duży przy identycznych warunkach użytkowania... Bilans energetyczny MUSI sie zgadzaćWoytas pisze:
a to nie jest tak, że akku po prostu będzie niedoładowany??
Niedoładowane to były akku w autach z prądnicami...
Pozdrawiam
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
Woytas pisze:a to nie jest tak, że akku po prostu będzie niedoładowany??Marki pisze:kupując mocniejszy aku zmuszamy tylko alternator to większej pracy co skutkuje nadmiernym obciążeniem
Moce alternatorów są dobrane do pojemności aku i odwrotnie.A co dzieje się jeśli aku jest za duży?Jest bez przerwy ładowany przez alternator co skutkuje uszkodzeniem.
- franki
- Mieszkaniec
- Posty: 441
- Rejestracja: 17 sty 2010, 07:55
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira C 1.4 T Cosmo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: NEL14
Jak masz dwa naładowane do pełna akku to po takim samym cyklu eksploatacji masz identyczny ubytek energii który musi zostać uzupełniony. Praca do wykonania przez altek żeby naładowac je znowu do pełna jest identyczna.
Jeśli byłoby tak jak piszesz byłoby to zaprzeczeniem jednego z fundametalnych praw fizyki - prawa zachowania energii
BTW - jeśli auto jest eksploatowane częściej na krótkich dystanach wtedy zalecane jest aby akku był większy - wtedy jest on mniej niedoładowany...
Oczywiście z wielkością nie nalezy też przesadzać
Jeśli byłoby tak jak piszesz byłoby to zaprzeczeniem jednego z fundametalnych praw fizyki - prawa zachowania energii
BTW - jeśli auto jest eksploatowane częściej na krótkich dystanach wtedy zalecane jest aby akku był większy - wtedy jest on mniej niedoładowany...
Oczywiście z wielkością nie nalezy też przesadzać
Pozdrawiam
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
- franki
- Mieszkaniec
- Posty: 441
- Rejestracja: 17 sty 2010, 07:55
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira C 1.4 T Cosmo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: NEL14
Przyjmując że są np całkowicie rozładowane to oczywiście nie bo wtedy większy stracił więcej energii i więcej energii trzeba uzupełnić.
Ale tak jak napisałem sprawe należałoby rozpatrywać w ten sposób że dwa naładowane do pełna akumulatory w takim samym cyklu jazdy tracą tyle samo energii, którą potem trzeba uzupełnić...
Jest jeszcze jedna sprawa - akku w aucie ładowany jest napięciowo - tzn na końcówki podawane jest napięcie o stałej wartości i do tego automatycznie dobierany jest prąd przez regulator.
Mniejszy akumuator który np stracił 10 Ah będzie miał wyjściowo mniejsze napięcie na zaciskach ( bo de facto jest bardziej rozładowany) niż większy akku który utracił tyle samo Ah.
W związku z tym aby zapewnić na klemach mniejszego akku wymagany poziom napięcia musi być podany większy prąd co moim zdaniem bardziej obciąża altek...
Ale tak jak napisałem sprawe należałoby rozpatrywać w ten sposób że dwa naładowane do pełna akumulatory w takim samym cyklu jazdy tracą tyle samo energii, którą potem trzeba uzupełnić...
Jest jeszcze jedna sprawa - akku w aucie ładowany jest napięciowo - tzn na końcówki podawane jest napięcie o stałej wartości i do tego automatycznie dobierany jest prąd przez regulator.
Mniejszy akumuator który np stracił 10 Ah będzie miał wyjściowo mniejsze napięcie na zaciskach ( bo de facto jest bardziej rozładowany) niż większy akku który utracił tyle samo Ah.
W związku z tym aby zapewnić na klemach mniejszego akku wymagany poziom napięcia musi być podany większy prąd co moim zdaniem bardziej obciąża altek...
Pozdrawiam
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
i tu wracamy do początku teorii, większy aku będzie więc ładowany mniejszym prądem, co spowoduje dłuższy czas ładowania, przy założeniu że oba aku są eksploatowane w tych samych warunkach, mniejszy naładuje się w krótszym czasie, ale ładowany będzie dużym prądem i szybko straci swoją pojemność, ponieważ pełna pojemność jest uzyskiwana przy ładowaniu mniejszym prądem, najlepiej tzw 10 godzinnymW związku z tym aby zapewnić na klemach mniejszego akku wymagany poziom napięcia musi być podany większy prąd co moim zdaniem bardziej obciąża altek...
jeszcze chciałem dodać że akumulatory bezobsługowe powinno ładować się napięciem ~13,8V, ponieważ przy wyższym występuje zjawisko parowanie elektrolitu a nie mamy możliwości uzupełnienia
No dobrze, fajnie to opisujecie.
Zadam "profesjonalne" pytanie co stanie się z elektroniką auta przy wymianie akumulatora na nowy.Chodzi mi o to czy komputer, radio itp. stracą zapamiętane ustawienia od razu czy jest jakiś bezpieczny czas na wymiane akumulatora?
Dziękuję za odpowiedzi i oświecenie mojej skromnej osoby :-)
Pozdrawiam
Marek
Zadam "profesjonalne" pytanie co stanie się z elektroniką auta przy wymianie akumulatora na nowy.Chodzi mi o to czy komputer, radio itp. stracą zapamiętane ustawienia od razu czy jest jakiś bezpieczny czas na wymiane akumulatora?
Dziękuję za odpowiedzi i oświecenie mojej skromnej osoby :-)
Pozdrawiam
Marek
Jesli jadac na samym aku rozladowales go do poziomu ponizej 9V to raczej napewno olowiane okladziny ci sie powiginaly tu i tam( zachodzi gotowanie sie elektrolitu i pod wplywem wysokiej temp. olow mieknie i sie wygina). Wtedy wlasnie maja miejsce zwarcia i tym samym przeciazenie regulatora.
Jesli aku ma < lub= 11V w spoczynku to ja bym go wymienil.
Pozdrowionka
Jesli aku ma < lub= 11V w spoczynku to ja bym go wymienil.
Pozdrowionka
- franki
- Mieszkaniec
- Posty: 441
- Rejestracja: 17 sty 2010, 07:55
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira C 1.4 T Cosmo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: NEL14
Do tego co napisał parker dodałbym konieczność zaprogramowania czujnika skrętumarco74 pisze:No dobrze, fajnie to opisujecie.
Zadam "profesjonalne" pytanie co stanie się z elektroniką auta przy wymianie akumulatora na nowy.Chodzi mi o to czy komputer, radio itp. stracą zapamiętane ustawienia od razu czy jest jakiś bezpieczny czas na wymiane akumulatora?
Dziękuję za odpowiedzi i oświecenie mojej skromnej osoby :-)
Pozdrawiam
Marek
Pozdrawiam
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport
franki
Zafira C 1.4 Turbo 120KM Cosmo
Corsa D 1.2
Astra G 2.0 DTH Sport