[A] termostat - problemy z nagrzewaniem silnika i wnętrza

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
cbm80

#31 Post autor: cbm80 »

zafirowany pisze:Witam.
natomiast kiedy silnik jest zimny po odpaleniu (na postoju) nawet po 40 minutach wskazowka temperatury nawet nie drgnie a z nawiewu ledwo dmucha cieplawe powietrze... :?
Tak sie nie powinno traktowac diesla. Zgodnie z instrukcja katujesz w ten sposob silnik. Jalowego biegu przy niskiej RPM i bez obciazenia powinno sie unikac i mozliwie zaraz po uruchomieniu silnika normalnie jechac.
Nie dziwne wiec, ze silnik sie slabo nagrzewa.

Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#32 Post autor: Maciek »

W instrukcji jest sporo farmazonów ;) Np. o oponach - zalecają, aby lepsze zakładać zawsze z przodu co jest bzdurą.

W żadnym wypadku podczas pracy na biegu jałowym silnik bardziej się nie zużywa.
Tylko rozgrzanie auta nie polega jedynie na rozgrzaniu silnika, ale także oleju w skrzyni.
Dlatego zalecają od razu jechać, żeby wszystko zaczęło pracować.

Każdy ma swój sposób jazdy. Obroty za niskie jak i za wysokie nie są za dobre dla silnika i przyspieszają jego zużycie.

Ja na zimnym nigdy nie przekraczam 3000, ale też nie zmieniam biegów przy 1,5k obr. Zwykle ok 2200 - 2500. Ważne jest, żeby za szybko do tych obrotów nie dochodzić - czyli trzeba delikatnie operować gazem.



Pozdr.
M.

cbm80

#33 Post autor: cbm80 »

Ale ty masz benzyne, a wiec i sporo wyzsze obroty.
Zauwaz, ze skrzynie sa tak zaprojektowane, aby jezdzic w takim miejscu charakterystyki silnika gdzie moment obrotowy jest mozliwie najwiekszy.
Jesli zmienia sie biegi za wszesnie to silnik sie krztusi i zupelnie "nie ma mocy", a jak za pozno to po prostu wplywa to na ekonomike spalania.
Ostatnio zmieniony 22 mar 2009, 07:39 przez cbm80, łącznie zmieniany 1 raz.

cbm80

#34 Post autor: cbm80 »

Co do lepszych opon na przod - dlaczego uwazasz, ze jest to bzdura?
Przeciez naped jest na przednia os i wazna jest lepsza przyczepnosc wlasnie z przodu, czyli lepsze opony.
Zreszta sami oponiarze zwracaja na to uwage.

Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#35 Post autor: Maciek »

Ale mam benzynę turbodoładowaną i charakterystyka jest bardzo podobna do diesla.
2.2DTI tak samo jeździłem zmiana biegu w okolicach 2.2 - 2.8 tys. obr.

A opony z tyłu ZAWSZE powinny być lepsze, niezależnie od napędu.
Jak z przodu będą igły, a z tyłu prawie łyse to nie wyprowadzisz auta z poślizgu.
Poszukam linku z testami to wrzucę.
Oponiarze też wszystkiego nie wiedzą ;) Szczególnie tego, że trzeba felgę oczyścić przed wyważeniem... czego doświadczyłem na własnym aucie i musiałem jechać do innego i powiedzieć, że felgi mają być czyste i dopiero żeby zaczął wyważać.

Z oponami też zawsze im mówię, że na tył mają mi lepsze zakładać :)



Pozdr.
M.

cbm80

#36 Post autor: cbm80 »

Faktycznie doladowane 2.0 ma bardzo nisko dostepny calkiem spory moment obrotowy.
Dzisiaj jadac jakies 250km spojrzalem na obrotomierz i zmieniam biegi tak troche ponizej 2000RPM przy jezdzie dynamicznej, a przy spokojnej nieco nizej.
Ciekawe jakie inni maja przyzwyczajenia w tej kwestii?
W zasadzie juz na tyle wyczulem ten silnik, ze biegi zmieniam na sluch :) Natomiast w lecie przy wlaczonej klimie silnik przy nizszych obrotach jest zdecydowanie bardziej mulowaty totez musze sie przestawiac na nieco mocniejsze krecenie silnika.
Skrzynia i duzy moment pozwalaja w tym dieslu na bardzo elestyczna jazde na stosunkowo wysokim biegu bez koniecznosci zrzucania na nizszy. No chyba, ze faktycznie chce mocno depnac w pedal to zerkam na obrotomierz.

Co do opon to jak jade na zmiane opon to wole najpierw sam umyc felgi za 1-2zl na myjni recznej (i delikatnie opony). Podaj te linki z testow, bo tez mnie interesuje ten temat.
Podejrzewam jednak, ze jesli z przodu beda kiepskie opony, a z tylu dobre to moze byc jeszcze gorzej przy hamowaniu. Zauwaz, ze to glownie przod pracuje, stad Opel pomyslal o dodatkowym chlodzeniu tarcz.

Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#37 Post autor: Maciek »

Co do tych testów to były robione przez program Szkoła Auto z TVN Turbo.
Było kilkanaście odcinków i chyba ze 2 serie.

Swego czasu obejrzałem wszystkie filmy na ich stronie, ale który to dokładnie jest to nie wiem, bo coś mi się teraz nie chcą ładować :(

Jak coś to link www.szkola-auto.pl

cbm80

#38 Post autor: cbm80 »

Dzieki poradom i wlasnej diagnostyce wymienilem jednak termostat w swoim 2.2DTI. Roznica jest kolosalna. Wczesniej silnik nagrzewal sie do ok. 85st w ciagu 15-20km jazdy, a teraz 4-5km. Az dziwne ze wiekszosc pisze na forach, ze diesle Opla nagrzewaja sie wolno, bo po wymianie te 4-5km wydaje mi sie, ze to raczej szybko. A juz zmiany na wskazniku widac po jakichs 2km. Pewnie problem w tym, ze wiele ludzi ma zwalony termostat.

Co do wskaznika, to w warsztacie powiedziano mi, ze w Astrach II i Zafirach sa one strasznie niedokladne. I mimo, ze pokazuje 85st. lub cos innego to w rzeczywistosci jest to 90st. U niektorych potrafi dojsc tylko do 80st mimo ze termostat jest dobry.

Najprostszy test na sprawne dzialanie termostatu to wlaczyc zimny silnik na jalowym biegu i dotykac tej grubej gumowej rury przy termostacie. Jesli nagrzewa sie juz po paru minutach to znaczy, ze termostat przepuszcza i nalezy go wymienic. Przy okazji mozna wymienic stary plyn chlodzacy, bo podczas wymiany i tak trzeba spuscic go ze 4l do jakiegos pojemnika.

wisnia

#39 Post autor: wisnia »

Witam

mam pytanie, co może być przyczyną ze wskaznik temperatury nie podnosi sie podczas jazdy, jak stane na swiatlach wskakuje na 90. Czyli tak jak powinno być. Co może być tego przyczyną?? I jak ewentualnie to naprawić. Chwilowo włożyłem tak tekture zeby niedmuchało tak no i jakoś tam grzeje. Pytam zebym sie nie ugotował...

gieesiak

#40 Post autor: gieesiak »

najprawdopodobniej wina termostatu, jeśli w czasie jazdy silnik ma niska temperaturę a dopiero po postoju(jazda w korku, powolna jazda) to na 99% termostat się przycina i nie zamyka kiedy potrzeba.
wczoraj przerabiałem to u siebie- wymiana ok 30min.
do wyboru masz kompletny termostat lub wkład termostatu.
w moim silniku (x18xe1) termostat to ok 180zł, natomiast wkład 35zł. wybrałem to drugie ;)
teraz temperatura trzyma około 90 stopni .

ZAKROPIOLO

#41 Post autor: ZAKROPIOLO »

gieesiak pisze: teraz temperatura trzyma około 90 stopni .
więcej czy mniej 90 st. u mnie jest nieco więcej jak 90, czy to normalne?
Być może wskaźnik lekko przekłamuje.

Awatar użytkownika
jendrek
Bywalec
Posty: 194
Rejestracja: 28 mar 2009, 08:46
Lokalizacja: Pabianice
Model:

#42 Post autor: jendrek »

ZAKROPIOLO pisze: u mnie jest nieco więcej jak 90, czy to normalne?
Być może wskaźnik lekko przekłamuje.
Jeżeli utrzymuje takom temperaturę i nie wzrasta to morze tak być ponieważ różne są wartości pełnego otwarcia termostatu w zależności od producenta (ale zaznaczam jeżeli ona już nie wzrasta)

gieesiak

#43 Post autor: gieesiak »

kupiłem termostat o pełnym otwarciu 92 stopnie. na wskażnikach jest zazwyczaj 90, z odchyłami 2 stopnie mniej 2 stopnie więcej.
przed wymianą gdy temperatura na zewnątrz auta była poniżej 10 stopni, auto nie mogło złapać temp. 80 stopni, więc teraz uważam ze jest oki.

Awatar użytkownika
jendrek
Bywalec
Posty: 194
Rejestracja: 28 mar 2009, 08:46
Lokalizacja: Pabianice
Model:

#44 Post autor: jendrek »

Aby sprawdzić termostat wystarczy nagrzać auto do temperatury ok 40 C i przyłożyć rękę do chłodnicy jeżeli będzie ciepła to na 99% termostat jest otwarty czyli do wymiany.

Pozdro!!!

gieesiak

#45 Post autor: gieesiak »

dobry sposób , choć nie zawsze sie sprawdza. Czasami zdarza sie, ze termostat otwiera się tak jak powinien i przy temperaturze takiej jak fabryka nakazała, dopiero problemy zaczynaja sie gdy powinien sie "ciut" przymknąć-wtedy może się blokować i silnik traci temperaturę. ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”