silnik się grzeje 1.6 benzyna

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Wacco

silnik się grzeje 1.6 benzyna

#1 Post autor: Wacco »

Witam
Od zeszłego tygodnia mam problem z przegrzewaniem się samochodu. Mam Zafirę A 1,6 benzyna z 2003r. Po przejechaniu około 5km temperatura dochodzi do 90-93 stopnie i załącza się wentylator. Na postoju kręci się prawie cały czas z drobnymi przerwami.
W zeszłym roku zmieniałem wkład termostatu (stahler) bez obudowy, ale czujnika temperatury nie ruszałem. W zeszłym tygodniu gdy zaczęły się te wybryki temperatura otoczenia wynosiła około 15 stopni C, więc to nie możliwe żeby się tak szybko silnik zagrzewał, że aż wentylator non-stop chodzi. Wcześniej się tak nie zdarzało, wręcz przeciwnie, temperatura dochodziła do 88 stopni a żeby doszła do 90 i włączył się wentylator to się praktycznie nie zdarzało.
Czy to wina termostatu czy czujnika temperatury? Co sprawdzić lub wymienić?
pozdrawiam

Awatar użytkownika
Tunio999
Zafiromaniak
Posty: 5256
Rejestracja: 15 gru 2011, 21:09
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Auto: ex ZB 1.8 SPORT
Model: 2008
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#2 Post autor: Tunio999 »

A podpinałeś Zośkę pod komputer :?: Jak podepniesz i wywali Ci błędy to będziesz wiedział co padło...
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
- Albert Einstein

<<< Pozdrawiam Tunio999 >>>

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#3 Post autor: Rybka »

Wac pisze:Czy to wina termostatu czy czujnika temperatury?
Być moze termostatu lub czujnika.
Wac pisze:Co sprawdzić
Sprawdź gdy silnik będzie nagrzany czy węże od chłodnicy są gorące i czy chłodnica jest gorąca.
Tym sposobem sprawdzisz czy przypadkiem się termostat nie zaciął.
Czujnik temperatury możesz sprawdzic mierząc rezystancję czujnika na zimnym silniku.
Odczyt rezystancji porównujesz z rezystancją dla temperatury otoczenia wskazana na wyświetlaczu..
Obrazek

Wacco

#4 Post autor: Wacco »

wszystkie węże są bardzo gorące, a pod kompa jeszcze nie podpiąłem bo nie chcę od razu płacić 50zł jakiemuś mechanikowi za samo stwierdzenie. niestety nie mam swojego kabla.
żona mi właśnie mówi, że dziś jej zgasło podświetlenie komputera i klimy (mam climatronic z ekranem), więc to może być coś związane z elektryką? Jaki może być związek czujnika temperatury z wyświetlaczami komputera i klimy??

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#5 Post autor: Rybka »

A może masz wszystko ok, tylko wydaje ci się że się przegrzewa.
Przegrzewał by się gdyby temperatura rosła ponad 100 stopni, że nawet wentylator by jej nie zbijał.
A wentylator chodzi ponieważ masz automatyczną klime, i masz tylko jeden wentylator do klimy i do chłodzenia silnika. Chyba że masz dwa wentylatory :mysli:
Może faktycznie coś w tym climatroniku nie łączy i dlatego uruchamia się wentylator.

Wacco

#6 Post autor: Wacco »

Byłem teraz sprawdzić dla pewności i mam tylko jeden wentylator - od wewnętrznej strony komory silnika, a na plecach chłodnicy silnika. Z drugiej strony tej chłodnicy jest chłodnica klimatyzacji- od zewnętrznej strony komory silnika, zaraz za grillem. Węże jeszcze teraz są ciepłe, a żona przyjechała z miasta 2,5h temu - 4km.
Dziwi mnie to dlatego że nigdy wcześniej się tak szybko auto nie nagrzewało i nie włączał się tak często wentylator. No i do tego zgasły dzisiaj te ekrany z komputera i climatronica na jakiś czas. Teraz działają. Straszy mnie ten Opel :P

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#7 Post autor: Rybka »

Mamy teraz upalne dni więc dlatego się szybciej autko nagrzewa.
Zobacz czy nie chodzi ci sprężarka klimy.
Wentylator wtedy co jakiś czas się będzie załączał.
Straszy mnie ten Opel
Nie ma się czego bać.
Jeśli temp nie idzie ci powyżej granicy załączania wentylatora czyli ok 92 stopni, to moim zdaniem nie masz się co martwic.
Upał, jazda po mieście, kobieta kierowca(bez urazy), silnik 1,6 - autko bedzie się szybciej nagrzewać.
Tobie się nagrzewa ale nie przegrzewa.
Co do wyświetlaczy to podświetlenie ich nie łączy pewnie gdzieś.

Wacco

#8 Post autor: Wacco »

Klimę mam wyłączoną - tryb ECO, więc to nie ona jest winowajcą, ale sprawdzę dokładnie to co mówisz, czyli czy wentylator nie włącza się częściej gdy jest włączona klima.
Temp. dochodzi mi do ok. 93 i włącza się wentylator, więc generalnie jest jak mówisz, jeszcze się nie przegrzewa. Może masz rację, może jestem jakiś przewrażliwiony :mrgreen:
Co do wyświetlaczy to może jakiś bezpiecznik. Znalazłem w manualu, że bezpiecznik 39 i 40 są wspólne dla układu chłodzenia silnika i układu klimatyzacji. No i sprawdzę pozostałe bezpieczniki od systemu informacji, czyli bezpieczniki 19, 21, 22, 24 i układu chłodzenia silnika 50.
Poczekam jak rozwinie się sytuacja w kolejnych dniach :P
Dzięki za pomoc.

[ Dodano: Sob Maj 18, 2013 20:30 ]
A więc tak. Dziś to sobie wszystko dobrze obejrzałem i posprawdzałem. Termostat i czujnik temperatury są dobre, bezpieczniki wszystkie także ok .... i wszystko jest dobre :mrgreen:
To chyba była panika po zimie bo dawno już nie słyszałem odgłosów wiatraka i sprężarki klimy.
Mam jeden wiatrak do dwóch chłodnic (silnika i klimy), więc jak się włączy klimę, to wiatrak się włącza co kilka sekund na kilka sekund. I tak w kółko. A że przy okazji był gorący dzień to temperatura przy jeździe po mieście doszła do ok. 92 i znów się włączył wiatrak, a nie wyłączył się po kilku sekundach bo się tym razem włączył do silnika a nie do klimy :lol: Generalnie pomysł Opla na jeden wiatrak jest chory :roll: ale wszystko jakoś działa. Klima chłodzi.
Do do gasnących wyświetlaczy to powodem jest BABA ZA KÓŁKIEM :lol: Przyciemniła całkowicie wyświetlacze na ściemniaczu a wtedy po włączeniu świateł one gasną. Wystarczyło je rozjaśnić :P
Drażni mnie tylko to, że po włączeniu klimy zmienia się dźwięk silnika, robi się jakiś taki metaliczny, a znika basowy pomruk. Nie wiem dlaczego. Przypuszczam, że jest po prostu bardziej obciążony i do tego słychać sprężarkę klimy. Gdzieś wyczytałem, że może kończyć się czynnik i jest słabe ciśnienie a wtedy lubi syczeć czy wydawać inne dźwięki, więc może w wolnej chwili podjadę gdzieś sprawdzić ile czynnika zostało i ewentualnie dobiję.
Reasumując to najgorsza klima jaką miałem w aucie, a miałem ich już kilkanaście, niemniej jednak wszystko działa.
Pozdrawiam Kolegów.
peace :mrgreen:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”