[TUT/A] Manetka tempomatu zrobiona domowym sposobem.
- Rybka
- Zafiromaniak
- Posty: 2733
- Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
- Imię: ROBERT
- Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
- Auto: ZAFIRA B
- Model: CDTI
- Oznaczenie silnika: Z19DTL
- Gender:
[TUT/A] Manetka tempomatu zrobiona domowym sposobem.
Witam
Przedstawię wam dziś domowy sposób na manetkę tempomatu.
Manetka z tempomatem kosztuje kilkanaście piwek, więc postanowiłem sobie sam taką manetkę zrobić.
Moja modyfikacja może posłużyć nam jako tempomat, lub może być wykorzystana do sprawdzenia czy po zakupie
manetki z tempomatem trzeba bedzie aktywować tempomat fejsem.
Przedstawiam schemat manetki:
Do modyfikacji będziemy potrzebować przyciski takie jak na obrazku.
Kupujemy lub szukamy w domu przycisku z wybraną przez nas wysokością (dziubka załączającego)
Wysokość dziubka zależy od umiejscowienia przycisku.
Możemy sobie też zamontować gumki nad przycisk np: z pilota tv lub specjalne klawisze - wszystko według waszej twórczości
Potrzebujemy 2 przyciski normalnie rozwarte, oraz 1 przycisk normalnie zwarty.
Ja w swoim aucie zamontowałem tylko guzik załączania tempomatu czyli guzik "I"
Reszta guzików mi jest nie potrzebna.
Wyłączam tempomat lekko naciskając na sprzęgło lub hamulec - więc guzik "0" jest mi zbyteczny
Guzik "R" też mi jest zbyteczny bo zwalniać nie mam zamiaru na tempomacie.
Oczywiście można sobie wszystkie guziki zamontować, mi wystarczył jeden.
Tak więc:
- rozbieramy osłonę kolumny kierownicy
- wyjmujemy i odpinamy manetkę kierunkowskazów
- rozbieramy manetkę (patrz fotka)
- wiercimy wiertłem otwór na przycisk. (wiercimy tyle otworów ile chcemy montować przycisków)
- lutujemy przewody według schematu do wtyczki tempomatu
- przyklejamy przycisk(i) klejem na gorąco
- składamy wszystko w odwrotnej kolejności
Ważna sprawa!!!!!!!
Jeśli montujemy sam guzik "I" to musimy też zmostkować piny "A i B " we wtyczce.
Czyli nie montujemy przycisku normalnie zwartego tylko robimy zworkę kablem.
To wszystko możemy cieszyć się darmowym tempomatem.
Tak wygląda przerobiona manetka.
Porada jest bardziej skierowana do właścicieli diesli.
Ponieważ w dieslu mamy już zamontowane czujnik sprzęgła oraz czujnik hamulca.
Potrzeba nam tylko manetki.
W niektórych dieslach trzeba też aktywowac fejsem tempomacik. ( u mnie odpalił bez aktywacji)
NIEKTÓRZY POWIEDZĄ ŻE TO NIEZŁE DRUCIARSTWO.
I JAKI SENS TO ROBIĆ SKORO MOŻNA KUPIĆ MANETKĘ Z TEMPOMATEM I TEŻ BĘDZIE ŚMIGAĆ.
Ja zrobiłem sobie samemu manetkę gdyż oryginalna manetka z tempomatem jest droga.
Zamiennik można dostać w tańszej cenie, ale rozmawiając z Sebastianem (GOTI) powiedział że zamiennik lekko
różni się kolorem od oryginału.
Tak więc jeśli można mieć coś za darmo to po co przepłacać.
Dzięki za uwagę.
Jeśli są jakieś pytania chętnie odpowiem.
Przepraszam za jakość zdjęć - fotki robione telefonem.
POZDRAWIAM.
Przedstawię wam dziś domowy sposób na manetkę tempomatu.
Manetka z tempomatem kosztuje kilkanaście piwek, więc postanowiłem sobie sam taką manetkę zrobić.
Moja modyfikacja może posłużyć nam jako tempomat, lub może być wykorzystana do sprawdzenia czy po zakupie
manetki z tempomatem trzeba bedzie aktywować tempomat fejsem.
Przedstawiam schemat manetki:
Do modyfikacji będziemy potrzebować przyciski takie jak na obrazku.
Kupujemy lub szukamy w domu przycisku z wybraną przez nas wysokością (dziubka załączającego)
Wysokość dziubka zależy od umiejscowienia przycisku.
Możemy sobie też zamontować gumki nad przycisk np: z pilota tv lub specjalne klawisze - wszystko według waszej twórczości
Potrzebujemy 2 przyciski normalnie rozwarte, oraz 1 przycisk normalnie zwarty.
Ja w swoim aucie zamontowałem tylko guzik załączania tempomatu czyli guzik "I"
Reszta guzików mi jest nie potrzebna.
Wyłączam tempomat lekko naciskając na sprzęgło lub hamulec - więc guzik "0" jest mi zbyteczny
Guzik "R" też mi jest zbyteczny bo zwalniać nie mam zamiaru na tempomacie.
Oczywiście można sobie wszystkie guziki zamontować, mi wystarczył jeden.
Tak więc:
- rozbieramy osłonę kolumny kierownicy
- wyjmujemy i odpinamy manetkę kierunkowskazów
- rozbieramy manetkę (patrz fotka)
- wiercimy wiertłem otwór na przycisk. (wiercimy tyle otworów ile chcemy montować przycisków)
- lutujemy przewody według schematu do wtyczki tempomatu
- przyklejamy przycisk(i) klejem na gorąco
- składamy wszystko w odwrotnej kolejności
Ważna sprawa!!!!!!!
Jeśli montujemy sam guzik "I" to musimy też zmostkować piny "A i B " we wtyczce.
Czyli nie montujemy przycisku normalnie zwartego tylko robimy zworkę kablem.
To wszystko możemy cieszyć się darmowym tempomatem.
Tak wygląda przerobiona manetka.
Porada jest bardziej skierowana do właścicieli diesli.
Ponieważ w dieslu mamy już zamontowane czujnik sprzęgła oraz czujnik hamulca.
Potrzeba nam tylko manetki.
W niektórych dieslach trzeba też aktywowac fejsem tempomacik. ( u mnie odpalił bez aktywacji)
NIEKTÓRZY POWIEDZĄ ŻE TO NIEZŁE DRUCIARSTWO.
I JAKI SENS TO ROBIĆ SKORO MOŻNA KUPIĆ MANETKĘ Z TEMPOMATEM I TEŻ BĘDZIE ŚMIGAĆ.
Ja zrobiłem sobie samemu manetkę gdyż oryginalna manetka z tempomatem jest droga.
Zamiennik można dostać w tańszej cenie, ale rozmawiając z Sebastianem (GOTI) powiedział że zamiennik lekko
różni się kolorem od oryginału.
Tak więc jeśli można mieć coś za darmo to po co przepłacać.
Dzięki za uwagę.
Jeśli są jakieś pytania chętnie odpowiem.
Przepraszam za jakość zdjęć - fotki robione telefonem.
POZDRAWIAM.
Ostatnio zmieniony 15 sty 2015, 19:56 przez Rybka, łącznie zmieniany 1 raz.
Proste a tyle radości mam pytanko, linia B to +12V w samochodzie czy masa ?? muszę poprowiadzić kabelki prosto z ECU bo nie mam wtyczki oryginalnej. Na schemacie mam rozpiskę tylko przewodów A,D,C i podane piny ECU do których mają być podpięte. Ale nie wiedzieć z czym mają być zwarte, czy z +12 czy z masą.
Pozdro
Pozdro
- Rybka
- Zafiromaniak
- Posty: 2733
- Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
- Imię: ROBERT
- Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
- Auto: ZAFIRA B
- Model: CDTI
- Oznaczenie silnika: Z19DTL
- Gender:
Nie pamiętam czy jest tam 12V czy masa.darrrrek pisze:Ale nie wiedzieć z czym mają być zwarte, czy z +12 czy z masą.
W wolnym czasie ci to sprawdze. Postaram się jutro.
>>>edit<<<
Na 99% jest tam +12V po zapłonie, ale sugeruje się teraz schematem.
Dla pewności sprawdzę i napiszę ci jutro.
-
- Mieszkaniec
- Posty: 479
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
- Lokalizacja: Kraków
- Model:
-
- Mieszkaniec
- Posty: 479
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
- Lokalizacja: Kraków
- Model:
- Rybka
- Zafiromaniak
- Posty: 2733
- Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
- Imię: ROBERT
- Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
- Auto: ZAFIRA B
- Model: CDTI
- Oznaczenie silnika: Z19DTL
- Gender:
Kolego poczytaj ten temat http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php? ... tempomatemtwardypt91 pisze:No to u mnie jest fabryczna manetka i tempomat nie działa...
jest w nim dużo informacji na temat tempomatu.
Jeśli dokładałeś manetkę to czasem tempomat wymaga aktywacji interfejsem.
A jeśli miałeś go od nowości to trzeba szukać usterki.