[TUT/A] Manetka tempomatu zrobiona domowym sposobem.

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

[TUT/A] Manetka tempomatu zrobiona domowym sposobem.

#1 Post autor: Rybka »

Witam

Przedstawię wam dziś domowy sposób na manetkę tempomatu.
Manetka z tempomatem kosztuje kilkanaście piwek, więc postanowiłem sobie sam taką manetkę zrobić. :)

Moja modyfikacja może posłużyć nam jako tempomat, lub może być wykorzystana do sprawdzenia czy po zakupie
manetki z tempomatem trzeba bedzie aktywować tempomat fejsem.

Przedstawiam schemat manetki:

Obrazek

Do modyfikacji będziemy potrzebować przyciski takie jak na obrazku.
Obrazek
Kupujemy lub szukamy w domu przycisku z wybraną przez nas wysokością (dziubka załączającego)
Wysokość dziubka zależy od umiejscowienia przycisku.
Możemy sobie też zamontować gumki nad przycisk np: z pilota tv lub specjalne klawisze - wszystko według waszej twórczości
Obrazek
Obrazek
Potrzebujemy 2 przyciski normalnie rozwarte, oraz 1 przycisk normalnie zwarty.

Ja w swoim aucie zamontowałem tylko guzik załączania tempomatu czyli guzik "I"
Reszta guzików mi jest nie potrzebna.
Wyłączam tempomat lekko naciskając na sprzęgło lub hamulec - więc guzik "0" jest mi zbyteczny
Guzik "R" też mi jest zbyteczny bo zwalniać nie mam zamiaru na tempomacie.

Oczywiście można sobie wszystkie guziki zamontować, mi wystarczył jeden.

Tak więc:
- rozbieramy osłonę kolumny kierownicy
- wyjmujemy i odpinamy manetkę kierunkowskazów
- rozbieramy manetkę (patrz fotka)
Obrazek

- wiercimy wiertłem otwór na przycisk. (wiercimy tyle otworów ile chcemy montować przycisków)
- lutujemy przewody według schematu do wtyczki tempomatu
- przyklejamy przycisk(i) klejem na gorąco
Obrazek
- składamy wszystko w odwrotnej kolejności

Ważna sprawa!!!!!!!
Jeśli montujemy sam guzik "I" to musimy też zmostkować piny "A i B " we wtyczce.
Czyli nie montujemy przycisku normalnie zwartego tylko robimy zworkę kablem.




To wszystko możemy cieszyć się darmowym tempomatem.

Tak wygląda przerobiona manetka.

Obrazek


Porada jest bardziej skierowana do właścicieli diesli.
Ponieważ w dieslu mamy już zamontowane czujnik sprzęgła oraz czujnik hamulca.
Potrzeba nam tylko manetki.
W niektórych dieslach trzeba też aktywowac fejsem tempomacik. ( u mnie odpalił bez aktywacji)

NIEKTÓRZY POWIEDZĄ ŻE TO NIEZŁE DRUCIARSTWO.
I JAKI SENS TO ROBIĆ SKORO MOŻNA KUPIĆ MANETKĘ Z TEMPOMATEM I TEŻ BĘDZIE ŚMIGAĆ.


Ja zrobiłem sobie samemu manetkę gdyż oryginalna manetka z tempomatem jest droga.
Zamiennik można dostać w tańszej cenie, ale rozmawiając z Sebastianem (GOTI) powiedział że zamiennik lekko
różni się kolorem od oryginału.
Tak więc jeśli można mieć coś za darmo to po co przepłacać. :)

Dzięki za uwagę.
Jeśli są jakieś pytania chętnie odpowiem.

Przepraszam za jakość zdjęć - fotki robione telefonem.

POZDRAWIAM.
Ostatnio zmieniony 15 sty 2015, 19:56 przez Rybka, łącznie zmieniany 1 raz.

darrrrek

#2 Post autor: darrrrek »

Proste a tyle radości :) mam pytanko, linia B to +12V w samochodzie czy masa ?? muszę poprowiadzić kabelki prosto z ECU bo nie mam wtyczki oryginalnej. Na schemacie mam rozpiskę tylko przewodów A,D,C i podane piny ECU do których mają być podpięte. Ale nie wiedzieć z czym mają być zwarte, czy z +12 czy z masą.

Pozdro

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#3 Post autor: Rybka »

darrrrek pisze:Ale nie wiedzieć z czym mają być zwarte, czy z +12 czy z masą.
Nie pamiętam czy jest tam 12V czy masa.
W wolnym czasie ci to sprawdze. Postaram się jutro.

>>>edit<<<
Na 99% jest tam +12V po zapłonie, ale sugeruje się teraz schematem.
Obrazek
Dla pewności sprawdzę i napiszę ci jutro.

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#4 Post autor: Rybka »

darrrrek pisze:mam pytanko, linia B to +12V w samochodzie czy masa ??
Sprawdziłem i jednak jest +12V

Awatar użytkownika
automil
Przeglądacz
Posty: 73
Rejestracja: 07 lip 2011, 23:39
Imię: Piotr
Lokalizacja: Radzymin
Auto: Zafira a
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH

#5 Post autor: automil »

Koledzy a jesteście może w stanie po kabelkach opisać do których kabli muszę się wpiąć do ecu (ponieważ nie mam kostki) i pod ktore kable w manetce nalezy je podlączyć? :)

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#6 Post autor: Rybka »

To powinno pomóc. KLIKNIJ ;)

Zafi

#7 Post autor: Zafi »

Rybka szacun dla Ciebie składam

twardypt91
Mieszkaniec
Posty: 479
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
Lokalizacja: Kraków
Model:

#8 Post autor: twardypt91 »

Dużo może kosztować aktywacja tempomatu w serwisie?
Opel Zafira A (po lifcie) - jedyne słuszne auto :driver:

Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#9 Post autor: Maciek »

W dieslu założysz manetkę i sam sobie aktywujesz :>

twardypt91
Mieszkaniec
Posty: 479
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
Lokalizacja: Kraków
Model:

#10 Post autor: twardypt91 »

No to u mnie jest fabryczna manetka i tempomat nie działa...
Opel Zafira A (po lifcie) - jedyne słuszne auto :driver:

Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#11 Post autor: Maciek »

Ale kupiłeś już z tempomatem auto?
Czy sam dokładałeś?
Może trzeba fejsa podłączyć i błędy odczytać co z nim nie tak...

Awatar użytkownika
GOTI
Zafiromaniak
Posty: 3401
Rejestracja: 30 paź 2012, 18:50
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Mysłowice / Stamford
Auto: Insignia
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:
Kontakt:

#12 Post autor: GOTI »

Nie wszystkie diesle posiadają technologie "plug&play" dlatego po doposażeniu auta w tempomat u niektórych wymagana jest aktywacja ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#13 Post autor: Rybka »

twardypt91 pisze:No to u mnie jest fabryczna manetka i tempomat nie działa...
Kolego poczytaj ten temat http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php? ... tempomatem
jest w nim dużo informacji na temat tempomatu.
Jeśli dokładałeś manetkę to czasem tempomat wymaga aktywacji interfejsem.
A jeśli miałeś go od nowości to trzeba szukać usterki.

darrrrek

#14 Post autor: darrrrek »

To i ja się pochwalę swoim dziełem...
Całkowity koszt tempomatu 30 zł (czujnik sprzęgła), całą wiązkę ciągłem sam od ECU bo nie było NICZEGO :)

Obrazek
Ostatnio zmieniony 30 sty 2016, 17:37 przez darrrrek, łącznie zmieniany 1 raz.

cybulsyrf

#15 Post autor: cybulsyrf »

A w benzyniaku rozumiem, że trzeba podpiąć się pod ecu lub czujnik sprzęgła i dodatkowo aktywować jakimś programikiem?

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”