[TUT] Źle działające lewe pokrętło (sterowanie) w kierownicy
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
[TUT] Źle działające lewe pokrętło (sterowanie) w kierownicy
Ponieważ, nie tylko ja mam problem ze sterowaniem lewym pokrętłem w kierownicy w Zafirze B postanowiłem przyglądnąć się jak to w ogóle działa.
Też miałem wieczny problem z lewym pokrętłem :>
Przy okazji rozebrałem też prawe, które działało zawsze idealnie i stwierdziłem, co jest nie tak z lewym.
Na fotce widać małą blaszkę z czterema wąsami u góry i czterema na dole.
Oznaczyłem je parami, jako 1 i 2.
Żeby wszystko było para oznaczona nr 1 musi zawsze przylegać do płytki – wszystkie cztery wąsy.
Natomiast para oznaczona nr 2 zawsze musi być w powietrzu – czyli nie dotyka płytki
I teraz po przekręceniu rolki dociskasz 2 (jej dwa wąsy) i muszą przylegać idealnie do płytki – wtedy działają zakładki.
Możecie mieć taką sytuację, że dwa wąsy dociskają za słabo lub nie są w jednym poziomie i jeden dociska, a drugi nie.
Musimy ich tak ustawić, żeby dochodziły do płytki równocześnie i dobrze jej dotykały.
Przestrzegam przed za dużym podginaniem i zbyt energicznym. Wąsy na blaszce są delikatne i szybko się wyginają – można ich tak pogiąć, że już do niczego się nie będą nadawać
Proponuję zdemontować tylko kółko – nie wyciągać blaszki i delikatnie poustawiać wąsy parami - przekręcamy rolkę podnoszą się i wtedy ich lekko dociskamy (ustawiamy).
Pamiętajmy, że pokrętło w pozycji neutralnej to: 1 (górna i dolna) zawsze dotykają, natomiast 2 (górna i dolna) jest w powietrzu - czyli nie dotyka płytki.
Jednym słowem – trzeba się uzbroić w cierpliwość i na chwilę stać się zegarmistrzem
Też miałem wieczny problem z lewym pokrętłem :>
Przy okazji rozebrałem też prawe, które działało zawsze idealnie i stwierdziłem, co jest nie tak z lewym.
Na fotce widać małą blaszkę z czterema wąsami u góry i czterema na dole.
Oznaczyłem je parami, jako 1 i 2.
Żeby wszystko było para oznaczona nr 1 musi zawsze przylegać do płytki – wszystkie cztery wąsy.
Natomiast para oznaczona nr 2 zawsze musi być w powietrzu – czyli nie dotyka płytki
I teraz po przekręceniu rolki dociskasz 2 (jej dwa wąsy) i muszą przylegać idealnie do płytki – wtedy działają zakładki.
Możecie mieć taką sytuację, że dwa wąsy dociskają za słabo lub nie są w jednym poziomie i jeden dociska, a drugi nie.
Musimy ich tak ustawić, żeby dochodziły do płytki równocześnie i dobrze jej dotykały.
Przestrzegam przed za dużym podginaniem i zbyt energicznym. Wąsy na blaszce są delikatne i szybko się wyginają – można ich tak pogiąć, że już do niczego się nie będą nadawać
Proponuję zdemontować tylko kółko – nie wyciągać blaszki i delikatnie poustawiać wąsy parami - przekręcamy rolkę podnoszą się i wtedy ich lekko dociskamy (ustawiamy).
Pamiętajmy, że pokrętło w pozycji neutralnej to: 1 (górna i dolna) zawsze dotykają, natomiast 2 (górna i dolna) jest w powietrzu - czyli nie dotyka płytki.
Jednym słowem – trzeba się uzbroić w cierpliwość i na chwilę stać się zegarmistrzem
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 11:05 przez Bodek, łącznie zmieniany 3 razy.
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Od 'nowości' miałem u siebie obie rolki wytarte do plastiku i chciałem je wymienić na nowe. Znalazłem jak mi się wtedy wydawało identyczne sterowanie radiem od Corsy za 50 zł (obie strony). Wizualna różnica polegała jedynie na większych gabarytach obudowy, ale myślałem, że to jedynie kwestia dopasowania do kształtu kierownicy. Po demontażu okazało się, że obie konstrukcje różnią się tak bardzo, że nie da się nic podmienić. W Corsie rolka połączona była z gumowymi przyciskami membranowymi, a u mnie małym przełącznikiem wychylnym, czyli nawet inaczej niż na załączonych w temacie zdjęciach. W żadnym z przypadków nie było możliwe odwrócenie rolek. W związku z tym, że wydałem już pieniądze na nowe rolki i rozebrałem wszystkie mechanizmy postanowiłem, że spróbuję podmienić same gumki. Są one dość mocno połączone z plastikowym elementem sterującym, ale podważając delikatnie od brzegu można oderwać w całości samą gumę. Przy pierwszej próbie po przyklejeniu nowego bieżnika okazało się, że w Corsie warstwa gumy jest odrobinę grubsza i po skręceniu całości rolka ociera o obudowę. Konieczne okazało się starcie warstwy gumy i po ponownym przyklejeniu wszystko wyglądało i działało super. Trochę żałuję, że w trakcie pracy nie robiłem zdjęć. Mogę jedynie pokazać element sterujący z Corsy pozbawiony gumy
-
- Świeżak
- Posty: 16
- Rejestracja: 01 mar 2014, 17:06
- Imię: Krzysztof
- Lokalizacja: Łódź
- Auto: Opel: Zafira B 1.9 CDTI, Agila 1.2
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
Potwierdzam, ja dziś dostałem z allegro komplet takich, które wyglądają jakby nigdy nie były używane. Jedyny problem jest taki, że... nie pasująFlora pisze:Po demontażu okazało się, że obie konstrukcje różnią się tak bardzo, że nie da się nic podmienić
Jutro sobota pracująca ale pewnie znajdę czas, aby te nowo nabyte rolki rozwarstwić i przełożyć do poczciwych zośkowych.
Pomyślcie jak bardzo byłem wściekły, kiedy okazało się, że nie pasują, ponieważ z przesyłka kosztowały mnie ok 160 PLNów
Postaram się zrobić zdjęcia z mojej przygody. A torx pod kierownica to T15, ale śrubokręt się nie mieści, lepiej użyć torxów giętych z zestawów takich jak imbusy.
- Czesław
- Zafiromaniak
- Posty: 1085
- Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
- Imię: Czesław
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Auto: Meriva B 1,4 120 KM
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Nel
- Gender:
- Kontakt:
Koledzy co robie żle,zawsze jak jestem zmuszony do szybkiego obracania kierownicą włanczam przez przypadek telefon i łączy mnie z ostatnią osobą z którą rozmawiałem, strasznie mnie to wkurza , to pokrętło chyba nie jest w najlepszym miejscu zaprojektowane. czy wam się też to zdarza.? pozdro.
czesiek_ze
-
- Świeżak
- Posty: 16
- Rejestracja: 01 mar 2014, 17:06
- Imię: Krzysztof
- Lokalizacja: Łódź
- Auto: Opel: Zafira B 1.9 CDTI, Agila 1.2
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
No cóż, taka uroda Zafiry... Przez pierwszy miesiąc użytkowania tez tak miałem, choć w moim przypadku nie ma modułu BT, wiec przełączały mi się wejścia (CD, Tuner, AUX). Teraz już opanowałem niedotykanie nadgarstkiem przycisków, ale żona wciąz ma ten problem i tez ja to wkurza.
Konstrukcja przycisków nie jest może idealna, ponieważ nie są one nieco poniżej poziomu obręczy kierownicy, a wręcz przeciwnie, lekko wystają.
Chyba jednak nic na to nie poradzimy, ale doceniam inne zalety Zafiry
Konstrukcja przycisków nie jest może idealna, ponieważ nie są one nieco poniżej poziomu obręczy kierownicy, a wręcz przeciwnie, lekko wystają.
Chyba jednak nic na to nie poradzimy, ale doceniam inne zalety Zafiry
Może odgrzeje kotleta
Koledzy ja ma Zośke z 2008 i mam inny przełącznik w kierownicy(lewy)
??????
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/684 ... 2aed4.html
Koledzy ja ma Zośke z 2008 i mam inny przełącznik w kierownicy(lewy)
??????
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/684 ... 2aed4.html
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Mam identyczne, a w czym jest problem?@Marcin2628@ pisze:Może odgrzeje kotleta
Koledzy ja ma Zośke z 2008 i mam inny przełącznik w kierownicy(lewy)
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/736 ... 22cf7.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3ab ... 5d975.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/684 ... 2aed4.html
??????
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/684 ... 2aed4.html
Witam. Również ja mam problem ze sterowaniem z lewej strony.
Kolega Bodek udzielił mi porad dotyczących demontażu (dzięki raz jeszcze), jednak po rozebraniu nie bardzo się coś zmieniło (mam wersję z tym małym przełącznikiem - jak Flora, a nie jak Bodek z "wąsami" metalowymi).
Mierzyłem wyprowadzenia i teoretycznie obwód się zamyka na wyjściach tego przełącznika.
Może mi ktoś wytłumaczyć jak rzeczywiście to sterowanie powinno działać ?
U mnie nic się nie dzieje gdy ruszam pokrętłem w górę i w dół. Jedynie co działa to wciskanie kółka i przyciski obok. Po wciśnięciu kółka i ruszaniu jednocześnie góra-dół, też nie zaobserwowałem reakcji na wyświetlaczu.
Sterowanie od radia z prawej działa jak należy.
Proszę o jakieś naprowadzenie.
Pozdrawiam
Jarek
Kolega Bodek udzielił mi porad dotyczących demontażu (dzięki raz jeszcze), jednak po rozebraniu nie bardzo się coś zmieniło (mam wersję z tym małym przełącznikiem - jak Flora, a nie jak Bodek z "wąsami" metalowymi).
Mierzyłem wyprowadzenia i teoretycznie obwód się zamyka na wyjściach tego przełącznika.
Może mi ktoś wytłumaczyć jak rzeczywiście to sterowanie powinno działać ?
U mnie nic się nie dzieje gdy ruszam pokrętłem w górę i w dół. Jedynie co działa to wciskanie kółka i przyciski obok. Po wciśnięciu kółka i ruszaniu jednocześnie góra-dół, też nie zaobserwowałem reakcji na wyświetlaczu.
Sterowanie od radia z prawej działa jak należy.
Proszę o jakieś naprowadzenie.
Pozdrawiam
Jarek
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Czy objaw ten masz przy wyłączonym podświetleniu deski rozdzielczej? Ta konstrukcja przełącznika właściwie wyklucza możliwość uszkodzenia. Ja rozbierałem przyciski tylko po to żeby wymienić gumy. Może przycisk działa poprawnie, a zaczynają się problemy z CIMem.
Sprawdź czy z wyłączonym podświetleniem problem występuje i czy działa Ci klakson.
Sprawdź czy z wyłączonym podświetleniem problem występuje i czy działa Ci klakson.