pytanie o opony - rozmiar 195/50 r15 lub 195/60 R15

Zawieszenie, koła, podwozie, układ kierowniczy, hamulce, opony itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
skibimac

pytanie o opony - rozmiar 195/50 r15 lub 195/60 R15

#1 Post autor: skibimac »

witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2018, 17:54 przez Bodek, łącznie zmieniany 2 razy.

cieniassss

#2 Post autor: cieniassss »

skibimac pisze:witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???
nie warto, za małe kółka będą

Skasowany użytkownik 6483

#3 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Rozmiar 195/65/15 to rozmiar stadartowy w Zafirach z tego co sie orientuję zatem taki warto mieć u siebie na pokładzie :)

fabrus

#4 Post autor: fabrus »

Drugim rozmiarem standardowym w Zafirze A jest 205/55/R16

skibimac

#5 Post autor: skibimac »

ok dzieki

Todek

#6 Post autor: Todek »

Odświeżę temat. Mam do kupienia w dobrej cenie opony w rozmiarze 195/60-15. Czy różnica w wys. 2 cm, w stosunku do 195/65-15 będzie miała jakiś zły wpływ na auto?

Awatar użytkownika
Wojti
Zafiromaniak
Posty: 6240
Rejestracja: 15 kwie 2013, 19:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: ZB 400ps/502nm
Model: OPC
Oznaczenie silnika: z20leh
Gender:
Kontakt:

#7 Post autor: Wojti »

Pogorszyć raczej nie a raczej polepszyć się amortyzacja auta na nierównościach ale przy większych prędkościach może bardziej bujać to zależy jaki preferujesz styl jazdy :piwo:
Życie jest Piękne a z Zafirką jeszcze piękniejsze he he

alek_jan

#8 Post autor: alek_jan »

Raczej amortyzacja się pogorszy (niższy profil od standardu) i będzie twardszy, ale będzie mniej bujał. Po za tym licznik będzie bardziej przekłamywał (i prędkościomierz i przebytych km)

Awatar użytkownika
chabretti
Zafiromaniak
Posty: 2248
Rejestracja: 30 sie 2011, 20:51
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Żyrzyn [LPU]
Auto: Volvo
Model: V70
Oznaczenie silnika: D5244T5
Kontakt:

#9 Post autor: chabretti »

195/60 r15 - wskaźnik profilu opony (wskaźnik określający procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości. 60 oznacza, że wysokość opony to 60% jej szerokości).
Czyli zakładając tą oponę auto Ci się obniży. Żeby Zośka była na tej samej wysokości musisz mieć np. oponę 205/60 r15.
Tak na marginesie to opona z profilem 65 jest tańsza parę złoty od 60. kiedyś porównywałem opony tej samej firmy o identycznych parametrach czyli nośność i indeks prędkości itp.
Pamiętaj że Zafira A ma nośność 91
Czyli standard to 195/65 r15 91H lub V - na lato bo na zimę to przeważnie producenci robią T lub H
No chyba że jeździsz szybko to wtedy w-270km/h lub Y-300km/h

alek_jan

#10 Post autor: alek_jan »

chabretti, czyli potwierdziłeś moje słowa :)

Awatar użytkownika
chabretti
Zafiromaniak
Posty: 2248
Rejestracja: 30 sie 2011, 20:51
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Żyrzyn [LPU]
Auto: Volvo
Model: V70
Oznaczenie silnika: D5244T5
Kontakt:

#11 Post autor: chabretti »

alek_jan pisze:chabretti, czyli potwierdziłeś moje słowa :)
Na to wygląda ;)

vojti

#12 Post autor: vojti »

Rozmiar fabryczny to 195/65R15. Z tego, co gdzieś przeczytałem to jeśli chodzi o zamienniki opon to zalecane różnice w średnicach względem wymiaru fabrycznego to od +1,5% do -2%.
Opona 195/50R15 to różnica -10,16%. To nawet nie jest dopuszczalne 4%! Przy prędkości licznikowej 50 km/h w realu będzie 44,92 przy 100 km/h to 89,84.

bolid

#13 Post autor: bolid »

pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
no i nie wiem co z diagnostą?

a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto

Arczi

#14 Post autor: Arczi »

vojti pisze:To nawet nie jest dopuszczalne 4%
Takie cos pisze na stronach typu "porownywarka rozmiarow" i nie mozna tego mylic z prawnym dopuszczeniem.
bolid pisze:pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
Auto bedzie tak samo bezpieszne na ory oponie jak na 195/50/15 o ile bedzie to "zdrowa" opona.
Homologacja obowiazuje producenta bo bez niej nie sprzedlaby auta.
Niechcesz chyba powiedziec ze jak ktos w ZA zamiast 195/65/15 zalozy madrze dobrane 17-tki to auto bedzie mniej bezpieczne i nieprzewidywalne :>
bolid pisze:nie wiem co z diagnostą?
Nic. Jesli auta "german stajl" przechodza przeglady to chyba ni trzeba tego komentowac.
Na przegladzie opony maja miec powyzej minimum bieznika i byc takie same parami na jednej osi.
Diagnosta nie bedzie wnikal czemu masz mniejsze "profilem" opony.
bolid pisze:a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto
To wlasnie zaleta posiadania wlasnego zdania. Co do kkomfortu to masz racje, co do bezpieczenstwa to juz pisalem a wyglad to tez sprawa indywidualna :-)

bolid

#15 Post autor: bolid »

Archi, jeśli zmienimy na koło (felga + opona) o tej samej średnicy a innej szerokości, to - jeśli tylko nie będzie to zbyt szerokie co uniemożliwi swobodne wykonanie skrętu - zwiększymy sobie przyczepność (powierzchnia styku z jezdnią), zwiększymy sobie spalanie (większe opory) ale np. ESP będzie działać ok.

jeśli natomiast zmienimy na koło o innej średnicy (a tak jest w tym przypadku) to uniemożliwimy poprawna pracę ESP (obniżenie bezpieczeństwa), licznik nie będzie pokazywał właściwej prędkości, ponadto obniżamy prześwit i mniejsze koło gorzej zachowuje się na nierównościach (komfort użytkowania)

co innego mniejszy profil opony a co innego inny rozmiar koła (średnica felgi + profil opony) :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Podwozie”