[TUT/B]Wymiana termostatu CDTi - Z19DTH 150KM
[TUT/B]Wymiana termostatu CDTi - Z19DTH 150KM
Mam dobrą wiadomość dla użytkowników DTH.Wg info z naszego forum użytkownicy DT piszą,ze aby wymienić termostat muszą demontować czy tylko popuszczać śruby od chłodnicy spalin i EGR-a.Jest to oczywiście do zrobienia ale czasochłonne.W DTH sprawa jest bardzo prosta.Tutaj jest chyba ukłon producenta do użytkowników DTH za psujące się nagminnie klapy wirowe,których oczywiście w DT nie ma.Na początku powinniśmy spuścić płyn z układu zaworkiem,który jest u dołu chłodnicy po prawej stronie.
Należy zdemontować aku i jego podstawę,która zamocowana jest do nadwozia (nadkola) 3 śrubami na klucz "13".Potrzebny będzie klucz nasadowy z przedłużką.
Po demontażu mamy swobodny dostęp do 2 śrub klucz "13"+przedłużka i 1 szt klucz "10" mocujących termostat do głowicy oraz przewodów gumowych szt 4 i jednej wtyczki elektrycznej.Odkręcamy je i mamy termostat zdemontowany.Na foto poniżej zaznaczyłem kolorem czerwonym śruby do odkręcenia.
Poniżej fota głowicy po demontażu termostatu.
Zamontowałem termostat WAHLER-a,który ma tą samą temperaturę otwarcia jak oryginał BEHR-a czyli 88*C.
P.S.Następny odcinek będzie z serii "wymieniamy chłodnicę wody",bo przecieka ...odcinek dla ludzi o silnych nerwach
Należy zdemontować aku i jego podstawę,która zamocowana jest do nadwozia (nadkola) 3 śrubami na klucz "13".Potrzebny będzie klucz nasadowy z przedłużką.
Po demontażu mamy swobodny dostęp do 2 śrub klucz "13"+przedłużka i 1 szt klucz "10" mocujących termostat do głowicy oraz przewodów gumowych szt 4 i jednej wtyczki elektrycznej.Odkręcamy je i mamy termostat zdemontowany.Na foto poniżej zaznaczyłem kolorem czerwonym śruby do odkręcenia.
Poniżej fota głowicy po demontażu termostatu.
Zamontowałem termostat WAHLER-a,który ma tą samą temperaturę otwarcia jak oryginał BEHR-a czyli 88*C.
P.S.Następny odcinek będzie z serii "wymieniamy chłodnicę wody",bo przecieka ...odcinek dla ludzi o silnych nerwach
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 11:21 przez Anony Mous, łącznie zmieniany 3 razy.
te cztery gumy są rozumiem na opaskach. Te opaski ściska się np kombinerkami i schodzą?Marki pisze: przewodów gumowych szt 4 i jednej wtyczki elektrycznej.
patrząc na fotki, ta nakrętka '10' jest na wystającej z termostatu szpilce, i właśnie na tej szpilce jest jeszcze przykręcona chłodnica spalin (EGR Cooling Pipe) w z19dt?Marki pisze: Po demontażu mamy swobodny dostęp do 2 śrub klucz "13"+przedłużka i 1 szt klucz "10"
Czy uchwyt od chłodnicy spalin, który tam jest przymocowany to ten zaznaczony na fotce poniżej? (zdjęcie zapożyczone z allegro)
Uploaded with ImageShack.us
rozumiem, że chłodnica spalin w z19dth ma inne mocowanie i po prostu nie nachodzi na termostat (zdjęcie zapożyczone z allegro)
Uploaded with ImageShack.us
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2011, 23:20 przez Anony Mous, łącznie zmieniany 1 raz.
W DT i DTL chłodnica montowana jest do szpilki która jednocześnie mocuje termostat.
Ja wymieniałem termostat i czyściłem EGR i przepustnicę jednoczesnie.
Całość operacji wyglada mniej więcej tak:
1. demontujemy EGR - u mnie udało sie dokręcic sam zawór bez karbowanej rurki.
2. demontujemy przepustnicę.
3. wyciągamy akumulator i demontujemy podstawe akumulatora. dwie śruby w podstawie i trzecia od strony błotnika. Ściągamy przekażnik i jakiś komputer w przedniej części podstawy, następnie przecinamy opaski przewodu plusowego i przecinamy izolację na rogu podstawy ale tylko tą wierzchnią na plastiku podstawy, odczepiany zaczep na jednym z węży przy termostacie, przy montarzy przewody trzeba mieć plastikowe opaski zaciskowe.
4. odpinamy wtyczkę i sciągamy gumowe przewody, dwa zaciskane są jednorazowymi opaskami i potem musimy mieć opaski do 26mm i do 32 mm
5. odkręcamy dwie śruby mocujące chłodnicę z tyłu pod zaworem EGR i jedną na szpilce termostatu.
6. odkręcamy opaskę pomiędzy chłodnicą a karbowaną rurką ale przy kolektorze wylotowym, u mnie nie było tam uszczelki albo była tak wprasowana że jej nie zauważyłem.
8. w okolicach chłodnicy gazów wydechowych przechodzą również przewody do klimatyzacji które uniemożliwiają przesunięcie w/w chłodnicy, wystarzy popuścić dwie śruby które je mocują za silnikiem trzeba je wymacać bo ich nie widać.
Nie trzeba ich wykręcać wystarczy popuścić.
9. Teraz wystarczy przesunać chłodnice trochę do tyłu i odkręcić dolną śrube przy termostacie, następnie górną i mamy termostat wyciągnięty.
Umnie całość zabawy z czyszczeniem EGR, przepustnicy, boost sensora i wymianą termostatu zajęło 6 godzin. Z czego ze dwie godziny głowiłem się jak wykręcić termistat a właściwie to jak poluzować chłodnicę gazów.
Niestety nie miał mi kto robić zdjęć a sam miałem upaprane ręce i byłem wkurzony już na maksa żeby z taką pierdplą tyle czasu zeszło.
Ja wymieniałem termostat i czyściłem EGR i przepustnicę jednoczesnie.
Całość operacji wyglada mniej więcej tak:
1. demontujemy EGR - u mnie udało sie dokręcic sam zawór bez karbowanej rurki.
2. demontujemy przepustnicę.
3. wyciągamy akumulator i demontujemy podstawe akumulatora. dwie śruby w podstawie i trzecia od strony błotnika. Ściągamy przekażnik i jakiś komputer w przedniej części podstawy, następnie przecinamy opaski przewodu plusowego i przecinamy izolację na rogu podstawy ale tylko tą wierzchnią na plastiku podstawy, odczepiany zaczep na jednym z węży przy termostacie, przy montarzy przewody trzeba mieć plastikowe opaski zaciskowe.
4. odpinamy wtyczkę i sciągamy gumowe przewody, dwa zaciskane są jednorazowymi opaskami i potem musimy mieć opaski do 26mm i do 32 mm
5. odkręcamy dwie śruby mocujące chłodnicę z tyłu pod zaworem EGR i jedną na szpilce termostatu.
6. odkręcamy opaskę pomiędzy chłodnicą a karbowaną rurką ale przy kolektorze wylotowym, u mnie nie było tam uszczelki albo była tak wprasowana że jej nie zauważyłem.
8. w okolicach chłodnicy gazów wydechowych przechodzą również przewody do klimatyzacji które uniemożliwiają przesunięcie w/w chłodnicy, wystarzy popuścić dwie śruby które je mocują za silnikiem trzeba je wymacać bo ich nie widać.
Nie trzeba ich wykręcać wystarczy popuścić.
9. Teraz wystarczy przesunać chłodnice trochę do tyłu i odkręcić dolną śrube przy termostacie, następnie górną i mamy termostat wyciągnięty.
Umnie całość zabawy z czyszczeniem EGR, przepustnicy, boost sensora i wymianą termostatu zajęło 6 godzin. Z czego ze dwie godziny głowiłem się jak wykręcić termistat a właściwie to jak poluzować chłodnicę gazów.
Niestety nie miał mi kto robić zdjęć a sam miałem upaprane ręce i byłem wkurzony już na maksa żeby z taką pierdplą tyle czasu zeszło.
Czyli szanowni koledzy,
1. Na tej fotce od z19dt:
a. żółte mocowanie chłodnicy jest na bloku silnika i trzeba te dwie śruby tylko popuścić? Tam są pewnie dwa imbusy 6 lub 5 jak przy egr'ze? Czy lepiej całkiem je odkręcić żeby lepiej było odchylić chłodnicę żeby się dostać do dolnej śruby termostatu?
b. Czerwone mocowanie jest na szpilce od termostatu i odkręcamy go kluczem 10?
c. Te dwa przewodu gumowe zaznaczone na biało nie ruszamy, chłodnica po poluzowaniu będzie na nich sobie sprężynowała ?
d. Od czego jest ściągnięty ten przewód zielony? On nie przeszkadza? Nie zasłania? Jego rozumiem też nie trzeba ściągać?
(zdjęcie zapożyczone z allegro)
Uploaded with ImageShack.us
(zdjęcie zapożyczone z allegro)
Uploaded with ImageShack.us
3. Gdzie dokładnie jest ten kranik do spuszczania? Czy da się dostać do niego bez ściągania dolnej osłony silnika ?
1. Na tej fotce od z19dt:
a. żółte mocowanie chłodnicy jest na bloku silnika i trzeba te dwie śruby tylko popuścić? Tam są pewnie dwa imbusy 6 lub 5 jak przy egr'ze? Czy lepiej całkiem je odkręcić żeby lepiej było odchylić chłodnicę żeby się dostać do dolnej śruby termostatu?
b. Czerwone mocowanie jest na szpilce od termostatu i odkręcamy go kluczem 10?
c. Te dwa przewodu gumowe zaznaczone na biało nie ruszamy, chłodnica po poluzowaniu będzie na nich sobie sprężynowała ?
d. Od czego jest ściągnięty ten przewód zielony? On nie przeszkadza? Nie zasłania? Jego rozumiem też nie trzeba ściągać?
(zdjęcie zapożyczone z allegro)
Uploaded with ImageShack.us
2. Co do opasek, ta fotka jest fajna bo pokazuje termostat dokładnie tak jak jest zamontowany na silniku. Które opaski są jednorazowe? Czy nie lepiej podmienić je wszystkie na takie opaski skręcane kluczem np. jak gumowa rura od intercoolera?Jacek_Do pisze: sciągamy gumowe przewody, dwa zaciskane są jednorazowymi opaskami i potem musimy mieć opaski do 26mm i do 32 mm
(zdjęcie zapożyczone z allegro)
Uploaded with ImageShack.us
3. Gdzie dokładnie jest ten kranik do spuszczania? Czy da się dostać do niego bez ściągania dolnej osłony silnika ?
ad2 Możesz zastosować opaski stare ponownie ...chyba,że będą wyrobione to dajesz nowe...skręcane np takie jak wspomniałeś od IC...tylko do odpowiedniej średnicy przewodu.
ad3 Kran spustowy jest u dołu w prawym dolnym rogu chłodnicy czyli od strony pasażera.Osłony silnika nie trzeba demontować.Z kanału dojście bez problemu.Jeśli jego brak można auto podnieść na podnośniku z prawej strony dla ułatwienia dostępu.
ad3 Kran spustowy jest u dołu w prawym dolnym rogu chłodnicy czyli od strony pasażera.Osłony silnika nie trzeba demontować.Z kanału dojście bez problemu.Jeśli jego brak można auto podnieść na podnośniku z prawej strony dla ułatwienia dostępu.
Czy da się odkręcić śrubę mocującą chłodnicę spalin (dolne żółte oznaczenie fotka powyżej) bez odkręcania EGRa? Ja dzisiaj poległem na tym elemencie i musiałem niestety z powrotem wszystko złożyć do kupy... mam nadzieję że przy drugim podejściu dam radę bo dobranie się do tego wszystkiego to nie lada wyczym. PS. po jaką cholerę ktoś tak zaprojektował przykręcając jakiś element na ten który się wymienia co jakiś czas...?
Ja po wymianie termostatu 3 tygodnie walczylem ze zlokalizowaniem ubytku plynu. Dopiero dziscwe wsparciu z kolega udalo sie znalezc miejsce wycieku.
W pojedynke nie bylo szans bo lecialo dopiero przy wymuszonym obiegu wyzszymi obrotami-przegazowka. Im wyzsze obroty tym mocniej tryskalo i odparowywalo splywajac po rozgrzanym silniku...na jalowym wycieku nie bylo wogole..
Znalazlem dziurke w wezyku miedzy termostatem a przewodem zwrotnym. Taki cienki przewod tuz za korkiem wlewu oleju-DTH foty niestety nie mam...podkleje jakas zapozyczona z neta jak znajde chwile.
Ciekawostka..myslalem ze na pracujacym silniku odepne aku to silnik zgasnie..a tu nie...pracuje jak gdyby nigdy nic i nawet bledow nie lapie.
W pojedynke nie bylo szans bo lecialo dopiero przy wymuszonym obiegu wyzszymi obrotami-przegazowka. Im wyzsze obroty tym mocniej tryskalo i odparowywalo splywajac po rozgrzanym silniku...na jalowym wycieku nie bylo wogole..
Znalazlem dziurke w wezyku miedzy termostatem a przewodem zwrotnym. Taki cienki przewod tuz za korkiem wlewu oleju-DTH foty niestety nie mam...podkleje jakas zapozyczona z neta jak znajde chwile.
Ciekawostka..myslalem ze na pracujacym silniku odepne aku to silnik zgasnie..a tu nie...pracuje jak gdyby nigdy nic i nawet bledow nie lapie.
Witam wszystkich serdecznie, to jest prawidłowy termostat z obudową pasuje do mojego auta http://allegro.pl/termostat-opel-vectra ... 51972.html
czy można kupić gdzieś sam wkład bez obudowy i czujnika??
bardzo dziękuje za odp.
czy można kupić gdzieś sam wkład bez obudowy i czujnika??
bardzo dziękuje za odp.
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
Temat dotyczy dieslamkwg pisze:Witam wszystkich serdecznie, to jest prawidłowy termostat z obudową pasuje do mojego auta http://allegro.pl/termostat-opel-vectra ... 51972.html
czy można kupić gdzieś sam wkład bez obudowy i czujnika??
bardzo dziękuje za odp.
jeżeli chcesz poznać nr katalogowy termostatu dla Twojego auta napisz post w tym temacie: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=10690&start=45 i podaj nr VIN.
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.