Regulacja zaworów / luzów zaworowych silnik Z18XER

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Tomek74
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 12 sty 2014, 18:01
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Jarosław
Auto: Opel Zafira 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

Regulacja zaworów / luzów zaworowych silnik Z18XER

#1 Post autor: Tomek74 »

Witam Wszystkich.
Nie mogłem się doszukać informacji na temat regulacji zaworów, więc piszę o problemie.
Przymierzam się do założenia instalacji gazowej w zafirze B Z18XER.
Ponieważ gdzieś na forach trafił mi się wątek z regulacją zaworów przed założeniem instalacji,
pytam czy jest to konieczne. Dodam opel z 2005 r. przejechane 122 tys. , żadnego klekotania
nie słyszę. A jeszcze jedno na pytanie w kilku warsztatach o regulację zaworów wielkie zdziwienie, że "to trzeba regulować ?? w zafirach są hydrauliczne". Może ktoś poradził by mi warsztat w okolicy jarosławia (podkarpacie), gdzie robią takie rzeczy i żeby się nie uczyli na
mojej zafirce (nie wiem czy ta ostatnia prośba to zgodna z regulaminem).
Z góry dziękuje.
Ostatnio zmieniony 09 mar 2017, 16:38 przez Tomek74, łącznie zmieniany 1 raz.

greg84n

#2 Post autor: greg84n »

cześć. jeśli chodzi o luzy zaworowe to rzeczywiście mówią różnie. ta sprawa tez mnie interesowała. wejdź na forum lpg http://lpg-forum.pl/opel-zafira-b-1-8-1 ... 27123.html. jest tam właśnie o lpg w Z18XER. Dzwoniłem kiedyś do pana Rogowskiego (polecanego gazownika który też się tam wypowiada) i powiedział że u niego przed montażem trzeba te luzy wyregulować. On sam ma zafirę b w gazie więc może ci dużo podpowiedzieć. do tych silników musi być dobra instalacja a do tego bdb fachowiec więc dobrze wybadaj sprawę. lepiej może pojechać do dobrego gazownika nawet kilkaset kilometrów ale za to mieć wszystko dobrze zrobione. jak będziesz miał jakieś ciekawe info na temat gazowania tego silnika to daj znać, bo też myślę o zagazowaniu. na forum lpg możesz znaleźć wiele opinii na temat warsztatów w różnych rejonach kraju możesz się nimi zasugerować. pozdrawiam

Awatar użytkownika
prymus2103
Bywalec
Posty: 159
Rejestracja: 05 mar 2014, 23:04
Imię: Robert
Lokalizacja: Zamość
Auto: Opel Astra
Model: J
Oznaczenie silnika: A14NEL
Kontakt:

#3 Post autor: prymus2103 »

grigorji pisze:Witam.
Dużo się naczytałem na forum o regulacji zaworów w tym silniku a to że trzeba sprawdzać częsciej na LPG ,
a to że w ASO sprawdzają po 150000 tys km ,a to że regulacja polega na wymianie szklanek i praktycznie nic konkretnego.
Jako że sam lubię przy swoim aucie robić wszystko proszę o szczeguły jak to się robi.
Regulacji manualnej niema , jak nic nie stuka pod deklem to nic nie ruszaj , jedyne co to olej wymieniaj częściej , bo szklanki swoje kosztują i roboty od grona, takie jest moje zdanie , no chyba że masz dużo $$$ to do będzie mniej:-D
Ostatnio zmieniony 09 mar 2017, 16:32 przez prymus2103, łącznie zmieniany 1 raz.
https://www.facebook.com/autoserwisplos ... e=bookmark

Montaż Instalacji Gazowych LPG - http://www.lpgtech.pl/

Sprawy niemożliwe załatwiam od ręki , na cuda trzeba chwilę poczekać :-)

Obrazek

cieniassss

#4 Post autor: cieniassss »

grigorji pisze:regulacja polega na wymianie szklanek i praktycznie nic konkretnego.
Jako że sam lubię przy swoim aucie robić wszystko proszę o szczeguły jak to się robi.
Jest z tym sporo zabawy, producent zaleca regulację po 150 tys km, tak samo jak wymianę rozrządu, bo żeby wyregulować zawory, musisz zdemontować napęd rozrządu i oba wałki.
Szklanki musisz zamówić pod wymiar i może się okazać że tydzień w ASO potrwa ich zamówienie, wymiary szklanek są co 0,04mm do 3,23 mm a grubsze co 0,028mm. Cena jednej sztuki to 61,68zł.
prymus2103 pisze:jak nic nie stuka pod deklem to nic nie ruszaj , jedyne co to olej wymieniaj częściej
tutaj nie będzie stukać, bo luz nie powiększa się tylko znika, bo siadają zawory w gniazdach

grigorji

#5 Post autor: grigorji »

No to trochę zabawy jest.Rozrządu się nie boję bo już wymieniałem w takim silniku w vectrze c.
A jakie powinny być wartosci tych luzów?

Awatar użytkownika
Irenty
Świeżak
Posty: 23
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:50
Imię: Irek
Lokalizacja: Lubuskie
Auto: Opel Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: z18xer
Gender:

#6 Post autor: Irenty »

witam..
odświeżę temat regulacji zaworów, bo jak czytałem to tam nie ma popychaczy hydraulicznych a na allegro znalazłem coś takiego:
http://allegro.pl/popychacze-szklanki-o ... 08853.html
http://allegro.pl/popychacz-szklanka-in ... 71902.html
i w opisie jest silnik z18xer od naszych Zafirek B. To jak to w końcu jest??
________________________________
Pozdrawiam............ Irenty

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4086
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#7 Post autor: janekW67 »

W Zafirze B nie ma hydraulicznej regulacji zaworów! Popychacz,tzw."szklanka",ma bezpośredni kontakt z wałkiem rozrządu.
Oczywiście!

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#8 Post autor: cns80 »

janekW67 pisze:W Zafirze B nie ma hydraulicznej regulacji zaworów! Popychacz,tzw."szklanka",ma bezpośredni kontakt z wałkiem rozrządu.
I to jest właśnie hydrauliczna regulacja luzu zaworowego ;) Nie ma płytek, ani śruby. Luz jest regulowany zaworem w szklance pomiędzy komorami olejowymi.

Temat LPG i zaworów należałoby wyjaśnić do końca.
Nie ma znaczenia jaki jest system regulacji zaworów przy zakładaniu instalacji LPG. Prawidłowo założona instalacja serwisuje się tak jak na benzynie.
I w drugą stronę - nie ma znaczenia jaka regulacja zaworów została zastosowana. Czy benzyna czy LPG trzeba okresowo sprawdzać luz żeby nie wykończyć zaworów i głowicy. Najtańszy i najprostszy jest system śrubowy (prawie już nie spotykany). Następny jest system płytkowy (też już rzadko spotykany w nowych samochodach) gdzie do regulacji luzu należy wymienić płytki. Ostatni to właśnie system hydrauliczny, w którym trzeba wymieniać całe szklanki. Jedyna różnica jest w kosztach.
Jeżeli komuś się wydaje że kupi silnik z płytkową regulacją luzów założy byle jakie LPG i nie będzie miał problemów bo "przecież ma płytki" to się mocno zdziwi ;)
Przy prawidłowo wyregulowanej instalacji LPG niezależnie od systemu regulacji luzów okresowa kontrola prawdopodobnie ograniczy się do kosztów robocizny i kosztów uszczelki pokrywy zaworów. Gdy dojdzie do wymiany to w systemie płytkowym zapłacimy od 4 do ok. 25 zł za płytkę, a w systemie hydraulicznym około 20-200 zł za szklankę. Trzeba pamiętać że prawie zawsze da się szklanki czy płytki zamienić miejscami i wtedy trzeba dokupić np. tylko 2 lub 3 brakujące. Prawdę mówiąc nigdy nie spotkałem się z sytuacją żeby trzeba było wymienić komplet szklanek lub komplet płytek. Zawsze jakaś płytka czy szklanka pasowała w inne miejsce.

Także nie ma się co przerażać, bo nie taki diabeł straszny ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
Irenty
Świeżak
Posty: 23
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:50
Imię: Irek
Lokalizacja: Lubuskie
Auto: Opel Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: z18xer
Gender:

#9 Post autor: Irenty »

To nie chodzi o straszenie diabłem :) tylko jak są takie szklanki jak w opisie tzn że jest to regulacja hydrauliczna a w niej no niestety nie sprawdzasz luzów zaworowych ( tzn bardzo dobrze, że się nie sprawdza :) ) a wymienia się wtedy kiedy któryś klekocze. Nie rozbierałem tego silnika jeszcze i dokładnie nie wiem, na forach wszystkich piszą, że nie ma hydraulicznych, dlatego ten temat poruszyłem bo nie tylko na allegro znalazłem te popychacze do z18xer i w końcu sam zgłupiałem :(.
________________________________
Pozdrawiam............ Irenty

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#10 Post autor: cns80 »

Irenty pisze: tylko jak są takie szklanki jak w opisie tzn że jest to regulacja hydrauliczna a w niej no niestety nie sprawdzasz luzów zaworowych ( tzn bardzo dobrze, że się nie sprawdza :) ) a wymienia się wtedy kiedy któryś klekocze.
Mylisz się bardzo kolego. Po pierwsze sprawdza się normalnie jak w każdym systemie. Po drugie gdybyś wymieniał dopiero jak klekocze to raczej pozbyłbyś się silnika w szybkim tempie. Silnik ma naturalną tendencję do kasowania luzów (zwłaszcza na ubogiej mieszance) więc nie usłyszysz tego że zawory Ci się podpierają z powodu braku luzu. Nadmierny luz jest dużo mniej groźny od braku luzu.
Właśnie w tym celu należy sprawdzić luz między krzywką zaworu, a szklanką. Nie jestem tylko pewien czy szklanka bezpośrednio styka się z wałkiem czy są dźwigienki zaworowe. Nie mam teraz samochodu pod ręką żeby odkręcić korek oleju i zajrzeć :mrgreen:
Obrazek

Awatar użytkownika
Irenty
Świeżak
Posty: 23
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:50
Imię: Irek
Lokalizacja: Lubuskie
Auto: Opel Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: z18xer
Gender:

#11 Post autor: Irenty »

cns80 pisze:Właśnie w tym celu należy sprawdzić luz między krzywką zaworu, a szklanką.
No to kolego powiedz mi jak sprawdzić luzy zaworowe jeżeli są hydrauliczne, bo w takim przypadku to zawsze nie będzie luzów bo to reguluje ciśnienie oleju. Ale powtarzam tylko kiedy są popychacze hydrauliczne.
Po to wprowadzili popychacze hydrauliczne aby luz był zawsze minimalny ale zawór nie napięty. A gdy klekocze tzn że są zapchane kanały olejowe i powstaje duży luz i wtedy wymiana ( ewentualnie nieraz przeczyszczenie popychacza pomaga)
Ale tu chodzi o zasadnicze pytanie czy w z18xer są popychacze hydrauliczne.
________________________________
Pozdrawiam............ Irenty

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#12 Post autor: cns80 »

Irenty pisze:Po to wprowadzili popychacze hydrauliczne aby luz był zawsze minimalny ale zawór nie napięty. A gdy klekocze tzn że są zapchane kanały olejowe i powstaje duży luz i wtedy wymiana ( ewentualnie nieraz przeczyszczenie popychacza pomaga)
To ja pozwolę sobie odpowiedzieć pytaniem na pytanie i zapytam inaczej: Jak w systemie hydraulicznym sprawdzisz brak luzu skoro jak napisałeś "Po to wprowadzili popychacze hydrauliczne aby luz był zawsze minimalny ale zawór nie napięty", a popychacz ma określony i skończony zakres pracy ? Czyli według Ciebie jeśli jest cicho i nie klekocze to jest ok nawet jeśli zawór się nie domyka bo brakuje luzu ?

P.S. Zawory sprawdzamy na zimnym silniku więc na ciśnienie oleju nie masz co liczyć ;) Dopiero pompa je wytworzy. Między innymi dlatego uruchamiając Z18XER słychać czasem klekotanie gdy olej spłynie na dół silnika. Klekoczą KZFR i suche (nie napełnione) szklanki.
Irenty pisze:Ale tu chodzi o zasadnicze pytanie czy w z18xer są popychacze hydrauliczne.
Na sto procent są szklanki więc jak inaczej nazwiesz ten system ? Czy moderator mógłby wrzucić rysunek sterowania zaworów ?
Obrazek

smaru

#13 Post autor: smaru »

cns80 pisze: Na sto procent są szklanki więc jak inaczej nazwiesz ten system ? Czy moderator mógłby wrzucić rysunek sterowania zaworów ?
kolego mylisz się - Z18XER NIE MA hydraulicznych popychaczy - więc luz trzeba kontrolować

to, że są szklanki nie swiadczy o tym, że są też popychacze hydrauliczne - a to właśnie one są decydującym elementem w tym temacie

Awatar użytkownika
Bodek
Zafiromaniak
Posty: 16394
Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
Imię: Bodek
Lokalizacja: Polska B
Auto: Zafira_B_Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#14 Post autor: Bodek »

cns80 pisze:............. Czy moderator mógłby wrzucić rysunek sterowania zaworów ?
Mogę wrzucić tylko obrazek z katalogu:

Obrazek
:lis:

"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.

Awatar użytkownika
Irenty
Świeżak
Posty: 23
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:50
Imię: Irek
Lokalizacja: Lubuskie
Auto: Opel Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: z18xer
Gender:

#15 Post autor: Irenty »

smaru pisze:
cns80 pisze: Na sto procent są szklanki więc jak inaczej nazwiesz ten system ? Czy moderator mógłby wrzucić rysunek sterowania zaworów ?
kolego mylisz się - Z18XER NIE MA hydraulicznych popychaczy - więc luz trzeba kontrolować

to, że są szklanki nie swiadczy o tym, że są też popychacze hydrauliczne - a to właśnie one są decydującym elementem w tym temacie
to od czego są te sprzedawane popychacze:
http://allegro.pl/popycha...4688308853.html
http://allegro.pl/popycha...4693971902.html
nadmienie że nie tylko tam je znalazłem....
________________________________
Pozdrawiam............ Irenty

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”