[TUT/A] Montaż kontrolki tempomatu i niewłączenia świateł

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
GOTI
Zafiromaniak
Posty: 3401
Rejestracja: 30 paź 2012, 18:50
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Mysłowice / Stamford
Auto: Insignia
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:
Kontakt:

[TUT/A] Montaż kontrolki tempomatu i niewłączenia świateł

#1 Post autor: GOTI »

Montaż kontrolki włączenia tempomatu oraz niewłączenia świateł mijania w liczniku TRW
Obrazek

Opel niestety nie został seryjnie wyposażony w te kontrolki i jako, że udało mi sie je aktywować postanowiłem podzielić sie tym z Wami ;)

Prace rozpoczynamy od dobrania sie do licznika, a tym samym do płytki ze ścieżkami.
Jak rozebrać licznik: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=15780

Gdy mamy już płytke na stole zaczynamy modyfikacje wg. poniższego schematu:
Obrazek
Potrzebne elementy:
- 2x dioda LED lub SMD - kolory to już własna fantazja, ja użyłem czerwonej dla kontrolki świateł (SMD) oraz zielonej dla tempomatu (zwykły LED 5mm).
- 2x opornik SMD - oczywiście odpowiednie do koloru diód, dla przykładu ja użyłem 620Ohm dla diody świateł i 680Ohm dla diody tempomatu.

Jak sprawdzić czy wszystko dobrze polutowaliśmy :?:
Należy podać mase na piny 14 i 15 w liczniku (oczywiście na zapłonie) i obserwować czy diody świecą i z jaką mocą - pamiętajcie o odpowiednim dobraniu oporników, bo ja przez to spaliłem kilka diód, ale to w ramach testu :D

Jak wszystko jest należycie polutowane to kolejnym krokiem jest modyfikacja tarczy zegarów.
Należy przerobić tarcze tak by z samopoziomowania zrobić piktogram świateł, ja użyłem do tego marker i zamazałem strzałki od drugiej strony:
Obrazek Obrazek
jeżeli ktoś nie będzie robić kontrolki niewłączenia świateł mijania to nie musimy przerabiać tarczy ;)

Następnym i chyba najtrudniejszym etapem jest zrobienie modułu aby kontrolka tempomatu zadziała wg. poniższego schematu:
Obrazek
Schemat zapożyczony z pewnej Tureckiej strony ;)

Do zrobienia układu potrzebujemy:
2x przekaźnik 12V ok. 5A - wystarczy 4 stykowy i ważne aby były dwa takie same (ja użyłem 3A)
2x tranzystor BC 546 NPN
8x dioda prostownicza 1n-4001 (ja użyłem 1N-4007)
2x opornik 1k
2x opornik 10k
i ewentualnie kawałek płytki ale można też zrobić wszystko "na pajączka"

Jak sprawdzić czy moduł został dobrze zrobiony :?:
W miejsce czujnika sprzęgła, hamulca i "O" ma być stałe +12V
Następnie sprawdzamy czy przechodzą impulsy podając na ''I'' lub ''R'' napięcie.

Następnym etapem prac jest podłączenie przewodów z modułu.
Należy przeciągnąć przewody od modułu do kostki tempomatu, gdzie:
pin A - "O" na manetce
pin B - "I" na manetce
pin C - "R" na manetce
Ważne, aby dla pewności sprawdzić sobie gdzie jest sygnał dla "O" i miernikiem sprawdzić czy jest tam stałe +12V.
Dla ułatwienia kolory przewodów przy kostce tempomatu:
"O" - czarny z czerwonym paskiem
"I" - czarny z żółtym paskiem
"R" - czarny z brązowym paskiem

Mase do modułu brałem z belki, a przewód idący do czujnika hamulca zmostkowałem z przewodem idącym do czujnika sprzęgła (szary przewód) - tak dla ułatwienia, ponieważ nie chciało mi sie już grzebać ;)

Kolejnym etapem jest podanie sygnału (masy) na licznik
Obrazek
Do pinu 14 podajemy sygnał (mase) z modułu
Do pinu 15 mamy dwa sposoby:
1. podajemy mase z pinu 13 włącznika świateł (gruby żółty przewód) - w efekcie kontrolka świeci cały czas dopóki nie włączymy świateł mijania
2. podajemy mase z gniazda żarówki - w efekcie kontrolka świeci dopiero gdy włączymy światła mijania

Jak widać ja nie miałem przy sobie odpowiednich pinów wiec zrobiłem to poprzez odpowiednie uformowanie przewodu i potraktowanie go cyną - najważniejsze, że spełnia swoje zadanie ;)

Jeżeli wszystko zrobiliśmy prawidłowo to po przekręceniu kluczyka na zapłon powinno ukazać sie:
Obrazek
(w przypadku gdy wybraliśmy pierwsze rozwiązanie odnośnie pinu 15)

a jak przejedziemy sie na jazde próbną i włączymy tempomat:
Obrazek


Mam nadzieje, że pomogłem :)
Gdyby były jakieś pytania - śmiało ;)

Pozdrawiam
GOTI
Obrazek

Awatar użytkownika
SD72
Zafiromaniak
Posty: 5940
Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:
Kontakt:

#2 Post autor: SD72 »

Seba ten scheat bedzie pasowal :?:

Obrazek

Awatar użytkownika
GOTI
Zafiromaniak
Posty: 3401
Rejestracja: 30 paź 2012, 18:50
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Mysłowice / Stamford
Auto: Insignia
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:
Kontakt:

#3 Post autor: GOTI »

bazyliszek72 pisze:Seba ten scheat bedzie pasowal :?:

[url=http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/42/r3zc.jpg]Obrazek[/URL]
Ten schemat jest od licznika VDO Astry G.
W AG wygląda to nieco inaczej ale połączenia pinów sie zgadzają ;)

Sprawdź najpierw jaki licznik posiadasz (na obudowie jest widoczna firma) i wtedy będziemy myśleć ;)
W razie jakbyś miał VDO to oczywiście pomoge :piwo:
Obrazek

Maćku
Zafiromaniak
Posty: 2451
Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
Imię: Maciej
Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
Auto: seria 3
Model: e46
Oznaczenie silnika: M47,M54

#4 Post autor: Maćku »

Dodam to tego TUT'a informacje jak wykorzystać wolny 10 pin w kostce w Zafirach potrzebujących Serwomechanizm.

Tak więc prowadzimy kabel pod oryginalną kostkę w miejsce wolnego pinu z tego pinu prowadzimy kabelek pod licznik i PIN 14 tyle resztę wykonujemy jak opisał kolega GOTI
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”