[B] Kontrolka poziomu oleju

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Bodek
Zafiromaniak
Posty: 16394
Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
Imię: Bodek
Lokalizacja: Polska B
Auto: Zafira_B_Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#46 Post autor: Bodek »

vorny pisze:Bagnet był wycierany szmatą, pokazuje za dużo. I tak świeci mi INSP1000, więc będzie wymiana.
Nawet nie zaglądam pomiędzy wymianami, też mam chwasta, więc oleju przybywa ;) - zaświeca się INSP0 - wymieniam.
:lis:

"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.

vorny

#47 Post autor: vorny »

Panowie, a czy po wyglądzie olej rozrzedzony ropą można rozpoznać ? W mojej zośce olej nie jest do końca czarny, jest czarno-brązowy, nie śmierdzi ropą. Od ostatniej wymiany 11 czy 12 tyś km, a na bagnecie 2 cm ponad stan. Wypalanie chwasta nigdy nie było przerwane.

Awatar użytkownika
Maciek
Zafiromaniak
Posty: 3463
Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Z20LET
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#48 Post autor: Maciek »

Nie rozpoznasz po wyglądzie... wg mnie jak przybyło to warto wymienić, nie zawsze się wie, czy wypalanie zostało przerwane czy nie. Ogólnie 12-15 tys. km to optimum do wymiany.

mewrik
Przeglądacz
Posty: 81
Rejestracja: 28 sie 2012, 15:04
Imię: łukasz
Lokalizacja: polkowice
Auto: Opel Zafira 1.9 cdti Sport automat
Model: ZB
Oznaczenie silnika: z19dt
Gender:

#49 Post autor: mewrik »

czy każda zafira ma te kontrolkę o niskim stanie oleju u mnie dziś zapiał się czerwona od ciśnienia okazało sie ze na bagnecie było juz minimum albo i mniej po dolaniu wszystko ok jak sprawdzi czy czujnik czy kontrolka o ile ona jest

wesolys
Mieszkaniec
Posty: 215
Rejestracja: 09 lis 2010, 15:41
Imię: Sławek
Lokalizacja: Włocławek
Auto: Zafira Tourer
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A14NET
Gender:

#50 Post autor: wesolys »

mewrik pisze:czy każda zafira ma te kontrolkę o niskim stanie oleju u mnie dziś zapiał się czerwona od ciśnienia okazało sie ze na bagnecie było juz minimum albo i mniej po dolaniu wszystko ok jak sprawdzi czy czujnik czy kontrolka o ile ona jest
witam raczej każda powinna mieć czujnik , a sprawdzić można op-comem

Awatar użytkownika
Piasek
Zafiromaniak
Posty: 1133
Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
Lokalizacja: Piotrków Kujawski
Model:

#51 Post autor: Piasek »

Dzisiaj i mnie (ojca konkretnie) dopadła żółta kontrolka olejowa.
Z tego co czytam praktycznie 99% wspomnianego problemu dot. posiadaczy diesli ale i trafił się jeden 1.8XER.
Od początku:
Olej zmieniany w ASO ok 9tys km temu, może 9,5tyś km. Olej standardowy GM 5W-30.
Ojcy pojechali w góry na parę dni także nakręcili koło 1,5 tyś km łącznie. Przed wyjazdem sprawdzane wszystkie płyny ustrojowe w tym olej - było ok 2/3 na bagnecie.
Dzisiaj wracali z Zakopca - upał całą drogę, ojciec też do zawalidróg nie należy :D i po ok 350km dzwoni mi że zapaliła mu się żółta kontrolka oleju. Stanął, sprawdził bagnet - no olej jest. Postał z 10min, poczekał aż olej spłynie, sprawdził ponownie 2x, oleju ok 2/3 bagnetu.
Ruszył dalej w drogę, tym razem już spokojniej - po ok 20km kontrolka sama zgasła i tak kolejne 150km przejechali do domu.
Z uwag:
olej jest czarny i spalony niczym z diesla (a auto przecież zagazowane) i tutaj uwaga o której już kilkukrotnie pisałem w tematach dot. oleju silnikowego: benzyniaki opla z serii XEP i XER (to te z którymi mam do czynienia) strasznie masakrują olej.
Podejrzewam że to była przyczyna zapalenia tej kontrolki: olej silnikowy stracił swoje właściwości (co zauważyłem parę razy po nocy że uruchomiony silnik, jak zimny, niezbyt miło dla ucha pracuje, słychać całą tą pracującą maszynerię. Chwilę się rozgrzeje i już wraca kultura ale... to nie jest to co było zaraz po wymianie oleju.
Zatem pierwszy problem to bardzo "rzadki" olej zalecany do silnika
Drugi: jego przyspieszone zużycie i ogromne obciążenia jakie musi przenosić skoro tak szybko ulega przepaleniu i zmienia barwę na smoliście czarną
Trzeci: wątpliwa "wysoka jakość" oleju serwisowego GM - w świetle zalecanego interwału wymian co 30 tyś km !!! co jest niedorzecznie długim przebiegiem.
Czwarty: silniki benzynowe Opla mają bardzo wysoko ustawione termostaty co jeszcze bardziej przyspiesza proces zużycia/przepalenia oleju silnikowego (nie mylić ze spalaniem, konsumpcją - olej jest tyle że czarny)
I tak miałem oliwę zmieniać po 10 tyś km czyli na dniach... i teraz przykombinuję i spróbuję go jednak zalać ciut odporniejszym na temperatury olejem silnikowym czyli 5W-40 lub 5W-50.
Zobaczymy jakie będą efekty za następne 10 tyś km.
Ostatnio zmieniony 03 cze 2015, 20:12 przez Piasek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Wojti
Zafiromaniak
Posty: 6240
Rejestracja: 15 kwie 2013, 19:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: ZB 400ps/502nm
Model: OPC
Oznaczenie silnika: z20leh
Gender:
Kontakt:

#52 Post autor: Wojti »

Potwierdzam ja wcześniej miałem castrola 0/30 szybko robił się czarny wlałem Milersa 5/30 olej wygląda ładnie a nie ciemny i przepalony jak castrol... :lol:
Życie jest Piękne a z Zafirką jeszcze piękniejsze he he

Skasowany użytkownik 6483

#53 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Jesli olej po wymianie szybko robi sie czarny to chyba dobrze o nim świadczy bo spowodowane jest to tym ,że posiada on dobre właściwości czyszczące :piwo:

Awatar użytkownika
Piasek
Zafiromaniak
Posty: 1133
Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
Lokalizacja: Piotrków Kujawski
Model:

#54 Post autor: Piasek »

No właśnie nie do końca bo masz rację stwierdzając iż olej zawierający dużo detergentów ma się robić czarny bo cały ten syf z procesów spalania zbiera olej zapobiegając odkładaniu się tego na elementach silnika ale... w silnikach diesla. Owszem olej powinien czyścic silnik, wiadomo w dieslu ma z czego, w benzynie już nei tak bardzo (wiem po swoim mercu gdzie po 15 tyś km spuszczany olej ma kolor herbaciany a nie czarny jak z Zafiry i to już po 3-4 tyś km). Tutaj nie wchodzi w grę mycie silnika bo w zagazowanym nei ma z czego - tu dochodzi do przegrzewania i przepalenia oleju - stad jego kolor.
A skąd ma się brać czarny smolisty olej w silniku który 99% przebiegu robi na LPG ?? Proces spalania jest tak czysty jak tylko można sobie wyobrazić.
Moim zdaniem olej jest po prostu przepalony, zmasakrowany ekstremalnie wysoką temperaturą w jakiej pracują te silniki (XEP i XER) gdzie termostaty otwierają się dopiero przy 105*C !!. Ten silnik pracuje cały czas na granicy gotowania się. A wentylatory włączają się znacznie wyżej... Poszukałem trochę w necie i znalazłem na forum racingowym taki wpis:

Przegrzany olej jest w stanie powrocic do swoich pierwotnych wlasciwosci o ile nie zostanie odparowany, zapalony lub skoksowany . Olej takze powyzej okreslonej temperatury nagle nie straci zdolnosci do tworzenia filmu olejowego, jest to proces stopniowy zalezacy od kilku czynnikow. Dla Valvoline VR1 5W50 temperatura wrzenia wynosi >150'C i to mozna uznac za maksymalna dopuszczalna temperature, ale ze wzgledu na zmniejszanie lepkosci nie warto przekraczac 120-130'C bo olej to przetrwa ale silnik moze miec gorzej, choc przy wysokoobrotowych N/A nie powinno sie w takich zakresach temperatur nic dziac. Ja bym polecal nie przekraczac 120'C chyba, ze masz wskaznic cisnienia oleju, wtedy podczas wyscigu jakies 130-140'C nie powinno nic popsuc (o ile cisnienie bedzie w sensownym zakresi), ale jesli mialoby tak byc ciagle to chlodnica oleju konieczna.

Link do całości
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=53082

Nie zapominajmy że wpis dot. oleju 5W-50. To jakie miałby wówczas parametry 5W-30 zalecany przez Opla ??
Moim zdaniem GM przekombinował z olejem do silników XEP i XER zalecając lanie Dexos-2 żeby jedną beką oleju ASO mogły obsłużyć wszsystko co przyjedzie na serwis. A to moim zdaniem błąd bo po "pierwsze primo" Dexos-2 tyczy się głównie diesli (ich filtrów cząstek stałych i turbin) to po "drugie primo" te silniki pracują w sporo niższych temperaturach a po "trzecie primo ultimo" tam jest wymagany bardzo płynny olej w niskich temperaturach aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo turbinie. Nie wspominając o tym że Dexos-2 opracowany został pod wydłużony interwał wymian oleju (co 30 tyś km) co jest zabójstwem dla silników XER (koła zmiennych faz rozrządu).

W przyp. XEP i XER niestety stosowanie oleju 5W-30 (moim zdaniem) jest nieodpowiednie głównie przez zakres temperaturowy pracy tych silników - cały czas pow. 100*C - a od tej nie trudno uzyskać 120-130*C chwilowej temp. oleju (załadowana Zafirka na wakacyjnym wypadzie do CHR) kiedy to olej nie spełnia swojej roli w silniku (przepala się i zrywa film olejowy). Nie zapominajmy także że olej się zużywa: inne właściwości posiada zaraz po zalaniu w silnik, a inne (znacznie gorsze) po przebiegu 10-15 tyś km. Jak wskazuje mój przypadek już po 10 tyś km kwalifikuje się tylko do wymiany.
Nie twierdze że rekomendowany Dexos-2 5W-30 nie nadaje się do XEP, XER - bo nadaje się ale dla kogoś kto kręci te 10-15tyś km rocznie z czego większość to dojazdy do pracy, krótkie dystanse, niedogrzany silnik itp. Ale w moim przypadku, gdzie auto na prawdę śmiga kilometry (od listopada blisko 20 tyś km) zupełnie się nie sprawdza. W syt. kiedy auto robi po 500km jednorazowo lub ciągnie autostradą 140-150km/h na zapiętym tempomacie. Wówczas niestety olej 5W-30 to po prostu za mało...
Ostatnio zmieniony 05 cze 2015, 10:29 przez Piasek, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#55 Post autor: cns80 »

Mała uwaga:
Olej przepalony/przegrzany nie jest czarny (a właściwie jest ale z innych powodów). Olej przegrzany robi się rzadki w każdej temperaturze i nie potrafi ponownie uzyskać gęstości.
Olej czarny świadczy o nieszczelności granicy olej/paliwo (w dieslu to zjawisko jest dopuszczalne w rozsądnym zakresie). To związki organiczne paliwa zwęglają się w procesie spalania i barwią olej na czarno.

Troszkę już olejów przegrzałem w motocyklach i np Fuchs był rzadki i czarny, a Motul był tylko rzadki :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Piasek
Zafiromaniak
Posty: 1133
Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
Lokalizacja: Piotrków Kujawski
Model:

#56 Post autor: Piasek »

Ale problem czarnego oleju w XEP i XER nie jest tylko moim problemem. Każdy użytkownik tych silników potwierdzi że w/w "smolą" olej.
Jak na razie tylko Wojti napisał że lejąc Millers 5W-30 tego nie zaobserwował no ale to inna półka cenowa, w jego wypadku bardzo uzasadniona i wskazana ze względu na modyfikacje i wysilenie silnika ale my mamy seryjniaki, na dodatek wolnossące i zagazowane.
Skądś to smolenie musi się brać i na mój rozum: z notorycznego przegrzania oleju.

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#57 Post autor: cns80 »

Piasek pisze:Każdy użytkownik tych silników potwierdzi że w/w "smolą" olej.
Oczywiście. Mój też to robi.
Piasek pisze:Jak na razie tylko Wojti napisał że lejąc Millers 5W-30 tego nie zaobserwował no ale to inna półka cenowa,
I zdecydowanie inny silnik ;) Porównywanie jego turbolota z wonossakiem KZFR mija się z celem.
Piasek pisze:Skądś to smolenie musi się brać i na mój rozum: z notorycznego przegrzania oleju.
Smolenie bierze się ze spalania związków organicznych z paliwa, bo olej masz syntetyczny więc ciężko by je było spalać jak ich tam nie ma (są śladowe ilości dopuszczone normą).
Pamiętaj że nie masz EGR więc coś za coś.
Obrazek

jarosz1977
Debiutant
Posty: 45
Rejestracja: 29 wrz 2013, 20:13
Lokalizacja: Police
Model:

#58 Post autor: jarosz1977 »

Opisujecie tu głównie problemy z kontrolką poziomu oleju z włączonym silnikiem, jak już coś zaczyna się dziać.
Ale jest pytanie podstawowe: Czy ta kontrolka jak i kontrolka od zbyt wysokiej temperatury płynu chłodzącego testują się po włączeniu zapłonu? No chyba powinny? A u mnie nie. Cisza. Wszystkie inne się testują, nawet takie jak od doświetlania zakrętów. A te nie!!!
Czy tak jest, czy to coś u mnie?

Awatar użytkownika
cns80
Zafiromaniak
Posty: 1226
Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
Imię: Patryk
Lokalizacja: Warszawa [WT]
Auto: Renault
Model: Espace4
Oznaczenie silnika: J4BR

#59 Post autor: cns80 »

A kupowałeś auto od handlarza albo z komisu ?
Obrazek

jarosz1977
Debiutant
Posty: 45
Rejestracja: 29 wrz 2013, 20:13
Lokalizacja: Police
Model:

#60 Post autor: jarosz1977 »

Tak. Handlarz. Ale co z tego?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”