[B] Problemy z użytkowaniem filtra cząstek stałych (DPF)
Cześć,
chyba udało mi się wypalić mój filtr.
Wczoraj z rana przejechałem na dwójce z 3,5k RPM około 5 km, a potem (jak już nie mogłem kontynuować jazdy tym stylem to zatrzymałem się i utrzymywałem te obroty przez jakieś 15 minut, aż zauważyłem obniżenie spalania.
Dymiło się tak, że miałem obawy że spłonie mi auto. Trawka pod wydechem spopieliła się .
Później po podłączeniu OPka, pokazało 64% zapełnienia filtra i kontrolka od świec przestała migać.
Trochę dziwne, bo już kilka razy próbowałem go przeciągnąć na trasie na wysokich obrotach, kiedy czułem że zaczął wypalać i za każdym razem czekałem z wyłączeniem silnika do momentu, aż skończy proces. Niestety warunków do utrzymania 3,5 RPM na trasie przez kilkadziesiąt kilometrów nie miałem. Nawet na obwodnicy Słupska, którą przejechałem w prawo i lewo 3 razy (specjalnie do wypalenia DPF) musiałem kilka razy zwalniać do 70 km/h i w tym czasie obroty spadały < 3k.
Mam nadzieję, że to pozwoli mi na spokojniejsze doczekanie terminu wycięcia chwasta.
PS.
Jak sprawdzić, czy olej po dwóch tygodniach cyrków z wypalaniem jest w dobrym stanie?
Są jakieś pomiary właściwości oleju?
Niby świeżo po wymianie, ale jeśli miałoby się okazać, że jest w kiepskim stanie, to oczywiście umówiłbym się na wymianę.
Pozdrawiam wszystkich i wielkie dzięki za pomoc.
chyba udało mi się wypalić mój filtr.
Wczoraj z rana przejechałem na dwójce z 3,5k RPM około 5 km, a potem (jak już nie mogłem kontynuować jazdy tym stylem to zatrzymałem się i utrzymywałem te obroty przez jakieś 15 minut, aż zauważyłem obniżenie spalania.
Dymiło się tak, że miałem obawy że spłonie mi auto. Trawka pod wydechem spopieliła się .
Później po podłączeniu OPka, pokazało 64% zapełnienia filtra i kontrolka od świec przestała migać.
Trochę dziwne, bo już kilka razy próbowałem go przeciągnąć na trasie na wysokich obrotach, kiedy czułem że zaczął wypalać i za każdym razem czekałem z wyłączeniem silnika do momentu, aż skończy proces. Niestety warunków do utrzymania 3,5 RPM na trasie przez kilkadziesiąt kilometrów nie miałem. Nawet na obwodnicy Słupska, którą przejechałem w prawo i lewo 3 razy (specjalnie do wypalenia DPF) musiałem kilka razy zwalniać do 70 km/h i w tym czasie obroty spadały < 3k.
Mam nadzieję, że to pozwoli mi na spokojniejsze doczekanie terminu wycięcia chwasta.
PS.
Jak sprawdzić, czy olej po dwóch tygodniach cyrków z wypalaniem jest w dobrym stanie?
Są jakieś pomiary właściwości oleju?
Niby świeżo po wymianie, ale jeśli miałoby się okazać, że jest w kiepskim stanie, to oczywiście umówiłbym się na wymianę.
Pozdrawiam wszystkich i wielkie dzięki za pomoc.
-
- Zafiromaniak
- Posty: 853
- Rejestracja: 08 lip 2010, 08:51
- Lokalizacja: śląskie[SGL]
- Model:
No i myślałem, że jest już dobrze z moim DPF, ale chyba nie do końca.
Opiszę dalsze perypetie z moim filtrem.
Potrzebuje pomocy w diagnozie - najlepiej informacje jakie zakresy parametrów (temperatury, ciśnienia itp) są referencyjne, aby sprawdzić czy coś z moim silnikiem/układem wydechowym jest nie tak jak powinno.
Wygląda to mniej więcej tak, że kiedy nasycenie filtra dojdzie do >80% (zazwyczaj około 550 - 800 km), to załącza mi się coś w rodzaju wypalania, tzn.:
- biały dym z wydechu
- spalanie na biegu jałowym ~ 5 l/1h
Jak tylko wyczaję tę sytuację (bardzo łatwo w moim aucie), to staram się utrzymywać wysokie obroty >3k RPM i po 10 - 20 minut spalanie spada i białego dymu nie widać.
Jeśli zaraz po tym podłączę Opka, to najczęściej pokazuje mi że od wypalania minęło 0 km, ale nasycenie filtra nie spadło i nadal jest >80%.
Kilka razy udało mi się podłączyć Opka, kiedy procedura się rozpoczęła i mimo, że dym leci, spalanie wzrosło, to regeneracja DPF pokazuje 0%.
Dopiero gdy auto dostaje naprawdę mocno w kość (obroty >4k) utrzymywane przez kilka ładnych minut (najczęściej częściowo na postoju, bo nie mam w pobliżu trasy, gdzie mógłbym utrzymać stałą prędkość na wysokich obrotach), to kilka razy udaje mi się uruchomić Regenerację DPF i doprowadzić do 100% w OP-COM. Po zakończeniu regeneracji DPF ma 18%.
Wkurzające jest to, że widzę biały dym i podwyższone spalanie, ale mimo wysokich obrotów tylko czasami uda mi się zregenerować DPF-a. Prawie nigdy nie wyłączam silnika, gdy mam podwyższone spalanie i biały dym, a mimo to będąc teraz u mechanika stwierdził, że było 3 litry oleju ponad stan. Od ostatniej wymiany przejechałem około 9000 km i przybyło mi 3 litry paliwa w oleju.
Mechanik sprawił jakieś ciśnienia, bo zaniepokoiło go "słabe odpalanie" i stwierdził, że jeden wtryskiwacz jest do wymiany/regeneracji.
Mówi również, że to może być przyczyna dlaczego DPF ciężko dopalić, bo może silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury.
Czy wtryskiwacz może być przyczyną, dla której mój DPF ciężko zregenerować?
Jakie parametry mogą mieć wpływ na nieudaną regenerację DPF?
W jaki sposób mogę Opkiem sprawdzić te parametry?
Opiszę dalsze perypetie z moim filtrem.
Potrzebuje pomocy w diagnozie - najlepiej informacje jakie zakresy parametrów (temperatury, ciśnienia itp) są referencyjne, aby sprawdzić czy coś z moim silnikiem/układem wydechowym jest nie tak jak powinno.
Wygląda to mniej więcej tak, że kiedy nasycenie filtra dojdzie do >80% (zazwyczaj około 550 - 800 km), to załącza mi się coś w rodzaju wypalania, tzn.:
- biały dym z wydechu
- spalanie na biegu jałowym ~ 5 l/1h
Jak tylko wyczaję tę sytuację (bardzo łatwo w moim aucie), to staram się utrzymywać wysokie obroty >3k RPM i po 10 - 20 minut spalanie spada i białego dymu nie widać.
Jeśli zaraz po tym podłączę Opka, to najczęściej pokazuje mi że od wypalania minęło 0 km, ale nasycenie filtra nie spadło i nadal jest >80%.
Kilka razy udało mi się podłączyć Opka, kiedy procedura się rozpoczęła i mimo, że dym leci, spalanie wzrosło, to regeneracja DPF pokazuje 0%.
Dopiero gdy auto dostaje naprawdę mocno w kość (obroty >4k) utrzymywane przez kilka ładnych minut (najczęściej częściowo na postoju, bo nie mam w pobliżu trasy, gdzie mógłbym utrzymać stałą prędkość na wysokich obrotach), to kilka razy udaje mi się uruchomić Regenerację DPF i doprowadzić do 100% w OP-COM. Po zakończeniu regeneracji DPF ma 18%.
Wkurzające jest to, że widzę biały dym i podwyższone spalanie, ale mimo wysokich obrotów tylko czasami uda mi się zregenerować DPF-a. Prawie nigdy nie wyłączam silnika, gdy mam podwyższone spalanie i biały dym, a mimo to będąc teraz u mechanika stwierdził, że było 3 litry oleju ponad stan. Od ostatniej wymiany przejechałem około 9000 km i przybyło mi 3 litry paliwa w oleju.
Mechanik sprawił jakieś ciśnienia, bo zaniepokoiło go "słabe odpalanie" i stwierdził, że jeden wtryskiwacz jest do wymiany/regeneracji.
Mówi również, że to może być przyczyna dlaczego DPF ciężko dopalić, bo może silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury.
Czy wtryskiwacz może być przyczyną, dla której mój DPF ciężko zregenerować?
Jakie parametry mogą mieć wpływ na nieudaną regenerację DPF?
W jaki sposób mogę Opkiem sprawdzić te parametry?
- rafant4011
- Zafiromaniak
- Posty: 6706
- Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
- Imię: Rafał
- Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
- Auto: Zafira B
- Model: Cosmo
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
Ja bym wyrwał chwastazuczek30 pisze:Witam, jestem nowym użytkownikiem na forum oraz Zafiry 1,9Cdti 74kW (czyli chyba 100kucyków) z 2007r.-> po niecałych dwóch tygodniach użytkowania tego autka, okazało się iż nieszczęsny DPF - "zapchał" się, auto straciło moc; przy próbie odpalania - przy otwartej masce silnik syczał, zaprowadziłem autko do komisu gdzie je kupiłem i tam właściciel mi powiedział iż są dwa warianty do wyboru i tutaj mam pytanie:
1. czy lepiej jest DPF w ogóle usunąć (koszt około 1000zł), czy coś niedobrego może się stać potem z silnikiem, będzie większe spalanie? jakieś inne efekty uboczne?
2. wyczyścić obecny DPF (koszt około 400zł) i czekać aż znowu się "zapcha" i dalej w kółko to samo robić?
proszę o poradę, gdyż nie znam się na tym....
powiedzcie mi również czy te ceny które podał mi mechanik są normalne czy chce ze mnie zedrzeć jak się patrzy?
P.S. zauważyłem iż napisałem temat w nieodpowiednim dziale, proszę administratora o podpięcie do działu DPF - z góry dziękuje i przepraszam
1000zł to tak w miarę
Ostatnio zmieniony 08 sie 2015, 15:05 przez rafant4011, łącznie zmieniany 1 raz.
Panowie, wydaje mi się że cena 1000zl jest dość wysoka bo u mnie kumpel chcial jakieś 300zl wraz z przeprogramowaniem komputera. Nie pytałem się czy w tej cenie również wywali mi EGR. Kolego , jeśli masz zapchany ten DPF to może lepiej poszukać przyczyny bo u mnie jak mi się zapchał DPF to miałem ukruszoną rurkę od czujnika różnicy ciśnień. Wymieniłem to i od tamtej pory nie mam żadnych problemów z DPF. Sam się wypala co wcale mi nie przeszkadza. Zatem może na początek zdiagnozuj usterkę a już ostatecznie pomyśl o usunięciu chwasta
łatwo powiedzieć "zdiagnozuj usterkę" - jak pisałem nie znam się na tym
zresztą załatwianie lawety, która przewiezie mi autko do innego warsztatu (tańszego) to niestety kolejne niepotrzebne koszty
powiedzcie mi tylko czy będzie więcej palił przez usunięcie DPF'u czy spalanie zostanie tak jak było?
oraz czy poprzez usunięcie DPF mam liczyć się z jakimiś innymi "komplikacjami" w silniku?
zresztą załatwianie lawety, która przewiezie mi autko do innego warsztatu (tańszego) to niestety kolejne niepotrzebne koszty
powiedzcie mi tylko czy będzie więcej palił przez usunięcie DPF'u czy spalanie zostanie tak jak było?
oraz czy poprzez usunięcie DPF mam liczyć się z jakimiś innymi "komplikacjami" w silniku?
Ostatnio zmieniony 08 sie 2015, 17:03 przez zuczek30, łącznie zmieniany 1 raz.
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
będzie palił mniej bo nie będzie się wypalał - a do wypalania potrzebny jest OKzuczek30 pisze:łatwo powiedzieć "zdiagnozuj usterkę" - jak pisałem nie znam się na tym
zresztą załatwianie lawety, która przewiezie mi autko do innego warsztatu (tańszego) to niestety kolejne niepotrzebne koszty
powiedzcie mi tylko czy będzie więcej palił przez usunięcie DPF'u czy spalanie zostanie tak jak było?
oraz czy poprzez usunięcie DPF mam liczyć się z jakimiś innymi "komplikacjami" w silniku?
silnik nie ucierpi, może troszkę podymić
możesz raz wypalić serwisowo, ale licz się z tym, że trzeba zmienić olej i filtr
jeżeli to nic nie da - wycinka - ale cena 1000 to dość dużo :>
Przeczytaj http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=4745&start=0
Ostatnio zmieniony 08 sie 2015, 17:22 przez Bodek, łącznie zmieniany 1 raz.
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
-
- Zafiromaniak
- Posty: 853
- Rejestracja: 08 lip 2010, 08:51
- Lokalizacja: śląskie[SGL]
- Model:
Na dłuższą metę nie można słuchać tej czarnej magii o DPF!!! Każdy świadomy posiadacz auta z tym wynalazkiem po prostu "daje rady"!!! Jakoś się dzieje że część użytkowników nie narzeka, a czemu tak jest? bo ma wiedzę jak korzystać z auta wyposażonego w owy filtr.
Moim zdaniem kierowca nieświadomy powinien, albo się "doszkolić" i nabyć maksymalnie informacji na temat DPF/FAP, Albo kupić 20 letniego mercedesa i dać sobie spokój!
Moim zdaniem kierowca nieświadomy powinien, albo się "doszkolić" i nabyć maksymalnie informacji na temat DPF/FAP, Albo kupić 20 letniego mercedesa i dać sobie spokój!
Hej.
Pacjent to Zafira B 1,9CDTI 120KM. No i mnie dopadł problem z DPF. Mianowicie już drugie wypalenie zrobiło się po ~250km. Wcześniejsze wypalenia były po średnio 800km. Stytlu jazdy nie zmieniłem, trasa ciągle ta sama. Auto miało jedynie wymienione świece żarowe, bo jedna była całkowicie spalona a dwie słabo grzały.
No i właśnie jakoś to się wszystko zbiegło po wymianie świec.
Auto nie wyrzuca żadnych błędów, chodzi normalnie, jednak to częste wypalanie mnie martwi.
Co posprawdzać, obadać??
Nagle w tak krótkim czasie DPF się zapchał i nie chce go wypalić??
Tak wiem, najprościej wyrwać chwasta, ale skoro dobrze było z dpf, to wolałbym doprowadzić do stanu OK i mieć go nadal...
Pacjent to Zafira B 1,9CDTI 120KM. No i mnie dopadł problem z DPF. Mianowicie już drugie wypalenie zrobiło się po ~250km. Wcześniejsze wypalenia były po średnio 800km. Stytlu jazdy nie zmieniłem, trasa ciągle ta sama. Auto miało jedynie wymienione świece żarowe, bo jedna była całkowicie spalona a dwie słabo grzały.
No i właśnie jakoś to się wszystko zbiegło po wymianie świec.
Auto nie wyrzuca żadnych błędów, chodzi normalnie, jednak to częste wypalanie mnie martwi.
Co posprawdzać, obadać??
Nagle w tak krótkim czasie DPF się zapchał i nie chce go wypalić??
Tak wiem, najprościej wyrwać chwasta, ale skoro dobrze było z dpf, to wolałbym doprowadzić do stanu OK i mieć go nadal...
Ostatnio zmieniony 02 lis 2015, 08:32 przez _model_, łącznie zmieniany 1 raz.
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
A jaka jest wartość nasycenia filtra po wypaleniu
Może nie wypala się do końca
Może nie wypala się do końca
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
Dzisiaj podepnę OP'a i zobaczę jaką będzie miał wartość po przejechaniu prawie 100km
Odczyty z OP'a
Na drugiej i trzecij fotce na biegu jałowym, różnica ciśnień filtra skacze od -1 do 1.
pierwsza fotka przy 2000rpm wartość stoi na 1.
Nie wiem do ilu wypala się filtr, ale po przejechaniu 75km wartość nasycenia 36% to chyba za dużo??
Odczyty z OP'a
Na drugiej i trzecij fotce na biegu jałowym, różnica ciśnień filtra skacze od -1 do 1.
pierwsza fotka przy 2000rpm wartość stoi na 1.
Nie wiem do ilu wypala się filtr, ale po przejechaniu 75km wartość nasycenia 36% to chyba za dużo??
Ostatnio zmieniony 02 lis 2015, 19:46 przez _model_, łącznie zmieniany 2 razy.
- fredas
- Zafiromaniak
- Posty: 5222
- Rejestracja: 30 lis 2014, 12:46
- Imię: Ryszard
- Lokalizacja: Sypniewo [cse]
- Auto: Opel Zafira B
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
sprawdź wężyk pomiędzy filtrem paliwa a rurką która idzie do dpf tyle że trzeba zdjąć płytę dolnąmicek71 pisze:Witam wszystkich.Jak w temacie .Zaczęło się od tego że omal nie spaliło mi się auto.W ruchu miejskim poczułem w aucie dym.Temperatura od tłumika była tak wysoka że wypaliło mi wielką dziurę w wykładzinie na tunelu środkowym pomiędzy pierwszym a drugim rzędem foteli.zdeformowane plastiki nawiewu tunelu przy ręcznym.Na podnośniku okazało się,że pod spodem auta blacha wypalona jak w piecu hutniczym w okolicach kata i dpfa.Dpf z wielką dziurą na końcu-mogłem rękę w nią włożyć.Nie pomogły osłony termiczne całego układu wydechu.Dziura w zbiorniku paliwa i wszystko w okuł popalone.I nie była to żadna dywersja bo wyraźnie od temperatury układu wydechowego.Wymieniłem wszystko prócz katalizatora.Po naprawie podpięty pod kompa i brak błędów.Sprawdzał mi wtryski-ok.dpf- przepustowość ok.Po naprawie jeździłem trochę po mieście wszystko było ok.Pojechałem na trasę miałem zdemontowane plastiki tunelu środkowego i monitorowałem co się dzieje i nic się nie wydarzyło dopóki się nie zatrzymałem.Parę sekund po tym jak stanąłem zaczął się wydobywać dym do środka w okolicach ręcznego. To nie mały dymek jak z papierosa,tylko taki że wnętrze wypełniło się dymem w parę sekund.Stałem z gaśnicą w ręku i czekałem z pootwieranymi drzwiami przez około 5 minut aż przestało się dymić.Wygląda na to że to auto uruchamia non stop jakąś szaloną sekwencje wypalania DPFa.
Ostatnio zmieniony 08 lis 2015, 17:36 przez fredas, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Bywalec
- Posty: 126
- Rejestracja: 04 sie 2013, 13:43
- Imię: Damian
- Lokalizacja: Siemianowice Śl.
- Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
mam problem pacjent to vectra c 2004r 1.9 dth wyskakuje mi błąd p1901-75 wymieniłem czujnik różnicy ciśnień dakej po przejechaniu 5 km wyskakuje błąd, sprawdziłem wężyki dobre, nasycenie filtra 66%, serwisowo też nie da się wypalić wyskakuje błąd, co jeszcze można sprawdzic?
Ostatnio zmieniony 16 sty 2016, 17:59 przez dampat, łącznie zmieniany 1 raz.
- SD72
- Zafiromaniak
- Posty: 5940
- Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
- Imię: Sylwek
- Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
- Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
- Kontakt:
Moze pomozegregory212 pisze:Witam,
mam problem w Zafirze B silnik 1.7CDTI 110KM, wczoraj po odpaleniu silnika zaczęła mi migać kontrolka świec żarowych. Silnik zgasiłem i odpaliłem ponownie i kontrola cały czas miga. Mam pytanie co może być tego przyczyną.
Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=922
Ostatnio zmieniony 22 lip 2016, 15:01 przez SD72, łącznie zmieniany 1 raz.
bazyliszek72