[A] Zaparowane szyby

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
GOTI
Zafiromaniak
Posty: 3401
Rejestracja: 30 paź 2012, 18:50
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Mysłowice / Stamford
Auto: Insignia
Model: ZA
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:
Kontakt:

#136 Post autor: GOTI »

Tak pokrótce:
Próbowałem reanimować silniczek (zadziałało chwilowo) po czym kupiłem drugi (używany), lecz ten po kilku miesiącach padł, więc zupełnie przypadkiem kupiłem następny (trzeci już używany) z wyłącznikami krańcowymi żeby ograniczyć efekt zwierania a tym samym odklejania sie magnesu.

Nie pamiętam od kiedy go mam ale spełnia swoje zadanie :ok:
Obrazek

Awatar użytkownika
chabretti
Zafiromaniak
Posty: 2248
Rejestracja: 30 sie 2011, 20:51
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Żyrzyn [LPU]
Auto: Volvo
Model: V70
Oznaczenie silnika: D5244T5
Kontakt:

#137 Post autor: chabretti »

GOTI pisze: Nie pamiętam od kiedy go mam ale spełnia swoje zadanie :ok:
Ja też nie pamiętam ale wyłączniki krańcowe dają rade. Założenie wyłączników krańcowych Jest opisane na forum Kolegów z Astra Klub Polska dokładnie krok po kroku.
Dasz rade ogarnąć :)

Marcin1769

#138 Post autor: Marcin1769 »

Nie można poprosić autora toturiala z AKP aby zamieścić to u nas? Bo na jakiego grzyba mi zakładać kolejne konto na innym portalu... :mysli:

Awatar użytkownika
miodzik
Zafiromaniak
Posty: 3090
Rejestracja: 23 lut 2013, 18:26
Imię: Marcin
Lokalizacja: Świdwin ZSD
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#139 Post autor: miodzik »

Witam, Każdego prędzej czy później dopada problem blokującej się kopuły obiegu wewnętrznego co bezpośrednio wpływa np. na parowanie szyb.
Co powoduje blokowanie się silniczka? Rozwiązanie jakie zastosowano. Do silniczka cały czas dopływa prąd czyli w rezultacie, że jest on w skrajnym położeniu próbuje się dalej obracać co powoduje jego niszczenie (odklejenie magnesu itp).

mod u siebie zrobiłem już ponad rok temu, polega on na założeniu wyłączników krańcowych odcinających prąd w skrajnych pozycjach. W moim garażu pojawiła się o tym informacja ale relacja gdzieś się zgubiła. Ostatnio temat powrócił, a dzisiaj przy okazji demontażu wentylatora dmuchawy (czyszczenie i smarowanie) obfotografowałem silniczek. W związku z tym nie będzie zdjęć step by step jak to wszystko zmodzić :(

Co trzeba zakupić w sklepie elektronicznym:

- dwie krańcówki najmniejsze jakie mają, tu przykład z długim ramieniem, ja montowałem z krótkim
Obrazek
- dwie diody prostownicze ~1 A (pasek na diodzie odpowiada paskowi na schemacie)
Obrazek

Zakładam, że każdy wie jak wyciągnąć silniczek. Trzyma się on na trzech Torx 20 te same co schowek. Są dwie metody, odkręcenie na zamontowanej dmuchawie (trzeba mieć czym podejść do śrub) lub zdjąć razem z dmuchawą. Manual do tego: http://forum.samnaprawiam.com/czyszczen ... vt2079.htm

Jak mamy już silniczek na warsztacie można go śmiało rozebrać na części, nie martwić się zapamiętywaniem położenia zębatek czy dźwigni, silniczek sam się nastawi. Wyciągamy jedną zębatkę, tak by można było swobodnie obracać dźwignią.
Zakładam, że wszystkie silniczki były składane identycznie.
Zdjęcia są obrócone do tej samej pozycji by zachować ciągłość w opisie gdzie góra a gdzie dół.

Schemat instalacji:

Obrazek

Żółta i niebieska kropka wskazuje na kolory przewodów. Czerwone kreski to miejsce w którym przecinamy/odlutowujemy niebieski kabel.

Zaczynamy od odlutowania niebieskiego kabelka (u mnie szedł on od skrajnego pinu w silniczku do skrajnego pinu we wtyczce). Robimy dwa otworki, można wiercić, ja je wypalałem rozgrzaną nad gazówką igłą.
Staramy się zrobić tak by jeden był możliwie pod pinem wtyczki od którego odlutowaliśmy kabelek przez niego przełożymy dwie diody (ważne by były skierowane w przeciwne strony) i razem lutujemy je do wolnego pinu.
Drugi otworek wielkości odpowiedniej dla przeprowadzenia kabelka (u mnie czerwony) lutujemy go do wolnego pinu w silniczku.

Obrazek

Przejdźmy do montażu krańcówek. Swobodne obracanie dźwignią przyda nam się teraz do ustawienia ich w odpowiednim położeniu. Zasada jest taka by przykleić je w takim położeniu by usłyszeć kliknięcie na około milimetr przed dojściem dźwigni w skrajne położenie (zawsze można blaszkę krańcówki wygiąć by podregulować (jak widać na zdjęciach jedna jest wygięta a druga prosta). Kropelka sprawdzi się tu najlepiej, trzeba to zrobić sprawie - kropelka nie wybacza błędu w położeniu elementu :lol:

Obrazek

Łączenie w całość.
Krańcówka ma 3 styki, C (masa można powiedzieć), NO (normal open), NC (normal close)
nas interesuje masa i styk "normalnie zamknięty", zazwyczaj dwa skrajne (można to sprawdzić, w stanie spoczynku powinno być między nimi przejście a po wciśnięciu robi się przerwa w obwodzie).

Obrazek

Dioda, która ma pasek u góry zaginamy do prawej krańcówki i lutujemy do pierwszego styku, drugą diodę z paskiem na dole lutujemy do krańcówki po drugiej stronie.
Górne piny jednej i drugiej krańcówki łączymy razem (biały kabelek)
Kabelek (czerwony) który wyprowadziliśmy ze środka lutujemy do górnego pinu dowolnej krańcówki.

Obrazek

Całość jest gotowa, można silniczek składać i montować w samochodzie. Od teraz zero problemów z obiegiem powietrza!
Film z Zamontowanego silniczka. Pokazałem że silniczek faktycznie jest zatrzymywany po dotknięciu krańcówki i jej wciskanie nie ma wpływu na pracę w przeciwną stronę. Zapomniałem o pokazaniu, że zawrócenie silniczka w połowie drogi też nie jest problemem (chodź w 16 sec widać jak przycisk wcisnął mi się dwa razy, silniczek podniósł się troszkę i zaraz zawrócił).

http://www.youtube.com/watch?v=gC87rLjuroU

źródło: http://www.astraklubpolska.pl
Ostatnio zmieniony 12 maja 2015, 01:58 przez miodzik, łącznie zmieniany 5 razy.
moja Zafira
Obrazek
Bogu na chwałę, ludziom na pożytek

Marcin1769

#140 Post autor: Marcin1769 »

a masz może podobny toturial do magnesu? :)

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#141 Post autor: MARCEL! »

Co do zaparowanych szyb... Warto podnieść maskę, zdemontować uszczelkę między podszybiem i maską i zdjąć ten plastik z wywietrznikiem... Czasem w tej przestrzeni może być syf, liście, błoto itp... Nie tylko od tej strony gdzie jest wywietrznik od strony kierowcy, ale po drugiej stronie. Tam jak włączymy nawiew przy zdjętym podszybiu, zaobserwujemy że powietrze tamtędy leci po stronie pasażera... Ja miałem tam trochę syfu, po przeczyszczeniu jakby mniej parowało, praktycznie wcale (no i po odgrzybieniu klimatyzacji i wymianie filtra, odkurzeniu wnętrza i wymyciu szyb od środka).

Painball

#142 Post autor: Painball »

MARCEL! pisze:zdemontować uszczelkę między podszybiem i maską i zdjąć ten plastik z wywietrznikiem
Że który plastik i uszczelkę? Tą osłonę do ściągnięcia której trzeba demontować wycieraczki? U mnie wszystko już było. Lornetka. Filtry pyłkowe (różne). W lato suszenie wykładzin. Czyszczenie odpływów. Zaczyna padać - klima. Inaczej się nie da.

MARCEL!
Zafiromaniak
Posty: 750
Rejestracja: 14 gru 2011, 12:33
Imię: Mar
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#143 Post autor: MARCEL! »

Painball pisze:
MARCEL! pisze:zdemontować uszczelkę między podszybiem i maską i zdjąć ten plastik z wywietrznikiem
Że który plastik i uszczelkę? Tą osłonę do ściągnięcia której trzeba demontować wycieraczki? U mnie wszystko już było. Lornetka. Filtry pyłkowe (różne). W lato suszenie wykładzin. Czyszczenie odpływów. Zaczyna padać - klima. Inaczej się nie da.
Tak, to jest ta maskownica... w środku jak się ją zdejmie to widać mechanizm wycieraczek.
Próbowałeś ozonować wnętrze auta + porządne umycie szyb od środka?

Painball

#144 Post autor: Painball »

Tak, bo miałem problem z cieknącą lornetką i miałem płyn chłodniczy na szybach i w kanałach wentylacyjnych. Benzyną ekstrakcyjna, potem płynem do okien. Wiele razy zanim układ się wyczyścił. Po całej powierzchni szyb paruje więc wykluczam brud na szybach.

vojti

#145 Post autor: vojti »

Painball pisze:
MARCEL! pisze:zdemontować uszczelkę między podszybiem i maską i zdjąć ten plastik z wywietrznikiem
Że który plastik i uszczelkę? Tą osłonę do ściągnięcia której trzeba demontować wycieraczki? U mnie wszystko już było. Lornetka. Filtry pyłkowe (różne). W lato suszenie wykładzin. Czyszczenie odpływów. Zaczyna padać - klima. Inaczej się nie da.
Prawda, nie wyobrażam sobie teraz jazdy bez klimy jesienią

Painball

#146 Post autor: Painball »

Czyli nie jest to bolączka tylko mojego egzemplarza? Co mnie nie cieszy bo wolałbym jeździć bez parujących okien.

vojti

#147 Post autor: vojti »

Jak rano wiosną lub jesienią odpalam auto i parują mi szyby , to znaczy, że wieczorem wyłączyłem klimę :D

luka28071982

#148 Post autor: luka28071982 »

Witam,
Posiadam Zafirę A z 1999 roku silnik 1,8 benzyna /gaz 115 KM od jakiegoś czasu bardzo parują mi szybu ( wszystkie), filtr kabinowy oczywiście wymieniony , klimatyzacja odgrzybiona, płynu nie ubywa, wydaje mi się że po jakimś czasue od umycia szyby wewnątrz ona robisię jakby tłusta.
Ponadto jak korzystam z klimtyzacji jest ok ale jak wyłącze klimę czuć jakiś dziwny zapach przez pewiem czas.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu.

Awatar użytkownika
gRZENIU
Zafiromaniak
Posty: 2136
Rejestracja: 17 maja 2015, 03:30
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Signum
Model: Polift
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#149 Post autor: gRZENIU »

luka28071982,spróbuj ponownie umyć szyby płynem z alkoholem, powinno odpowiednio odtłuścić szyby...

luka28071982

#150 Post autor: luka28071982 »

A skąd ten zapach po wyłaczeniu klimy i parują wszystkie szyby . czy może nieć to zwiazek z klimą ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”