[TUT/B] Oświetlenie drzwi
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
[TUT/B] Oświetlenie drzwi
Modyfikacja prosta i łatwa do wykonania, a do tego nie jest czasochłonna. Potrzebne są:
-10 cm taśmy led
-dioda prostownicza
-50 cm przewodu dwużyłowego
-torx T25
-nóż
-taśma izolacyjna
-lutownica
Modyfikację wykonujemy wewnątrz drzwi, dlatego najpierw trzeba zdemontować tapicerkę. Dostajemy się o wiązki i ściągamy z niej taśmę izolacyjną przed miejscem, w którym wiązka rozdziela się na idącą do siłownika. Odsłaniamy w ten sposób przewody.
W samochodzie są trzy obwody wykrywające otwarcie drzwi obejmujące drzwi kierowcy, bagażnik, drzwi pasażerów. Sygnał otwarcia drzwi wykorzystamy do wysterowania paska z diodami led. Jeżeli chcemy zainstalować oświetlenie w drzwiach pasażerów, musimy odseparować poszczególne drzwi w obwodzie, aby otwarcie jednych nie miało wpływu na działanie pozostałych. Posłuży do tego dioda prostownicza, ale zanim ją podłączymy musimy przygotować punkty lutownicze. Przed wszelkimi działaniami należy odłączyć wiązkę drzwi, aby nie martwić się później o spaloną instalację. W odsłoniętej wiązce wyszukujemy gruby czerwony przewód idący do siłownika. Odizolowujemy na krótkim odcinku i lutujemy dodatkowy przewód. Stąd pobierzemy + zasilania. W przypadku tylnych drzwi nie posiadających siłowników elektrycznych konieczne będzie poprowadzenie tego przewodu od złącza drzwi.
Miejsce lutowania oklejamy taśmą. Rozcinamy przewód sygnalizujący otwarcie drzwi. Zależnie od drzwi będzie to przewód biało-szary (drzwi kierowcy) lub szary (drzwi pasażerów). Od strony zamka lutujemy dodatkowy przewód, a obie części przewodu szarego łączymy diodą prostowniczą tak, aby katoda (oznaczona paskiem na obudowie diody) skierowana była w stronę zamka. Ja zastosowałem diodę Schottky'ego posiadającą niższe napięcie przewodzenia, ale generalnie parametry diody nie mają większego znaczenia i każda dioda prostownicza będzie tu pasowała.
Przed przylutowaniem diody z drugiej strony warto na przewód naciągnąć kawałek koszulki termokurczliwej, którą zaizolujemy ten odcinek. Na koniec ponownie owijamy odsłonięty odcinek wiązki taśmą izolacyjną.
Mamy już zasilanie do oświetlenia, które włączane jest po otwarciu drzwi. Przewody, które dolutowaliśmy, przeciągamy przez otwory znajdujące się w dolnej krawędzi drzwi i lutujemy do nich taśmę led.
Połączenie przewodu z taśmą trzeba dobrze zaizolować ponieważ taśma będzie narażona na działanie warunków atmosferycznych.
Taśmę przyklejamy do drzwi, podłączamy drzwi do reszty instalacji i efekt gotowy.
Od lewej: oświetlenie wyłączone, działająca lampka wewnętrzna i nowe oświetlenie.
Niestety nie wiem jeszcze jak wykorzystać czujnik zmierzchowy, aby wyłączać oświetlenie w dzień, a również w nocy nie zawsze oświetlenie to jest potrzebne cały czas, dlatego pomyślałem o rozwiązaniu pośrednim. Jako dodatek można zastosować układ, który podobnie jak to ma miejsce przy oświetleniu kabinowym, wygasi światło po określonym czasie. Do jego budowy potrzebne będą części elektroniczne:
-układ NE555
-rezystor 10MΩ 0,125W (może być większa moc, ale taki łatwiej będzie zamontować)
-dioda prostownicza (dowolna, w jak najmniejszej obudowie)
-kondensator 2,2µF/16V (napięcie może być wyższe)
-podstawka precyzyjna DIP8
Komplet elementów na jedne drzwi nie powinien kosztować więcej niż 5 zł. Podstawkę można pominąć i lutować elementy bezpośrednio do układu scalonego.
Działanie układu można sprawdzić tu (pojawi się okno z symulacją gotowego schematu w języku Java). Dla osób, które nie chcą wnikać w zasadę działania zdjęcia z montażu:
Tak złożony układ wyłączy zasilanie taśmy po około 25 sekundach. Czas ten zależny jest od pojemności kondensatora i zmienia się liniowo. Jeżeli potrzebny jest dłuższy czas można zmienić kondensator na większej pojemności: 4,7µF - 55 sekund, 10µF - 2 minuty itd. Ze względu na dużą tolerancję parametrów elementów czasy te są przybliżone i mogą się zmieniać w granicach 10% wraz ze zmianą temperatury otoczenia.
-10 cm taśmy led
-dioda prostownicza
-50 cm przewodu dwużyłowego
-torx T25
-nóż
-taśma izolacyjna
-lutownica
Modyfikację wykonujemy wewnątrz drzwi, dlatego najpierw trzeba zdemontować tapicerkę. Dostajemy się o wiązki i ściągamy z niej taśmę izolacyjną przed miejscem, w którym wiązka rozdziela się na idącą do siłownika. Odsłaniamy w ten sposób przewody.
W samochodzie są trzy obwody wykrywające otwarcie drzwi obejmujące drzwi kierowcy, bagażnik, drzwi pasażerów. Sygnał otwarcia drzwi wykorzystamy do wysterowania paska z diodami led. Jeżeli chcemy zainstalować oświetlenie w drzwiach pasażerów, musimy odseparować poszczególne drzwi w obwodzie, aby otwarcie jednych nie miało wpływu na działanie pozostałych. Posłuży do tego dioda prostownicza, ale zanim ją podłączymy musimy przygotować punkty lutownicze. Przed wszelkimi działaniami należy odłączyć wiązkę drzwi, aby nie martwić się później o spaloną instalację. W odsłoniętej wiązce wyszukujemy gruby czerwony przewód idący do siłownika. Odizolowujemy na krótkim odcinku i lutujemy dodatkowy przewód. Stąd pobierzemy + zasilania. W przypadku tylnych drzwi nie posiadających siłowników elektrycznych konieczne będzie poprowadzenie tego przewodu od złącza drzwi.
Miejsce lutowania oklejamy taśmą. Rozcinamy przewód sygnalizujący otwarcie drzwi. Zależnie od drzwi będzie to przewód biało-szary (drzwi kierowcy) lub szary (drzwi pasażerów). Od strony zamka lutujemy dodatkowy przewód, a obie części przewodu szarego łączymy diodą prostowniczą tak, aby katoda (oznaczona paskiem na obudowie diody) skierowana była w stronę zamka. Ja zastosowałem diodę Schottky'ego posiadającą niższe napięcie przewodzenia, ale generalnie parametry diody nie mają większego znaczenia i każda dioda prostownicza będzie tu pasowała.
Przed przylutowaniem diody z drugiej strony warto na przewód naciągnąć kawałek koszulki termokurczliwej, którą zaizolujemy ten odcinek. Na koniec ponownie owijamy odsłonięty odcinek wiązki taśmą izolacyjną.
Mamy już zasilanie do oświetlenia, które włączane jest po otwarciu drzwi. Przewody, które dolutowaliśmy, przeciągamy przez otwory znajdujące się w dolnej krawędzi drzwi i lutujemy do nich taśmę led.
Połączenie przewodu z taśmą trzeba dobrze zaizolować ponieważ taśma będzie narażona na działanie warunków atmosferycznych.
Taśmę przyklejamy do drzwi, podłączamy drzwi do reszty instalacji i efekt gotowy.
Od lewej: oświetlenie wyłączone, działająca lampka wewnętrzna i nowe oświetlenie.
Niestety nie wiem jeszcze jak wykorzystać czujnik zmierzchowy, aby wyłączać oświetlenie w dzień, a również w nocy nie zawsze oświetlenie to jest potrzebne cały czas, dlatego pomyślałem o rozwiązaniu pośrednim. Jako dodatek można zastosować układ, który podobnie jak to ma miejsce przy oświetleniu kabinowym, wygasi światło po określonym czasie. Do jego budowy potrzebne będą części elektroniczne:
-układ NE555
-rezystor 10MΩ 0,125W (może być większa moc, ale taki łatwiej będzie zamontować)
-dioda prostownicza (dowolna, w jak najmniejszej obudowie)
-kondensator 2,2µF/16V (napięcie może być wyższe)
-podstawka precyzyjna DIP8
Komplet elementów na jedne drzwi nie powinien kosztować więcej niż 5 zł. Podstawkę można pominąć i lutować elementy bezpośrednio do układu scalonego.
Działanie układu można sprawdzić tu (pojawi się okno z symulacją gotowego schematu w języku Java). Dla osób, które nie chcą wnikać w zasadę działania zdjęcia z montażu:
Tak złożony układ wyłączy zasilanie taśmy po około 25 sekundach. Czas ten zależny jest od pojemności kondensatora i zmienia się liniowo. Jeżeli potrzebny jest dłuższy czas można zmienić kondensator na większej pojemności: 4,7µF - 55 sekund, 10µF - 2 minuty itd. Ze względu na dużą tolerancję parametrów elementów czasy te są przybliżone i mogą się zmieniać w granicach 10% wraz ze zmianą temperatury otoczenia.
- Robert LTM
- Zafiromaniak
- Posty: 563
- Rejestracja: 25 lut 2014, 08:22
- Imię: Robert
- Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
- Auto: Opel Zafira B 1.9CDTI SPORT
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
- Kontakt:
Bedziesz probowal cos zdzialac w temacie czujnika zmierzchu? Przymierzam sie do takiego moda w swoim autku, musze tylko zrobic to tak zeby w dzien diody sie nie swiecily bo jest to po prostu zbedne. Poza tym przydalby sie jakis wylacznik obwodu bo czasami zdarzaja sie sytuacje ze albo drzwi trzeba miec otwarte przez jakis czas albo po prostu te oswietlenie jest niepotrzebne :-) no i do tego jakas skromna regulacja czasu podswietlenia
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Z czujnikiem zmierzchu jest za dużo zabawy. Może kiedyś go obsłużę, ale z powodów, które wymieniłeś zrobiłem opisany układ ograniczający czas świecenia. Czas co prawda ustala się jednorazowo elementami, ale wydaje mi się to wystarczające. W dzień oświetlenia tego nie widać. Używam układu już chwilę i jedyne co zmieniłem to zwiększenie czasu do minuty.
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
Jakaś fotka z bliższej odległości byłaby mile widziana - z dalszej perspektywy wyglądaFlora pisze:Nie oszczędzałeś na taśmach
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
No nie oszczędzałem dodatkowo na diodach 5630 więc moc jest a w nocy wygląda jak ufo Z bliższejj zrobie dzisiaj moze to wrzuce. Teraz w planie zrobienie Świateł do jazdy dziennej przód i tył z "eagle eye", z funkcją dodatkowego stopu na tyle. W paru autkach już to robiłem i wyszło dość więc czas na Zosie.
Ostatnio zmieniony 06 paź 2015, 10:26 przez podo81, łącznie zmieniany 1 raz.
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Swego czasu pojawiły się gdzieś sygnały, że każde drzwi posiadają osobny obwód monitorujący otwarte drzwi i nie są potrzebne diody z drugiego zdjęcia. Ostatnio sprawdzałem na kolejnym przypadku i jednak obwód jest wspólny dla wszystkich drzwi pasażerów, a bez diod otwarcie tylnych drzwi skutkuje włączeniem oświetlenie również z przodu. Możliwe, że w RECu z funkcją alarmu obwody te są rozdzielone, ale lepiej przed montażem zaopatrzyć się w diody niż później poprawiać instalację.
Kolejny problem to brak zasilania w wiązce tylnych drzwi w przypadku gdy nie ma elektrycznego sterowania tylnymi szybami. W takiej sytuacji konieczne będzie dosztukowanie styku w złączu drzwi. Najprościej kupić w tym celu zwykłe wiązki tylnych drzwi (koszt około 20 zł szt) i przełożyć przewód masy.
Jeżeli z przodu montowane jest również oświetlenie nóg to diodę najlepiej umieścić wewnątrz (w słupku) i za nią podłączać zasilanie.
Na instalację oświetlenia na komplet drzwi oraz nogi z przodu należy sobie zarezerwować minimum 6 godzin, co pozwala na spokojną pracę. Zwłaszcza jeżeli są to drzwi z korbkami i "mój pierwszy raz".
Kolejny problem to brak zasilania w wiązce tylnych drzwi w przypadku gdy nie ma elektrycznego sterowania tylnymi szybami. W takiej sytuacji konieczne będzie dosztukowanie styku w złączu drzwi. Najprościej kupić w tym celu zwykłe wiązki tylnych drzwi (koszt około 20 zł szt) i przełożyć przewód masy.
Jeżeli z przodu montowane jest również oświetlenie nóg to diodę najlepiej umieścić wewnątrz (w słupku) i za nią podłączać zasilanie.
Na instalację oświetlenia na komplet drzwi oraz nogi z przodu należy sobie zarezerwować minimum 6 godzin, co pozwala na spokojną pracę. Zwłaszcza jeżeli są to drzwi z korbkami i "mój pierwszy raz".
Ostatnio zmieniony 05 sie 2016, 09:49 przez Flora, łącznie zmieniany 1 raz.
- wampir11111
- Zafiromaniak
- Posty: 3561
- Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Domasławice [DOL]
- Auto: Zafira B 340KM/480Nm
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
- Robert LTM
- Zafiromaniak
- Posty: 563
- Rejestracja: 25 lut 2014, 08:22
- Imię: Robert
- Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
- Auto: Opel Zafira B 1.9CDTI SPORT
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
- Kontakt:
no właśnie mam zamiar brać się za dalsze podświetlanie u siebie w tylnych drzwiach ale tam nie ma podświetlenia np przycisku szyb bo jest ,,korba'' :> i pewnie czeka mnie dokładanie wiązki chyba że jest tam jakieś zasilanie PO przekręceniu kluczykaFlora pisze:Swego czasu pojawiły się gdzieś sygnały, że każde drzwi posiadają osobny obwód monitorujący otwarte drzwi i nie są potrzebne diody z drugiego zdjęcia. Ostatnio sprawdzałem na kolejnym przypadku i jednak obwód jest wspólny dla wszystkich drzwi pasażerów, a bez diod otwarcie tylnych drzwi skutkuje włączeniem oświetlenie również z przodu. Możliwe, że w RECu z funkcją alarmu obwody te są rozdzielone, ale lepiej przed montażem zaopatrzyć się w diody niż później poprawiać instalację.
Kolejny problem to brak zasilania w wiązce tylnych drzwi w przypadku gdy nie ma elektrycznego sterowania tylnymi szybami. W takiej sytuacji konieczne będzie dosztukowanie styku w złączu drzwi. Najprościej kupić w tym celu zwykłe wiązki tylnych drzwi (koszt około 20 zł szt) i przełożyć przewód masy.
Jeżeli z przodu montowane jest również oświetlenie nóg to diodę najlepiej umieścić wewnątrz (w słupku) i za nią podłączać zasilanie.
Na instalację oświetlenia na komplet drzwi oraz nogi z przodu należy sobie zarezerwować minimum 6 godzin, co pozwala na spokojną pracę. Zwłaszcza jeżeli są to drzwi z korbkami i "mój pierwszy raz".