Kompendium wiedzy o felgach i oponach
Moderator: Mariusz
hej, jestem w podobnej sytuacji. mam od niedawna zafirke b 150km na zimowkach.
z przodu mam 205/55/16 z tylu 215/55/16. opony continental na firmowych felgach aluminiowych.
teraz szukam co zalozyc na lato. z tego co czytam w sieci wychodzi mi ze warto zalozyc 205/55/16.
jest wiekszy wybor , sa tansze (wiec moze kupie lepsza marke) i beda mialy lepsze opory toczenia.
na poczatku znalazlem 215
http://www.oponeo.pl/dane_opony/49/7100 ... 93_w.htmlx
ale cos dziwnie odstaja od ceny pozostalych wiec pewnie zdecyduje sie na SAVA
http://www.oponeo.pl/dane_opony/49/7455 ... 91_h.htmlx
jakos ciezko mi sie przekonac do debicy czy kormoranow.
Daj znac na co sie zdecydowales i ew. co polecasz
z przodu mam 205/55/16 z tylu 215/55/16. opony continental na firmowych felgach aluminiowych.
teraz szukam co zalozyc na lato. z tego co czytam w sieci wychodzi mi ze warto zalozyc 205/55/16.
jest wiekszy wybor , sa tansze (wiec moze kupie lepsza marke) i beda mialy lepsze opory toczenia.
na poczatku znalazlem 215
http://www.oponeo.pl/dane_opony/49/7100 ... 93_w.htmlx
ale cos dziwnie odstaja od ceny pozostalych wiec pewnie zdecyduje sie na SAVA
http://www.oponeo.pl/dane_opony/49/7455 ... 91_h.htmlx
jakos ciezko mi sie przekonac do debicy czy kormoranow.
Daj znac na co sie zdecydowales i ew. co polecasz
Czy poza walorem estetycznym są jakieś przesłanki używania alufelg zamiast stalowych? Googlałem już ale obawiam się, że znaczna część stron jest sponsorowana i mało wiarygodna. Stąd pytanie na tym forum.
Z mojego googlania wynika na razie:
+ estetyka
+ lepsze chłodzenie hamulców (czy to prawda i na ile w praktyce wpływa to na drogę hamowania)
- cena zakupu
- koszt użytkowania (na naszych drogach jest bardzo prawdopodobne uszkodzenie felgi - w przypadku alusów podobno wszelka naprawa o ile jest możliwa, to na pewno droższa)
- koszt ewentualnej wymiany - stalówkę wymieniasz jedną, alufelgę trzeba albo znaleźć identyczną albo wymieniać komplet
- stalówki lepiej znoszą warunki zimowe
Jeżeli jest to istotne to chodzi o Zafirę 1,9 CDTi 120KM 2007 (już prawie mój nowy samochód).
Z mojego googlania wynika na razie:
+ estetyka
+ lepsze chłodzenie hamulców (czy to prawda i na ile w praktyce wpływa to na drogę hamowania)
- cena zakupu
- koszt użytkowania (na naszych drogach jest bardzo prawdopodobne uszkodzenie felgi - w przypadku alusów podobno wszelka naprawa o ile jest możliwa, to na pewno droższa)
- koszt ewentualnej wymiany - stalówkę wymieniasz jedną, alufelgę trzeba albo znaleźć identyczną albo wymieniać komplet
- stalówki lepiej znoszą warunki zimowe
Jeżeli jest to istotne to chodzi o Zafirę 1,9 CDTi 120KM 2007 (już prawie mój nowy samochód).
- Maciek
- Zafiromaniak
- Posty: 3463
- Rejestracja: 24 gru 2008, 16:35
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Z20LET
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z20LET
- Gender:
- Kontakt:
Jak dla mnie alu to przede wszystkim ładny wygląd i dla mnie nie mają minusów.
No jeden może to cena zakupu, jeżeli kupiłeś auto bez.
Jak się normalnie użytkuje i na dziurach zwalnia, na krawężniki uważa itp. to koszty uzytkowania są zerowe. Oczywiście mowa o alu na polskie warunki (wg mnie max 17). Większe niestety są bardziej narażone na uszkodzenia.
Do Zafirki 16" + oponki z rantem i gra muzyka (lub ew. stalówki 5 ramienne + specjalne kołpaki Opla).
Wymieniać nie ma po co, jednak jak już połamiesz felgę na amen to na alledrogo sprzedają pojedyncze sztuki i zawsze da się dobrać.
Na zimę nie widzę przeciwwskazań. Stalówki korodują, a alu nie
No jeden może to cena zakupu, jeżeli kupiłeś auto bez.
Jak się normalnie użytkuje i na dziurach zwalnia, na krawężniki uważa itp. to koszty uzytkowania są zerowe. Oczywiście mowa o alu na polskie warunki (wg mnie max 17). Większe niestety są bardziej narażone na uszkodzenia.
Do Zafirki 16" + oponki z rantem i gra muzyka (lub ew. stalówki 5 ramienne + specjalne kołpaki Opla).
Wymieniać nie ma po co, jednak jak już połamiesz felgę na amen to na alledrogo sprzedają pojedyncze sztuki i zawsze da się dobrać.
Na zimę nie widzę przeciwwskazań. Stalówki korodują, a alu nie
ja również mam 2 komplety na lato alu, a na zimę stalowe. koszt niewielki a jaka radość ale mam przy tym małe pytanie. niektórzy zalecają na zimę stalowe, ale bez kołpaków - chodzi o to że po trasie można opłukać koła z soli (mowa nadal o zimowych warunkach) i dlatego bez kołpaków. estetykę pomijam tylko czy takie opłukiwanie zimą nie ma negatywnego wpływu na hamulce? czy aby nie przymarzają + korozja?
Nie wiem dlaczego piszecie, ze na zime lepsze sa stalowe felgi. Jak dla mnie to jesli juz ktos chce miec 2 komplety to lepiej miec 2xaluminiowe. Stalowe rdzewieja i kiepsko wygladaja bez kolpakow. Jesli juz to lepiej pomyslec o innym profilu na zime i mokra pogode, szczegolnie na naszych drogach z koleinami lepiej jezdzi sie na oponach 195 niz 205 i wiecej.
Witam
może ktoś z Was już przerabiał ten temat
W moim autku nie ma koła zapasowego, jest tylko zestaw naprawczy (guma w spray'u)
Czy warto organizować sobie zapas i jaki może być tego koszt.
w oryginale mam opony 205/55 R16 na felgach aluminiowych
Na allegro znalazłem:
kosz do podwieszania
koło dojazdowe Vectra
koło dojazdowe Zafira
pierwsze koło ma wymiar R16 i wydaje się, że w razie wymiany będzie lepiej pasować;
rozstaw śrub 5x110 i średnica otworu montażowego 65 są takie same, co w Zafirze
nie wiem tylko jaka opona zmieści się do kosza - czy R16 nie jest za duża? czy szerokość bieżnika jest też istotna?
Druga sprawa
mam opony na zimę 205/55 R16 i chciałbym zorganizować sobie do nich felgi stalowe, gdzie najlepiej szukać i jaki może być koszt takiej zabawy?
czy w ogóle warto kupować drugi komplet felg, skoro można opony przedkładać - koszt przełożenia 4 opon 75 zł - (tylko te kolejki zwłaszcza w listopadzie)
Pozdrawiam
może ktoś z Was już przerabiał ten temat
W moim autku nie ma koła zapasowego, jest tylko zestaw naprawczy (guma w spray'u)
Czy warto organizować sobie zapas i jaki może być tego koszt.
w oryginale mam opony 205/55 R16 na felgach aluminiowych
Na allegro znalazłem:
kosz do podwieszania
koło dojazdowe Vectra
koło dojazdowe Zafira
pierwsze koło ma wymiar R16 i wydaje się, że w razie wymiany będzie lepiej pasować;
rozstaw śrub 5x110 i średnica otworu montażowego 65 są takie same, co w Zafirze
nie wiem tylko jaka opona zmieści się do kosza - czy R16 nie jest za duża? czy szerokość bieżnika jest też istotna?
Druga sprawa
mam opony na zimę 205/55 R16 i chciałbym zorganizować sobie do nich felgi stalowe, gdzie najlepiej szukać i jaki może być koszt takiej zabawy?
czy w ogóle warto kupować drugi komplet felg, skoro można opony przedkładać - koszt przełożenia 4 opon 75 zł - (tylko te kolejki zwłaszcza w listopadzie)
Pozdrawiam
W Z A kolo zapasowe to pelnowymiarowe 195/65/R15, z manuala wynika, ze 16 miesci sie bez problemu, sa tylko niewielkie problemy z 17.
Co do felg na zime, ja na nich zaoszczedzilem (kupilem gumy zimowe do 16) i teraz zaluje, bo zmienialbym kola sam, w dowolnym momencie, no i na zime podobno lepiej miec 15.
Nie bez znaczenia jest tez kosz zmiany opon. W W-wie potrafia krzyczec nawet 100zl, czyli 200zl oszczednosci rocznie szybko pokryje koszt dodatkowych felg. A wywazanie mozna robic taniej poza miastem raz do roku.
Tak wiec jak masz gdzie trzymac kola to polecam jednak dodatkowe felgi 15 + dobre opony (15 sa czasami sporo tansze od 16).
Co do felg na zime, ja na nich zaoszczedzilem (kupilem gumy zimowe do 16) i teraz zaluje, bo zmienialbym kola sam, w dowolnym momencie, no i na zime podobno lepiej miec 15.
Nie bez znaczenia jest tez kosz zmiany opon. W W-wie potrafia krzyczec nawet 100zl, czyli 200zl oszczednosci rocznie szybko pokryje koszt dodatkowych felg. A wywazanie mozna robic taniej poza miastem raz do roku.
Tak wiec jak masz gdzie trzymac kola to polecam jednak dodatkowe felgi 15 + dobre opony (15 sa czasami sporo tansze od 16).
- scaniairizar
- Mieszkaniec
- Posty: 397
- Rejestracja: 30 gru 2008, 15:09
- Lokalizacja: małopolska
- Model:
z oponami KUMHO nie mam dobrych wspomnień. może obecnie coś się zmieniło, ale jak pamiętam, aquaplanning był kiepskawy, co utrudniało jazdę w deszczu. Niektóre niestety dawały również znać o sobie na suchej nawierzchni, gdyż piszczały.
Pozdrawiam.
ps. pisze o oponach r22,5. nie wiem jak wygladała ich eksploatacja przy mniejszych rozmiarach.
Pozdrawiam.
ps. pisze o oponach r22,5. nie wiem jak wygladała ich eksploatacja przy mniejszych rozmiarach.
2.0 dti '01 i 1.9cdti '10. opcline
it's forfit śwagier!
it's forfit śwagier!
- scaniairizar
- Mieszkaniec
- Posty: 397
- Rejestracja: 30 gru 2008, 15:09
- Lokalizacja: małopolska
- Model: