problem z nawiewem powietrza

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
endrjuu

#46 Post autor: endrjuu »

Janus pisze:
endrjuu pisze:czytalem te tematy, jednakze prawie w kazdym z tych przypadkow problem był na którymś z biegów/trybów, u mnie nawiew wcale nie działa
Po pierwsze przy silniczku nie ma zębatki (mowa o silniku wentylatora kabiny). Te wentylatory z wiekiem mogą się zatrzeć na łożyskach. Często dochodzi do częściowego zatarcia - wentylator pracuje ale ponieważ silnik ma zwiększony opór i pobiera większy prąd - przepala się bezpiecznik termiczny w rezystorze wentylatora.

Przyjmij taką kolejność postępowania:

1. Bezpiecznik (jest chyba pod maską w skrzynce)
2. Wyjęcie schowka - po wyjęciu schowka masz dostęp i do wentylatora i do opornika (rezystora) wentylatora. Opornik mieści się nad wentylatorem, w kanale którym z wentylatora biegnie powietrze do komory zmieszania (czy tam klimatyzacji jak kto woli). Do opornika dochodzi wtyczka z co najmniej 5-przewodami o ile dobrze kojarzę a wychodzą dwa kable do silnika wentylatora. 5-kabli to zasilanie z pokrętła + masa (na każdy bieg 1 kabel + masa). Myślę że napięcia będą na każdym biegu dobre względem masy. Bo włączenie wentylatora włącznikiem na pozycję 1-2-3-4 powoduje włączanie napięcia +12V na jeden z 4 kabli dochodzących do rezystor. Prędkość wentylatora zależy przez ile zwojów oporowych w rezystorze płynie prąd do silnika. Bieg 4 to połączenie z wentylatorem z pominięciem zwojów oporowych. Teraz sam opornik/rezystor - po jego wyjęciu musisz sprawdzić miernikiem czy nie przepalił się taki element który wygląda jak mały walec osadzony na drucie. To jest bezpiecznik termiczny. Jak się przepali to dmuchawa nie działa na biegach 1,2,3 albo na żadnym - to chyba zależy od wykonania opornika dmuchawy.
3. Spróbuj dostać się do wirnika dmuchawy - jak przełączysz sobie obieg powietrza na zamknięty to nad wirnikiem dmuchawy otworzy się klapa otwierając dostęp powietrza z kabiny. Pokręć wirnik palcem - powinien się poruszać prawie bez oporu.
4. Jeśli obraca się luźno spróbuj włączyć wentylator "na krótko" - można go wpiąć w tą kostkę która dochodzi do opornika dmuchawy. Powinien pracować z maksymalną prędkością jak na 4 biegu.
5. Jeżeli tak będzie pracował to problem jest z opornikiem dmuchawy. Nie polecam bocznikować spalonych bezpieczników termicznych i narażać się na pożar, bo w tym aucie rezystory bardzo się grzeją kiedy silnik jest zużyty i ma duże opory. Bezpieczniej jest wtedy wymienić albo zregenerować silnik wentylatora.
6. W Astrach G na pewno i nie wiem czy w Zafirach występowały dwa systemy klimatyzacji: Behr i Delphi. Przed wymianą wentylatora trzeba to ustalić bo nie są zamienne

Dzieki za rozległą instrukcje :)

Dzisiaj sie za to zabrałem, bezpieczniki całe,
dostałem się do wiatraka który po włączeniu biegów, pracuje, ale baardzo słabo, palcem zatrzymywalem jego prace.
Do tego nie działa mi regulacja obiegu powietrza, jednak mozliwe ze juz wczesniej nie dzialala bo nie sprawdzalem tego a samochod mam od miesiaca
Ostatnio zmieniony 13 gru 2015, 13:41 przez endrjuu, łącznie zmieniany 1 raz.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#47 Post autor: Janus »

Sprawdzałeś silnik wentylatora podpięty "na krótko"? Tzn z pominięciem opornika wentylatora?

Masz możliwość zmierzenia napięcia na kablach które wchodzą z przełącznika biegów do rezystora oraz na kablach które wychodzą do wentylatora?
Bo teraz jest pytanie: Czy do wentylatora dochodzi właściwe napięcie. Może gdzieś po drodze jest słaby styk, pojawia się opór i przy dużym prądzie pobieranym przez wentylator masz tam duży spadek napięcia. Wtedy na wentylatorze będziesz miał 10 albo i mniej voltów.
A powinieneś mieć ok 12, po włączeniu silnika nawet 14 voltów.

Proponuję sprawdzić wentylator "na krótko" ciągnąc kable wprost z akumulatora i ocenić jak żwawo pracuje
Janusz

konradviking

#48 Post autor: konradviking »

KBL_90 pisze:Witam, mam problem z nawiewem z kratek na środku deski rozdzielczej. Otóż w trybie AUTO ze środka nie leci zupełnie nic, z bocznych kratek ledwo dmucha. 90% mocy skierowane jest na przednią szybę. Za to w trybie ECO wszystko działa jak należy. Nadmuch rozłożony jest równomiernie na wszystkie kratki. Ktoś ją tak zaprogramował? Słyszałem, że w VW jest to możliwe....
Jest to normalne ja tez tak mam, tryb auto skupia się głównie na szybach i troche mniej "na nogach" Jest to w sumie zaletą, włączam ogrzewanie w trybie AUTO na dalszą trasę, i w aucie jest tak przyjemnie i równomiernie ciepło, w trybie manualnym ustawiam wszystko na siebie na krótkich trasach.


Tryb ECO służy do włączania sprężarki Klimatyzacji!! Gdy Świeci się napis ECO, sprężarka jest wyłączona, a gdy tego napisu nie ma, sprężarka jest włączona, to jedyna funkcja tego przycisku nie ma ona nic wspólnego kierunkiem nawiewów
Ostatnio zmieniony 17 lut 2016, 18:22 przez konradviking, łącznie zmieniany 2 razy.

oskarm2008

#49 Post autor: oskarm2008 »

witam, mam zafire B, 1.9cdti rocznik 2009, mieszkam w anglii. Auto ma juz dosyc duzy przebieg (okolo 330 tys km). Od jakiegos czasu coraz ciezej chodzil wentylator tzn nawet na poziomie 4 nie bylo to jakies porzadne. Niestety niedawno podczas jazdy poczulem spalenizne jakby jakis uklad poszedl noi wentylacja nie dziala na zadnym z poziomow co w anglii przy ciaglych deszczach, mzawkach, wysokiej wilgotnosci itd jest uciazliwe. Co po kolei sprawdzilem:

1. bezpieczniki i przekazniki pod maska, wszystko ok
2. bezpieczniki w bagazniku, wszystko ok
3. wymiana panela kontrolnego (mozna je tanio dostac, pomyslalem ze moze potencjometr padl ale jednak nie)
4. zdemontowalem schowek pasazera i odgialem ten plastik trzymajacy filtr pylkowy nad ktorym jest rezystor.
5. rezystor nie posiadal termicznego bezpiecznika, wyglada ze poprostu jak sie nagrzeje do maksymalnej temperatury to cyna z lutu sie rozpuszcza i rozlacza uklad, rezystor nie mial polaczenia wiec zlutowalem te elementy spowrotem i zamontowalem go spowrotem, niestety to rowniez nie pomoglo
6. podlaczylem wentylator na krotko do akumulatora uprzednio odpinajac klemy (wentylator nie rusza)
7. WNIOSEK: prawdopodobnie musze wymienic wentylator i tu mam pytanie: czy ktos wie jak go wymienic?

zalaczam link do zdjec: https://photos.google.com/share/AF1QipO ... 53T3B3MENB

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#50 Post autor: Dziadek13 »

Masz trzy śrubki do odkręcenia i na dole z tyłu dwa zaczepy to na tyle.
Rzuć okiem tu viewtopic.php?f=37&t=70&start=180
Ostatnio zmieniony 19 lut 2018, 19:58 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.

oskarm2008

#51 Post autor: oskarm2008 »

wentylator wymienilem mial oznaczenie BEHR D9736 <L> i wszystko dziala dobrze juz. To <L> w opisie to pewnie chodzi o to ze to angielska wersja bo mam angielskie auto. Przepinka wentylatora okazala sie faktycznie dosyc prosta 3 srubki i 2 kabelki podmienic i gotowe.

Awatar użytkownika
waltherp99
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 24 lut 2018, 14:53
Imię: Arkadiusz
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira 2.0 dti
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#52 Post autor: waltherp99 »

a wracając do ustawienia nawiewu na szybę przednią i lecące powietrze przez kratki . ktoś może próbowali to ogarniać?czy tego nie da się zrobić?

Lech83
Posty: 1
Rejestracja: 02 sie 2018, 09:53
Imię: Lech
Auto: Opel Zafira A 1.8 125 KM
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#53 Post autor: Lech83 »

Witam

Mam taki dziwny problem od kilku dni (mam klimatyzację automatyczną jednostrefową), po włączeniu klimatyzacji zauważyłem, że nawiewy od kierowcy (czyli lewy przy szybie i górny ze środka) oraz z tunelu na tylną kanapę prawidłowo chłodzą, natomiast od pasażera (dolny ze środka oraz prawy przy szybie) dają letnie powietrze.

Domyślam się, że może to być jakiś problem z mieszaniem powietrza, bo w aucie czuć że powietrze jest delikatnie wilgotne przy dzisiejszych upałach (czyli nie wysuszone ładnie przez klimę) - natomiast nie wiem gdzie, czego szukać i co za to odpowiada. Póki co jedynie znalazłem informacje o naprawach silniczka od zamykania i otwierania obiegu (za schowkiem) ale to na pewno nie jest problemem.

Z góry dziękuję za jakieś sugestie

thor_
Bywalec
Posty: 158
Rejestracja: 30 mar 2017, 13:13
Imię: Artur
Lokalizacja: Gdańsk
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X20DTL
Gender:

#54 Post autor: thor_ »

Biorąc pod uwagę obecne temperatury sprawdziłbym czy gdzieś nie rozłączyły się kanały doprowadzające powietrze z dmuchawy do kratek. Wygląda tak jakby gdzieś wchodziło powietrze spod deski rozdzielczej spoza układu i mieszało się z tym co to idzie właściwą drogą.

Paweł26
Świeżak
Posty: 7
Rejestracja: 11 gru 2020, 18:54
Imię: Paweł
Lokalizacja: Otwock
Auto: Opel Zafira b 1,8 140km
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#55 Post autor: Paweł26 »

Panowie u mnie nie działa 4 i 5 bieg dmuchawy ktoś coś podpowie co to może być z tego co czytałem awarie tylko na 1,2,3 a tu inaczej .Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#56 Post autor: Dziadek13 »

Trza zajrzeć czy nie wytopione łączenia oporów drutowych w module.
Ostatnio zmieniony 03 sty 2021, 17:22 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.

Paweł26
Świeżak
Posty: 7
Rejestracja: 11 gru 2020, 18:54
Imię: Paweł
Lokalizacja: Otwock
Auto: Opel Zafira b 1,8 140km
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#57 Post autor: Paweł26 »

Ostatnio zmieniony 03 sty 2021, 19:05 przez Paweł26, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#58 Post autor: Dziadek13 »

Nie ten opór jest zabudowany na kanale powietrza za dmuchawą w kierunku filtra pyłkowego. I pisałem o oporach drutowych ale ty masz chyba "jeża" czyli wymiana.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ClDIWQRVWP4
Poczytaj viewtopic.php?f=38&t=4499&start=15
Ostatnio zmieniony 03 sty 2021, 19:58 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.

Paweł26
Świeżak
Posty: 7
Rejestracja: 11 gru 2020, 18:54
Imię: Paweł
Lokalizacja: Otwock
Auto: Opel Zafira b 1,8 140km
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#59 Post autor: Paweł26 »

dzięki Dziadek i Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”