Problemy związane ze sterownikiem silnika - ECU

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
daniel_sorbian

#106 Post autor: daniel_sorbian »

Zamówiłem komputer, jest już założony ten co oryginalnie powinien być od początku w samochodzie, taki jak był tutaj napisany po VIN. Został zintegrowany z samochodem jest to już trzeci komputer. Samochód nie ma żadnych błędów, wszystko gaśnie, ładnie odpala, wszystko działa oprócz.. Prędkościomierza :evil: Czujnik ABS gaśnie i ABS działa. Mój elektronik nie ma już głowy do tego samochodu, ja tym bardziej nie mam głowy i pieniążków bo wymieniłem licznik, czujnik położenia wałka na nowy, przepływomierz, 3 x komputer to jest 3x programowanie w graniach 100zł każdy, ost podpięcie i zdiagnozowanie serwisowym komputerem OPLA 150zł. Pomóżcie jeśli macie jakieś sugestie. Wydaje mi się, że trzeba zobaczyć czujnik prędkości właśnie w przednim lewym kole, tylko czy ABS działałby jakby ten czujnik był uszkodzony?. I bezpośrednio na komputer podawana jest prędkość, bo sprawdzali to przez kompa podpiętego. Czytałem, że niektóre wersje mają możliwość wymiany tylko czujnika prędkości. Jeszcze jest jedna kwestia, że w tym samochodzie mogła być wymieniona skrzynia biegów wcześniej w Niemczech i jest bez czujnika prędkości, a powinna być z czujnikiem. Tylko kwestia jest tego typu, że w zafirach czujnik podawany jest właśnie z piasty tzn tak mi się wydaję. POMÓŻCIE PROSZĘ :piwo: Wesołych i Spokojnych Świąt :roll:
Ostatnio zmieniony 27 mar 2016, 11:15 przez daniel_sorbian, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
SD72
Zafiromaniak
Posty: 5940
Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:
Kontakt:

#107 Post autor: SD72 »

bazyliszek72

daniel_sorbian

#108 Post autor: daniel_sorbian »

Z tego co tam panowie piszą, to nie może być od czujnika ABS, bo wtedy wyskakuje im błąd i oczywiście zapala się ABS na desce rozdzielczej i znów jestem w kropce. No ale to tylko są moje gdybania
Ostatnio zmieniony 27 mar 2016, 11:40 przez daniel_sorbian, łącznie zmieniany 1 raz.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#109 Post autor: Janus »

daniel_sorbian pisze:Z tego co tam panowie piszą, to nie może być od czujnika ABS, bo wtedy wyskakuje im błąd i oczywiście zapala się ABS na desce rozdzielczej i znów jestem w kropce. No ale to tylko są moje gdybania
Sygnał z czujnika ABS-u w wersji z ABS idzie do sterownika ABS, a z tamtąd wychodzi do sterownika silnika ECU, a później przez złącze X2 (duże złącze przy progu kierowcy: tablica rodzielcza-przód auta, kabel czerwono-niebieski) wychodzi do urządzeń takich jak: radio, licznik, komputer pokładowy.

Jeżeli możesz wyjąć radio, to w kostce od radia znajdziesz ten czerwono-niebieski kabel. Przy włączonym samochodzie, jak pchniesz go minimalnie w przód lub w tył, to na tym kablu powinno się pojawiać impulsowo napięcie +12V względem masy. Jeżeli tak jest - masz jakiś problem w złączu licznika. Jeżeli przy radiu nie masz impulsów prędkości - problem jest może w samym złączu X2
Janusz

Awatar użytkownika
gRZENIU
Zafiromaniak
Posty: 2136
Rejestracja: 17 maja 2015, 03:30
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Signum
Model: Polift
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#110 Post autor: gRZENIU »

Można też się przejechać z podpiętym interfejsem i wtedy też będzie wiadomo czy problem jest w złączu czy liczniku. Bo jak ECU odczyta prędkość pojazdu to tak jak Janus napisał problem jest w samym złączu licznika. Jak nie odczyta to problem jest w złącze X2 albo w impulsatorze koła , albo samej pompie ABS, może być też ...

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#111 Post autor: Janus »

gRZENIU pisze:Można też się przejechać z podpiętym interfejsem i wtedy też będzie wiadomo czy problem jest w złączu czy liczniku. Bo jak ECU odczyta prędkość pojazdu to tak jak Janus napisał problem jest w samym złączu licznika. Jak nie odczyta to problem jest w złącze X2 albo w impulsatorze koła , albo samej pompie ABS, może być też ...
Ale Koledze (podobno... widziałeś to na własne oczy?) komputer widzi prędkość pojazdu.
Opcomem można zrobić jeszcze inny test - samego licznika. Można sprawdzić czy podnosi się wskazówka prędkościomierza. Bo jeśli nie, to uszkodzony jest sam licznik
Janusz

Skasowany użytkownik 6483

#112 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Dokładnie, podepnij komputer i zrób test prędkościomierza, wtedy będziesz wiedzieć czy sam licznik nie jest do wymiany :piwo:

daniel_sorbian

#113 Post autor: daniel_sorbian »

No wiec tak. Dzisiaj odpięliśmy wtyczkę od pompy abs i sprawdziliśmy piny i sygnał czy daje na komputer. Wszystko jest dobrze podpięte i dziala tak jak powinno. Sygnał również jest na kablu z licznika tylko ze jest stały. Nic sie nie zmienia poprzez jechanie szybciej/wolniej. Licznik jest prawdopodobnie dobry bo byl wymieniany na tym starym jest tak samo. Moj znajomy elektronik co to robi mówi ze jest jeszcze możliwość puszczenia bezpośrednio kabla do zegarów i sprawdzenia czy bedzie zmieniała sie wartość. A jak to nie da rady, to zostaje sam bo moj elektronik nie ma juz glowy co może być nie tak. Co najgorsze ja tym bardziej. Czy w mojej Zosi 2001 rok 1.8 jest czujnik na skrzyni? Jest taka możliwość ? :evil:

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#114 Post autor: Janus »

daniel_sorbian pisze:No wiec tak. Dzisiaj odpięliśmy wtyczkę od pompy abs i sprawdziliśmy piny i sygnał czy daje na komputer
Przykro mi Kolego, ale w Zosi z ABS tak to można tylko sprawdzić czy jest "przejście" między wtyczką ABS a wtyczką komputera. Impulsów prędkości nie zobaczysz, bo one wychodzą z modułu ABS. Musiałbyś sprawdzać na podpiętej wtyczce do ABS-u.

Moja sugestia jest jeszcze taka - odepnij radio i zobacz jak wygląda czerwono-niebieski kabel - może gdzieś jest ciachnięty i zwarty do masy przez jakąś byle jaką taśmę izolacyjną... A może samo radio robi krecią robotę...
Ostatnio zmieniony 30 mar 2016, 18:13 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Press
Debiutant
Posty: 26
Rejestracja: 18 maja 2014, 20:44
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Gliwice
Auto: Opel Zafira A 1,8 PB+LPG
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#115 Post autor: Press »

Witajcie
Wszystko wskazuje na to że sterownik w mojej Zafirce dokonał żywota. Po odpaleniu szarpie całym autem, silnik pracuje jakby na dwóch może trzech cylindrach, nie reaguje na gaz, obroty na poziomie 600-800 czasem wskoczą na 4000 i wtedy można spróbować ruszyć. Cudem dojechałem do mechanika. Auto stoi tam drugi dzień i jak na razie jedyne co zasugerował mechanik to wymiana sterownika. Stąd też moje pytanie : czy możecie polecić jakąś firmę zajmującą się naprawą/regeneracją sterowników? Najlepiej ze Śląska. Z góry dziękuję za wszystkie wskazówki.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#116 Post autor: Janus »

Press pisze:Witajcie
Wszystko wskazuje na to że sterownik w mojej Zafirce dokonał żywota. Po odpaleniu szarpie całym autem, silnik pracuje jakby na dwóch może trzech cylindrach, nie reaguje na gaz, obroty na poziomie 600-800 czasem wskoczą na 4000 i wtedy można spróbować ruszyć. Cudem dojechałem do mechanika. Auto stoi tam drugi dzień i jak na razie jedyne co zasugerował mechanik to wymiana sterownika. Stąd też moje pytanie : czy możecie polecić jakąś firmę zajmującą się naprawą/regeneracją sterowników? Najlepiej ze Śląska. Z góry dziękuję za wszystkie wskazówki.
Może najpierw błędy zczytaj? Poza tym jak pracuje na 2 lub 3 cylindry to albo zapłon wypada na którymś cylindrze, albo (czasami się zdarza w tych autach podobno - przy zużytej głowicy zablokuje się nagarem któryś zawór w głowicy).
Janusz

daniel_sorbian

#117 Post autor: daniel_sorbian »

No dobrze będę musial przejrzeć tego kabla. A radio jest calkowicie wywalone jak i plastiki które trzymają radio i zegar itd wszystko porozbierane

daniel_sorbian

#118 Post autor: daniel_sorbian »

Okey panowie wszystko przejrzane. Mam do was pytanie w mojej zafirze chyba byla skrzynia wymieniana i nie ma w niej czujnika prędkości. Jest tylko zaślepka. Moje pytanie brzmi czy można dostać sie do tej zaślepki i wkręcić tam czujnik ? Bo nie wiem czy jest taka możliwość. To juz chyba ostatnia nadzieja żeby uruchomić prędkościomierz. Pozdrawiam :piwo:

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#119 Post autor: Janus »

Kolego, ale trochę bez sensu to moim zdaniem...
Wcześniej pisałeś:
- Licznik sprawny
- że na kablu (wejściu) do licznika macie stałe +12V (a powinny być impulsy jak się auto toczy).
Teraz odpowiedz sobie na pytanie:
- Jak podpiąć ten impulsator ze skrzyni do licznika?
- Pod jaki pin się podpiąć?
- Którędy puścić kabel do kabiny?
Jak sobie odpowiesz na te 3 pytania, to i tak przejdziesz do znalezienia kabla, który spod maski przekazuje impulsy prędkości do licznika, będziesz się zastanawiał gdzie go przeciąć i jak podpiąć ten impulsator. Nie mówię już o tym, że nie wiadomo jaką prędkość to będzie pokazywało...
Janusz

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#120 Post autor: Janus »

daniel_sorbian pisze:Okey panowie wszystko przejrzane. Mam do was pytanie w mojej zafirze chyba byla skrzynia wymieniana i nie ma w niej czujnika prędkości. Jest tylko zaślepka. Moje pytanie brzmi czy można dostać sie do tej zaślepki i wkręcić tam czujnik ? Bo nie wiem czy jest taka możliwość. To juz chyba ostatnia nadzieja żeby uruchomić prędkościomierz. Pozdrawiam :piwo:

Kolego, przeczytaj i sprawdź to:

"Ok.Przetwornik licznika jak już pisałem to pomarańczowa kostka a'la przekaźnik w skrzynce bezpieczników.Samochód sygnał prędkości bierze z lewej przedniej piasty i jest ona identyko jak w wersjach z ABS. W piaście zwykły czujnik halla ktory indukuje impulsy i podaje je do przetwornika.Na PIN z wyjścia podpisanego OUT ma być jednak napięcie ktore daje sterownik silnika po zapłonie .Sygnałem z przetwornika jest masa (dlatego me badanie oscyloskopowe wzięło w łeb-złe założenie)i sygnał ten podawany jest niebiesko czerwonym kablem m.in do radia (scisza badz pogłaśnia fabryczne radio zaleznie od prędkości),do TIDa MIDa i innych(co kto ma) do licznika i na ster silnika.W moim przypadku piasta dawała sygnał az do przetwornika a z przetwornicy sygnał dalej nie wychodził-zmiana przetwornicy załatwiła temat.Pozdrawiam!
"
Zaczerpnięte z www.astraklub.pl

Może jakimś dziwnym trafem masz "hybrydę" i sygnał na licznik nie idzie ze sterownika ABS ale właśnie z piasty lewego koła przez ten przetornik. Szukaj pomarańczowego przekaźnika w bezpiecznikach, 5 nóżek, opis chyba 15, 31, IN1, IN2, OUT. Może to właśnie u Ciebie padło...
Janusz

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”