Korzystając z chwili wolnego i że akurat to robiłem a nie znalazłem na forum niczego takiego (może i gdzieś jest ale słabo szukałem)
Mały tutorial: Wymiana / demontaż / montaż pompy wtryskowej 2,0 / 2,2 di / dti
przedstawiony na przykładzie wyjętego silnika co znacznie ułatwia pracę ale czynności są te same w samochodzie tylko miejsca mniej.
1. To jest pompa wtryskowa:
2. W celu dobrania się do niej należy zdjąć dekielek odkręcając śrubki - klucz torx T30 - dekielek jest osadzony na dość mocnym silikonie i należy uważać aby go nie pogiąć przy demontażu
3. Odkręcamy śruby napinaczy łańcuchów, żeby były luźne i nie blokowały późniejszych prac
4. Ustawiamy silnik na znakach - daje to dostęp do wszystkich śrub bez krecęnia silnikiem w trakcie pracy
Jak ktoś ma najlepiej zastosować blokady, blokada wałka przykrecana jest w miejscu pompy vacum, blokada wału korbowego w miejscu czujnika położenia wału, blokada pompy w koła pompy wtryskowej. Ja nie mam więc pokażę jak ustawić (ważne bardziej przy montażu) beż tych blokad:
wał korbowy - wcięcie na kole pasowym ma się pokrywać z nadlewem na obudowie, w otworze czujnika położenia wału widoczne wycięcie w wale
- wałek rozrządu - odkręcamy pompę vacum pod nią widać wałek - musi być ustawiony wcięciem równolegle do głowicy - kropka na dole (kreski wyszły mi trochę krzywo
- pompa wtryskowa - oba koła i dziura w pompie w jednej linii - najlepiej zablokować bolcem 6mm (np. wiertło) na mniejszym kole (zewnętrznym) jest strzałka na większym otwór (uwaga - otwór regulowany jest blaszką którą można przestawić siła - nie wolno próbować - ustawieniem tego zajmują się pompiarze i jest to ustawienie stałe)
5. Odkręcamy koła zębate pompy tryskowej - oba są mocowane tymi samymi śrubami klucz E12
UWAGA - NIE odkręcamy dużej śruby na środku koła - tym zajmują się pompiarze
6. Zdejmujemy pokrywę klawiatury i odkręcamy koło wałka rozrządu klucz 18mm
7. Opuszczamy swobodnie koło wałka żeby spadło w dół w celu zluzowania łańcucha i zdejmujemy łańcuch z małego koła na pompie wtryskowej wyjmując to kółko oraz wyciągamy w górę koło wałka wraz z łańcuchem
8. Ukaże się duże koło a pod nim 4 śruby trzymające pompę. Ustawienie na znakach trafia wszystkimi śrubami w otwory w kole - klucz E10
do odkręcenia tych śrub potrzebny jest dłuższy klucz, standardowy nie sięgnie ze szczupłą szyjką, na uchwyt 1/2 cala jest za gruby 3/8 się mieści
9. Odkręcamy przewody wtryskowe z wtryskiwaczy i pompy wtryskowej klucz 17mm (ja nie odkręcam od pompy bo zdejmuję te podstawę filtra oleju i będę miał miejsce, ale jeśli podstawa zostaje to trzeba żeby było gdzie wyjąć pompę) należy także wyjąć miarkę oleju - jest przykręcona jedną srubką E10 i wciśnięta w blok
10.Odkręcamy przewody paliwowe od pompy
11. Odkręcamy pompę od bloku - z tyłu pompy pod przewodami do wtrysków są 2 śruby E12
12. Wyciągamy pompę na wierzch - do tyłu - UWAGA nie stukamy w dużą śrubę w pompie po środku koła zębatego łańcucha - może to uszkodzić pompę. Pompa uszczelniona jest tylko oringiem i powinna łatwo wyjść, jeżeli już ktoś ją zmieniał mógł złożyć na silikon i się skleiła wtedy wkręcić lekko od czoła srubki i lekko w nie uderzać ew. podważyć czymś miśdzy pompą a blokiem - GOTOWE
MONTAŻ - odwrotna kolejność z zachowaniem szczególnej ostrożności przy ustawieniu znaków KONIECZNIE (przy demontażu nie ma to wpływu na dalsze użytkowanie a tylko ułatwia pracę a przy montażu nie zachowanie ustawienia spowoduje BARDZO POWAŻNE USZKODZENIE SILNIKA.
Po zamontowaniu i ustawieniu przekręcić kilka razy wałem korbowym i ponownie sprawdzić poprawność ustawienia znaków, jeżeli się lekko kręci i nie czuć oporów (poza oporami sprężania) można próbować odpalać.
Na koniec jeszcze dla tych co nie wiedzą a czasem przy zakupie używanej pompy jest potrzebny: numer pompy wtryskowej jest wybity na odlewie, zaczyna się zawsze od cyfr 0 470 ... ...
niektóre pompy można stosować zamiennie ale nie zawsze, nie podchodzą pompy z niższym numerem jeżeli już to tylko w górę
Może się komuś przyda