[A] [B] [C] Jaki olej do diesla/benzyny ?

Posty na tematy techniczne, które nie pasują do żadnego innego działu technicznego, np. HowTo, porady wykonane przez użytkowników.

Moderator: Mariusz

Wiadomość
Autor
waldiwaldi
Debiutant
Posty: 48
Rejestracja: 01 lut 2015, 09:51
Imię: Waldi
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT

#496 Post autor: waldiwaldi »

basti_seba pisze:Ja nie wiem jaki masz olej w skrzyni, ja wlałem Tutela Matryx, wlewane było przez korek pod akumulatorem 2.6 litra.
Co do skrzyni to nie pytałem jaki olej, tylko pytałem o to czy jest mimo wszystko potrzeba i sens zmieniać olej w skrzyni biegów po chipe, jak robiłem to dość niedawno, jakieś półtora roku temu, a auto tak dużo od tamtej pory nie jeździło, tradycyjnie zakupy na weekendy na działkę za miasto i raz w roku nad morze polskie (350kmx2).
Olej w skrzyni mam dobry polecany przez Was tu właśnie na forum.

Jak już piszę to dodam jeszcze pytanko. Co ile w pochipowym autko powinno się zmieniać olej w skrzyni biegów?
tomek evo pisze:W każdym przypadku polecam zastosowanie dobrego modyfikatora tarcia tj. Archoil AR9100 lub ewentualnie Cera Tec-a do Liqui Moly (Archoil ma bardziej wszechstronne zastosowanie) i zrobienie porządnej płukanki.
Zapytam się jak laik, co to jest ten modyfikator, do czego i czemu służy? Dodać to coś razem z wymianą oleju w silniku czy jak?

Temat nie dotyczy oleju w skrzyni biegów - Bodek
Ostatnio zmieniony 09 lip 2016, 16:43 przez waldiwaldi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
basti_seba
Mieszkaniec
Posty: 426
Rejestracja: 10 paź 2013, 18:11
Imię: Seb
Lokalizacja: SRB
Auto: ZC 1.4T Enjoy
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B14NEL
Gender:

#497 Post autor: basti_seba »

waldiwaldi pisze:Jak już piszę to dodam jeszcze pytanko. Co ile w pochipowym autko powinno się zmieniać olej w skrzyni biegów?
Nie ma odpowiedzi na takie pytanie.
Wg producenta w ogóle nie ma obowiązku wymiany, ale po wielu przypadkach awarii skrzyni, oraz po przeczytaniu poradnika kolegi Mirka "Belfra" z Poznania ja wlałem więcej niż producent zaleca, czyli 2,6 litra i myślę wymienić w przyszłym roku znowu, tym razem z dodatkiem Archoil. U mnie będzie to około 50-60 tys. kilometrów od wymiany.

Ja dodatkowo do każdego, i pilnuję tego dokładnie tankowania dolewam dodatek do paliwa Liqui Moly SPEED DIESEL ZUSATZ, wychodzi to ekstra 15 groszy na litrze więcej, czyli i tak mniej niż różnica zwykłego diesla do diesel premium na stacjach paliw.

Nie wiem, czy lepszy olej do silnika coś daje, do skrzyni, dodatek do paliwa. Liczę, że tak, a że nie są to duże koszta to dodaję.

Awatar użytkownika
SD72
Zafiromaniak
Posty: 5940
Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:
Kontakt:

#498 Post autor: SD72 »

Ostatnio zmieniony 09 lip 2016, 16:50 przez SD72, łącznie zmieniany 1 raz.
bazyliszek72

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#499 Post autor: tomek evo »

Modyfikatory tarcia jak sama nazwa wskazuje są dodatkami, które mają poprawiać w silniku tarcie poprzez obniżenie współczynnika tarcia po ich dodaniu do oleju. Tworzą one na powierzchni metalu dodatkową warstwę zapewniając wyższy stopień ochrony silnika. Są różne modyfikatory, oparte na różnej technologii i wiele produktów na rynku nie daje nic lub prawie nic dlatego można się spotkać z negatywnymi opiniami na temat ich stosowania. Najczęściej spotykane są preparaty w technologi ceramicznej takie jak np. produkt pod nazwą handlową Ceramizer czy polecony przeze mnie Cera-Tec.
Preparat Archoil Ar9100 oparty jest na technologi nanoboranu potasu i ma bardziej wszechstronne dziaałnie -oprócz obniżenia tarcia o 60-80%, uzupełnia pakiet dodatków przeciwzużyciowych i przeciwzatarciowych oleju silnikowego, podwyższa rezerwę alkaliczną (TBN) oleju silnikowego o ponad 3 – niezbędną do neutralizacji silnych kwasów powstających w procesie spalania oraz obniża o 50% liczbę kwasową oleju (TAN) czyli poziom kwasów mogących powodować zabójczą dla silnika korozję.
Argument,że nie ma sensu dodawać niczego do oleju bo jak by to coś dało to by producent oleju zadbało zastosowanie modyfikatora jest nietrafiony z tego względu, że dodanie dobrego modyfikatora w odpowiedniej dawce znacznie podniosłoby koszt produkcji oleju (nawet o 50%) w sytuacji, gdzie redukcja kosztów o kilka % jest sukcesem. Po drugie niektóre oleje (chodzi głównie o drogie oleje specjalistyczne) zawierają modyfikatory tarcia lub technologie mającą na celu obniżenie tarcia w silniku (oleje Millers EE). Po trzecie standardowo olej ma spełniać przede wszystkim normy producenta pojazdu i pod tym kątem jest opracowywany. To tak w dużym skrócie. :)

Awatar użytkownika
evolution1zafir
Mieszkaniec
Posty: 215
Rejestracja: 30 lip 2015, 13:52
Imię: EVO
Lokalizacja: Śląsk
Auto: Opel Zafira C Cosmo
Model: ZC
Oznaczenie silnika: A20DT
Gender:

#500 Post autor: evolution1zafir »

Polecam Motul X-clean 5w40 do tego jak ktoś chce dodatek MotorLife profesional ( 5% ). Lałem do Insignii - 200.000 km i silnik chodził jak nowy, teraz ZC 170.000 i to samo.
Zafira C
Meriva B FL
Insignia A
Vivaro A FL,B
Vectra C FL
Corsa C
AstraG,H ,J
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Megane-1(coupe,hatchbck, kombii) , Fiat:Punto, CC,Mazda 626,Ford Transit i Taunus )

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#501 Post autor: tomek evo »

MotorLife jest moim zdaniem słabym modyfikatorem w porównaniu do Archoila AR9100. To jeden z tych produktów, które sprzedaje się głównie dzięki reklamie (teraz nie, ale kiedyś produkt był szeroko reklamowany), choć nie podważam jego działania (a właściwie tego, że w ogóle nie działa). Motul X-Clean jest ok. (pod warunkiem, że nie jest porobiony oczywiście) ale lepszy jest Penrite Enviro+5w40 (mam subiektywne porównanie bo jeździłem na obu). Jak nie ma dpf-a to oleje low/mid saps nie są konieczne, choć i ten Motul i Penrite mają aprobatę Dexos 2 więc są nieźle dopasowane do charakterystyki i wymogów konstrukcyjnych silnika (teoretycznie). Penrite Enviro+ 5w40 z AR9100 dobrze sprawdza się w mocno dłubniętych dieslach (np. 2.0 TDI 240 KM czy 2.0 JTD 230 KM - przykłady z życia wzięte) więc w dłubniętym 1.9 też się sprawdzi. Do całorocznej ekspolatacji 5w40 to najlepsza lepkość do 1.9 ale na zimę można spróbować 0w40 (jak nie ma dpf-a to wybór jest dość duży, z dpf-em praktycznie żaden i wtedy ewentualnie 5w30).

kaes
Debiutant
Posty: 44
Rejestracja: 23 sie 2015, 22:30
Lokalizacja: Lublin
Model:

#502 Post autor: kaes »

A co polecicie mi? Zafira A 2001, LPG, 1,8, 125 KM, 273 kkm przebiegu. Ktoś ma jakieś doświadczenia z Valvoline Max Life 10w40? Kiedyś mi się dobrze sprawował w Alfie Romeo 145 z silnikiem boxera. I jeszcze jedno pytanko, co sądzicie o oleju 10W40 OPEL GM? Na alledrogo jest w korzystnej cenie.

Awatar użytkownika
ryba1
Zafiromaniak
Posty: 1981
Rejestracja: 09 lip 2017, 12:27
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: CGD/SB
Auto: Zafira B 381KM/507NM
Model: OPC
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:
Kontakt:

#503 Post autor: ryba1 »

GM to kupa.bierz Valvo

Skasowany użytkownik 6483

#504 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Ja każdego Opla zalewałem GM i nie narzekałem . Jedyna jego istotna wada to....niska cena w porównaniu z konkurencją :lol:

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6706
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#505 Post autor: rafant4011 »

A co polecacie do Zafi A 1.8 z 2004 silnik nie pobiera oleju przebieg około 170tyś :> . wkrótce będzie zagazowana STAGiem lub BRC.
Auto robi krótkie odcinki i jakieś 10-15 tyś rocznie...

waldiwaldi
Debiutant
Posty: 48
Rejestracja: 01 lut 2015, 09:51
Imię: Waldi
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT

#506 Post autor: waldiwaldi »

Żeby dobrze zrozumieć. Wyciąłem DPFa, zchipowałem autko 1.9 diesiel 120 koników do 159. Kogo bym nie zapytał poleca zmienić olej na lepszy, jeden poleca taki drugi inny.
Mam obecnie jeszze DEXOS2 5W30
Pytanie nie o markę ale na jaki teraz typ zmienić, 5W40 czy nadal na 5w30, a może jeszcze inny?
I drugie pytanie.
Ten dodatek modyfikator to się leje zaraz po zmianie oleju czy razem przy wymianie oleju?
I jeszcze trzecie pytanie.
Po zmianie oleju na lepszy warto zalać bak ulepszonym paliwem (te droższe)?
Ostatnio zmieniony 27 lip 2016, 15:51 przez waldiwaldi, łącznie zmieniany 2 razy.

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#507 Post autor: tomek evo »

Przy programie zmiana na lepszy olej jest szczególnie zalecana. Jest bardzo dużo olejów na rynku więc propozycji jest dużo a opinii jeszcze więcej. Jak nie masz DPF-a to możesz zastosować olej full saps (wysoko popiołowy) np. Penrite HPR Diesel 5w40, Liqui Moly Synthoil High Tech 5w40 lub Specol Gold 5w40. Nie patrz na normę dexos 2 bo do niczego nie jest w tym silniku potrzebna. Polecam w tym silniku lepkość 5w40 (tym bardziej po chipie). Polecam również zastosowanie dobrego modyfikatora (np. Archoila AR9100 lub Cera tec-a albo coś z Xado). Szukaj raczej olejów mniej popularnych jak np. Penrite, Amsoil, Meguin, Specol czy Neste. Nie polecam najpopularniejszych marek tj. castola,mobila, elfa itp. Z popularniejszych Motul, ewentualnie Valvoline ale to nie ta jakość co kiedyś (inne bazy olejowe) więc nie ma się co na te oleje napinać i czym podniecać. Jak ma być dobrze i tanio to polecam Specol Gold+ Archoil AR9100, w średnich pieniądzach Meguina Super Leichtlauf 5w40 lub trochę droższego (u mnie dostaniesz dobry rabat) Penrit-a HPR Diesel 5w40. Z droższych dobre będą Millers (ale ten z nanotechnologią) lub Amsoil. Bardzo dobre oleje robi też Neste (seria City PRO). Z średnio popiołowych bardzo dobrze w tym silniku sprawdza się Liqui Moly Top tec 4100 5w40 (sprawdzone na kilku silnikach), którego teraz można kupić w bardzo dobrej cenie na rynku (do wyczerpania zapasów w promocyjnej cenie). Przed wymianą zrób płukankę. Modyfikator dodaj najlepiej zaraz po wyminie oleju na nowy ale jak dodasz później to tez będzie ok.
Nie polecam stosowania ulepszonych paliw z tego powodu,ze część z nich zawiera dodatki czyszczące,które niestety "wysuszają" wtryskiwacze a nie mają dodatków smarujących. Wolę stosować dedykowane dodatki do paliwa,które dziłają bardziej kompleksowo i o wiele skuteczniej. Sam decyduje o dawkowaniu a cenowo nie wychodzi drożej niż stosowanie paliw typu premium.
Ostatnio zmieniony 27 lip 2016, 23:18 przez tomek evo, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
tOmki
Zafiromaniak
Posty: 536
Rejestracja: 09 wrz 2013, 16:32
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Słupsk
Auto: Zafira
Model: ZC
Oznaczenie silnika: B14NET

#508 Post autor: tOmki »

Jak to jest że w większości programach do doboru oleju wychodzi mi 5W30 (Zafira B 1.8 2006), a z tego co czytam to ludzie i tak wlewają 5W40.

ps.
>> tomek evo, to prawda że cena AR9100 pójdzie do góry ?
Ta promocyjna cena LM 4600 to ok 150 zł zamiast 180 zł ?
Warto dodać AR9100 jak wleje LM 4600 ?
Ostatnio zmieniony 28 lip 2016, 10:11 przez tOmki, łącznie zmieniany 2 razy.
ZB Obrazek
ZC Obrazek

tomek evo
Mieszkaniec
Posty: 229
Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
Imię: Tomek
Lokalizacja: inąd
Auto: Skoda Superb Kombi
Model: TDI
Oznaczenie silnika: CFGB
Gender:
Kontakt:

#509 Post autor: tomek evo »

5w30mi 5w40 są zazwyczaj stosowane wymiennie i mało jest silników, w których jak można naleć jeden to nie można drugiego (i na odwrót). Po kilku-kilkunastu tysiącach z 5w40 i tak zrobi się 5w30.
Tak cena AR9100 idzie do góry. Już to odczułem na fakturze. Na szczęście podwyżka jest nieznaczna.
Mam cenę promocyjną na LM4600 teraz nawet 145,00 zł ale tylko jeszcze kilka dni. Normalna cena to ok. 190-200 zł w detalu (od ok. 160-170 zł na allegro). Terez jest taniej bo Liqui Moly Polska robiło jakiś czas temu promocje dla dystrybutorów i wszyscy poobniżali ceny ale jak wyprzedadzą sie zapasy to wrócą wyższe ceny.
Do LM4600 moim zdaniem warto wlać AR9100,choć to bardzo dobry olej.

waldiwaldi
Debiutant
Posty: 48
Rejestracja: 01 lut 2015, 09:51
Imię: Waldi
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT

#510 Post autor: waldiwaldi »

tomek evo pisze:Przed wymianą zrób płukankę.
Co to za płukanka, co masz na myśli?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólna technika”