[TUT/A] Tempomat w X18XE1
-
- Zafiromaniak
- Posty: 2451
- Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
- Imię: Maciej
- Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
- Auto: seria 3
- Model: e46
- Oznaczenie silnika: M47,M54
[TUT/A] Tempomat w X18XE1
Uporałem się z tematem tempomatu w silnikach gdzie gaz jest na linkę
No to zacznijmy od początku, co potrzebujemy? a no właśnie trochę tego jest więc lista:
• Serwomechanizm wraz z linką i tutaj jest dowolność może być z Vectry B, Sintry lub Omegi B tyle, że mają różne długości linek do Astry i Zafiry ta dł. wynosi 66cm w przypadku Vectry B wynosi ona 76cm i tylko ona jest najbardziej zbliżona długością w pozostałych dwóch przypadkach nie wiem
• Manetkę kierunkowskazów z dodatkowymi 3 przyciskami i wtyczką
•Czujnik Sprzęgła tutaj także dowolność w równoległym temacie montował z omegi ja znalazłem z Combo C i nie musiałem przerabiać wtyczki
•Czujnik Stopu 4 pinowy w x18xe1 jest wyposażony w 2 pinowy, ale warto sprawdzić czy nie ma czasem 4 pinowego
•Narzędzia
Przejedźmy dalej zaczynamy oczywiście od sprawdzenia czujników może już są więc kilkanaście złotych może być wasze
Czujnik Sprzęgła wygląda tak:
Montujemy go w tym miejscu wmusimy wyjąć płytę bezpiecznikową i tam zauważymy takie miejsce:
Czujnik Stopu 4 Pin wygląda tak i montujemy go w miejsce starego i tutaj uwaga sprawdźcie długość trzpienia mój 4 pinowy mył krótszy od 2 pinowego i musiałem podłożyć kawałem metalu na pedał hamulca:
Dojście do czujnika stopu jest prost aczkolwiek trzeba robić na czuja wyjmujemy osłonę nad nogami potem tunel nawiewu na nogi nastepnie szukamy czujnika przekręcamy go o 90° i wyjmujemy
Następny krok to wymiana manetki tutaj nie ma nic skomplikowanego odkręcamy obudowę kolumny kierowniczej i otrzymujemy dostęp do starej manetki delikatnie ją wyjmujemy i szukamy zwiniętej taśmą wtyczki, wsadzamy nową manetkę od tempomatu i wpinamy od niej gniazdo do wtyczki wystającej z kolumny kierowniczej:
Po tej operacji przystępujemy do montażu Serwomechanizmu
Ja skorzystałem z bogatej oferty złomowisk wytargałem serwomechanizm od Vectry B. Serwo mechanizm ma wejście na 10 pinów kostka Zafira i Astra ma wtyczkę na 9 pinów 10 pin jest od kontrolki w liczniku
Wygląda to tak:
Długość linki z Vectry wynosi tyle 76cm:
Ja swój wyczyściłem i pomalowałem wraz z uchwytem:
Po wyschnięciu przymocowałem go do podstawki akumulatora:
A linkę przeprowadzamy przez oryginalne okienko i zapinamy mocowaniem na lince tempomatu tuż nad linką gazu, by założyć linkę od tempomatu musimy zrzucić tunel doprowadzający powietrze do przepustnicy, następnie zdjąć linkę gazu nałożyć na trzpień i zabezpieczyć zawleczką w kształcie okrągłego E,
I już możemy korzystać z Tempomatu nie trzeba nic aktywować przez techa lub inne interfejsy ponieważ Serwomechanizm jest nie zależny
Koszta:
• Serwomechanizm 60zł są dostepne na allegro od 70zł
• Manetka 30zł
• Czujnik Sprzęgła 10zł
• Czujnik Stopu 4 pin 15zł
W tym miejscu chciałbym podziękować koledze bertoneqp z forum astry-g.pl za obszerna pomoc w temacie i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania
By mieć w pełni satysfakcję polecam zrobić sobie kontrolkę tempomatu TUT jest dostępny na tym forum jak to wykonać http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=16108 tam wrzucę jak wykorzystać 10 pin Serwomechanizmu
Materiał dydaktyczny, zakaz rozpowszechniania tekstu i zdjęć bez wiedzy autora
No to zacznijmy od początku, co potrzebujemy? a no właśnie trochę tego jest więc lista:
• Serwomechanizm wraz z linką i tutaj jest dowolność może być z Vectry B, Sintry lub Omegi B tyle, że mają różne długości linek do Astry i Zafiry ta dł. wynosi 66cm w przypadku Vectry B wynosi ona 76cm i tylko ona jest najbardziej zbliżona długością w pozostałych dwóch przypadkach nie wiem
• Manetkę kierunkowskazów z dodatkowymi 3 przyciskami i wtyczką
•Czujnik Sprzęgła tutaj także dowolność w równoległym temacie montował z omegi ja znalazłem z Combo C i nie musiałem przerabiać wtyczki
•Czujnik Stopu 4 pinowy w x18xe1 jest wyposażony w 2 pinowy, ale warto sprawdzić czy nie ma czasem 4 pinowego
•Narzędzia
Przejedźmy dalej zaczynamy oczywiście od sprawdzenia czujników może już są więc kilkanaście złotych może być wasze
Czujnik Sprzęgła wygląda tak:
Montujemy go w tym miejscu wmusimy wyjąć płytę bezpiecznikową i tam zauważymy takie miejsce:
Czujnik Stopu 4 Pin wygląda tak i montujemy go w miejsce starego i tutaj uwaga sprawdźcie długość trzpienia mój 4 pinowy mył krótszy od 2 pinowego i musiałem podłożyć kawałem metalu na pedał hamulca:
Dojście do czujnika stopu jest prost aczkolwiek trzeba robić na czuja wyjmujemy osłonę nad nogami potem tunel nawiewu na nogi nastepnie szukamy czujnika przekręcamy go o 90° i wyjmujemy
Następny krok to wymiana manetki tutaj nie ma nic skomplikowanego odkręcamy obudowę kolumny kierowniczej i otrzymujemy dostęp do starej manetki delikatnie ją wyjmujemy i szukamy zwiniętej taśmą wtyczki, wsadzamy nową manetkę od tempomatu i wpinamy od niej gniazdo do wtyczki wystającej z kolumny kierowniczej:
Po tej operacji przystępujemy do montażu Serwomechanizmu
Ja skorzystałem z bogatej oferty złomowisk wytargałem serwomechanizm od Vectry B. Serwo mechanizm ma wejście na 10 pinów kostka Zafira i Astra ma wtyczkę na 9 pinów 10 pin jest od kontrolki w liczniku
Wygląda to tak:
Długość linki z Vectry wynosi tyle 76cm:
Ja swój wyczyściłem i pomalowałem wraz z uchwytem:
Po wyschnięciu przymocowałem go do podstawki akumulatora:
A linkę przeprowadzamy przez oryginalne okienko i zapinamy mocowaniem na lince tempomatu tuż nad linką gazu, by założyć linkę od tempomatu musimy zrzucić tunel doprowadzający powietrze do przepustnicy, następnie zdjąć linkę gazu nałożyć na trzpień i zabezpieczyć zawleczką w kształcie okrągłego E,
I już możemy korzystać z Tempomatu nie trzeba nic aktywować przez techa lub inne interfejsy ponieważ Serwomechanizm jest nie zależny
Koszta:
• Serwomechanizm 60zł są dostepne na allegro od 70zł
• Manetka 30zł
• Czujnik Sprzęgła 10zł
• Czujnik Stopu 4 pin 15zł
W tym miejscu chciałbym podziękować koledze bertoneqp z forum astry-g.pl za obszerna pomoc w temacie i odpowiedzi na nurtujące mnie pytania
By mieć w pełni satysfakcję polecam zrobić sobie kontrolkę tempomatu TUT jest dostępny na tym forum jak to wykonać http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=16108 tam wrzucę jak wykorzystać 10 pin Serwomechanizmu
Materiał dydaktyczny, zakaz rozpowszechniania tekstu i zdjęć bez wiedzy autora
Ostatnio zmieniony 12 maja 2015, 06:14 przez Maćku, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Zafiromaniak
- Posty: 2451
- Rejestracja: 09 wrz 2014, 16:00
- Imię: Maciej
- Lokalizacja: Międzyrzecze G.[SBI]
- Auto: seria 3
- Model: e46
- Oznaczenie silnika: M47,M54
Na pewno tak tylko musisz znaleźć odpowiedni czujnik pod jeden pedał... nie mam pojęcia jaki to będzie czujnik rozbierz od dołu obudowę, nawiew i spróbuj zobacz jaki masz czujnik i wtyczkę może wystarczy zwykły stopu 4 pinowy chyba, że będzie 6 pinów na wtyczce to takiego musisz szukać... możesz poszukać też wolnej wtyczki za skrzynką bezpiecznikową porób fotki jak znajdziesz wtyczki postaramy się coś znaleźć opowiedniego
- zafirapawel
- Bywalec
- Posty: 143
- Rejestracja: 07 cze 2016, 06:48
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Mszczonów
- Auto: Zafira A 1.8
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X18xe1
-
- Zafiromaniak
- Posty: 1162
- Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Pruszków
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
A co ma piernik do wiatraka?? Kolego napisz jeszcze raz co miałeś na myśli... Od razu Ci powiem tak: jeżeli miałeś czujnik 2-pinowy od świateł stop to taki może zostać. Podpinasz kabel idący od tempomatu do włącznika świateł stop tam, gdzie pojawia się +12V PO NACIŚNIĘCIU PEDAŁU HAMULCA.zafirapawel pisze:Odgrzeje kotleta. Dzis założyłem tempomat ale działa,czy czujnik musi być założony 4 pinowy,,bo mam na dwa,ale jak stop nacisnę,to w kostce tempomatu jest napięcie
Janusz
- zafirapawel
- Bywalec
- Posty: 143
- Rejestracja: 07 cze 2016, 06:48
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Mszczonów
- Auto: Zafira A 1.8
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X18xe1
Tempomat już działa,podczas czyszczenia upadł mi serwomotor,rozebralem go i taki szpindel spadł z cewki co załącza tempomat,wyczyscilem i nasmarowalem,obudowę zalepilem,bo śrubki się urwaly.
Co do wlacznika,też się zdzwiwilem że na dwupinowym daje takie same napięcia co cztero,ale no gdzie się nie czyta o montażu tempomatu to czujnik wymienic trzeba
Co do wlacznika,też się zdzwiwilem że na dwupinowym daje takie same napięcia co cztero,ale no gdzie się nie czyta o montażu tempomatu to czujnik wymienic trzeba