Problemy związane ze sterownikiem silnika - ECU

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#136 Post autor: Janus »

cerberian pisze: Jeśli to możliwe i masz taką wiedzę, to bardzo proszę o podanie modeli i pasujących do nich starszych sterowników, oraz czynności jakie należy podjąć, żeby się zgrały i pasowały.
Pozdrawiam Jan.
Nie ma czegoś takiego jak pasujący w 100% sterownik. W Z18XE problemem jest elektroniczna przepustnica. W X18XE1 przy przepustnicy na linkę jest łatwiej. Generalnie ten silnik pojedzie na każdym sterowniku starszego Opla. Najlepiej prostego 8V, bez EGR-a, czujnika stuku (chociaż z czujnikiem stuku bezpieczniej) oraz z jedną sondą lambda i zapłonem DIS, bez czujnika wałka rozrządu (sterowanie zapłonem w oparciu o położenie wału).

Z najprostszych sterowników spełniających te wymagania - to X16SZR z Astry G (jednopunkt 75KM), ma czujnik stuku, DIS-a, brak przepływomierza, jest EGR. Sterownik zapewni obsługę modułu wentylatorów oraz wskazań temperatury.

Z innych (jeszcze prostszych) to C14SE czy C16SE z Astry F, Corsy (brak czujnika stuku i EGR-a).

Jest jeszcze X20SE z Omegi B. Jest na DIS-ie, ma przepływkę, EGR-a, brak czujnika wałka ale jest czujnik stuku.

W wersji optymistycznej przy dobrym doborze wydajności wtryskiwaczy auto powinno się zaadoptować i jeździć przyzwoicie. Z LPG jest łatwiej, bo można wyregulować instalację pod silnik. W ostateczności - kupno najprostszego sterownika silnika + DET3. Strojenie z sondą szerokopasmową map paliwa, drobna korekta map zapłonu, i cieszymy się autem o takich samych (lub lepszych) osiągach z bezstresowym komputerem silnika
Janusz

Skasowany użytkownik 16629

#137 Post autor: Skasowany użytkownik 16629 »

Wszystko pięknie ładnie, ale czy ktoś to już robił? Teoria teorią, a praktyka? Pytanie oczywiście czy jest to opłacalne i nie chodzi tylko o koszta, tylko o czas, pamiętajmy, że większość z nas ma tylko jedno auto i nie ma czasu na szukanie odpowiedniego sterownika, potem zabawę z wiązkami, wizyty u magików od elektroniki i pakowanie kasy w kolejne testy, a auto nadal nie będzie jeździć...

Janusz - daj jakieś przykłady, napocząłeś pewny temat, trzeba to jakoś poprzeć

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#138 Post autor: Janus »

kacza1982 pisze:Wszystko pięknie ładnie, ale czy ktoś to już robił? Teoria teorią, a praktyka? Pytanie oczywiście czy jest to opłacalne i nie chodzi tylko o koszta, tylko o czas, pamiętajmy, że większość z nas ma tylko jedno auto i nie ma czasu na szukanie odpowiedniego sterownika, potem zabawę z wiązkami, wizyty u magików od elektroniki i pakowanie kasy w kolejne testy, a auto nadal nie będzie jeździć...
Jak ktoś ma unieruchomione auto z powodu padniętego komputera i zależy mu na czasie - oczywiście jedynym słusznym rozwiązaniem jest reanimacja/zakup drugiego (ulepa) z jakąś tam gwarancją. Żaden mechanik nie podejmie się eksperymentów, bo rolą mechanika jest zarabianie kasy za naprawione samochody - a nie prowadzenie badań "naukowych".

Co do opłacalności - biorąc pod uwagę, że stare ECU były praktycznie wieczne, często bez EGR-a, przepływki masowej czy delikatnych czujników położenia wałka czy zintegrowanych cewek... tak, uważam że downgrade byłby porównywalny cenowo ale na dłuższą metę opłacalny.

PS Nie mam pomysłu na elektroniczną przepustnicę (czyli Z16/18XE). Wszystkie ECU Opla które znam z jej obsługą, to były już sterowniki hybrydowe mocowane do bloku silnika - więc te awaryjne. Żadny inny starszy i prostszy sterownik tego nie obsłuży...
Ostatnio zmieniony 30 wrz 2016, 23:42 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Skasowany użytkownik 16629

#139 Post autor: Skasowany użytkownik 16629 »

Powtórzę pytanie: "czy ktoś to już robił? Teoria teorią, a praktyka?"

Jakieś przykłady?

Rozumiem doskonale, że u mnie (czyli Z18XE) byłoby ciężko i raczej nieopłacalnie, ale jeżeli byłyby przykłady takich przeróbek to przynajmniej koledzy posiadający X18XE1 by skorzystali

ps. jakoś nie potrafię znaleźć informacji czy ktoś stosował jakikolwiek inny sterownik do 1,8

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 399
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#140 Post autor: oki »

Przecież robią SWAPy i wkłądają inne silniki i inne sterowniki, kwestia wpięcia się w wiązkę kabinową z sygnałami z reguły kilka przwodów.
Wkładają np zamiast Z20LET starsze silniki C20LET bo ma mniej czujników sterownik łatwiejszy do modyfikacji programu itd. pomijajać już fakt trwałości samego silnika.
Sam osobiście robiłem co prawda Swap Fiata Sieny z 75KM na 180KM i elektrykę połączyłem bez problemu.
W zafirze też nie widzę problemu, tyle że przy starszych sterownikach nie będzie działać ESP i TC.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#141 Post autor: Janus »

oki pisze:Przecież robią SWAPy i wkłądają inne silniki i inne sterowniki(...)
Ale nie piszemy o swapach tylko o wysterowaniu silnika z Zafiry innym sterownikiem.

W Zafirze tego nie robiłem. Uruchamiałem u kolegi DET3 przy silniku C20LET. Jak już znalazłem błąd w okablowaniu (zamiana wejścia i wyjścia od przepływomierza) to auto odpaliło od strzała w trybie Fuel Implant. Tryb FI to tryb, kiedy DET3 samodzielnie steruje wtryskiwaczami paliwa w oparciu o teoretyczną (na początku) mapę paliwa. Zapłonem sterował sterownik od C20LET. I silnik pracował... :)

Natomiast na 99% w ZA w X18XE1 da się uruchomić ten silnik na innym komputerze (o ile tylko czujnik wału działa w trybie 60-2 czy 58-2 bodajże... - czyli 60 triggerów dla sensora i 2 miejsca przerwy). Czy da się jeździć na benzynie bez strojenia? Nie wiem. Jaka będzie moc bez strojenia? Też nie wiem.
Niewiadome biorą się z tego, że każdy komputer ma trochę inne czasy wtrysku, każdy silnik wtryski o innej wydajności. Każdy też silnik z uwagi na pojemność skokową i konstrukcję zassysa mniej lub więcej powietrza. Cała zabawa polega na tym, aby ustalić mniej więcej sprawność silnika jeśli chodzi o ilość powietrza oraz dobrać odpowiednie wtryskiwacze. Przy odrobinie szczęścia można złożyć zestaw który będzie miał w całym zakresie obrotów i obciążeń mieszankę w miarę stechiometryczną.
Janusz

cerberian

#142 Post autor: cerberian »

Witam serdecznie po dłuższej przerwie.
Pragnę donieść, że po 1000 km od założonego regenerowanego sterownika wszystko jest w porządku i nic się nie dzieje niepokojącego- to tak w kwestii wyjaśnienia i doprecyzowania kilku moich ostatnich postów.
Reasumując: regeneracja zakończona sukcesem, firmę Elektro-Bip mogę polecić, ale bardziej cierpliwym jak ja bo to jednak trwa. Co do cen i domniemanych praktyk opisanych przeze mnie i kolegów we wcześniejszych postach pozostawiam do przemyślenia dla każdego osobno.
Pozdrawiam.

Czarny33
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 19 paź 2012, 16:29
Lokalizacja: Warszawa
Model:

#143 Post autor: Czarny33 »

Czy ktoś z Was regenerował sterownik Simtec71 w Warszawie lub okolicach ? Możecie polecić jakąś miejscówkę? Znalazłem na innych forach ( Astra czy Vectra) dwa miejsca: Elektronika – Jacek Grabowski Piaseczno i GLOBAL MOTO SERVICE S.C. z Warszawy, no i oczywiście wspomniany wcześniej Elektro-Bip. Firmy Telwis nie wymieniłem, gdyż po wstępnej rozmowie wyszło, że tylko pin'y wymieniają ale nie bawią się w sprawdzanie modułów w sterowniku, nie przeprowadzają pełniej diagnostyki sterownika a mi zależy na sprawdzeniu wszystkiego co się tam mogło lub może zepsuć.

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 399
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#144 Post autor: oki »

janek1234 pisze:Panowie taka sprawa, podejrzewamy że padł ECU, polecono mi serwis który to miał naprawić,

wysłałem im ( pod Poznaniem) ale Pan zadzwonił i powiedział że otworzył, popatrzał, i że nic nie widzi że coś jest popstue, zaproponował swój zastępczy za 600 z możliwością zwrotu po opłacie "wpożyczenia " 200 pln jakby też nie działał.

Kurcze myślałem że taki specjalistyczny zakład będzie w stanie podpiąć ten mój komputer do testera, i sprawdzić czy działa, a nie tylko ocena na wzrok...

Chyba poszukam lolalnie fachmana jakiegoś...

Da się sprawdzić jakoś czy to faktycznie ecu popsute ?


90% usterek to uszkodzenia połączeń, dla tego pod mikroskopem mona sprawdzić wzrokowo czy jest uszkodzony.
Sądzę że innego uszkodzenia nie są w stanie naprawić ze względu na budowę i konstrukcję hybrydową elektroniki.
Połączenia są ciensze od włosa i zalane w żelu i tylko to się naprawia
Ze względu na umieszczenie sterownika 1.8 na silniku gdzie ma szybkie zmiany temperatury i dodatkowo są wibracje, sterownik ma większe ryzyko uszkodzenia.
Pozostawiam oczywiścia bez komentarza fakt braku możliwości przetestowania sterownika z osprzętem.
Ostatnio zmieniony 04 lis 2016, 21:31 przez oki, łącznie zmieniany 1 raz.

janek1234

#145 Post autor: janek1234 »

firma ecuspec,

nie wiem co to za gadka , że oni nie potrafią zweryfikować czy komputer jest dobry czy nie...

niech się specami nie nazywają w takim razie, straciłem koszty wysyłki i tydzień bez auta

Spiddi
Debiutant
Posty: 25
Rejestracja: 08 maja 2015, 19:26
Lokalizacja: Konstancin
Model:

#146 Post autor: Spiddi »

Czy ktos regenerowal sterownik w Piasecznie i moze cos powiedziec na temat tego warsztatu??

janek1234

#147 Post autor: janek1234 »

panowie czy po naprawie ( skopiowaniu ecu- znaczy się dali nowy i zgrali na niego dane starego ecu,

czy trzeba jeszcze robić z immobiliserem? mechanik twierdzi że trzeba sciągać, zgrywac immobiliser..

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#148 Post autor: Janus »

janek1234 pisze:panowie czy po naprawie ( skopiowaniu ecu- znaczy się dali nowy i zgrali na niego dane starego ecu,

czy trzeba jeszcze robić z immobiliserem? mechanik twierdzi że trzeba sciągać, zgrywac immobiliser..
Nie sądzę żeby trzeba było jeszcze coś robić. Jak dostałeś inne ECU a tamto stare dawało się jeszcze diagnozować, to pewnie przepisali pamięć. Chociaż w sumie nie wiem czy taka operacja jest wykonalna... Wydaje mi się, że po prostu ECU silnika i immo się wylogowuje (rozparowuje). Potem do takiego immo loguje się wcześniej wylogowane ECU. Ale niech się mądrzejsci wypowiedzą...
Janusz

Forfiter2012
Bywalec
Posty: 146
Rejestracja: 17 kwie 2016, 16:23
Imię: Forfiter
Lokalizacja: CB
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance + LPG STAG
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#149 Post autor: Forfiter2012 »

W moim przypadku jakoś tak właśnie pokopiowali stare ecu do nowego że wszystko zadziałało po podpięciu kabli.

Awatar użytkownika
szura217
Zafiromaniak
Posty: 821
Rejestracja: 17 sie 2016, 14:28
Imię: Adrian
Lokalizacja: Wrocław/Głogów
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#150 Post autor: szura217 »

Mam pytanie czy ktoś z Was regenerował ostatnio sterownik silnika we Wrocławiu, bądź okolicach?

Niestety u mnie chyba pada sterownik: do nawracającego błędu P0325, doszły dzisiaj:
-P0335
-P1600
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”