ZA - automatyczne zamykanie centralnego zamka
- Sebu$
- -#Administrator
- Posty: 8171
- Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
- Imię: Sebastian
- Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
- Auto: Yaponiec
- Model: Inne
- Oznaczenie silnika: Pb1.5
- Gender:
- Kontakt:
ZA - automatyczne zamykanie centralnego zamka
Zastanawiam się nad możliwością zamontowania układu, który po ruszeniu i osiągnięciu prędkości ok. 15km/h załączy/włączy centralny zamek w pozycję "zamknięte".
(sygnał z ABS ? )
I aby było pięknie, i ślicznie to powinna też być możliwość nagłego zamknięcia lub otworzenia za pomocą chwilowego włącznika. Nacisku ... przycisku, lub jak kto to zwał
Na koniec jazdy i wyłączeniu silnika, drzwi powinny się automatycznie odryglować.
Takie ustrojstwo mi się chce mieć
Miałem to w Kia Ceed.
tam było to w standardzie.
Dodatkowo otwierane były tylko drzwi kierowcy po pierwszym nacisnięciu pilota, a po drugim wszystkie pozostałe.
Ktoś ma jakiś pomysł, schemat, rozwiązanie itp ?
p.s.
jak to jest złe miejsce na post to proszę Moda o przeniesienie w odpowiednie zaszufladkowanie
(sygnał z ABS ? )
I aby było pięknie, i ślicznie to powinna też być możliwość nagłego zamknięcia lub otworzenia za pomocą chwilowego włącznika. Nacisku ... przycisku, lub jak kto to zwał
Na koniec jazdy i wyłączeniu silnika, drzwi powinny się automatycznie odryglować.
Takie ustrojstwo mi się chce mieć
Miałem to w Kia Ceed.
tam było to w standardzie.
Dodatkowo otwierane były tylko drzwi kierowcy po pierwszym nacisnięciu pilota, a po drugim wszystkie pozostałe.
Ktoś ma jakiś pomysł, schemat, rozwiązanie itp ?
p.s.
jak to jest złe miejsce na post to proszę Moda o przeniesienie w odpowiednie zaszufladkowanie
Ostatnio zmieniony 30 paź 2016, 23:09 przez Sebu$, łącznie zmieniany 1 raz.
- ryba1
- Zafiromaniak
- Posty: 1981
- Rejestracja: 09 lip 2017, 12:27
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: CGD/SB
- Auto: Zafira B 381KM/507NM
- Model: OPC
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
Sebu$, miałem podobny gadżet w astrze G.zamek się zamykał w momencie przekręcenia kluczyka.czy się powyżej jakieś prędkości szczerze wątpie.w astrze H mam też barier ale tu było programowo ustawione(CAN)
- Sebu$
- -#Administrator
- Posty: 8171
- Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
- Imię: Sebastian
- Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
- Auto: Yaponiec
- Model: Inne
- Oznaczenie silnika: Pb1.5
- Gender:
- Kontakt:
Krzychu, mi chodzi o zamykanie po przekroczeniu danej prędkości. I dodatkowym przycisku, który natychmiast otwiera lub zamyka centralnego.
Temat zamknięcia po przekręceniu stacyjki znam, bo musiałem dowieźć kluczyki koledze, który załączył silnik i zaczął odśnieżać samochód.
Trwało to parę godzin, aż przyjechałem. Silnik pracował, na zewnątrz minus parenaście stopni i wejść do auta nie można było
Masakra
Temat zamknięcia po przekręceniu stacyjki znam, bo musiałem dowieźć kluczyki koledze, który załączył silnik i zaczął odśnieżać samochód.
Trwało to parę godzin, aż przyjechałem. Silnik pracował, na zewnątrz minus parenaście stopni i wejść do auta nie można było
Masakra
- Rybka
- Zafiromaniak
- Posty: 2733
- Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
- Imię: ROBERT
- Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
- Auto: ZAFIRA B
- Model: CDTI
- Oznaczenie silnika: Z19DTL
- Gender:
Z zamykaniem i otwieraniem "guziczkiem" to żaden problem by to zrobič.
Wystarczy przycisk i kabel.
Sterownik zamka ma piny takie że gdy podamy na nie masę to zamyka lub otwiera.
Zamykanie po przekroczemniu prędkości - tutaj to więcej zabawy, ale znając życie do zrobienia.
Tutaj musiał by być moduł bardziej rozbudowany, bo pasowałoby zrobić otwarcie drzwi w razie wypadku.
Można by do tego zastosować np wyłącznik uderzeniowy który odcina pompę paliwa z jakiegoś auta.
Lub podpiąć się np pod sterownik air bag.
W momencie wywalenia crasha otwierało by nam drzwi.
No ale z tym to jest trochę zabawy.
Otwieranie po wyłączeniu silnika to żaden problem.
Przekażnik czasowy kilka kabli i gotowe.
W momencie wyłączenia zapłonu, przekaźnik wysyła chwilowy impuls na pin sterownika centralnego zamka i auto otwiera się.
Taki cały moduł o którym ci się marzy pewnie można zrobić na tranzystorach zamiast przekaźnikach itd.
Wystarczy pogadać z jakimś elektronikiem.
Wywołaj do tablicy Marcina "Flora" on rozgryzie twoją zagadkę.
Wystarczy przycisk i kabel.
Sterownik zamka ma piny takie że gdy podamy na nie masę to zamyka lub otwiera.
Zamykanie po przekroczemniu prędkości - tutaj to więcej zabawy, ale znając życie do zrobienia.
Tutaj musiał by być moduł bardziej rozbudowany, bo pasowałoby zrobić otwarcie drzwi w razie wypadku.
Można by do tego zastosować np wyłącznik uderzeniowy który odcina pompę paliwa z jakiegoś auta.
Lub podpiąć się np pod sterownik air bag.
W momencie wywalenia crasha otwierało by nam drzwi.
No ale z tym to jest trochę zabawy.
Otwieranie po wyłączeniu silnika to żaden problem.
Przekażnik czasowy kilka kabli i gotowe.
W momencie wyłączenia zapłonu, przekaźnik wysyła chwilowy impuls na pin sterownika centralnego zamka i auto otwiera się.
Taki cały moduł o którym ci się marzy pewnie można zrobić na tranzystorach zamiast przekaźnikach itd.
Wystarczy pogadać z jakimś elektronikiem.
Wywołaj do tablicy Marcina "Flora" on rozgryzie twoją zagadkę.
- wojtowca
- Zafiromaniak
- Posty: 1212
- Rejestracja: 03 wrz 2014, 20:37
- Imię: Wojtek
- Lokalizacja: Bestwina koło B-B
- Auto: Opel Zafira A
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y22DTR
- Gender:
Seba bardzo fajny gadżet. Mi się też chce coś takiego mieć. Kuzyn coś takiego ma w Skodzie Octavi i tam widziałem to 1szy raz. Jak przekroczy 20km/h słychać klik.
- ryba1
- Zafiromaniak
- Posty: 1981
- Rejestracja: 09 lip 2017, 12:27
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: CGD/SB
- Auto: Zafira B 381KM/507NM
- Model: OPC
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
Sebu$, jak dla mnie sztuka dla sztuki.zawsze możesz nypelek o drzwi wcisnąć i masz closed.kiedyś byłem na etapie takich pierdół typu doświetlanie zakrętów,monitor od czujników w lusterku itd...działaj
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Rozwiązanie moim zdaniem najprostsze:
Skorzystać z układu typu ATTiny13 i podpiąć go pod zegary: styk 20 (zielony) obroty i styk 27 (niebieski/czerwony) prędkość.
Pojawiają się tam przebiegi prostokątne o częstotliwości proporcjonalnej do mierzonego sygnału, więc łatwo można określić prędkość samochodu oraz prędkość obrotową silnika mierząc okres/czas trwania impulsu.
Na tej podstawie wystarczy wygenerować impuls blokujący drzwi po przekroczeniu prędkości (czas impulsu < czas impulsu dla prędkości X) oraz impuls odblokowujący drzwi przy zaniku impulsów dotyczących obrotów.
Sygnały dla licznika należy wprowadzić do mikrokontrolera przez dzielnik, aby ograniczyć napięcie do 5V.
Sygnały sterujące otwieraniem oraz zamykaniem należy wpiąć w styki 1 i 2 złącza X61 w module centralnego zamka (złącze z lewej strony) najlepiej przez transoptory.
Koszt elementów takiego układu to w porywach 20 zł:
-transoptory 2.50 zł * 2 szt
-rezystory 0.10 zł * 6 szt.
-ATTiny13A 4.00 zł
-stabilizator napięcia 78L05 1.50 zł
-kondensator filtrujący zasilanie ~1.00 zł
-kawałek płytki uniwersalnej
-przewody
ale trzeba jeszcze napisać program, zaprogramować układ i poskładać.
Jest to wariant czysto teoretyczny i nie ma gwarancji, że zadziała :>
Skorzystać z układu typu ATTiny13 i podpiąć go pod zegary: styk 20 (zielony) obroty i styk 27 (niebieski/czerwony) prędkość.
Pojawiają się tam przebiegi prostokątne o częstotliwości proporcjonalnej do mierzonego sygnału, więc łatwo można określić prędkość samochodu oraz prędkość obrotową silnika mierząc okres/czas trwania impulsu.
Na tej podstawie wystarczy wygenerować impuls blokujący drzwi po przekroczeniu prędkości (czas impulsu < czas impulsu dla prędkości X) oraz impuls odblokowujący drzwi przy zaniku impulsów dotyczących obrotów.
Sygnały dla licznika należy wprowadzić do mikrokontrolera przez dzielnik, aby ograniczyć napięcie do 5V.
Sygnały sterujące otwieraniem oraz zamykaniem należy wpiąć w styki 1 i 2 złącza X61 w module centralnego zamka (złącze z lewej strony) najlepiej przez transoptory.
Koszt elementów takiego układu to w porywach 20 zł:
-transoptory 2.50 zł * 2 szt
-rezystory 0.10 zł * 6 szt.
-ATTiny13A 4.00 zł
-stabilizator napięcia 78L05 1.50 zł
-kondensator filtrujący zasilanie ~1.00 zł
-kawałek płytki uniwersalnej
-przewody
ale trzeba jeszcze napisać program, zaprogramować układ i poskładać.
Jest to wariant czysto teoretyczny i nie ma gwarancji, że zadziała :>
- Rybka
- Zafiromaniak
- Posty: 2733
- Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
- Imię: ROBERT
- Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
- Auto: ZAFIRA B
- Model: CDTI
- Oznaczenie silnika: Z19DTL
- Gender:
Włašnie przeglądam internet jak zrobić ten bajer o którym mowa i natrafiłem na elektrodzie na pewien pomysł.
Może zamiast zamykać auto po zadanej prędkości zrobić zamykanie po wbiciu np 2 biegu.
Wtedy wystarczy tylko krańcówkę zamontować pod mieszkiem lewarka i gotowe.
Auto zamknie się gdy wbijemy 2 a otworzy gdy zgasimy autko.
Wiadomo biegami się bawi w czasie jazdy. Ale jak się nie mylę to sterownik centralnego zamka nie reaguje na kolejne impulsy.
Kwestia otwarcia drzwi przy uruchomionym silniku.
Gdy np pasażer chce wysiąść musielibyśmy gasić autko by otwarły się drzwi, lub pasażer musiałby podnieść sobie "dzyndzla" i drzwi by się otwarły.
Szkoda že w zochach drzwi zamknięte nie otwierają się klamką od wewnątrz.
Można też zamykanie i otwieranie zrobić sobie np używając manetki tempomatu lub sterowania komputerem pokładowym.
Wtedy 2 guziki mamy pod ręką i sami decydujemy kiedy zamykamy i otwieramy.
Dokładamy tylko zabezpieczenie w razie wypadku i gotowe.
Może zamiast zamykać auto po zadanej prędkości zrobić zamykanie po wbiciu np 2 biegu.
Wtedy wystarczy tylko krańcówkę zamontować pod mieszkiem lewarka i gotowe.
Auto zamknie się gdy wbijemy 2 a otworzy gdy zgasimy autko.
Wiadomo biegami się bawi w czasie jazdy. Ale jak się nie mylę to sterownik centralnego zamka nie reaguje na kolejne impulsy.
Kwestia otwarcia drzwi przy uruchomionym silniku.
Gdy np pasażer chce wysiąść musielibyśmy gasić autko by otwarły się drzwi, lub pasażer musiałby podnieść sobie "dzyndzla" i drzwi by się otwarły.
Szkoda že w zochach drzwi zamknięte nie otwierają się klamką od wewnątrz.
Można też zamykanie i otwieranie zrobić sobie np używając manetki tempomatu lub sterowania komputerem pokładowym.
Wtedy 2 guziki mamy pod ręką i sami decydujemy kiedy zamykamy i otwieramy.
Dokładamy tylko zabezpieczenie w razie wypadku i gotowe.
-
- Zafiromaniak
- Posty: 1162
- Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: Pruszków
- Auto: Zafira
- Model: A
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
Jeżeli komuś wygodne zamykanie potrzebne, proponuję pod centralkę zamka podciągnąć przycisk podwójny monostabilny do sterowania zamkiem i umieścić na tunelu środkowym Proste jak budowa cepa i wiadomo, że zadziała. A co do awaryjnego odblokowania drzwi - a po co? W czasie wypadku bije się szybę i wyciąga "dzyndzla". A jak drzwi będą zakleszczone to i tak nie ma znaczenia...ryba1 pisze:jak dla mnie sztuka dla sztuki
Janusz
- Sebu$
- -#Administrator
- Posty: 8171
- Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
- Imię: Sebastian
- Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
- Auto: Yaponiec
- Model: Inne
- Oznaczenie silnika: Pb1.5
- Gender:
- Kontakt:
Marcin, podejmiesz się zrobienia takiego układu ?Flora pisze:Rozwiązanie moim zdaniem najprostsze:
Skorzystać z układu typu ATTiny13 i podpiąć go pod zegary: styk 20 (zielony) obroty i styk 27 (niebieski/czerwony) prędkość.
Pojawiają się tam przebiegi prostokątne o częstotliwości proporcjonalnej do mierzonego sygnału, więc łatwo można określić prędkość samochodu oraz prędkość obrotową silnika mierząc okres/czas trwania impulsu.
Na tej podstawie wystarczy wygenerować impuls blokujący drzwi po przekroczeniu prędkości (czas impulsu < czas impulsu dla prędkości X) oraz impuls odblokowujący drzwi przy zaniku impulsów dotyczących obrotów.
Sygnały dla licznika należy wprowadzić do mikrokontrolera przez dzielnik, aby ograniczyć napięcie do 5V.
Sygnały sterujące otwieraniem oraz zamykaniem należy wpiąć w styki 1 i 2 złącza X61 w module centralnego zamka (złącze z lewej strony) najlepiej przez transoptory.
Koszt elementów takiego układu to w porywach 20 zł:
-transoptory 2.50 zł * 2 szt
-rezystory 0.10 zł * 6 szt.
-ATTiny13A 4.00 zł
-stabilizator napięcia 78L05 1.50 zł
-kondensator filtrujący zasilanie ~1.00 zł
-kawałek płytki uniwersalnej
-przewody
ale trzeba jeszcze napisać program, zaprogramować układ i poskładać.
Jest to wariant czysto teoretyczny i nie ma gwarancji, że zadziała :>
Może będzie więcej chętnych i jak to się sprawdzi to zrobisz produkcję masową